Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:07

Ik kijk er niet van op eigenlijk, Schiphol heeft al jaren een gebedsruimte.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:14

Er zit imo toch wel een groot verschil tussen een druk internationaal vliegveld en een landelijk amusements park :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:32

Suusje92 schreef:
Waar blijft mijn kerk dan in dat park???

Het is een algemene stilteruimte. Dus net zo goed voor jou en mij,

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:34

MarlindeRooz schreef:
Thesserd schreef:
Bij ziekenhuizen is het natuurlijk een heel ander verhaal omdat je daar eventueel aan het rouwen bent bijvoorbeeld.

Verder weet iedereen dat niemand behoefte heeft aan een stilte ruimte in een pretpark. Nog geen 1 procent van de niet-moslims. Dat durf ik bijna met zekerheid te zeggen :') ik zou niemand op kunnen noemen die daar evt behoefte aan heeft. Het zullen in 99% van de gevallen moslims zijn die moeten bidden. Dat het theoretisch gezien voor iedereen is zegt mij echt helemaal niks.

Wat dacht je van mensen met autisme? Die wel naar een pretpark willen maar soms teveel prikkels krijgen? Of wat oudere mensen? Of als je net gebeld wordt met rotnieuws?

Er zijn genoeg rustige plekken in Walibi waar bijna geen hond loopt. En gebeld worden met rotnieuws is echt een uiterst geval.

Maar goed, het kan geen kwaad dat er geen stilte ruimte is inderdaad, maar naar mijn mening is dit vooral gedaan voor de moslimgemeenschap en hier blijf ik me aan storen. Om eerder genoemde redenen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:47

Wat een hoop gemierenneuk hier zeg. We wonen in een multiculti land, deal with it. Anders emigreer je maar naar Alaska ofzo, heb je geen moskeeën en zo...

Ik heb hier binnen een straal van 1,5 km 2 of zelfs 3 moskeeën, prima toch, i dont care, Laat hen maar lkkr bidden. Ook binnen straal van 1,5 km een hele hoop kerken, zelfs een in de straat. Leuk toch? Ik ga nu niet opeens eerder dood als ongelovige xD

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:10

Gruis schreef:
Zo duidelijk is het kennelijk niet: je geeft zelf aan dat er nog ontzettend veel zaken zijn die hier eigenlijk niet kunnen, maar wel gebeuren. Waar komt dit vandaan? Hoe kan dit gebeuren?

:O ... Het gáát me niet om die gebedsruimte. Honderdste keer ongeveer? Het gaat om de rest van de discussie die erdoor is opgelaaid met daarin onder andere de punten die jij zelf net hebt aangehaald als zorgwekkend.

Ik vind mensen die in een pretpark zich even terugtrekken om te bidden niet zorgwekkend. Daar heeft niemand last van. Van een gebrainwashte syriëstrijder, daar krijg je wel last van. Dat eerste zijn gewoon mensen die de kans krijgen hun geloof te belijden omdat een pretpark hun die optie aanbiedt. Een pretpark die zelf keuzes maken, en dat is juist het hele mooie. Het was heel anders geweest als het bericht was "en de overheid verplicht vanaf nu op elke openbare aangelegenheid dat er verplicht een gebedsruimte moet komen." Dat is het opdringen van godsdienst. Als er had gestaan "en de overheid stelt een verbod in voor elk privébedrijf om een gebedsruimte in te stellen", is dat ook een beperking op je vrijheid je geloof te beleven. Ik ben alleszinds blij dat ik leef aan die kant van de wereld waar ik in het openbaar kan uitkomen voor wat ik wel niet geloof, en als mensen roepen "daar moeten wij dat ook niet proberen hoor!", dan denk ik alleen maar "vandaar dat ik zo blij ben te kunnen zeggen 'maar gelukkig kunnen wij dat hier wel'".
Nu ben ik niet van Nederland en hier ken ik dat niet echt, maar sinds ik op bokt ben heb ik ook wel eens gehoord van mensen die in een soort van "kerkgemeenschap" wonen. Waar je dus op zondag je was niet mag ophangen of je auto wassen, omdat je zeer gelovige buurt je dat blijkbaar niet in dank afneemt. Dat mensen mij als niet-gelovige mij zouden verbieden om iets te doen omdat hun geloof dat verbiedt, dat vind ik veel vervelender dan dat mensen gewoon gaan bidden.
In Antwerpen waar veel joden zitten (en die strenggelovige kliek kan er ook wat van, zich niet aan 'onze cultuur' aanpassen), is er een speciale draad gespannen zodat de strenge joden op sabbat volgens hun geloof het huis uit mogen, maar daar kraait ook geen haan naar. Omdat het net als een gebedshuis voor geen last zorgt. Maar uiteindelijk is dat ook een aanpassing die stad gedaan heeft zodat zij hun geloof beter kunnen belijden. En dat is dan nog specifiek voor één godsdienst bedoelt, niet een ruimte voor alle .

