Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:22

Nikass schreef:
Gamblerscup, ik schrijf dat het gezonder is om geen vlees te eten dan plofkip te eten, dat kun je toch wel met me eens zijn? :)

Nee, dat ben ik niet met je eens.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:24

Sorry maar wij (als mens) zijn zelf schuldig aan het feit dat er kipfilet tegen dumpprijzen word verkocht. Alles moet zo goedkoop mogelijk en er zijn te weinig mensen die meer als 6 euro de kg wil betalen voor kipfilet. Voor de mensen die wel bewust willen kopen heeft Jumbo kipfilet met 1 ster en ook 3 sterren kipfilet, de 3 sterren kipfilet (bio+) kost duurder als de Bio+ kogelbiefstuk, dat vinden consumenten te duur en reken er maar op dat er kritiek komt als de 'plofkip' uit het assortiment gaat, en daarvoor in de plaats alleen maar bio+ kip word verkocht.

Bijna dagelijks krijgen we wel klanten die geen plofkip willen, en ja dan adviseren wij de Bio+ kip, misschien dat 1 op de 50 klanten de bio+ kipfilet meeneemt, het overige deel gaat alsnog met de plofkip de winkel uit, ze hebben het er niet voor over en dit is een keus die ze hebben en jumbo reageert gewoon op de vraag v/d klanten.

En een opvallend detail: Sinds de spotjes van wakkerdier is bij ons de omzet van de kipfilet (plof, en jumbo bewust) alleen maar gestegen!

LadyMadonna

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:28

Er zijn genoeg mensen die het wel wíllen betalen, maar het simpelweg niet kunnen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:49

GamblersCup schreef:
Nikass schreef:
Gamblerscup, ik schrijf dat het gezonder is om geen vlees te eten dan plofkip te eten, dat kun je toch wel met me eens zijn? :)

Nee, dat ben ik niet met je eens.

.....in mijn opleiding hoorde ik een aantal keren het rijmpje:
"Eet wat rent, vliegt en zwemt."
Beesten die hun hele leven in een piepklein hokje hebben gezeten, hebben anatomisch gesproken best spieren. Maar als je dat arme beest opeet, krijg je nou niet bepaald eiwitten binnen.
Echt vlees, zo is mij verteld, is een beetje taai, je moet er echt op kauwen. Plofkip schijnt vooral zoet en slap aan te voelen.
(Je eet dus gewoon zoet smakend vulsel.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:03

Oude kip nemen dus, kauwen gegarandeerd :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:47

Ja, en dan dus het beest zelf vangen (= dan weet je dat het dier vrij rond heeft gelopen).

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:52

LadyMadonna schreef:
Er zijn genoeg mensen die het wel wíllen betalen, maar het simpelweg niet kunnen

Nee en daarom is de plofkip in t leven geroepen, bio kip verkopen voor de prijs van plofkip kan niet, een bio kip 'grootbrengen' is gewoon duurder als een plofkip, wil het niet goedpraten maar zo is het wel, kosten spelen altijd mee.

Vuurneon, een bio kip is ouder, dus taaier }> ik geloof dat een bio kip 2 weken langer mag leven als een plofkip.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:58

Nou ik geloof niet dat de plofkip in het leven is geroepen (wat klinkt dat cynisch eigenlijk ;( ) voor de mensen die het niet kunnen betalen. Het gaat gewoon om zoveel mogelijk geld te verdienen maakt niet uit hoe.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:46

Wat is dat toch met Nederlanders en denken dat ze arm zijn omdat ze niet hebben wat hun buurman heeft?
Vlees eten is pure luxe, net als die dure telefoon met internet en een dagje shoppen.
Nee je hebt het niet slecht, je denkt alleen dat je het slecht hebt omdat iemand anders het in jouw ogen beter heeft.

Het vangnet in Nederland is zo groot dat je echt je best moet doen om dood te gaan van de honger.. En dat gebeurt echt niet als je een week geen vlees kan eten..

Het hele argument 'ik koop goedkoop vlees omdat ik het anders niet kan betalen en persee vlees wil' vind ik jammer.
Jouw drang naar luxe gaat ten koste van die dieren..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:25

Djeradalover schreef:
een bio kip is ouder, dus taaier }> ik geloof dat een bio kip 2 weken langer mag leven als een plofkip.

