GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:01

Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met de 'oplossingen' die ze in dat gebied geven.
In tegendeel.

Vjestagirl

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:02

Sowieso heeft het onderwijs nog grote stappen te maken. Op het gebied van kinderen die achterlopen, maar ook kinderen die juist intelligenter of sneller zijn dan de rest etc. Ons onderwijssysteem is fantastisch, als je gemiddeld bent.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:15

Het is om te janken, echt, ook voor gemiddelde studenten.
Ja en amen zeggen leer je daar, ook niet gek als je bedenkt in welke tijd het systeem opgezet is en dat het 110 jaar later eigenlijk nog vrijwel hetzelfde is gebleven. Terwijl ons systeem totaal anders is en niet meer industrieel (en zoals je zult begrijpen, scholen zijn dus te vergelijken met fabrieken en dat is wat er fout gaat)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:00

Vjestagirl schreef:
Sowieso heeft het onderwijs nog grote stappen te maken. Op het gebied van kinderen die achterlopen, maar ook kinderen die juist intelligenter of sneller zijn dan de rest etc. Ons onderwijssysteem is fantastisch, als je gemiddeld bent.

Daar wordt anders heel veel aandacht ingestoken. Fantastisch zou ik nog niet zeggen, maar wel op een hele goede weg.
Al zou dat per school ook wel verschillen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:57

Ware het niet dat heel cluster 3 onder zwaar vuur ligt en 80% van die leerlingen weer terug moet naar het regulier. ..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:00

En dat de focus uitgaat naar kinderen die achter lopen, kinderen die slimmer zijn worden vergeten...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:05

Dat is mijn ervaring niet. Juist de middenmoot die gewoon mee hobbelt wordt vergeten. De slimmere kindjes krijgen pluswerk, komen in een plusklas, maken minder opgaven van taal en hebben zo extra tijd voor Engels etc

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:26

In mijn ogen komt vrijwel geen enkel kind goed uit de verf in ons systeem.
En ons systeem creëert als je het mij vraagt robots/ja-knikkers, 6jes culturen en faalangst etc.
Als het aan mij ligt gaat het hele systeem op de schop. :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:28

Zullen we samen een nieuwe school starten?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:32

Ik stem voor. :j

Moet er nog wel iets aan het systeem veranderen, maar dat regelen we wel. :Y)
Zoals een tweedekamerlid zei 'Niet zo bang zijn van Den Haag, er gewoon schijt aan hebben.'

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:34

:D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:39

Uiteindelijk komen alle kinderen op die manier tekort, als je je hele onderwijs baseert op 'zo goedkoop mogelijk'. Dat is ook niet zo gek. Ik denk dat de onopvallendste kinderen inderdaad de minste aandacht krijgen - wie de aandacht het meest verdient zou ik niet kunnen zeggen.
Maar het zou wat mij betreft ook geen wedstrijd moeten zijn tussen wie het meest tekort komt... ik vind dat we kwaliteit van opvang, opvoeding en onderwijs voor kinderen wel wat belangrijker mogen vinden.

En dat geldt zeker ook voor kinderopvang voor jongere kinderen (om het nog even terug te trekken naar het oorspronkelijke onderwerp.) Daar zitten bv ook nog speculanten achter: organisaties die de kinderopvang voor de winst doen en eigenlijk niets hebben met de kinderen. De KOV's zijn eerst gefuseerd tot groot-groter-grootst en vervolgens moesten de winsten gehaald worden door de opvang goedkoop-goedkoper-goedkoopst te maken. En dat wordt gedaan door ervaren krachten zo snel mogelijk te wieberen, de minimaalste bezetting te hebben, dus weinig ruimte voor begeleiding en ondersteuning, en veel schuiven in de bezetting. Dus vaak van groep wisselen en weinig zekerheid voor de begeleidsters.

Een recept voor problemen - dat is natuurlijk wel precies de manier om situaties te creeren waarin de leidsters emotioneel afhaken en niet op een goede manier problemen oplossen.
(Paar interessante artikelen: Het belang van het babybrein en Hoe creches het kind van de rekening werden)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:43

Wat ik dan niet snap (en misschien komt dat omdat ik geen moeder ben) is dat kinderen dan nog naar crèches en KDV's worden gebracht, als ze zo duidelijk niet optimaal zijn voor een kind. Waarom kiezen ouders er dan niet voor om 3 dagen in de week te werken, en de overige 2 dagen te regelen met 3 of 4 andere ouders waarbij je allemaal om de beurt de kinderen een dagje in huis hebt. Volgens mij heb je dan een optimale situatie: eentje waarbij je zelf kunt blijven werken en geld binnen kunt blijven brengen, en een situatie waarin je 4 dagen in de week je eigen kind kunt opvoeden, om je heen kunt hebben etc. en tegelijkertijd wel de sociale interactie van een kdv hebt...