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:53

Ik vind Schiphol toch wel heel anders dan Walibi. Schiphol is als het ware de verbinding tussen Nederland en andere landen met een andere cultuur. Er komen dagelijks zóveel mensen, dan is een gebedsruimte zoveel meer op zijn plaats dan in een pretpark, wat compléét losstaat van religie en niet-westerse culturen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:03

Ik vind dit ook wel erg ver gaan. Het zal niet lang meer duren of er wonen meer moslims in Nederland dan Nederlanders zelf. Dit soort dingen is dus waarom mensen zoals Geert Wilders bestaan...
Niet dat ik het altijd met hem eens ben hoor, maar ik begrijp het wel.

Als Nederlander moeten we steeds meer wijken, we moeten ons traditioneel feest aanpassen omdat een minderheid er problemen mee heeft en we moeten ook oppassen met wat we zeggen want zo'n beetje álles kan discriminatie betekenen.

Dat ik dan vervolgens 2 moslims in de supermarkt grapjes hoor maken over Jodenkoeken... Tsja, dat is blijkbaar heel normaal.

En het gaat mij heus niet om die gebedsruimte hoor, als mensen willen bidden moeten ze dat zelf weten. Het gaat mij er wel om dat onze Hollandse samenleving steeds minder Hollands word. Als ik hoor dat de vrouwen in Turkije geen eens meer hoofddoeken dragen en qua samenleving verder ontwikkeld zijn dan de Turken die hier wonen, krab ik nog maar eens achter mijn oren...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:12

Blue_Eyes schreef:
Suusje92 schreef:
Waar blijft mijn kerk dan in dat park???

Het is een algemene stilteruimte. Dus net zo goed voor jou en mij,

En daarbij, een gebedsruimte is geen moskee.

Ik vind het niet vreemd, het is niet duur, zo iets kun je prima simpel inrichten en als je wil bidden is het wel fijn daar even de plek voor te hebben.

In onze jachtige samenleving vind ik het juist mooi dat er even plek gemaakt wordt voor die paar minuutjes bezinning.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:12

Prima toch?! Ik heb er geen last van en gun de Moslims hun rustige gebedsplek als het ontbreken ervan hen ervan weerhoud naar een familiepark te gaan. Slimme actie van het pretpark om meer mensen binnen te krijgen. Jammer dat sommigen er hier zo moeilijk over doen zeg. Alsof je er last van hebt of persoonlijk voor de kosten ervan opdraait.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 01:21

Wordt steeds gekker hier in Nederland, als je wilt bidden doe je dat lekker thuis of gewoon op het park, maar je gaat er toch niks voor bouwen pfff......

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 01:31

Walgelijk ! Pas je gewoon lekker aan in het land waar je woont. Wat word het volgende, islamitische pretpark?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 01:39

lifaya schreef:
Wat een hoop gemierenneuk hier zeg. We wonen in een multiculti land, deal with it. Anders emigreer je maar naar Alaska ofzo, heb je geen moskeeën en zo...

Ik heb hier binnen een straal van 1,5 km 2 of zelfs 3 moskeeën, prima toch, i dont care, Laat hen maar lkkr bidden. Ook binnen straal van 1,5 km een hele hoop kerken, zelfs een in de straat. Leuk toch? Ik ga nu niet opeens eerder dood als ongelovige xD

Is dat niet de omgekeerde wereld? Zij komen hierheen, en dan zouden wij wegmoeten als wij een stilte ruimte onzin vinden? Whahaha! Wat een giller!
Prima dat we multi culti zijn, en ik kan prima leven met een stilte ruimte hoor, maar het gaat wel steeds verder. Islamitische scholen, stilte ruimten voor moslims in pretparken. Krijgen ze straks ook een eigen treincoupé? Moet ik straks verplicht halal eten omdat iets anders niet verkrijgbaar is?
Zoals eerder gezegd, het moet wel Nederland blijven, en geen nieuw Marokko...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 02:52

Nederland zal altijd Nederland blijven. Snap niet dat mensen serieus denken dat dit ooit maar een nieuw Marokko zou kunnen worden. Marokko loopt 100 jaar achter :+ daar is gewoon een compleet andere cultuur dan hier! en ja dat geld ook voor de Marokkaanse mensen hier in Nederland. Die zijn ook voor het grootste gedeelte verwesterd.

