IVF moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:09

Ik ben nu 16 jaar en ik ben er een van een tweeling. Mijn ouders hebben er 8.5 jaar over gedaan om kinderen te krijgen. Na veel behandelingen raakte ze eindelijk zwanger (van mij en mijn tweelingbroer)

De titel vind ik niet zo fijn omdat als ivf verboden was ik er niet was geweest en velen andere mensen.

Sees

Re: IVF moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:10

Oa. daarom is het zo stom dat de Mods dit topic naar boven hebben gehaald en het andere (met iets vriendelijkere titel) hebben gesloten...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:12

Ik snap dat ook niet echt, dacht hé toevallig nog zo'n groot topic erover dat ik niet gezien heb, blijkt het gewoon meer dan een half jaar oud te zijn :? . Jammer, op die manier heb ik geen zin in discussiëren, moet ik nu alles weer gaan herhalen wat ik in het vorige topic gezegd heb dan? :?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:19

Kwanyin ja daar lijkt het dus wel op. Of misschien als dezelfde mensen die in dat topic hier ook reageren dat ze nog een beetje weten hoe het zat? Ik kan ook wel even kijken wie dat topic gesloten heeft, PB ik die wel even;).

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:29

Damned schreef:
Ik heb het eventjes gevraagd aan mijn ouders: 18 jaar geleden hebben zij ruim 25 000 euro betaald aan ivf. Toen werd het nog niet terugbetaald. Ze hebben 13 behandelingen gedaan van 1500/stuk, + benzine (was een uur rijden heen) + spuiten,....
nu is de behandeling natuurlijk al goedkoper geworden, maar ik vind het wel goed dat de eerste 3x terugbetaald worden.

De behandelingen zijn zeker niet goedkoper geworden maar de eerste 3 worden nu wel vergoed. Mocht je na 3x niet zwanger zijn geworden kun je er voor kiezen om de behandeling zelf te betalen, dit ligt voor IVF/ICSI rond de € 2000 excl medicatie. Medicatie is ook rond de € 1000...

Ik heb zelf een dochtertje die na een IVF/ICSI traject geboren is en sommige, in mijn ogen kort door de bocht, reacties in het vorige topic steken wel. Ons verhaal heeft niets te maken met geen kinderen kúnnen krijgen maar alles met een erfelijke aandoening welke wij niet willen doorgeven en zo dus voorkomen dat er een ziek kindje op de wereld komt. Wij hebben dus bewust gekozen voor IVF icm met embryoselectie (PGD). Ik ben nog iedere dag dankbaar dat dit mogelijk is!

Ook de opmerking dat je dan maar een kind moet adopteren vind ik erg kort door de bocht. Door de regelgeving mbt adoptie mógen wij geen kind adopteren omdat ik dus die erfelijke aandoening heb. Daarnaast is adoptie ook een heel zwaar iets voor zowel adoptie-ouders als kind.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:25

Sees schreef:
Oa. daarom is het zo stom dat de Mods dit topic naar boven hebben gehaald en het andere (met iets vriendelijkere titel) hebben gesloten...

Ga ik helemaal in mee.

Hoezo IVF moet verboden worden -:(- Ik denk dat heel wat mensen blij zijn dat het bestaat. Ons 1e kindje ging via 'moeder natuur'. Was vrij snel zwanger maar daarna............door EUG 1 eileider helemaal verwijderd en 1 eileider de knip erop.....weg snelweg en geen zwangerschap meer.....de enige oplossing was IVF. Maar denk je dan echt dat je over 1 nacht ijs gaat?????? Je weet inmiddels dat er veel mis kan gaan. Ondanks dat er van die ene eileider nog een stukje zat was een EUG nog steeds aanwezig. Na 3 volledige behandelingen (en 8 terugplaatsingen) werd ik zwanger van ons zoontje Casper*. Helaas had dit mannetje een verstopte plasbuis waardoor hij na 24 weken kwam te overlijden. En ja dan hoor ik mensen zeggen: zie je wel, die eileiders zijn niets voor niets verwijderd; de natuur heeft besloten. Wel ik vind dit echt de grootste onzin die er bestaat. Maak eerst dingen zelf mee eer je er een oordeel over kunt geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:31

Miranda40 schreef:
Sees schreef:

Ga ik helemaal in mee.

