Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:24

Je praat alleen over techniek, maar een robot gaat jouw haar niet knippen of de hulpbehoevende niet verzorgen :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:35

Uiteindelijk wel, denk ik.
Maar het punt waar het om ging is dat er een verschil is tussen de financiering van het MBO en het hoger/wetenschappelijk onderwijs. 1 argument was dat er een tekort is aan MBO'ers. Ik denk alleen dat het niet zo veel nut heeft om te investeren in MBO i.p.v. hoger onderwijs door de opkomende techniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:41

Eulogy schreef:
Susan88 schreef:
Ik ben ook niet blij met deze regeling.
Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn vader verdient modaal en mijn moeder niet erg veel, maar mijn vader zal waarschijnlijk niet meebetalen aan de studie. Mijn moeder heeft gespaard voor het collegegeld. Helaas moet ik voor de studie uit huis. Ik heb dan wel het geluk dat ik een technische studie (Werktuigbouwkunde of civiele techniek) ga doen. (Waarschijnlijk) heb ik dan snel na mijn studie een goed betaalde baan. Ik vind het alleen geen prettig idee om daarna met een aardige schuld te zitten.

Ik vind het alleen erg raar dat mensen meer MBO'ers in de maatschappij willen. Wetenschap is zo belangrijk. Waarom zou je dat ontmoedigen? Door wetenschap komt er veel vooruitgang en kunnen we misschien nog wat langer van het leven genieten op aarde of ergens anders in het helal (leven van de mensheid niet per individu). Ook zullen er door de wetenschap steeds meer MBO'ers vervangen worden door robots of andere machines.

Wel vind ik dat meer mensen beta-studies zouden moeten doen. Kunst, ruïnes, geloof oid zijn allemaal leuk en aardig, maar helpen de maatschappij niet echt verder vind ik. Hiermee wil ik niemand beledigen, maar dit is hoe ik het zie.

Wow, wat is er mis met een mbo-er? Waarom moeten ze vervangen worden door robots? Als hbo of Wo-er ben je niet meer in de maatschappij dan een mbo-er is.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:44

Susan88 schreef:
Maar het punt waar het om ging is dat er een verschil is tussen de financiering van het MBO en het hoger/wetenschappelijk onderwijs. 1 argument was dat er een tekort is aan MBO'ers. Ik denk alleen dat het niet zo veel nut heeft om te investeren in MBO i.p.v. hoger onderwijs door de opkomende techniek.
Wat is uiteindelijk? Over 30 jaar? Zou wel fijn zijn als er in die 30 jaar nog iemand is die mijn fietsketting kan vervangen. En wie denk je dat die "opkomende techniek" in elkaar gaat zetten of pijpen gaat lassen bij Shell? Niet de MSc natuurkundige hoor. :+

Over het 'veel vraag naar bèta's': ik ken inmiddels een aantal mensen die net van de hts of TU komen die zich een slag in de rondte solliciteren, maar vooralsnog geen baan hebben. Zo ontzettend rooskleurig is het dus ook niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:51

Susan88 schreef:

Wauw... zelf het belangrijke sociaal maatschappelijk aspect van dergelijke beroepen zie je niet...

Ongelooflijk... -O-

Ik hoop niet dat jouw ouders over 30 jaar in een wereld zitten zoals jij je die voorstelt... :n Want jij zult je er overduidelijk niet druk om maken...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:55

Ik mag dan misschien wel een opleiding aan de universiteit doen, maar als je mij in een opleiding voor het in elkaar zetten van een huis (metselen) of als elektricien in zou zetten zou ik ook hopeloos falen. Zonder MBO'ers komen wij ook dik in de problemen.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:57

[/quote]
Wow, wat is er mis met een mbo-er? Waarom moeten ze vervangen worden door robots? Als hbo of Wo-er ben je niet meer in de maatschappij dan een mbo-er is.[/quote]

Puur kapitalisme. Robots zijn goedkoper. (Zie linkje naar artikel dat ik in een vorige post geplaatst heb.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:59

Beetje koffie dik kijken. Op t moment hebben we hartstikke veel mbo'ers nodig, dus dit speelt nu in z'n geheel niet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:01

Dat is niet de definitie van kapitalisme :+

Maar goed. Je snapt het probleem dus echt niet?

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:02

Tja, misschien denk ik dan te veel aan de langere termijn. Zou heel goed kunnen. Ik weet hoe snel het zich gaat ontwikkelen, maar mijn punt is dat ik het onterecht vind om MBO wel een studiebeurs te geven en HBO/WO niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:04

Vind ik een heel interessant punt. Waarom MBO wel en HBO niet. Daar ga ik me eens in verdiepen!

