Bezittingen vermiste Kris en Lisanne in Panama gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Bezittingen vermiste Kris en Lisanne in Panama gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:02

Ik denk dat ze helemaal niks van plan waren, maar zoiets hadden van 'we zien wel'.
Sommige dingen moet je ook gewoon echt ervaren. Misschien raar voorbeeld maar als ik bedenk wat ik de eerste keer lowlands mee had...wist ik veel.
Ik ben ook denk ik wel in staat geweest vroeger om bij wijze van spreken met een handtas en slippers zo'n soort wandeling te gaan maken. (ik ging alleen niet verder als ik dacht, oh dit is toch langer of lastiger dan ik dacht, want ik ben niet echt een sportief hike-type.)

Wat ik zelf het meest vreemde vind is waarom de autoriteiten niet verder dat bewuste jungle pad afgezocht hebben, als daar blijkbaar vaker toeristen heen lopen en kwijt raken.
Blijkbaar loopt daar een pad dat op dat moment, vóór de regens, begaanbaar wordt geacht door verdwaalde toeristen.

Volgens mij weten ze ook al het eea. van de mobieltjes en camera, maar brengen ze dat niet naar buiten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:12

stefje schreef:
geerke schreef:
Het gaat mij er om dat mensen gewoon verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden....er word altijd een soort van andere oorzaak gezocht.Even niet meegerekend dat er inderdaad sprake is geweest van een misdrijf.Maar ik heb het idee dat niemand begrijpt wat ik bedoel.

Jewel hoor Geerke. Dat vind ik ook. Lonely Planet heeft het blijkbaar niet duidelijk beschreven, maar dat is niet meer dan jammer, daar kun je hun de schuld niet van geven. In die regionen wandelen is heel wat anders dan hier op de Veluwe... Maar er zijn toch wel rare aspecten nog, want je zou denken dat ze het daar wel met iemand erover hebben gehad dat ze die trail gingen lopen, en lijkt me dat iedereen daar wel weet dat het serious business is, geen wandelingetje, en dat omkeren zal daar toch ook wel bekend zijn, zou iemand hun dat niet verteld hebben? Het zou mij ook niets verbazen als er nog meer uitkomt dan 'enkel' dat keerpunt gemist hebben en verdwaald zijn, zoals Lauke ook zegt. Dat 's middags pas weggaan is ook raar. En ik vermoed dat er nog informatie komt van mobiel en camera, want daar is nog niets over bekend gemaakt, ook niet dat het geen enkele info biedt (of heb ik iets gemist?).
(Edit: bordjes... de ANWB bordjes hier in NL staan soms al precies de andere kant op, laat staan in gebieden zoals daar.) Hopelijk wordt ooit duidelijk wat er echt gebeurd is, beter dat verwerken dan de onzekerheid van je de rest van je leven afvragen wat er daar gebeurd is. Wat een nachtmerrie deze hele gebeurtenis.

ooit in noorwegen gewandeld dat viel al tegen daar stonden bordjes ook echt vaag..
een wees het meer in en een andere door dichte bosjes.
al klimmend en zoekend over rotsen zijn we na een discussie met 3 tegen 2 maar weer (die 2 uur) terug gelopen.. ipv van zoeken na de t splitsing die er nog zou moeten komen... we waren blij dat we terug waren gelopen..

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:57

Nic schreef:
Wat ik zelf het meest vreemde vind is waarom de autoriteiten niet verder dat bewuste jungle pad afgezocht hebben, als daar blijkbaar vaker toeristen heen lopen en kwijt raken.

Hoe weet je dat ze dat niet hebben gedaan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:02

In de Volkskrant van afgelopen weekend staat een heel artikel over Kris en Lisanne. Er staat dat ze in Nederland goed voorbereid waren en alles hadden gepland. Vervolgens bleek in Panama dat een deel niet door kon gaan en hebben ze dus nieuwe plannen gemaakt (allemaal goed georganiseerde dagtochten met gidsen).
Er was nog 1 middag over waar ze niets hadden en toen besloten ze die wandeling te gaan doen. De omschrijving van die wandeling was wat optimistisch, het was omschreven als een makkelijke risicoloze trip. Wat er niet bij stond was dat je na een bepaald punt moest omkeren.
Kris en Lisanne zijn toen dus waarschijnlijk doorgelopen, op een moeilijker punt terecht gekomen en zo uiteindelijk in een rivier gevallen toen ze die probeerden over te steken. De vondst van de botten en spullen was kilometers meer stroomafwaarts.