Hoezo IVF moet verboden worden -:(- Ik denk dat heel wat mensen blij zijn dat het bestaat. Ons 1e kindje ging via 'moeder natuur'. Was vrij snel zwanger maar daarna............door EUG 1 eileider helemaal verwijderd en 1 eileider de knip erop.....weg snelweg en geen zwangerschap meer.....de enige oplossing was IVF. Maar denk je dan echt dat je over 1 nacht ijs gaat?????? Je weet inmiddels dat er veel mis kan gaan. Ondanks dat er van die ene eileider nog een stukje zat was een EUG nog steeds aanwezig. Na 3 volledige behandelingen (en 8 terugplaatsingen) werd ik zwanger van ons zoontje Casper*. Helaas had dit mannetje een verstopte plasbuis waardoor hij na 24 weken kwam te overlijden. En ja dan hoor ik mensen zeggen: zie je wel, die eileiders zijn niets voor niets verwijderd; de natuur heeft besloten. Wel ik vind dit echt de grootste onzin die er bestaat. Maak eerst dingen zelf mee eer je er een oordeel over kunt geven.

wat vreselijk |(

Ik heb er eigelijk geen mening over...ik heb zelf nooit kinderen gewild.Ik weet dus alleen hoe het is om ze niet te hebben.
Ik ben wel iemand die zich snel neerlegt bij dingen/situaties.Sommige mensen met een kinderwens waarbij de zoveelste IVF poging mislukt ,en al het verdriet erbij...verdenk ik er weleens van dat het een soort van obsessie word.Alleen dat telt nog.Terwijl ik denk dat kinderen absoluut niet zaligmakend zijn.
Maar ja,ik kan dus niet echt oordelen omdat ik ze nooit gewild heb. ;)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:37

Wij hadden een leeftijdsgrens bepaald tot hoever we zouden gaan met IVF; dit in goed overleg met de arts. Ik zelf vond 40 jaar echt de max; ongeacht hoeveel eicellen we nog in de vriezer hadden. De risico's worden hoger naar mate je ouder wordt. Wel een maand voordat ik 40 werd, was ik zwanger.
Na het overlijden van ons zoontje hadden we nog 1 eicel en ook al lonkte het om er voor te gaan, ik wist dat ik ook zwanger kon worden met IVF, hebben we het niet meer gedaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:06

Ik ben niet tegen IVF, alleen denk ik soms wel eens dat het te vroeg wordt overwogen. Mijn ouders hebben er 7 jaar over gedaan om mijn broer te krijgen (op de natuurlijke wijze welteverstaan), drie jaar later kwam ik. Als je tegenwoordig een jaar probeert en het lukt niet krijg je al een verwijzing en daarna kom je ook bij onverklaarbare onvruchtbaarheid in aanmerking voor behandeling, ook als je pas begin 20 bent. Daar stel ik wel eens mijn vraagtekens bij aangezien de kosten van zorg toch al de pan uit rijzen.