Edit: én je kunt ook nog zelf kiezen bij wie je je kind wel en niet achter laat, ze zijn in een huiselijke omgeving, hebben stimulans doordat er in verschillende huizen verschillende speeltjes zijn etc.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-04-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:46

Die initiatieven komen er steeds meer Vjestagirl. Ik ben er alleen geen voorstander van omdat er steeds maar 1 volwassene is. Er is geen toezicht, geen beleid. Jan en alleman kan binnenkomen etc. Precies de reden waarom wij niet voor een dergelijke constructie of een gastouder gekozen hebben.
Onze kinderen gaan naar een kdv welke onderdeel ulis van een stichting. Geen winstoogmerk, wel kwaliteit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:56

Vjestagirl schreef:
Wat ik dan niet snap (en misschien komt dat omdat ik geen moeder ben) is dat kinderen dan nog naar crèches en KDV's worden gebracht, als ze zo duidelijk niet optimaal zijn voor een kind. Waarom kiezen ouders er dan niet voor om 3 dagen in de week te werken, en de overige 2 dagen te regelen met 3 of 4 andere ouders waarbij je allemaal om de beurt de kinderen een dagje in huis hebt.

In een aantal gevallen simpelweg omdat dat niet lukt. Werkgevers staan er bv niet voor open en zo'n creche die jij beschrijft is laatst nog actief door Ascher tegengehouden ( :roll: ).

Er zijn wel wat initiatieven hoor... maar het is gewoon heel moeilijk want de regelgeving werkt dat behoorlijk tegen. We neigen toch weer te veel naar papieren controle: alles in regeltjes vangen en vergeten waar het echt om draait, namelijk dat kinderen zich goed kunnen ontwikkelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:07

Maar waarom het een crèche noemen? De overheid kan jou toch niet verbieden je kind naar vrienden te brengen? Zolang je onderling afspraken maakt over eten, middagslaapjes en tijden waarop ze gehaald en gebracht worden kan de overheid daar toch niets tegen doen? Of ben ik nou naïef?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:14

Verzekeringstechnisch e.d. is het alleen net wat ingewikkelder.
En daar valt ook wel wat van te zeggen, want waarom zou men anders een opleiding tot pedagogisch medewerker moeten volgen als je het ook allemaal zo zonder problemen zou kunnen doen?
Al mogen wat mij betreft die opleidingen ook veel beter dan het is, die zijn om te huilen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:20

Vjestagirl schreef:
Wat ik dan niet snap (en misschien komt dat omdat ik geen moeder ben) is dat kinderen dan nog naar crèches en KDV's worden gebracht, als ze zo duidelijk niet optimaal zijn voor een kind. Waarom kiezen ouders er dan niet voor om 3 dagen in de week te werken, en de overige 2 dagen te regelen met 3 of 4 andere ouders waarbij je allemaal om de beurt de kinderen een dagje in huis hebt. Volgens mij heb je dan een optimale situatie: eentje waarbij je zelf kunt blijven werken en geld binnen kunt blijven brengen, en een situatie waarin je 4 dagen in de week je eigen kind kunt opvoeden, om je heen kunt hebben etc. en tegelijkertijd wel de sociale interactie van een kdv hebt...

Edit: én je kunt ook nog zelf kiezen bij wie je je kind wel en niet achter laat, ze zijn in een huiselijke omgeving, hebben stimulans doordat er in verschillende huizen verschillende speeltjes zijn etc.

Zulke initiatieven zijn er inderdaad. Ik heb een tijdje als pm'er gewerkt en kwam daarbij op school waar de ouders zelf onderling de opvang regelden.
Handig, maar vraagt ook veel flexibiliteit denk ik!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:28

Vjestagirl schreef:
Maar waarom het een crèche noemen? De overheid kan jou toch niet verbieden je kind naar vrienden te brengen? Zolang je onderling afspraken maakt over eten, middagslaapjes en tijden waarop ze gehaald en gebracht worden kan de overheid daar toch niets tegen doen? Of ben ik nou naïef?

Nee, maar je hebt bv wel een ruimte nodig in veel gevallen. Jonge ouders, die vaak nog in appartementen wonen of kleine woningen, kunnen niet een verantwoorde ruimte bieden aan een groepje van 5 - 6 kinderen. En zodra je dus als gaat verenigen als een of ander, krijg je dus al heel gauw regels voor je voeten.

Bovendien proberen ouderparticipatiecreches juist meer te bieden... het is geen kinderdump-bij-toerbeurt, ze willen echt iets opzetten met meer inhoud en dat is ze al tientallen jaren gelukt. Waarom oh waarom gaat de regering dan dwarsliggen met papieren regels die bovendien uitsluitend ontstaan zijn om problemen in de commerciele kinderopvang op te lossen?