Dat wij hen wat gebedsruimtes geven is toch niet zo erg? De islam is een geloof met veel aanhangers, en dit zijn echt niet alleen maar Marokkanen en Turken hoor :Y)

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 03:20

Arc_En_Ciel schreef:
Ik heb zelf absoluut geen problemen met andere geloofsovertuigingen, maar ik vindt dat dit aardig ver gaat.
Natuurlijk moeten we tolerant zijn en ruimte maken voor het hebben van een afwijkend geloof, maar ik ben het er niet mee eens dat er zelf bij Walibi een ruimte moet komen voor hen. Waarom alleen voor islamitische bezoekers? En waarom kunnen zij niet thuis bidden, of in de moskee?

Je kunt ook tever gaan met ruimte maken voor andere geloven. Ik heb zelf namelijk het gevoel dat de islaam (wel en niet bewust) de wereld overneemt. En dit klinkt misschien achterlijk, maar daar neigt het toch echt naar, wat dan weer niet prettig is, omdat dat de situatie voor groepen als bijv. de IS, makkelijker maakt.
Door steeds maar ruimte te maken voor een bepaald geloof, komt er toch ooit een punt waarop dit ten koste gaat van onze eigen levensstijl.

Ik dacht het jij zegt het _/-\o_
Soms moeten er wel ff bij blijven met wat we doen en ik heb zon gevoel dat we iets te " enthousiast" in bepaalde dingen worden
Ik ben totaal geen rasist of die dergelijke dingen !
En heb er geen problemen mee dat er andere "rassen" (polen marrokaan turken surinaamse afghaanse ect ect)
Of geloven in dit landen leven en zijn !
Sterker nog paar familieleden zijn halfies
Maar ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken of nederland straks nog wel nederland is .. In de zin dat onze cultuur een soort van wegvaagt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 03:28

Angeliquee18 schreef:
Walgelijk ! Pas je gewoon lekker aan in het land waar je woont. Wat word het volgende, islamitische pretpark?

Is het ooit bij je opgekomen dat veel moslims gewoon geboren en getogen Nederlanders zijn? Ze komen van Nederland en zijn Nederlands dus hoeven zich nergens voor aan te passen. Alsof je aan joden gaat zeggen dat ze geen kepeltje mogen dragen. Onee, dat is niet verantwoord zeker.
Sorry hoor, maar ze storen niemand.

Er staat ook nergens dat er iets gebouwd wordt, ze gaan er gewoon een ruimte voor toegewezen.

Mensen toch, waar maken jullie je in godsnaam druk om!
Iedereen is vrij om te geloven wat zij of hij wil. Wie weet wordt die ruimte gewoon 4x4 meter, gewoon een plekje om het in stilte te doen zodat niemand er juist last van heeft.
Of hebben jullie liever dat ze bidden in het park, waar iedereen het ziet. Nee, dan nog zou er geklaag en gezaag zijn. Want dat hoort niet etc.

Respecteer gewoon iemands levenswijze zonder dat meteen te dissen en beoordelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:24

Typisch stukje oer-Hollandse handelsgeest. Pragmatisch kijken naar hoe er meer omzet gehaald kan worden, welke doelgroepen er nog missen en er met een kleine moeite binnen te halen zijn. Denk dat dit de allergoedkoopste manier is van een hele nieuwe doelgroep aanboren!

Je schildert een leegstaande ruimte wit, zegt dat het een gebedsruimte is en voila: Een nieuwe doelgroep van ongeveer 1 miljoen! mensen binnen handbereik! Zijn niet zoveel marketinggasten zo clever geweest!

Oja, 20 jaar geleden had Hotel Krasnapolsky ook al een gebedsruimte voor Moslims (personeel en gasten als die dat prettig vonden). Nooit last van gehad. Maar wel voor mensen uit Arabische landen een reden om bij Krasnapolsky een kamer te boeken in plaats van bij een ander hotel in dezelfde prijsklasse. Dus extra omzet voor Krasnapolsky. En de rest van de bezoekers? Die hadden nergens last van en wisten niet eens dat die ruimte er was. Dat was trouwens letterlijk een bezemkast.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:29

Wat is nu precies het punt? Het feit dat het een gebedsruimte voor moslims wordt genoemd? Of dat het door een moslim is aangevraagd?

Is het zo gek dat er een stilteruimte wordt ingericht, zoals die in veel openbare ruimtes gewoon zijn? Schiphol, ziekenhuizen, grote stations? Een plek om in de roerigheid om je heen je even terug kunt trekken om te mediteren, bidden, na te denken, tot jezelf te komen? Er zullen veel meer mensen zijn die zo'n ruimte gaan gebruiken vermoed ik...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:12

maar als je tot je zelf wil komen ga je toch niet naar een pretpark, dan blijf je toch lekker thuis?
Of zijn er ook spoedgevallen?
Ik ken het niet, tot me zelf komen, maar misschien zijn er spoedmomentjes..... :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:14

mick75 schreef:
Typisch stukje oer-Hollandse handelsgeest. Pragmatisch kijken naar hoe er meer omzet gehaald kan worden, welke doelgroepen er nog missen en er met een kleine moeite binnen te halen zijn. Denk dat dit de allergoedkoopste manier is van een hele nieuwe doelgroep aanboren!

