Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ANightAway schreef:Argument dat de kinderen slavernij niet kennen en Piet niet kennen als slaaf heeft er niets mee te maken dat sommige mensen met een gekleurde huidskleur zich WEL beledigd kunnen voelen. Voor kinderen maakt t echt geen hol uit hoor, hoe die Piet eruit ziet.
Sinterklaas kocht helemaal geen arme kindslaafjes vrij, dat is juist onzin. Sinterklaas had geen helper, maar Jan Schenkman heeft dit erbij VERZONNEN. Misschien moet jij je beter gaan verdiepen in de oorsprong van Zwarte Piet, niet ik.
Je argument dat stammen slaven leverden aan de Hollanders : dit werd gebeurt onder dwang, Stamhoofden die hier niet aan meewerkten werden onthoofd door de Hollanders.
We hebben het hier over GEVOELENS van mensen. Dus overlast staat boven gevoelens ? Voor mij hoeft Kwaku ook niet 6 weken te duren, maar die 2 dingen met elkaar vergelijken is echt gewoon dom.
Zahlina schreef:Dus dan zouden gekleurde nederlanders gewoon nederlanders zijn mocht Je de zelfde beredenatie er op na houden.
Ik zeg niet dat Je racistisch bent, Ik vind alleen dat Je uitspraken niet rijmen met het feit dat Je zegt niet racistisch te zijn.
Nederlander komen nou eenmaal voor in veel verschillende kleuren en maten en vormen.
M_D_H schreef:ANightAway schreef:Argument dat de kinderen slavernij niet kennen en Piet niet kennen als slaaf heeft er niets mee te maken dat sommige mensen met een gekleurde huidskleur zich WEL beledigd kunnen voelen. Voor kinderen maakt t echt geen hol uit hoor, hoe die Piet eruit ziet.
Sinterklaas kocht helemaal geen arme kindslaafjes vrij, dat is juist onzin. Sinterklaas had geen helper, maar Jan Schenkman heeft dit erbij VERZONNEN. Misschien moet jij je beter gaan verdiepen in de oorsprong van Zwarte Piet, niet ik.
Je argument dat stammen slaven leverden aan de Hollanders : dit werd gebeurt onder dwang, Stamhoofden die hier niet aan meewerkten werden onthoofd door de Hollanders.
We hebben het hier over GEVOELENS van mensen. Dus overlast staat boven gevoelens ? Voor mij hoeft Kwaku ook niet 6 weken te duren, maar die 2 dingen met elkaar vergelijken is echt gewoon dom.
Pfooeeeehhhh jij mag je echt wel beter gaan verdiepen in de Hollandse cultuur en in de slavernij...
Je opmerkingen slaan kant nog wal
Verdiep jezelf in de oorsprong van Sint Nicolaas, een bisschop uit Myra...
Zou je fraai staan als je dat deed...
Dan de slavernij:
Slavernij vind zijn oorsprong bij de islamieten aka de moren. Zij veroverde als eerste Egypte en Turkije. Daar werden de overwonnen stammen tot slaaf gemaakt. De vrouwen werden prutsmutsen en de mannen werden slaven. Toen de Moren optrokken raakte stammen in paniek. Ze sloten een deal met de moren dat zij een x aantal slaven leverde aan de moren en dat de stam dan hun eigen grondgebied mocht houden.
De stammen begonnen elkaar te bestrijden om op die manier aan slaven te komen.
Blanke, en dan vooral de blonde met de blauwe ogen waren erg geliefd bij de moren. Ook blanken zijn tot slaaf gemaakt.
Toen de gouden eeuw kwam werden de slaven gekocht op de slavenmarkten van de moren. De Hollanders hebben nooit mensen tot slaaf gemaakt... Ze hebben ze alleen gekocht!
Sterker nog... Toen de Hollanders de slavernij al lang afgeschaft hadden ging de slavernij aan die kant van de wereld nog steeds door...
Op dit moment vind slavernij zelfs nog plaats bij de strijders van IS en de volken die zij onderwerpen.
Technisch gezien hebben de Hollanders alleen slaven gekocht en vervoerd voor de plantages...
Maar dat is iets waar de geschiedenis van de kleurlingen graag aan voorbij gaat... Het is natuurlijk ook een zwarte bladzijde... Het besef dat je eigen volk net zo goed schuldig is geweest aan de slavernij...
Edit: ook de noormannen aka vikingen hadden slaven. Zij gebruikte ook de mensen uit de buitgemaakte gebieden, zij hebben echter nooit slaven verhandeld aan andere bevolkingsgroepen...
Edit 2: de slaven hadden het overigens beter bij de Hollanders als bij de moren... bij de moren was de overlevingskans ongeveer 1 procent... bij de Hollanders was dat percentage veel groter... Vooral ook omdat de slaven zich omhoog konden werken...
ANightAway schreef:Ohja @ sneeuwpop: Voor mij kwam het zo over dat je dat bedoelde, maar het is dus niet zo. Hoef je niet meteen op je achterbenen te gaan staan
Elise_0o schreef:Opzich snap ik wel waarom mensen deze opmerking blijven maken. Als mensen blijven zeggen dat ze Marokkaans/Surinaams zijn, terwijl ze in Nederland zijn geboren dan blijf je dit zelf in stand houden.
Laatst nog in Typisch Nederlands, een gozer die zei op de eerste plek Marokko, dan de Islam en dan Nederland, maar later wel klagen over dat hij nog steeds een buitenlander word genoemd. Zet dan Nederland op de eerste plek en noem jezelf geen Marokkaan meer..
Elise_0o schreef:Elise_0o schreef:Opzich snap ik wel waarom mensen deze opmerking blijven maken. Als mensen blijven zeggen dat ze Marokkaans/Surinaams zijn, terwijl ze in Nederland zijn geboren dan blijf je dit zelf in stand houden.
Laatst nog in Typisch Nederlands, een gozer die zei op de eerste plek Marokko, dan de Islam en dan Nederland, maar later wel klagen over dat hij nog steeds een buitenlander word genoemd. Zet dan Nederland op de eerste plek en noem jezelf geen Marokkaan meer..
Even mezelf gequoot van pagina 3 over waarom mensen het woord buitenlanders gebruiken en niet Nederlanders.
sneeuwpop schreef:ANightAway schreef:Ohja @ sneeuwpop: Voor mij kwam het zo over dat je dat bedoelde, maar het is dus niet zo. Hoef je niet meteen op je achterbenen te gaan staan
En dat is precies mijn punt...
jij begint over kleur, jij bent zelf bezig met blank en donker...
jij ziet racisme terwijl jij zelf de racist bent omdat het voor jou verschil maakt.
Het heeft er namelijk niks mee te maken in de discussie!
Ik zie dat vaker, dat mensen over racisme spreken, terwijl ze zelf degene zijn die de verschillen maken.
Zo ook bij een interview dat een donkere vrouw "wij zeggen witte mensen" zei, zij vond alles de schuld van de witte mensen...
Kijk eens wat vaker in de spiegel zou ik zeggen!
en hoe harder je racisme gaat roepen, des te meer het gaat voorkomen, want je creëert daarmee 2 kampen.
Adamootje schreef:Sneeuwpop, dat is geen racisme, dat is discriminatie. Positieve discriminatie.Verplicht stellen dat minimaal 50% procent op de werkvloer vrouw is, is ook positieve discriminatie bijvoorbeeld.
Bliver en Elise, wat is precies jullie punt?