Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:09

Huertecilla schreef:
Wat nu?
Erken dat er massaal bedrog is.
Erken dat dit niet goed is.
Erken dat er iets schort aan hoe we onszelf en ons grut voorlichten. Dat het gewicht wat we aan de verschillende normen toekennen niet goed is; dat de waardes welke we nu hanteren tot massaal bedrog leiden. Dat dit niet de juiste waarde is.

Dat wordt toch al erkend?

Men weet toch dat liegen niet goed is?

Zelfs al geef je alle opties aan je kinderen mee, dat is geen garantie voor minder bedrog. Ook in een open relatie kun je mensen bedriegen en kwetsen.
Maar ik denk dat het meeste bedrog voortkomt uit ongelukkige huwelijken waar men al 10 jaar langs elkaar heen praat. Dat zul je nooit oplossen.

Ofwel. Leven en laten leven en vooral zorgen dat je zelf gelukkig bent *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:11

Sammie schreef:
veel verder dan dit gaan we, vermoed ik, zo niet komen. :)

Dat denk ik ook.
Het is tenslotte al meer dan 50 jaar hetzelfde:
Onderbouwd gepubliceerd dat meer dan de helft van de Nederlanders vreemgaat; men drinkt een glas, doet een plas en laat de zaak zoals die was.

Leer hiervan, ...of niet.

Sammie

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:13

Oh ik heb hier zeker van geleerd hoor :D Maak je geen zorgen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:16

Sizzle schreef:
Maar ik denk dat het meeste bedrog voortkomt uit ongelukkige huwelijken waar men al 10 jaar langs elkaar heen praat. Dat zul je nooit oplossen.

Waarom toch zo fatalistisch? Alsof dat een reden is om maar helemaal niet meer te proberen die zaken te verbeteren? Ik zie dergelijke opmerkingen zo vaak, ook in andere discussies, en snap dat dus echt niet zo goed. En ook al is het geen 100%-oplossing, als het een gedeeltelijke verbetering geeft is dat toch ook al mooi meegenomen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:26

Jajaja liegen en bedrog.
Maar dat komt echt niet alleen voor in monogame relaties en lost echt niet op door allemaal maar een polygame relatie aan te gaan. Dat heeft te maken met communicatie.
En daarnaast 'alles over één kam scherend' moeten we niet voorbij gaan aan de 50% van de Nederlanders die blijkbaar niet vreemdgaan.
De titel van het onderzoek en de interpretatie daarvan is bovendien ook discutabel.

Waar je ook voor kiest, welke relatievorm dan ook, zolang je zelf maar gelukkig bent.
Monogamie staat niet gelijk aan bedrog net zo min als polygamie gelijk staat aan 'eerlijkheid'.
Leven leer je door vallen en opstaan, zo ook de liefde.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 23-09-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:28

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:

Waarom toch zo fatalistisch? Alsof dat een reden is om maar helemaal niet meer te proberen die zaken te verbeteren? Ik zie dergelijke opmerkingen zo vaak, ook in andere discussies, en snap dat dus echt niet zo goed. En ook al is het geen 100%-oplossing, als het een gedeeltelijke verbetering geeft is dat toch ook al mooi meegenomen?

Zolang er nog gepraak kan worden is de relatie niet kapot ;)

Ik zie wel genoeg voorbeelden waar de man het wel handig vind dat thuis alles en orde is en de vrouw blij is met de financiele zekerheid, maar ondertussen al jaren niet meer in 1 bed geslapen hebben.
Vraag me alleen af warom die mensen dan oprecht verbaast lijken als het dan toch 'fout' gaat en de minaar/minares bekend wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:05

Sizzle schreef:
Zolang er nog gepraak kan worden is de relatie niet kapot ;)

Met de kantteking dat er na bedrog onherroepelijk iets kapot is.

Opdat er VOOR bedrog gepraat kan worden is het een randvoorwaarde dat er geen hindernissen voor bespreekbaatheid zijn opgeworpen.

'Als mijn (daar ga je al) man/vrouw zou zeggen wel iets met een ander te zouden willen, dan rot hij/zij daar maar gelijk naar op.' is een garantie voor niet delen van eventuele verwarrende gevoelens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:06

HC, dat is jouw mening. Geen feit. Breng het dan ook niet zo.

Was trouwens laatst ook een onderzoekje van dat meer mensen na overspel toch bij elkaar blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:18

Sammie schreef:
HC, dat is jouw mening. Geen feit. Breng het dan ook niet zo.

Oeps, mijn excuses hoor. Het lijkt mij evident!

Jij vind dat bedrog niets kapot maakt en voor bespreekbaarheid geen laagdrempeligheid nodig is?

Citaat:
Was trouwens laatst ook een onderzoekje van dat meer mensen na overspel toch bij elkaar blijven.

Meer dan wat?

