Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:04

Mijn nichtje is ongeveer vijf jaar geleden uit huis gehaald, tegelijk met haar broertje. Mijn nichtje is tijdens een kinderpartijtje onder politiebegeleiding uit het bos weggeplukt, de gezinsvoogd is later onder begeleiding van de politie thuis wat kleding en persoonlijke spullen van mijn nichtje op gaan halen.

Haar broertje, mijn neefje, is bij huis weggehaald op een moment dat vader er niet meer zelf voor kon zorgen. Jongen heeft PDD-NOS en vader heeft niet leren omgaan met het gedrag van zoon, misschien ook door eigen beperking? (sterk vermoeden tot zwakbegaafdheid).

Mijn nichtje is direct in een stabiel pleeggezin terecht gekomen. Dit was bij mensen thuis die meerdere pleegkinderen opvingen. Nadat de zoon van die mensen die pleegkinderen opving betrapt was op seksueel misbruik (volwassen zoon, minderjarige pleegkinderen) van een van de pleegkinderen is mijn nichtje verhuist naar een ouder paar dat alleen mijn nichtje opvangt als pleegkind. Ze is ontzettend goed terecht gekomen en we mogen in onze handjes knijpen met deze pleegouders.

Mijn neefje is in een woonhuis van het Leger des Heils opgenomen. Binnen een paar weken was het een agressieve junk die heel goed door had dat hij het personeel maar hoefde te bedreigen om een voorschot op zijn 'zakgeld' te krijgen. Jongen is inmiddels achttien en werd zonder pardon terug naar huis gestuurd waar hij lekker door blowt, drinkt en gebruikt. En hij mishandeld vader.

Twee gevallen waarvan een 'goed' is gegaan en het andere geval heb ik geen woorden voor over. Van een jongen die nog leerbaar en corrigeerbaar was hebben de mensen bij het Leger des Heils er een levensgevaarlijke crimineel van gemaakt.
Wachten is op de dag dat hij vader zodanig mishandeld dat hij de cel in moet.

Dit is mijn duit in het zakje.

Ik kan niks zeggen over of de uithuisplaatsing van Hansje in deze terecht is: ik weet simpelweg veel te weinig van de zaak. Wel zie ik een kind dat ongezond aan zijn moeder hangt (door onzekere hechting na de geboorte? Zoek maar op: ontwikkelingspsychologie) en zijn gedrag word gevoed door moeder, daar ze zijn angst enkel bevestigd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:42

Rocamor schreef:
Even de advocaat van de duivel spelend: komt dit dan omdat "het systeem" faalt, of omdat de thuissituatie bij de ouders al zodanig heeft gefaald dat "deze kinderen" een serieus hechtingsprobleem hebben en daardoor (helaas!!) vele problemen in hun verdere leven.

Maar in dat geval - als je de kinderen toch niet zou kunnen helpen en niets beters kunt bieden, wat heeft het weghalen dan voor zin? Wie wordt daar dan beter van? (Tenzij de ouders het niet meer aankunnen en om hulp vragen en zelf om uithuisplaatsing verzoeken uiteraard.)

En als ik bovenstaande verhaal AmyII lees, dan denk ik niet: het is 1 keer goedgegaan en 1 keer fout, maar het is 1 keer meteen fout gegaan en 1 keer niet fout maar zeker ook niet helemaal goed: geplaatst worden in een gezin waar achteraf seksueel misbruik gaat spelen en dus nog een keer verhuizen is, ook al is zij niet het slachtoffer en hoezeer ze het ook heeft getroffen met het uiteindelijke gezin, niet zonder meer een succesverhaal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:44

Citaat:
Het voornaamste punt is niet dat het 'nooit goed gaat', maar de gang van zaken 'crisisopvang -> gewone opvang -> pleegouders' is uberhaupt een vrij normale procedure. En verder - ik ken wel wat kinderen die in de jeugdzorg zijn opgevangen, en niet 1 daarvan heeft langdurig op een stabiele plek mogen wonen. Dat betekent niet dat het altijd zo gaat, maar wel dat het dusdanig vaak voorkomt dat je ervan uit moet gaan dat het gebeurt.

