Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocamor schreef:Even de advocaat van de duivel spelend: komt dit dan omdat "het systeem" faalt, of omdat de thuissituatie bij de ouders al zodanig heeft gefaald dat "deze kinderen" een serieus hechtingsprobleem hebben en daardoor (helaas!!) vele problemen in hun verdere leven.
Citaat:Het voornaamste punt is niet dat het 'nooit goed gaat', maar de gang van zaken 'crisisopvang -> gewone opvang -> pleegouders' is uberhaupt een vrij normale procedure. En verder - ik ken wel wat kinderen die in de jeugdzorg zijn opgevangen, en niet 1 daarvan heeft langdurig op een stabiele plek mogen wonen. Dat betekent niet dat het altijd zo gaat, maar wel dat het dusdanig vaak voorkomt dat je ervan uit moet gaan dat het gebeurt.
Want kinderen uit huis halen met het idee dat ze 'misschien' wel op een goede plek terechtkomen... is nog steeds volstrekt onaanvaardbaar vind ik.
Citaat:Dat mag. Maar het is wel een van de uitgangspunten van de kinderrechten: een kind heeft recht op eerbiediging van het gezinsleven. Ook als dat 'niet ideaal' is. (Dat is bovendien de essentie van een vrije samenleving, volgens mij.) Daar inbreuk op maken mag pas als er hele concrete bedreigingen zijn, bv ernstige mishandeling, misbruik of ernstige verwaarlozing. Als je dat als hulpverlener niet vindt... geeft dat al aan hoe groot de kloof is.
Wat betreft het op internet zetten: als het echt waar is dat Jeugdzorg het geheime adres heeft gelekt, maar het toch niets meer uit? Dan kun je inderdaad beter een rel schoppen. En dan is internet nog heel wat minder onveilig dan het werkelijke thuisadres openbaar maken... (Let op: als dat zo is. Dat jeugdzorg dat echt heeft gedaan is natuurlijk nog niet bevestigd.)
ruitje schreef:Ik had het nog niet eens zozeer over de onveiligheid m.b.t. het op internet zetten van je kind, meer dat het iets zegt over haar beslissingen. Dat bedoelde ik ook met achteraf zeggen: het was een crimineel, dan denk ik: je heb toch ooit besloten daar een kind van te nemen en er een relatie mee aan te gaan, dus ooit heb je het wel een goede beslissing gevonden....
Persoonlijk ga ik nooit in die situatie terecht komen want ik ga geen relatie aan met zo'n man, dat zegt imo ook iets over je inschattingsvermogen
ruitje schreef:Ah kom op zeg, je bent er zelf bij hoor als je een relatie aan gaat met iemand en ook als je een kind neemt. Ik kan nooit zo goed tegen die slachtofferrol achteraf. Ik had ook van die meiden in mijn vriendengroep, lekker spannend en genieten van al het geld en dan miepen als ze later ineens geen ideale vader zijn.... Een kind heeft er niet voor gekozen om zo'n vader te hebben, jij als moeder wel om daar een kind van te nemen...
ruitje schreef:Ah kom op zeg, je bent er zelf bij hoor als je een relatie aan gaat met iemand en ook als je een kind neemt. Ik kan nooit zo goed tegen die slachtofferrol achteraf. Ik had ook van die meiden in mijn vriendengroep, lekker spannend en genieten van al het geld en dan miepen als ze later ineens geen ideale vader zijn.... Een kind heeft er niet voor gekozen om zo'n vader te hebben, jij als moeder wel om daar een kind van te nemen...
Citaat:Het is passieve agressie die richting moeder aan de dag wordt gelegd door de mensen van het omgangshuis, door haar op te zadelen met de verantwoordelijkheid voor de situatie waarvan noch de moeder, noch haar zoon overtuigd zijn dat het goed is voor het kind.