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:08

Eulogy schreef:

Mijn definitie.
Kapitalisme: wet van vraag en aanbod. De maatschappij vraag om goedkope producten/diensten. Robots zijn goedkoper waardoor de prijs daalt. Dit zul je niet zien in het communisme ofzo.

Als ik het probleem niet goed snap, zou ik graag uitleg willen. Ik ben best bereid om mijn standpunt te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:10

Susan88 schreef:

Wow, wat is er mis met een mbo-er? Waarom moeten ze vervangen worden door robots? Als hbo of Wo-er ben je niet meer in de maatschappij dan een mbo-er is.[/quote]

Puur kapitalisme. Robots zijn goedkoper. (Zie linkje naar artikel dat ik in een vorige post geplaatst heb.)[/quote]

Ik vindt je bericht over dat je minder mbo-ers wilt heel erg overkomen alsof jij als hbo-er of Wo-er meer kunt betekenen in de maatschappij dan een mbo-er. Alsof je je boven een mbo-er zet.

Laatst ook nog mee gemaakt, op het station. Waren 2 hbo-ers in gesprek dat het zo druk was op het station en dat die mbo-ers wel gewoon konden fietsen, dat het ov niet nodig is voor een mbo-er, sorry hoor, hou je argumenten maar lekker voor je, ik ga ook gewoon met de trein naar school en heb net zo veel recht op het ov als een hbo-er.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-15 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:12

Ik snap vooral het onderscheid tussen MBO en HBO/WO niet. Binnen alle niveau's zijn tekorten en overschotten (zie 'pretstudies').

Nogmaals: ik wil MBO'ers niet beledigen en ik voel mij al helemaal niet superieur.

Ik vind het alleen onterecht om onderscheid te maken tussen MBO en HBO/WO qua studiefinanciering.
Laatst bijgewerkt door Susan88 op 22-01-15 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:15

Susan88 schreef:

Wat een nutteloze gedachtegang. MBO'er is meer dan alleen maar haren knippen of de elektriciteit aansluiten. Het MBO is hartstikke breed en MBO'ers zijn wel degelijk nodig. Sterker nog, er zijn teveel HBO'ers momenteel. Bovendien is meer dan de helft van onze bevolking MBO opgeleid. Waarom niet investeren in het onderwijs binnen zowel het MBO, HBO en universiteit in plaats van alleen maar techniek. Kom nou zeg.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:17

Susan88 schreef:
Eulogy schreef:

Mijn definitie.
Kapitalisme: wet van vraag en aanbod. De maatschappij vraag om goedkope producten/diensten. Robots zijn goedkoper waardoor de prijs daalt. Dit zul je niet zien in het communisme ofzo.

Als ik het probleem niet goed snap, zou ik graag uitleg willen. Ik ben best bereid om mijn standpunt te veranderen.
Kapitalisme en de wet van vraag en aanbod zijn twee verschillende dingen. Nederland is niet eens een volledig kapitalistische maatschappij. Snap ook niet wat het communisme hiermee te maken heeft.

Maar goed, een van de problemen werd je eerder al uitgelegd. Sommige beroepen hebben een enorm sociaal-maatschappelijk belang en die zullen niet zomaar vervangen worden door robots, daar wordt nietmand gelukkig van, of het nou goedkoper is of niet. Bovendien zijn er ook beroepen die nooit uitgevoerd zouden kunnen worden door een robot en schept zo'n maatschappij ook weer andere banen voor lageropgeleiden.

En nee, dat onderscheid snap je inderdaad niet.

Overigens kost een MBO-opleiding over het algemeen sowieso al minder, dus zelfs zonder beurs zal (zeker) jij een veel kleiner deel van je opleiding zelf betalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:23

Joh Suzanne, voordat je verder gaat met je stokpaardje techniek... Ga je even verdiepen in de samenleving, maatschappelijke belangen en ethiek. Echt joh, zoveel onzin bij elkaar uitkramen geeft hoger opgeleiden een enorm slecht imago. Vooral het hoger opgeleid zijn wordt nu enorm in twijfel getrokken in jouw geval. Ik verwacht toch wat meer sociaal-maatschappelijk verantwoorde uitspraken van hoger opgeleiden.