Want kinderen uit huis halen met het idee dat ze 'misschien' wel op een goede plek terechtkomen... is nog steeds volstrekt onaanvaardbaar vind ik.

Ik ken ook wat kinderen die in de jeugdzorg zijn opgevangen die wel langdurig op een stabiele plek hebben mogen wonen. Ik ken er inderdaad ook een boel die via de crisisopvang naar gewone opvang en naar een pleegouder zijn gegaan maar die daar 100 keer beter af waren dan in hun thuissituatie. Nogmaals: wat jij schuingedrukt als waarheid presenteert is gewoon niet waar.

Citaat:
Dat mag. Maar het is wel een van de uitgangspunten van de kinderrechten: een kind heeft recht op eerbiediging van het gezinsleven. Ook als dat 'niet ideaal' is. (Dat is bovendien de essentie van een vrije samenleving, volgens mij.) Daar inbreuk op maken mag pas als er hele concrete bedreigingen zijn, bv ernstige mishandeling, misbruik of ernstige verwaarlozing. Als je dat als hulpverlener niet vindt... geeft dat al aan hoe groot de kloof is.

Wat betreft het op internet zetten: als het echt waar is dat Jeugdzorg het geheime adres heeft gelekt, maar het toch niets meer uit? Dan kun je inderdaad beter een rel schoppen. En dan is internet nog heel wat minder onveilig dan het werkelijke thuisadres openbaar maken... (Let op: als dat zo is. Dat jeugdzorg dat echt heeft gedaan is natuurlijk nog niet bevestigd.)

Wie zegt dat de hulpverleners dat niet vinden? Nogmaals, we horen hier maar een kant van de zaak, dus of er hier sprake is van die criteria weten wij niet, dat blijft speculeren.

Ik had het nog niet eens zozeer over de onveiligheid m.b.t. het op internet zetten van je kind, meer dat het iets zegt over haar beslissingen. Dat bedoelde ik ook met achteraf zeggen: het was een crimineel, dan denk ik: je heb toch ooit besloten daar een kind van te nemen en er een relatie mee aan te gaan, dus ooit heb je het wel een goede beslissing gevonden....
Persoonlijk ga ik nooit in die situatie terecht komen want ik ga geen relatie aan met zo'n man, dat zegt imo ook iets over je inschattingsvermogen :o

En nu zet je je kind in op Social Media, vraag mij af wat de geestelijke schade daarvan gaat worden voor Hans, misschien wel groter dan de uithuisplaatsing. Blijft hem de rest van zijn leven achtervolgen....

Geeft voor mij aan wat voor beslissingen ze maakt in haar leven :) .

Edit: Shadow, nogmaals, je kunt de verhalen van Bokkers niet gebruiken als maatstaaf hoe BJZ functioneerd. Kritiek hoor je altijd eerder dan de positieve verhalen :)

AmyII

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:12

En toch Shadow0: als mijn nichtje thuis had gebleven was ze nu niet geweest wie ze nu is. Ze had in elk geval een stuk minder gelukkig geweest en een stuk lager geschoold geweest. En natuurlijk mis ik die meid, ik heb er ook voor gestreden om haar in huis te nemen. BJZ was akkoord, de kinderrechter niet: die voorzag een hoop problemen binnen de familie (begrijpelijk).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:15

Oh, dat snap ik wel hoor AmyII, maar ik bedoel dat het zelfs in deze situatie met een positieve uitkomst nog steeds een paar donkere kanten kent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:32

Pfft, dat eerste filmpje klinkt als een stukje slecht Nederlandstalig acteerwerk van die moeder, het lijkt wel een gespeeld stukje drama :=

Vind je het gek dat zo'n ventje overstuur raakt van dat dramatische gedoe van die moeder.
Logisch dat ze het vervelend vindt, maar ze helpt dat kind hier niet bepaald mee :(:)

Wel heel erg sneu altijd dit soort dingen, voor alle partijen...