In het Volkskrant artikel stond ook dat er Duitse toeristen waren die een jaar terug hetzelfde was overkomen, dezen waren gelukkig gered door indianen.

Over de reddingsactie: toen helder werd dat ze vermist waren is eerst nog gewacht, vervolgens was er veel bureaucratie van de autoriteiten waardoor het lang duurde voordat er echt een reddingsactie begon.

Echt een boeiend artikel in de Volkskrant :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:40

Ik heb op pagina 14 nog even het epistel van Nic doorgelezen en kan het daar eigenlijk alleen maar 100% mee eens zijn :-)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:36

Moschino schreef:

Omdat dat op dat kaartje staat wat ik heb gepost, dat rode stukje.

Misschien had dat ook te maken met (wat ook in de vk stond) dat van hogerhand mensen werden gestuurd die het gebied helemaal niet goed kenden.

Ik heb dat artikel ook gelezen, en er ook een paar stukjes uit gequote.
Vrijdags had ik zelf bedacht dat ze misschien in de rivier terecht waren gekomen en de volgende dag stond zoiets in de vk.
Dat kwam omdat mijn pa in Panama had meegemaakt dat na een tropische bui binnen korte tijd de stoepen overstroomden. Toen ze vermist waren begon het slechte weer niet lang daarna. Ik dacht zelf dat ze langs de rivier zouden blijven, omdat er een paar jaar terug nog zo'n vrouw in Spanje was verdwaald en iedereen riep: maar elk logisch denkend mens volgt toch de rivier weer naar beneden?!

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:09

Nic schreef:
Moschino schreef:

Omdat dat op dat kaartje staat wat ik heb gepost, dat rode stukje.

Dat pad zit wel in dat rode gebied, alleen ze hebben dat pad niet helemaal afgezocht. Ik weet ook niet hoe dat pad loopt, maar waarschijnlijk hebben de meiden op een gegeven moment van het pad afgeweken en de rivier gevolgd. Pas na een dag tot anderhalve dag kom je aan bij het oversteekpunt bij de Culebra rivier, waar volgens een gids een ongeluk gebeurd zou kunnen zijn. Dit is dus een gigantisch gebied om uit te kammen.
Komt nog bij dat nu de rugzak en resten gevonden zijn men een beeld heeft van de route die ze mogelijk hebben gelopen, maar voor die vondst had men helemaal geen idee waar ze naar toe gelopen konden zijn.
Ik denk ook dat het allemaal weinig had uitgemaakt. Waarschijnlijk zijn ze steeds door blijven lopen. Tegen de tijd dat hun vermissing bij de politie gemeld was, einde van de ochtend, waren ze al zover onderweg. Bovendien was het ook niet direct duidelijk dat ze überhaupt die Pianista trail gingen lopen, dat maakte het zoeken ook lastig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:55

Nic schreef:
Volgens mij weten ze ook al het eea. van de mobieltjes en camera, maar brengen ze dat niet naar buiten.

Dat denk ik ook ja, als het niets had opgeleverd was het wel naar buiten gebracht denk ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:02

Maar als ze beiden in de rivier zijn gevallen? Waar lagen die resten dan ? Op de oever? Ik dacht verder landinwaarts?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:31

Heino schreef:
Nic schreef:

Dat denk ik ook ja, als het niets had opgeleverd was het wel naar buiten gebracht denk ik.