Het is uiteraard in het geheel niet gezegd dat na overspel een relatie verbroken wordt/moet worden.
Het is alleen jammer dat men niet VOOR bedrog tot een oplossing komt. Naar mijn mening...
Ben trouwens geinteresseerd in wat de verschillende oplossingskeuzes dan zijn. Geeft dat onderzoekje daar informatie over?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:27

Huertecilla schreef:
Jij vind dat bedrog niets kapot maakt en voor bespreekbaarheid geen laagdrempeligheid nodig is?

Jij meldt dat bedrog onherroepelijk iets kapot is, waarom je dan vervolgens deze vraag stelt is mij een raadsel.

Onderzoekje is al aantal jaar oud. Niet bij de hand en de oplossingskeuzes om te voorkomen zijn ook totaal niet relevant. Wat je wellicht wel zal interesseren is dat één van de redenen waarom men toch bij elkaar blijft te maken had met het feit dat iedereen wel eens een slippertje kan maken. Goed het stond er wel wat anders, maar het staat wel een beetje haaks op jouw bewering dat mensen al zeker 50 jaar met oogkleppen op kijken naar een relatie. Waar men dus circa 10 jaar voor het onderzoek bij een slippertje gelijk de advocaat belde, was men nu wat vergevingsgezinder. Gok trouwens dat het onderzoek inmiddels zelf ook 10 jaar oud is, dus wie weet wat men nu weer vindt :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:39

Huertecilla schreef:
'Als mijn (daar ga je al) man/vrouw zou zeggen wel iets met een ander te zouden willen, dan rot hij/zij daar maar gelijk naar op.' is een garantie voor niet delen van eventuele verwarrende gevoelens.

Je kan toch die gevoelens eerlijk delen VOOR dat je ze in de praktijk hebt toegepast? Eventueel kan je dan alsnog zonder bedrog uit elkaar gaan als de ander daar niets voor voelt?

Net als mensen die ineens homo blijken na meerdere jaren als hetero. Dat maak je toch kenbaar aan je partner VOOR dat je je in dat circuit stort :?
Het openbaren is altijd moeilijk en leidt misschien tot een scheiding. Maar als je eerst gepraat hebt voor de daad dan kan dat nog verrassend vlekkeloos verlopen. Andersom is natuurlijk gewoon smerig bedrog.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:49

Sizzle schreef:
Huertecilla schreef:

Je kan toch die gevoelens eerlijk delen VOOR dat je ze in de praktijk hebt toegepast? Eventueel kan je dan alsnog zonder bedrog uit elkaar gaan als de ander daar niets voor voelt?

Ja, dat kan.
Wanneer jouw partner zich zo opstelt zijn bij gevoelens voor een ander de mogelijkheden:
- niet bespreken en in je eentje wegstoppen
- niet bespreken en vreemd gaan
- uit elkaar gaan
- jezelf ertoe dwingen het tóch op te brengen en de storm te trotseren
In míjn beleving zit hier niet 1 aantrekkelijke bij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:52

Zoveel mensen zoveel wensen :D Jij vindt die opties niet aantrekkelijk, een ander wel en weet er nog 20 te verzinnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:05

Sammie schreef:
Zoveel mensen zoveel wensen :D

:)* *\o/*

naast sexuele monogamie zijn er nog VEEEEEEEEEL meer gelijkwaardige relatievormen.

Hier een openhartig boekje door een nederlandse vrouw http://www.bol.com/nl/p/ik-hou-van-twee ... 004717976/

NOGMAALS: Ik ben niet tegen monogamie en niet voor samenlevingsvorm ook.
Ik ben tegen bedrog en tegen keuzebeperking door onvolledige voorlichting of demagogie.
Ben voor individuele beslissingvrijheid; échte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:26

Alleen dat laatste bestaat niet. Je hebt nl. altijd rekening te houden met anderen.

En dan nog los van het feit dat mensen helemaal niet perse gelukkig(er) worden van (zoveel) keuzevrijheid.

En verder denk ik dat, als je het vraagt, iedereen tegen bedrog is :) (en toch gebeurt het :) )

En zo kom je dan eigenlijk weer een beetje terug bij het begin van de discussie :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:15

Tja, slecht nieuws brengen is nooit erg aantrekkelijk. Hoort nou eenmaal bij het leven en kan ook zomaar meevallen als je open en eerlijk bent.
Het nieuws achterhouden en bedriegen, dat is gewoon laf.

Eigenlijk zijn er gewoon veel laffe mensen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:10

Sammie schreef:
En zo kom je dan eigenlijk weer een beetje terug bij het begin van de discussie :D

Bij de hypocrisie van een maatschappij waarin massaal bedrog over sexuele exclusiviteit normaal is en de enkeling die openlijk zegt niet exclusief te zijn kop van jut is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:13

Ja, laten we alles over één kam scheren :))

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:09

Huertecilla schreef:
Sammie schreef:
veel verder dan dit gaan we, vermoed ik, zo niet komen. :)

Dat denk ik ook.
Het is tenslotte al meer dan 50 jaar hetzelfde:
Onderbouwd gepubliceerd dat meer dan de helft van de Nederlanders vreemgaat; men drinkt een glas, doet een plas en laat de zaak zoals die was.