De ellende is dat je als buitenstaander toch niet weet wat er nu allemaal echt aan de hand is.
Is het terecht, is het onterecht...is dat ventje zo van streek omdat hij echt bang is van zijn vader door wat die vader heeft gedaan, of juist door dat zijn moeder hem bang heeft gemaakt van zijn vader door allerlei verhalen aan te dikken en te verzinnen.... dat weet je toch nooit :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:27

Het is zo op hart van nederland...

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 02:55

ruitje schreef:
Ik had het nog niet eens zozeer over de onveiligheid m.b.t. het op internet zetten van je kind, meer dat het iets zegt over haar beslissingen. Dat bedoelde ik ook met achteraf zeggen: het was een crimineel, dan denk ik: je heb toch ooit besloten daar een kind van te nemen en er een relatie mee aan te gaan, dus ooit heb je het wel een goede beslissing gevonden....
Persoonlijk ga ik nooit in die situatie terecht komen want ik ga geen relatie aan met zo'n man, dat zegt imo ook iets over je inschattingsvermogen :o

Gewaagde uitspraak waarin ik je alleen maar kan meegeven dat ik hoop dat je er daadwerkelijk ook nooit in terecht komt!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 04:16

Ten eerste is oordelen vannaf een filmpje heel moeilijk in dit geval. We kennen de achtergrond van dit verhaal niet.. Ik las hier boven ook een opmerking als "als het kind zo schreeuwt om zn moeder zal de situatie niet zo ernstig zijn geweest" kinderen blijven altijd loyaal aan ouders. Zelfs als deze hun (fysiek) misbruiken dus dat argument gaat niet op.. Ja dit had misschien soepeler kunnen verlopen maar vanuit dit beeld kan geen oordel worden gegeven. Het doel van jeugdzorg is niet om kinderen uit huis te plaatsen (wat vaak wel word gedacht geloof ik) juist het kind in het gezin laten opgroeien gaat voor en ook in deze situatie zal er al hulp in het gezin geweest zijn etc wat schijnbaar niet heeft mogen baten..

Desalniettemin krijg je natuurlijk de rillingen van dit filmpje en het geschreeuw om moeder.. Maar is er een vriendelijke en aardige manier om een kind bij zijn ouders weg te halen is dan de vraag.. Lijkt me altijd een hele ingrijpende gebeurtenis?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 05:11

Ah kom op zeg, je bent er zelf bij hoor als je een relatie aan gaat met iemand en ook als je een kind neemt. Ik kan nooit zo goed tegen die slachtofferrol achteraf. Ik had ook van die meiden in mijn vriendengroep, lekker spannend en genieten van al het geld en dan miepen als ze later ineens geen ideale vader zijn.... Een kind heeft er niet voor gekozen om zo'n vader te hebben, jij als moeder wel om daar een kind van te nemen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:15

ruitje schreef:
Ah kom op zeg, je bent er zelf bij hoor als je een relatie aan gaat met iemand en ook als je een kind neemt. Ik kan nooit zo goed tegen die slachtofferrol achteraf. Ik had ook van die meiden in mijn vriendengroep, lekker spannend en genieten van al het geld en dan miepen als ze later ineens geen ideale vader zijn.... Een kind heeft er niet voor gekozen om zo'n vader te hebben, jij als moeder wel om daar een kind van te nemen...

Een kind kiest niet voor een moeder, maar óók niet voor een vader, die is natuurlijk net zo verantwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:40

Nee, maar de moeder kiest wel voor de vader.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:16

Door de 'vechtscheiding' van de ouders werd gevreesd voor de veiligheid van het kind. Misschien had moeder gewoon moeten zorgen dat ze direct al het beste met het kind voor had en niet gaan lopen roepen hoe erg dat weghalen van pleegzorg wel niet is terwijl ze die situatie zélf gecreëerd heeft. Nu rolt iedereen over pleegzorg heen en moet Hansje terug, maar doet pleegzorg niks en er gebeurd een kind iets vreselijks dan rolt iedereen weer over ze heen dat niemand iets gedaan heeft om het kind te beschermen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:15

Yamcha schreef:
Nee, maar de moeder kiest wel voor de vader.

