Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:12

Ik zet hem niet in de spotlight, omdat deze discussie over borstvoeding gaat/het voeden in het openbaar en deze foto de laatste maand een soortgelijke discussie opbracht heb ik het gedeeld. Ik heb me verder ook niet uitgelaten over dat ik het geen prettig gezicht vind, ik vroeg alleen naar de meningen in dit topic.

Ik kan me er alleen wel wat bij voorstellen dat mensen dit geen fijn gezicht vinden en het ook moeilijk is om even de andere kant op te kijken in een attractie voor 15 personen waar je op een bankje achter of langs de moeder zit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:15

Nou ja, eerlijk is eerlijk: als je erachter zit kijk je naar de rug van de moeder en als je ervoor zit moet je al achterom kijken om het te zien. Degene die er naast zit links moet ook moeite doen om er zicht op te hebben. Blijft over: degene die er rechts van zit. En die maakte de foto of zat er niet (selfie)....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:21

MarjanB schreef:
Ik wil wel kinderen of een paar jaar maar ik vraag er niet om, om naar andermans tiet te zitten kijken als ik uit eten ga of ergens anders heen ga voor mijn ontspanning. Of je neemt kind niet mee en regelt oppas (en zorgt thuis voor melk)of je wacht maar een jaartje met uit eten gaan.

Misschien ben ik wat preuts opgevoed (kom van de Veluwe uit een zeer christelijke omgeving) Maar ik hoef niet met andermans borsten geconfronteerd te worden :Y)

Kindjes zijn onderdeel van de maatschappij, net als hun mama's. Je kan hen niet verplichten binnen te blijven zitten zolang zij borstvoeding geven

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:23

ik ben christelijk hier juist veel bv mama's.
mijn zoontje van 9 maand wil geen fles kan moeilijk met hem in huis blijven vind je niet?!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:28

Als ik binnen had moeten blijven omdat ik bv geef aan mijn kinderen, dan had ik al drie jaar binnen moeten zitten. Dat gaat mij echt veel te ver. Ik vind het logisch om met enige discretie te voeden in het openbaar, maar binnen zitten omdat een ander er een probleem mee heeft om heel misschien wel een klein stukje van een borst te zien, nee dat ga ik echt niet doen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:34

Het valt me op dat er een bezwaar is tegen teveel bloot, maar ook bv moeders vinden dat niet 'normaal'.

Het is inderdaad zo dat je er aan went en het wordt een gewoonte. Bij de eerste was ik ook heel ongemakkelijk (voordat ik kinderen had vond ik het maar helemaal niets), maar hoe vaker je voedt, hoe makkelijker je wordt ;) Dus het stukje schaamte valt weg als je weet hoe je discreet kan voeden. Anders krijg je wel een heel klein wereldje als je nooit weg kan!

Ik ben het dus wel eens met Chubby, zodra je kinderen hebt kan je mening veranderen.

Chubby schreef:
Ik vraag me een beetje af: de dames hier die het zo verafschuwen, hebben die al kinderenen zo ja, kregen die borstvoeding?

:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:37

Borstvoeding mag je niet opwarmen in de magnetron, alleen in water dat niet veel warmer is dan lichaamstemperatuur, anders gaan er waardevolle stoffen verloren.

Wij huurden natuurlijk niet een kamer om alleen te voeden. We bleven er ook overnachten. Daar wordt alles wel veel relaxter van. We willen met mooi weer ook nog naar de Efteling, dan gaan we daar ook overnachten en hebben we alle tijd om rustig van het hele park gebruik te maken. De dag van uitchecken huren we de kamer dan altijd een paar uur langer, dat is meestal geen probleem en kost maar een beetje extra.
Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen het budget heeft om in een hotel te gaan maar dan kun je wel discreet voeden. In een attractie voeden vind ik verre van discreet, ook niet bepaald verstandig en in sommige situaties zelfs onveilig. Dat wekt bij mij meer het 'kijk mij eens lekker overal voeden' provocatie gevoel op, vooral als er dan ook nog zo'n foto als bewijsmateriaal van gemaakt wordt. Dat heeft niets meer met eten geven te maken. Zelf eet je ook niet in een attractie en is dat volgens mij ook niet toegestaan.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:38

Ik kom uit een groot gezin met veel leeftijd tussen de kinderen. Ik vond het altijd mooi om te zien hoe de kleintjes bij mijn moeder dronken, en nu mijn nichtje bij mijn zusje.
'Vreemde' borsten hoef ik zo min mogelijk te zien eigenlijk. Ooit gingen we ergens op kraambezoek. De baby moest nog uit de wieg gepakt worden, en de moeder zat al met haar borst bloot. Dat vond ik weer overdreven :+
Als ik ooit kinderen krijg, zou ik zeker de borst gaan geven. Maar wel zo, dat niemand mijn borst zou zien en al helemaal niet mijn tepel. Daar zou ik alleen bij mijn moeder en zusjes niet moeilijk over doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:43