Leer hiervan, ...of niet.

Waar staat dat meer dan de helft van de Nederlanders vreemdgaat? 48 % van de mannen uit een onderzoek en 43 % van de vrouwen kan nooit de helft van de Nederlanders zijn.
Als iemand 1 keertje is vreemdgegaan, wil dat zeggen dat hij/zij daar ook op andere momenten behoefte aan heeft? Is dat onderzocht? Wordt in rekening gebracht dat dit misschien veel voorkomt in relaties die niet goed waren op dat moment, beëindigd zijn omdat het niet goed zat en vreemdgaan een symptoom was, ook mensen in heel prille relaties meetellen die een eerder losse relatie hadden, puberrelaties meetellen, ...
Ik vind dat voor beide standpunten wat te zeggen is, maar dat jij vreemdgaan of de drang om met meerdere mensen seks te hebben evengoed zwaar overschat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:43

Callisto04 schreef:
Waar staat dat meer dan de helft van de Nederlanders vreemdgaat?

In de kop van dit onderwerp.

Citaat:
48 % van de mannen uit een onderzoek en 43 % van de vrouwen kan nooit de helft van de Nederlanders zijn.

Inderdaad.
Het betreft verder de mensen met een duurzame relatie.
Het is dus vérre van de helft van alle Nederlanders.
Aan de andere kant betreft het vet méér dan de helft van de paren en dát is waar het exclusief monogaam betrekking op heeft....

Inderdaad is dit slechts één onderzoekje.
Er zijn er gelukkig veel meer en ook wetenschappelijk beter. Allen geven een gelijk beeld; dat er massaal vreemdgegaan wordt.
Wat sex met anderen betreft, kan je daar het aantal paren wat dit zonder bedrog doet bij optellen uiteraard.

Maar goed, zoals in deze draad al veelvuldig opgemerkt is de kern niet de kwaliteit van het onderzoek, nog het exacte %.
De kern is dat het HEEL VEEL duurzame relaties betreft.
Doe daarmee wat je wil.
Ontkennen en/of negeren zijn twee opties.
Veel succes met de toekomst +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:33

Ik begrijp niet waarom je dat steeds duurzame relaties blijft noemen. Als er bedrog gepleegd wordt is dat voor duidelijk geen duurzame relatie, maar een die op barsten staat.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:25

Sizzle, het is geen bedrog als alle partijen met deze niet monogame relaties instemmen hé? Dus dat vind ik juist wel heel open en eerlijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:37

Ik bedoel HC die het steeds heeft over vreemdgaan binnen duurzame relaties. Daar is toch niets duurzaams aan?
Als je het besproken hebt en het geen probleem is voor beide partijen dan is het wel weer duurzaam.
Duurzaam is iets dat stand kan houden in de toekomst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:46

Sizzle schreef:
Ik begrijp niet waarom je dat steeds duurzame relaties blijft noemen. Als er bedrog gepleegd wordt is dat voor duidelijk geen duurzame relatie, maar een die op barsten staat.

'Duurzame relatie' is een ondubbelzinnige en niet beperkende verzamelterm voor niet kortstondig type relaties maar relaties met een langduriger bedoeling; van gehuwd, samenwonend tot LAT en polyamoor samenleven.

Vreemdgaan in de zin van sex met een ander is alleen mogelijk wanneer er sexuele exclusiviteit afgesproken is binnen een relatie waarin sex een rol speelt.

Waarom/wanneer er vreemdgegaan wordt is variabel en het is in het geheel geen wetmatigheid dat dit het einde van de betreffende relatie inhoudt.
Het is ook variabel hoe er vervolgens mee omgegaan wordt. Dat loopt van 'ik zal het nooit meer doen' tot samen swingen, een minnaar/minnares erbij en vele varianten meer.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:50

Oh oké dat begreep ik dan verkeerd, Sizzle.
Triest genoeg zullen er genoeg gouden huwelijken gevierd worden en mensen samen oud worden waarbij binnen dat huwelijk toch regelmatig vreemd gegaan wordt.

Dus er valt best iets te zeggen over hoe HC erin staat. De meesten relaties stranden tegenwoordig, en vaak is vreemdgaan de boosdoener uiteindelijk. Dus waarschijnlijk is de mens helemaal niet zo monogaam als we willen denken.
Wij en onze voorouders zijn simpelweg niet groot gebracht met zulke ruimdenkende ideeën, wij kennen dat anders denken in vrijheid eenvoudigweg niet. En wat de boer niet kent, dat vreet' ie niet?! :+