Je schildert een leegstaande ruimte wit, zegt dat het een gebedsruimte is en voila: Een nieuwe doelgroep van ongeveer 1 miljoen! mensen binnen handbereik! Zijn niet zoveel marketinggasten zo clever geweest!

Oja, 20 jaar geleden had Hotel Krasnapolsky ook al een gebedsruimte voor Moslims (personeel en gasten als die dat prettig vonden). Nooit last van gehad. Maar wel voor mensen uit Arabische landen een reden om bij Krasnapolsky een kamer te boeken in plaats van bij een ander hotel in dezelfde prijsklasse. Dus extra omzet voor Krasnapolsky. En de rest van de bezoekers? Die hadden nergens last van en wisten niet eens dat die ruimte er was. Dat was trouwens letterlijk een bezemkast.

Eindelijk. Iemand die het vat :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:19

nou ik ben geen moslim maar waarom niet?
zakelijk gezien niet verkeerd!
ik zal die ruimte niet opzoeken maar ik bid ook iedere dag en het is hyocriet om dit dan aftekeuren :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:49

Slimme zet van Walibi

Dat Nederland een verrot land is geworden staat hier los van. is gewoon een marketigstunt.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:30

mick75 schreef:

Als je een kamer boekt heb je toch niks aan een aparte ruimte om te bidden? Je betaalt voor je kamer, dus daar kan je dan ook gelijk in bidden, als je toch al in hetzelfde gebouw bent :')

En dat inspelen op de doelgroep 'islamitische mensen in Nederland' voor extra omzet zorgt, is juist het probleem, omdat dat dus al iets zegt over hoe groot de rol is die de Islaam in dit land speelt, terwijl Nederland van oorsprong niet eens een Islamitisch land is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:24

Ik zou zeggen stuur een mooie klachtenbrief naar Walibi dat je het niet eens bent met hun nieuwe manier van klantenwerving (en tevens stukje oer-hollandse handelsgeest). Of nog beter: Boycot ze. Ik vermoed dat er weinig mensen daadwerkelijk die stap gaan nemen.

Blijkbaar waren er bij Krasnapolsky gasten (en personeel) die graag een aparte ruimte hadden waar ze konden bidden of zo, een ruimte waar een pijltje stond naar het Oosten zodat ze de goeie kant op konden zitten. Weet ik veel! Er was in elk geval behoefte aan, dus het hotel leverde. Simpel als wat. Totale investering: 1 pot verf en wat gebedsmatjes. In totaal nog geen 100 gulden want betreffende hok stond toch leeg. Totale opbrengst na 5 jaar: 5% meer omzet dan hotels zonder gebedsruimte in dezelfde periode. Dat is even rap verdiend geld!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:33

Nou ik ben al een tijd niet in Walibi geweest, vanwege de achterlijk hoge entree prijzen.

Maargoed, ik vind hotels e.d. iets anders dan een pretpark. Ik denk namelijk dat in sommige hotels ook een kapel is voor christelijken. Ja waarom dan niet ook voor de moslims?

Het enige waar ik me dus wel aan stoor, is dat er in mijn ogen te veel moslims zijn die niet door hebben hoeveel wij Nederlanders voor hun doen. Er worden Islamitische scholen gebouwd, het is (naar mijn mening te) makkelijk om NL in te komen, zeker als vluchteling. Wij beperken je nergens in. Als je de taal niet spreekt dan zoeken wij vaak wel een manier om toch te begrijpen wat er bedoelt word.
Toch worden we steeds weer voor racist uitgemaakt. We zijn discriminerend en we hebben geen respect voor de Islam.

Wat ze dan dus vergeten is het feit dat wij hier wel Moskees (Moskeeen? Iets in die geest) voor hun bouwen en dat dat van ónze belastingcenten gebeurd. Inmiddels word er in een deel van de supermarkten halal vlees verkocht en worden er dus zelfs zulke gebedsruimten gebouwd.
Waar ik dan zo slecht tegen kan (en dat komt echt niet van elke moslim) is het feit dat je het als Nederlander amper goed kan doen. Er zijn een hoop goede moslims, maar er zijn helaas ook hele hele hele hele slechte. En dáár gaat het voor mij dus fout.