Geen moeite met babies.
Ik vind oudere kinderen (zeg ouder dan 1,5) in het openbaar voeden dan weer niet kunnen. Die zijn oud genoeg om gewoon te begrijpen dat ze even tot thuis of een geschikte plek moeten wachten.
Die zijn immers niet meer afhankelijk ervan en kunnen prima even een boterham met wat water krijgen ter overbrugging.
Het dan toch perse openbaar willen voeden vind ik een teken van slechte planning (we hebben het dan namelijk niet meer over 8 tot 12x per dag maar 2-3x per dag op vaste momenten) of bewust een statement willen maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:43

Anoniem schreef:
Borstvoeding mag je niet opwarmen in de magnetron, alleen in water dat niet veel warmer is dan lichaamstemperatuur, anders gaan er waardevolle stoffen verloren.

Op laag vermogen kun je het goed opwarmen in de magnetron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:55

De magnetron maakt meer kapot dan je lief is. Het gaat niet alleen om het vermogen en de hitte.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:57

Anoniem schreef:
De magnetron maakt meer kapot dan je lief is. Het gaat niet alleen om het vermogen en de hitte.

In het ziekenhuis wordt het ook opgewarmd in de magnetron.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:58

Das een andere discussie.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:59

Brainless schreef:
Anoniem schreef:

In het ziekenhuis worden er wel meer dingen gedaan die helemaal niet goed zijn voor moeder en kind. Dat het ziekenhuis het doet betekent toch niet dat het goed zou zijn?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:00

MarjanB schreef:
Tja Fred K als jij weet hoe het er aan toe gaat in een christelijke gemeenschap dan praat je niet zo dom als hierboven!

Ben zelf niet gelovig maar vind het als nog niet gepast. Zo mag iedereen toch zijn mening hebben? Kraak jou toch ook niet af op jouw mening! Ts vraagt naar meningen en ik geef de mijne, niet meer een niet minder :

Verder als ik tieten wil zien dan ga ik wel naar de sauna :D

Tja ik kom echt uit de refo kringen, dus ik mag er dan wel over meepraten? het is juist heel normaal om je kind zelf te voeden met de borst! ook buitens huis. maar wel discreet, en niet expres open en bloot. en ik denk dat je met de kledingstijl die we hebben, totaal NIET in de gaten hebt dat er gevoed wordt! aangezien we beter bedekt zijn dan menig ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:05

saroanda schreef:
Brainless schreef:

In het ziekenhuis worden er wel meer dingen gedaan die helemaal niet goed zijn voor moeder en kind. Dat het ziekenhuis het doet betekent toch niet dat het goed zou zijn?

Precies!
Toen ik met mijn Beeb in het ziekenhuis lag legden ze de gekolfde melk in zo heet mogelijk water... Wist ik veel ... Ik dacht dat zij het wel wisten op de kinderafdeling :')

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:08

Hier net zo'n ervaring repelsteel. Manlief moest mijn gekolfde melk maar opwarmen in de magnetron en aanvullen met kunstvoeding... Nou is dat mengen niet zo'n probleem maar het zomaar opwarmen van de melk natuurlijk wel. Maar wisten wij veel....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:10

wendyenbram schreef:
MarjanB schreef:
Tja Fred K als jij weet hoe het er aan toe gaat in een christelijke gemeenschap dan praat je niet zo dom als hierboven!

Ben zelf niet gelovig maar vind het als nog niet gepast. Zo mag iedereen toch zijn mening hebben? Kraak jou toch ook niet af op jouw mening! Ts vraagt naar meningen en ik geef de mijne, niet meer een niet minder :

Verder als ik tieten wil zien dan ga ik wel naar de sauna :D

Tja ik kom echt uit de refo kringen, dus ik mag er dan wel over meepraten? het is juist heel normaal om je kind zelf te voeden met de borst! ook buitens huis. maar wel discreet, en niet expres open en bloot. en ik denk dat je met de kledingstijl die we hebben, totaal NIET in de gaten hebt dat er gevoed wordt! aangezien we beter bedekt zijn dan menig ander.

Nou dan is het toch prima, vind het gewoon niet fijn als mensen (net als die vrouw op de foto) helemaal open en bloot gaan zitten en dat iedereen lekker kan meegenieten.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:12

Misschien kom ik dan alleen moeders tegen die ontezettend discreet kunnen voeden maar ik zie nooit een borst of tepel voorbij zwaaien eigenlijk. Ja, je kunt de aanname maken dat een baby met een doek erover heen zit te eten, is dat dan een feitelijk verschil met voeding uit een flesje?