Afgezien van het feit dat ik niet voor een ander kan of wil bepalen wat hij/zij met zijn leven doet en ik ieder individu een kindje gun (of 17 zoals die vrouw in het nieuws nu) heb ik ook zorg met betrekking tot de overbevolking. Aangezien de mensheid sowieso al exponentieel groeit en de mensen die nu geboren zijn al een levensverwachting hebben van meer dan 100 jaar vraag ik me af hoe slim het op de lange termijn is dat we als mensheid meer energie steken in vruchtbaarheidsbehandelingen en levensverlengende technieken dan in bijvoorbeeld ruimtereizen. Want waar moeten we straks met al die mensen naartoe?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:23

Dat is toch pas na 2 jaar dat je een doorverwijzing krijgt? Tenzij je al ver over de 30 bent. Maar dan heb je gewoon weinig tijd. Hoe ouder hoe beter geldt misschien voor wijn maar niet voor vruchtbaarheid.En dan nog moet je eerst door de hele molen gaan, ze gaan niet zomaar ifv toepassen omdat je het vraagt. Als bv blijkt dat de oorzaak iets is waar je wat aan kan doen (obesitas bv), moet je eerst maar afvallen.

En overbevolking...pak je dat niet eerder aan door geboortebeperking dan door ifv verbieden? Wat heeft het meeste impact, één kind van een koppel dat er geen kon krijgen, of die 7 van de buurvrouw die maar met haar ogen moet knipperen en ze is zwanger? Maar zelfs dat is niet zo simpel, de vergrijzing is nu al een probleem. Dat ligt best wel ingewikkelder dan "we maken met z'n allen minder kinderen en alles wordt opgelost".

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:45

Kwanyin schreef:
En overbevolking...pak je dat niet eerder aan door geboortebeperking dan door ifv verbieden? Wat heeft het meeste impact, één kind van een koppel dat er geen kon krijgen, of die 7 van de buurvrouw die maar met haar ogen moet knipperen en ze is zwanger? Maar zelfs dat is niet zo simpel, de vergrijzing is nu al een probleem. Dat ligt best wel ingewikkelder dan "we maken met z'n allen minder kinderen en alles wordt opgelost".

Ik doelde ook niet op hoe je iets kunt doen aan de overbevolking, maar meer op de vraag: moet er zoveel geld, mankracht en energie worden gestoken in (de rijke exemplaren van) een soort waarvan er eigenlijk al (veel) te veel zijn? Hoe slim is dat op de lange termijn?

Natuurlijk weet ik dat dit heel berekenend klinkt, zoals ik al zei: ik misgun niemand zijn geluk. Maar straks heb je al je middelen gestoken in het krijgen van een kind en ben je eindelijk wensouder en dan komt er een wereldwijde epidemie, oorlog of hongersnood en sterft datzelfde kind als gevolg van de overbevolking... hoe zuur is dat?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:33

Maar is dat niet iets wat al zo oud is als de mensheid? Oorlog, epidemieën en hongersnoden komen al voor van voor het begin ter tijden. En wanneer is het einde? Dat is altijd een 'risico' dat je neemt. In mijn leven ging de wereld ook vergaan in de jaren 90 en nog eens in 2000 en we zijn er nog. Er zijn gewoon ook mensen die de toekomst niet doemdenken en het daarom wel waard vinden nieuw leven op aarde te zetten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:37

Miranda40 schreef:
En ja dan hoor ik mensen zeggen: zie je wel, die eileiders zijn niets voor niets verwijderd; de natuur heeft besloten.

Zijn er serieus mensen die dat tegen je gezegd hebben?

*shock*

:n

Waar halen ze het lef vandaan vraag ik me dan af.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:15

Kwanyin schreef:
Maar is dat niet iets wat al zo oud is als de mensheid? Oorlog, epidemieën en hongersnoden komen al voor van voor het begin ter tijden. En wanneer is het einde? Dat is altijd een 'risico' dat je neemt. In mijn leven ging de wereld ook vergaan in de jaren 90 en nog eens in 2000 en we zijn er nog. Er zijn gewoon ook mensen die de toekomst niet doemdenken en het daarom wel waard vinden nieuw leven op aarde te zetten.

Mij hoor je niet zeggen dat de wereld vergaat, die vergaat niet zo snel. De Aarde gaat wellicht langer mee dan de mens.