Wat een rare gedachtegang. Ouders kiezen voor elkaar toch? Je bent samen verantwoordelijk voor je kind, dat kan natuurlijk niet op alleen de moeder afgeschoven worden.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:52

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:15

Erg goed stuk.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:23

ruitje schreef:

Wil hier nog wel eenmaal op reageren (anders word het wel heel ontopic), ik ben het met je eens dat achteraf slachtoffer spelen nadat je het wist niet okee is.
Maar wat nou als je al jaren een relatie hebt met iemand die achter je rug om dealde, je gewoon deed geloven het 'normaal' qua inkomen van werk te hebben, maar er dus nog flink wat bij bleek te verdienen op een illegale manier.
Ik bedoel er dus mee te zeggen dat je nooit 'nooit' kan zeggen en zeker niet als je zelf niet in de drugswereld zit...want je denkt toch zeker niet dat men wat tegen vrouw/vriendin van hun dealer/leverancier gaat zeggen over de zaakjes van manlief.
Om even terug ontopic te komen niemand weet hoe lang de illegale praktijken van papa al bestaan hebben en kan dus een oordeel vellen naar moeder over het feit zij dit wist.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:30

Heel erg goed stuk!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:35

Marjan19, nee, die had ik nog niet gezien. Zeer lezenswaardig stuk!

Ik vind ook deze uitspraak heel belangrijk:
Citaat:
Het is passieve agressie die richting moeder aan de dag wordt gelegd door de mensen van het omgangshuis, door haar op te zadelen met de verantwoordelijkheid voor de situatie waarvan noch de moeder, noch haar zoon overtuigd zijn dat het goed is voor het kind.

Men verwacht nu dat een moeder zelf het kind begeleidt in iets waar ze niet achter kan staan. Dat er omgang afgedwongen wordt tegen de zin van de moeder in (en als je de hele tekst leest zie je wel dat ze daar zeker redenen voor kan hebben) is al erg genoeg. Maar het is simpelweg wreed om de moeder af te rekenen omdat ze niet vol enthousiasme daaraan meedoet. Wat verwacht je dan van ouders? Dat is toch onmenselijk? Zulke vrijwillige medewerking kan alleen maar als je vertrouwen hebt in het systeem. Maar de moeder heeft dat vertrouwen niet meer en vertrouwen kun je niet afdwingen.

Wat mij betreft moet er in elk geval gewoon duidelijk onderscheid zijn tussen vrijwillig - dus dat iemand de keuze heeft, ook om het niet te doen, of onder dwang, en dan heb je geen keuze en ligt de keuze (maar dus ook de verantwoording) elders. Het lijkt heel simpel, maar die twee raken nog wel eens verstrikt. Heel kwalijk, want daarmee plaats je mensen in onmogelijke dilemma's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:39

Idd dat stuk verhelderd..

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:01

Vond ik ook en ik had hier (geloof ik) nog niet gereageerd, wel meegelezen, maar kwam dit tegen over de hele situatie..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:27

Heeft iemand Hart van Nederland gekeken? Zou je een klein verslag daarvan willen plaatsen? Ben erg benieuwd wat er gezegd is.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:28

Ze heeft weer een nieuw filmpje op facebook gezet. Begin het steeds vreemder te vinden. Het is en telefoongesprek met hansje. Waarschijnljjk huilt hij. Ze hlijft roepen niet huilen hansje, niet huilen hansje ga maar met de lieve mevrouw mee. Weet niet zo goed meer wat je er van moet denken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:48

Oh das niet handig, gezien ze een rechtszaak tegen zich krijgt als ze nog beelden op internet plaatst met betrekking op jeugdzorg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:56

wwillemijn: waarom zou ze een rechtzaak krijgen?