Volgens mij zijn alle spullen nat geworden waardoor het vast wel even tijd kost om bij de data te komen en deze te analyseren.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 03:54

Echt vreselijk, ik woon momenteel in Mexico en heb heel erg meegeleefd met de verdwijning. Het laat maar weer eens zien hoe kwetsbaar we zijn en al helemaal in een omgeving die niet de onze is.
Laatst heb ik een paar weken gewerkt op een archeologische site hier in Mexico, in de jungle. De site waar we werkten ligt in de jungle, maar niet in de middle of nowhere, plus we waren met een ervaren team. Toch liepen we op een dag bijna over een giftige slang heen die midden op het pad lag, kwamen we regelmatig schorpioenen tegen in emmers zand die al gecontroleerd waren, spinnen op plekken waar je tientallen keren per dag komt, onverwachte moessonnbuien, uitglijden gebeurde dagelijks, noem maar op. De jungle is heel vijandig, ik had vaak het gevoel dat ik in jumanij aan het werk was. Omlopen om van de emmers naar de zeef te komen? Niet doen want dan moet je door een stuk met lage planten heen (hooguit 30 cm) op een meter van de werkplek, en je weet niet wat daar allemaal zit. Misschien voegt deze post niet zo veel toe aan dit topic, maar het geeft wel aan wat de jungle inhoudt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:45

juniper schreef:
... Misschien voegt deze post niet zo veel toe aan dit topic, maar het geeft wel aan wat de jungle inhoudt.

Ik vind dat je post wel degelijk bijdraagt hoor juniper, toont maar aan dat de jungle gewoon vol gevaren zit. Als je nooit in zo'n gebied bent geweest kun je je dat zowat niet voorstellen, we zijn hier in NL zo'n gecultiveerd leven gewend, en elke centimeter grond hier is door de mens onder controle gebracht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:57

Als je onze geschiedenis bekijkt is dat ook niet zo gek ook. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:59

Stond vandaag op de Telegraaf dat de ouders nog verder willen gaan met het onderzoek omdat ze nog te veel onduidelijkheid hebben.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:06

@Nic
Er hadden al mensen die het gebied kennen gezegd dat ze waarschijnlijk aan de verkeerde kant van de waterscheiding (continental divide) naar beneden zijn gegaan. Voor mensen die in Amerika wonen ( of dat nou noord, midden of zuid is) is het heel vanzelfsprekend om te weten dat zo'n waterscheiding iets belangrijks is. Aan de ene kant stromen alle rivieren naar de Atlantische oceaan en aan de andere kant naar de Indische oceaan. Klimaat en begroeiing kunnen totaal anders zijn aan twee verschillende kanten van zo'n natuurlijk waterscheiding als de Andes en Rocky mountains. En dat kan heel snel gaan die verandering, een kilometer verder en je zit met een heel ander klimaat en begroeiing. Mensen die daar opgegroeid zijn zullen zo'n fout niet maken. Voor een Nederlander zou het niet logisch zijn om dan helemaal terug de berg op te gaan omdat je geneigd bent om te denken dat de rivier volgen een goed idee is.

Ik heb wel eens gelezen dat mensen die verdwalen in een national park in Amerika bijna altijd veel verder weg worden gevonden dan men in eerste instantie dacht. Door de adrenaline van verdwalen gaan mensen veel harder dan je zou denken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:17

Hermelientje schreef:
@Nic
Er hadden al mensen die het gebied kennen gezegd dat ze waarschijnlijk aan de verkeerde kant van de waterscheiding (continental divide) naar beneden zijn gegaan.

Ja precies, het schijnt vaker te gebeuren. Wat ik begreep is dat de lokale hulpdiensten toch een soort van afhankelijk waren van de andere (landelijke) autoriteiten, misschien ook omdat er aan de andere kant ook een andere provincie begint. Ik denk dat er toch ook een deel bureaucratie bij is gekomen; pech op pech op pech.
Ik denk wel dat het alleen wat had uitgemaakt als ze meteen die route hadden afgezocht, ipv bijv. een week of twee later.