Doemdenken wil ik het niet noemen eigenlijk. Laten we er van uit gaan dat het allemaal logistiek te bolwerken is en we straks 1 miljard mensen hebben op aarde (dat gaan wij nog wel meemaken vermoed ik).

Dan is het overal ter wereld zo druk als in China nu. Ik vind dat geen fijn vooruitzicht, zo onprettig zelfs dat ik het mijn potentiele kinderen niet aan wil doen (daarom heb ik er geen).

Volgens mij denken heel veel mensen daar niet over na, of het maakt ze niet uit. Dat mag, maar ik doe het wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:18

en dan te bedenken dat je in China maar 1 kind mocht hebben :7 En dan nog zo druk...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:30

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:45

sallandval schreef:
[Natuurlijk weet ik dat dit heel berekenend klinkt, zoals ik al zei: ik misgun niemand zijn geluk. Maar straks heb je al je middelen gestoken in het krijgen van een kind en ben je eindelijk wensouder en dan komt er een wereldwijde epidemie, oorlog of hongersnood en sterft datzelfde kind als gevolg van de overbevolking... hoe zuur is dat?

Niet zuurder dan voor iedere andere ouder die wel op natuurlijke wijze zwanger geworden is denk ik zo ;).

verder ben ik het eigenlijk helemaal eens met onderstaande post van Kwanyin:

Kwanyin schreef:
Dat is toch pas na 2 jaar dat je een doorverwijzing krijgt? Tenzij je al ver over de 30 bent. Maar dan heb je gewoon weinig tijd. Hoe ouder hoe beter geldt misschien voor wijn maar niet voor vruchtbaarheid.En dan nog moet je eerst door de hele molen gaan, ze gaan niet zomaar ifv toepassen omdat je het vraagt. Als bv blijkt dat de oorzaak iets is waar je wat aan kan doen (obesitas bv), moet je eerst maar afvallen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:46

Sallandval, ja ik kan het mis hebben maar ik denk dat een kinderwens vele malen sterker is dan de 'angst' voor overbevolking of wat dan ook. En daarbij denk ik dat de meeste mensen toch wel goed nadenken over het willen van kinderen en het niet in een bevlieging doen ofzo, althans, niet in NL.

Off topic, antwoord gekregen van Duhelo inzake het oude/nieuwe topic waarvoor dank. Ik was het niet zo eens met de uitleg maar soit ;).

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:29

NatasjavE schreef:
Miranda40 schreef:
En ja dan hoor ik mensen zeggen: zie je wel, die eileiders zijn niets voor niets verwijderd; de natuur heeft besloten.

Zijn er serieus mensen die dat tegen je gezegd hebben?

*shock*

:n

Waar halen ze het lef vandaan vraag ik me dan af.

Ja serieus |( net of dat de natuur beslist om je 2x op het randje van de dood te laten liggen met de hoop dat je dan na gaat denken over het zwanger worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:35

Sees schreef:
Sallandval, ja ik kan het mis hebben maar ik denk dat een kinderwens vele malen sterker is dan de 'angst' voor overbevolking of wat dan ook. En daarbij denk ik dat de meeste mensen toch wel goed nadenken over het willen van kinderen en het niet in een bevlieging doen ofzo, althans, niet in NL.

In het geval van mensen die gebruik maken van IVF denk ik dat eerste ook. Dat tweede weet ik niet hoor, bij de hoger opgeleide mensen misschien wel, maar er zijn ook heel veel mensen die per ongeluk zwanger raken of 'omdat iedereen kinderen krijgt'.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:01

Ik denk dat die weldoordachte keuze ook wel meevalt, denk heel vaak vooral een geval van rammelende eierstokken :+ . Als je al eens nagaat hoeveel ouders van volwassen kinderen zeggen "ik zie mijn kinderen heel graag, maar als ik nu de tijd kon terugdraaien dat had ik mij ook perfect een leven zonder kinderen kunnen voorstellen...". Denk dat het gevoel in veel gevallen véél harder spreekt dan het rationele.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:55

Sallandval en Kwanyin, tja ik kan alleen maar oordelen over de mensen om mij heen en die denken écht niet licht over kinderen. Zijn overigens mensen met allerlei verschillende achtergronden ;). Ik ken er misschien één die inderdaad 'per ongeluk' zwanger is geworden maar wel heel blij is en de zaken wel gewoon goed voor elkaar heeft.