Verder is het vrouwen-eigen om op sommige punten onzeker te zijn, persoonlijk vind ik dit punt extra zonde want het gaat niet om jezelf maar om je kindje.
Verder zijn mensen ook gewoon hondsbrutaal; ze willen vanalles van je weten als je zwanger bent, of het gepland is, hoeveel dagen je gaat werken, of je borstvoeding geeft. Ik zie niet in en ik zie het niet gebeuren dat ik op deze vragen ook antwoord ga geven buiten mijn beste vriendinnen en familie. Het interesseert mij nl ook geen zak wat zij doen. Doe waar je je goed bij voelt en blijf trouw aan je eigen principes :)

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:16

Urielle schreef:
Mij maakt het persoonlijk niet uit, al gaat ze in haar blote kont in een attractie zitten maar ik vraag me wel af waarom ze het nodig vindt om er zo te koop mee te lopen.
Ik heb bv altijd gezien als simpelweg 'mijn kind moet eten en dit is imo het beste voor haar/hem' maar goed, mijn fb staat vol met foto's van andermans avondeten en daar heb ik ook nooit het nut van ingezien. Ik snap nooit zo goed wat ik met de informatie moet dat iemand een Indiase stoofpot staat te maken, en dat gevoel heb ik ook bij deze foto: oke, jij geeft bv, en wat moet ik daar verder mee :?

Geweldig :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:21

LadyMadonna schreef:
Zoals die foto in de Efteling, dat hoeft van mij dus echt niet :n brrrr....
Mijn punt blijft, ik moet er niks van hebben. Maar ik zal er ook niemand op aanspreken.
Mijn biologische klok doet het nu eenmaal niet. Ik val niet in katzwijm bij een pasgeboren baby, mijn eierstokken gaan niet rammelen bij het horen van een huilende baby....
En daar moet ik me, om een of andere reden altijd voor verdedigen, aangezien dat kennelijk ook taboe is...

Naja, t zal wel...

Haha nou DAT lijkt idd veel meer een taboe; als vrouw GEEN kinderen willen.

Ontopic; die foto van die vrouw in de Efteling; tja dat gaat idd veel te ver en lijkt meer op provoceren dan echt een hongerig kind voeden. Persoonlijk vind ik dat kind ook wel een beetje te oud worden om zo in het openbaar te voeden wanneer hij/zij dat wil.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:24

Ik als niet ouder zijnde vind het vreselijk om te zien als mensen in het openbaar borstvoeding geven. Of op een feestje in een volle kamer... Ik heb dan meteen gegeten en gedronken.

En het is niet dat ik preuts ben maar de combi vind ik echt walgelijk.....

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:28

saroanda schreef:
Ik vind dat degene die er "last" van heeft of het "niets" vind zich maar moet aanpassen, en niet andersom...
Dat vind ik ook van mijn rijgedrag. Waarom aanpassen als je gewoon kan doen wat je zelf wil. Het is gewoon makkelijker als andere mensen zich aanpassen :j.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:28

XFiemoX schreef:
Dat bedoel ik nou...

Leven en laten leven! Moet zij weten, als zij dat nou leuk vind en als haar kind juist op dat moment in attractie honger kreeg kan je je als moeder zijnde toch niet even de Borst als ware gesloten houden zo van ''schat, even wachten tot we weer hieruit zijn?''.

Maar wat ik dan wel weer mezelf af vraag als jullie het geen prettig gezicht vinden of niet leuk vinden, waarom bekijken jullie de foto dan en plaatsen hem ook nog even in de spotlight hierzo. Tsja sorry hoor maar dat zegt dan eigenlijk meer over jezelf als over de moeder van het kind :o.
[

ik heb niks tegen borstvoeders maar dit gaat gewoon te ver :r
en ja je kan met zo een leeftijd kind echt wel 5 min wachten!
en ik heb de foto niet geplaatst he, ik kijk er niet naar maar wordt eigenlijk min of meer gedwongen door de plaatser, want er staan nergens waarschuwingstekens en hij staat ook niet in link! Of mag ik nu het topic dan niet meer lezen omdat er zo een foto mag en kan komen????
En wat zegt het dan over mij volgens jou?????

sorry maar ik vind mensen echt respectloos, idd zoals beschreven staat, zo denken mensen tegenwoordig, wie er last van heeft die gaat maar weg...lekker egoïstisch
ik heb niks tegen discrete voeders, maar wel tegen zuks als op de foto
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 14-05-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:30

Ik snap dat het natuurlijk is, maar een.baby aan de tiet bij mama naast me in een restaurant zou ik echt niet blij mee zijn. Heb dan ook helemaal niets met baby. Mijn gedachte is dan ook helemaal leuk dat die mensen kinderen hebben, maar JIJ kiest voor kinderen. Een ander kiest er niet voor om naar voedingstaferelen te gaan kijken, dat wordt dan min of meer opgedrongen. Dus dan JIJ met baby aanpassen. Er zitten dan waarschijnlijk meer mensen zonder baby aan de borst dan met. Dus democratisch gezien in minderheid.