Er wordt hier en daar gediscussieerd of je zulke jonge meiden, of je je kinderen, wel op vakantie moet laten gaan naar zo'n (ver) land.
Ik weet niet of het ook gebeurd is, maar zelf zou ik mijn kinderen adviseren, zeker als het hun eerste reis alleen is, om toch eerst samen op eigen gelegenheid (dus geen georganiseerde busreis lloret de mar) in Europa iets te ondernemen, desnoods een weekendje Ardennen. Ik ging vroeger op reis met mijn vriendin waarmee ik al vanaf mijn 17e op vakantie ging, dan ken je elkaar wel in vreemde omstandigheden.
M'n zusje bijvoorbeeld is in veel opzichten verstandiger dan ik, maar ik ben al van jongs af aan veel zelfstandiger met reizen, zij raakt bv gauwer in paniek als iets niet gaat zoals het zou moeten, of als ze denkt te verdwalen.
Ik ben a-sportief, dus iemand die wil raften en klimmen kan beter iemand anders zoeken.
Klinkt logisch maar soms kom je er pas ter plekke achter wat de ander makkie vindt is voor mij veel te vermoeiend. Ik heb zo'n beste vriend; op dit moment kan ik bijna niet lopen van de pijn (dubbele hernia) en dan zegt hij, kom, even blokje om met de hond, oké klein wandelingetje gaat wel, en gaat vervolgens een lange wandeling door een park doen (huh vind je dit lang dan?), of door oneffenheden (gras) lopen, en dan heeft hij totaal niet door wat voor een pijn en moeite ik heb om te kunnen lopen. Sorry, ik wil weer terug. Ah joh klein stukje verder nog. Nee ik wil terug. En vervolgens heb ik weer pijn, omdat het eigenlijk te zwaar was maar ik wou niet zeuren.

Met verre (ongeorganiseerde) reizen is het echt zo belangrijk de juiste reispartner te hebben.
Ik ben met mensen op vakantie geweest (en heb ze op vakantie vaak gezien/ontmoet) die nog in de meest doorzichtige (imo) toeristentrucjes trappen. Of ze hebben echt geen idee van de sociale verschillen tussen hunzelf en de locale bevolking. Of je ligt niet op één lijn met je reispartner, de één wil gauwer risico's nemen terwijl de ander bij nader inzien dat niet durft. Misschien is dan de één zo dat die de ander tegen wil en dank meetrekt.
Veel mensen zien er ook vaak zó overduidelijk uit als toerist, ook dat is iets wat ik nooit heb begrepen.

Dat is misschien in dit geval niet allemaal relevant, maar ik zat me te bedenken, hoe makkelijk er (artikel vk) gepraat wordt over gidsen door backpackers, ah joh heel niet nodig, als je daar een beetje gevoelig voor bent wil je natuurlijk ook niet dat sukkeltje zijn dat een simpel bospaadje nog nieteens zonder gids kan lopen.
Echt, dat gepraat kan echt wel een stuk vakantie verzieken heb ik ervaren: "Méén je dat nou hebben jullie 30 dollar betaald voor dat wandelingetje?"
"Echt waar, zijn jullie al 2 dagen in boquete zonder de zonsondergang op mirador (einde korte pianista route) te hebben gezien?!..."

Wat dat betreft kom ik dus liever geen nl'ers tegen, het gaat echt bijna altijd zo. Echt. Zelfs op wintersport in dezelfde plaats zijn er mensen die het voor elkaar krijgen om uiteraard méér zon, goedkoper appartement -wát hebben jullie betaald?? dan ben je echt afgezet hoor-, betere sneeuw, snellere reis -oh wij deden er maar 6 uurtjes over door duitsland, gewoon de hele weg 200 blazen, hoe bedoel je je durft geen 200 te rijden, wat is daar nou moeilijk aan?- en mooiere skiroutes te vinden. -Ah joh beetje off piste, welnee is echt niet gevaarlijk hier, iedereen doet het...

Ik weet van mezelf dat ik daar een beetje gevoelig voor ben, en echt naar mijn eigen gevoel moet blijven luisteren en op mezelf moet vertrouwen, in plaats van me te laten beïnvloeden door een ander. Klinkt makkelijker dan dat het is.

Wat betreft die camera, ik meen dat John vd heuvel in boulevard een keer heeft gezegd dat ze enkele dagen hebben rond gezworven aan de hand van de camerabeelden, maar dat is later niet meer gezegd door iemand.