Ik dénk, maar kan dat niet staven adhv onderzoeken, dat er véél meer mensen zijn die de keuze weloverwogen maken (al dan niet geïnitieerd door rammelende eierstokken) dan mensen die te maken hebben met een gevalletje van; oeps :j.

Ik ken geen enkele volwassene die de tijd zou willen terugdraaien. Wel mensen die gewoon eerlijk zijn en aangeven dat het pittig is dat ze soms wel eens hebben getwijfeld en met de handen in het haar hebben gezeten maar zo extreem als de tijd terugdraaien... :n.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:57

Ik wil geen kinderen. Mam zegt altijd dat ze ons niet meer zou kunnen missen maar als ze toen had geweten wat ze nu weet, ze wellicht kindervrij was gebleven. En dat kan ik heel goed begrijpen. Ik ben zwaar ziek geweest in 2011wat haar 10 jaar van haar leven gekost heeft volgens mij, mijn broer heeft afgelopen jaar een zware breuk opgelopen wat haar minstens 5 jaar van haar leven gekost heeft en ze heeft veel moeten "opgeven" voor ons. Met alle liefde van de wereld, dat geloof ik meteen want ik heb een fantastische moeder maar zonder ons was ze veel vrijer geweest. :) Had ze veel moeilijke momenten niet hoeven mee maken (en wellicht ook veel fijne niet maar dan had ze vast andere fijne momenten gehad.) en veel minder zorgen gehad. :)
En ik ben blij dat mijn moeder daar zo open over durft praten met ons.

IVF hoeft niet verboden te worden van mij maar imo mag er wel een leeftijfdsgrens (zodat je niet op 65 zwanger wordt van een vierling) op (of een aantallengrens in de zin: als je al 3 kinderen hebt dat je niet via IVF aan een vierde moet beginnen ofzo).

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:35

Ieder gewoon zijn eigen keuzes laten maken en respecteren daarin. Daarbij wordt door de overheid niet eindeloos alles vergoed. Maar ik vind ook dat iemand met Obesitas of roker of iemand die een zeer gevaarlijke sport beoefent, gewoon geholpen moet worden. En hoe we dat gaan betalen, het liefst met zijn allen. En desnoods met eigen bijdragen. Misschien is het ook goed, om mensen daadwerkelijk de kosten eerst te laten zien, eer uit te betalen, of misschien huisarts bezoek eerst voorschieten. Dit om meer kosten bewust te worden. Maar voor de rest blijf ik erbij, iedereen gewoon de eigen keuzes laten maken met dezelfde rechten op zorg.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:52

nou ik vind het goed dat het kan en 3x vergoed word, daarna is het de keuze van de persoon zelf!
we hebben buren die hebben er alles voor gedaan echt alles incl behandelingen in spanje en het is niet gelukt, helaas want het zouden echt geweldige ouders zijn geweest.
En als je zelf een geluksbundeltje( kindje) bezit, gun je een ander ook zoveel geluk!

ayasha, je moet het doen met het pakketje wat je krijgt en ja ziek, afwijking,gedragsproblemen etc niemand weet wat hij /zij krijgt natuurlijk kun je testen maar wil je een downsyndroom kindje laten weg halen?(om in paardentermen te blijven fokken is gokken!)
En ik werk met meervoudig gehandicapten jongeren, niemand van de ouders zou zijn kind hebben willen missen en je leert het leven anders zien, beter simpel geluk waarderen!