Edit: hoewel... niet altijd

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:29

Jij gaat vast niet naar de kapper, winkels, haalt geen eten en/of drinken in de kantine, laat je fiets repareren of iets dergelijks? :n

Ik vind je uitspraken erg gewaagd..
En ik krijg er een beetje het gevoel van:"ik ben een hbo-er en ik ben beter dan een mbo-er, ik voeg iets toe aan de wereld en zij niet."

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:33

_sharonnn schreef:
Jij gaat vast niet naar de kapper, winkels, haalt geen eten en/of drinken in de kantine, laat je fiets repareren of iets dergelijks? :n

Ik vind je uitspraken erg gewaagd..
En ik krijg er een beetje het gevoel van:"ik ben een hbo-er en ik ben beter dan een mbo-er, ik voeg iets toe aan de wereld en zij niet."

Precies die mensen begrijpen niet dat hun geld wordt verdiend Door het uitvoerend personeel, vaak mbo geschoold, met het laagste loon binnen de organisatie.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:39

Sterker nog, de economie draait op mensen die vaak MBO geschoold zijn.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:41

Precies, erg bijzondere gedachtengang!
Ik voel me eerlijk gezegd niet "speciaal" dat ik studeer en voel me daarom ook niet beter dan anderen :+

Overigens snap ik dus wel waarom er geïnvesteerd wordt in mbo-ers, maar ik zou het ook fijn vinden als hbo-ers de kans zouden krijgen om ervaring op te doen, waardoor het voor hen ook mogelijk wordt een baan te vinden na te zijn afgestudeerd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:43

Niniane schreef:
Sterker nog, de economie draait op mensen die vaak MBO geschoold zijn.

De economie draait op alle lagen. Hbo'ers en universitair geschoolden zijn net zo belangrijk.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:45

Nogmaals: waarschijnlijk denk ik te veel op de lange termijn en ik vind het erg fijn dat er MBO'ers bestaan in deze maatschappij. Ik ben erg dankbaar. Iedereen draagt zijn steentje bij in de maatschappij. Helemaal top!

Voor nu en de komende jaren zullen deze banen echt niet verdwijnen, maar ik denk op een veel langere termijn. Te lang waarschijnlijk.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik erg geïnterreseerd ben in techniek en al diverse onderszoekartikelen heb gelezen over hoe ver de techniek is.

Sorry voor iedereen die zich aangevallen, beledigd, minderwaardig voelt door mij. Dit is niet mijn bedoeling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:11

Susan88 schreef:
Nogmaals: waarschijnlijk denk ik te veel op de lange termijn en ik vind het erg fijn dat er MBO'ers bestaan in deze maatschappij. Ik ben erg dankbaar. Iedereen draagt zijn steentje bij in de maatschappij. Helemaal top!

Voor nu en de komende jaren zullen deze banen echt niet verdwijnen, maar ik denk op een veel langere termijn. Te lang waarschijnlijk.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik erg geïnterreseerd ben in techniek en al diverse onderszoekartikelen heb gelezen over hoe ver de techniek is.

Sorry voor iedereen die zich aangevallen, beledigd, minderwaardig voelt door mij. Dit is niet mijn bedoeling.

Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen maar het komt er gewoon verkeerd uit. Op de hele lange termijn zullen er volgens jou dus geen mensen meer aan het bed van een zieke staan maar een robot die elk uur een luier verschoont en een hap eten naar binnen propt. Weet je, ik denk dat ik nu blij ben met mijn leeftijd en dat hopelijk niet meer meemaak. Inderdaad, er worden inmiddels al drie d huizen geprint door de japanners maar één ding weet ik zeker, als de techniek het echt over neemt in de maatschappij dan is er geen maatschappij meer want dat zijn jij en ik en ieder ander levend wezend op deze aardkloot.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:08

Susan88 schreef:

Ik studeer zelf engineering en zit heel veel tussen dit soort meningen, maar vergeet niet dat het 'ethical' niet altijd mogelijk is om iedereen te vervangen.
Ik raad je aan dit artikel eens te lezen, het gaat namelijk over robots & de maatschappij in de toekomst: http://archive.wired.com/wired/archive/8.04/joy.html

Alhoewel ik het niet eens ben met het leenstelsel, hoop ik wel dat het inderdaad het aantal studies per persoon verminderd tot 1 of 2, meer heb je er imo (muv masters) niet nodig. Hoop wel dat ze misschien het geld dat ze besparen deels gebruiken om meer studievoorlichting te geven, want daar had ik wel baat bij gehad.