Sorry, ik kan het toch weer niet kort houden, maar dat komt omdat het me allemaal intrigeert, de hele situatie.
Het is toch ook bizar eigenlijk, dat er alleen twee voeten en een stuk bot van je gevonden wordt van wat een leuke reis had moeten worden ;(

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:55

Nic schreef:
Het is toch ook bizar eigenlijk, dat er alleen twee voeten en een stuk bot van je gevonden wordt van wat een leuke reis had moeten worden ;(

Dit inderdaad, het heeft nogal wat impact bij mij

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:07

Ook ik vind het een afschuwelijk en onbegrijpelijk verhaal. Op het volgende forum http://www.websleuths.com/forums/showth ... 69&page=23 zegt iemand uit Panama dit over mobiel bellen in de jungle, misschien interessant om te weten:

Citaat:
As an engineer working for phone companies in Panama, I know there is not enough signal coverage up in the mountains. In fact, the few cellphone antennas installed in small towns like Boquete are meant to cover the main areas of the city, roads, hotels. Despite that some weak signals can still be picked in some trails or mountains. There are 4 mobile phone operator in Panama, I don't know if they bought a Panamanian Sim card (chip) or kept using their dutch Sim cards in their phones in Roaming mode.

In any case they still had access to Emergency Calls (911 or Police), in this scenario the emergency call takes the resource available from any of the network providers at that moment, so if only one mobile operator signal reaches the spot where they were, the call will complete over this signal no matter if they are not clients or are using roaming, this call will be free of charge, its is a GSM Standard, its also a law in Panama and most countries.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:35

Interessant. ..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:41

Op het moment dat ze doorliepen ipv terugkeerden, hadden ze eigenlijk al weinig kans meer.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:10

We mogen niet speculeren...toch word er nu gespeculeerd dat ze verdwaald zijn, een verkeerde beslissing hebben genomen, daardoor in de rivier gevallen zijn enz....

Een misdrijf kan alsnog niet uitgesloten worden.

En als er niet meer sporen gevonden worden, zullen we het nooit weten..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:05

ThreeFingers schreef:
We mogen niet speculeren...toch word er nu gespeculeerd dat ze verdwaald zijn, een verkeerde beslissing hebben genomen, daardoor in de rivier gevallen zijn enz....

Een misdrijf kan alsnog niet uitgesloten worden.

Ik baseer wat ik schrijf vooral op dat artikel uit de volkskrant, naar mijn mening is dat geen roddel krant.
Er zijn nog te weinig aanwijzingen om iets over een misdrijf te zeggen, dus dát zou imo pas speculeren zijn.

Een harde les wat er is gebeurd, maar het is ook heel leerzaam voor veel mensen denk ik.

Gister was er een stukje bij Eén vandaag over hoe ze informatie uit telefoons en lichamen kunnen halen.
Er was ook een woordvoerster van de familie, ik maakte toch ook op dat zij vond dat de meiden te ver waren om daar zelf heen te lopen.

Ik denk, maargoed dat is wel speculeren, dat het voor de familie nauwelijks te bevatten zal zijn als de meiden werkelijk zelf "domme" acties hebben uitgehaald zoals verkeerde pad nemen, alleen erop uitgaan, een rivier over willen steken, enz.
Vooral omdat overal door hun benadrukt werd dat het slimme en verstandige meiden waren.
Ik denk zelf dat slim of dom en hoge of lage opleiding helemaal niks met dit soort dingen te maken heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:21

slim of dom...als je in ene een ingeving hebt om een onbekend pad te nemen dan doe je dat.
Gewoon impulsief.Daar is niets mee,alleen is dit erg triest geeindigd.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:27

Nic
Mijn tekst was erg algemeen bedoeld. ..omdat eerder in dit topic nogal vel gereageerd werd.

Want ook wat in kranten staat enz berust natuurlijk niet altijd op de waarheid.

En in deze zaak is niet duidelijk wat er is gebeurd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:06

Er is een verschil om te praten over het verschil in landschap en de eventuele gevolgen daarvan, als speculaties plaatsen als: verkracht en gedumpt, orgaanhandel, opgegeten door wilde dieren, enz.