Nou - dat hangt er maar van af..... ;)
Het enige keurmerk wat ik vertrouw is het zwarte vierkant met de letters "eko".
Er zijn wel vijftien verschillende aanduidingen op de markt, maar alleen de dieren die echt een fatsoenlijk leven hebben gehad krijgen die zwarte letters "eko".

Het verschil kan dus beslist ruimer zijn dan alleen maar twee weken langer leven - het gaat ook om kwaliteit.

En uiteraard kun je ook in de stad met je buren overleggen, of bij je paard met de stalhouder over kippen (en hanen). Ik ken een aantal buurtjes in de stad waar her en der kippen los rondlopen. (Vangen en naar de poelier brengen zijn dan wel even klussen, "maar verder is het gratis" - en wat je voelt tussen je tanden zijn echte, goed gebruikte spieren. )

@Elise: als vegetariër ben ik het roerend met je eens dat vlees eten niet nodig is. Maar om een of andere reden zijn er toch mensen die het wel willen. En dat ze dan zowel de dieren schaden - als zichzelf, door een beest te eten dat haar spieren nooit heeft kunnen gebruiken, vind ik jammer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:32

Vlees is voor mij noodzaak, niet pure luxe. T is gewoon een levensbehoefte voor mij. (Zo gek op vlees ben ik al niet eens. Ik proef overigens geen verschil tussen biologisch, scharrel of plof; ja de oude taaie. Dat was eens en nooit weer :') beestje had wel een geweldig en erg lang leven gehad, maar was echt niet meer te eten := )

Als het financieel beter gaat wil ik best investeren hoor in de vriendelijke producten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:42

Ik kan me best iets voorstellen bij "noodzaak".

En ook nog wel bij: wegens geldgebrek dan maar derderangs rommel.

Iedereen maakt de precieze afweging zelf. Maar het gaat mij net niet alleen om diervriendelijkheid, maar ook om (het gebrek aan) de kwaliteit van het goedkopere spul.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:56

Elise_0o schreef:
Wat is dat toch met Nederlanders en denken dat ze arm zijn omdat ze niet hebben wat hun buurman heeft?
Vlees eten is pure luxe, net als die dure telefoon met internet en een dagje shoppen.
Nee je hebt het niet slecht, je denkt alleen dat je het slecht hebt omdat iemand anders het in jouw ogen beter heeft.

Het vangnet in Nederland is zo groot dat je echt je best moet doen om dood te gaan van de honger.. En dat gebeurt echt niet als je een week geen vlees kan eten..

Het hele argument 'ik koop goedkoop vlees omdat ik het anders niet kan betalen en persee vlees wil' vind ik jammer.
Jouw drang naar luxe gaat ten koste van die dieren..
Compleet mee eens en precies wat ik ook wilde toevoegen in dit topic.

vuurneon schreef:
Vlees is voor mij noodzaak, niet pure luxe. T is gewoon een levensbehoefte voor mij. (Zo gek op vlees ben ik al niet eens. Ik proef overigens geen verschil tussen biologisch, scharrel of plof; ja de oude taaie. Dat was eens en nooit weer :') beestje had wel een geweldig en erg lang leven gehad, maar was echt niet meer te eten := )

Als het financieel beter gaat wil ik best investeren hoor in de vriendelijke producten.
Je hebt toch ook een gebrek aan ijzer in je bloed omdat je lichaam dat zelf niet aanmaakt? (dat las ik ergens in dit topic volgens mij :o ) Ik heb dat ook.
Om het non-heemijzer op pijl te houden eet ik volkoren brood, broccoli, sperziebonen, spinazie en appelstroop. Maar voor het heemijzer heb je dierlijke producten (vooral vlees) nodig. Omdat ik zelf ook niet erg breed zit (en rund en lamsvlees, maar ook kip en vis, vaak niet kan kopen) heb ik een potje ijzertabletten bij de kruidvat gekocht. Deze zijn minder zwaar dan de ijzertabletten die een huisarts voorschrijft (welke slecht zijn voor de nieren bij mij..) en best goedkoop. Hierdoor 'hoef' ik geen goedkoop vlees te eten vanwege mijn gezondheid.
Ik vind het goed dat je, wanneer het financieel beter gaat, wil investeren in diervriendelijke producten :j Maar de ijzertabletten wil ik je (i.c.m. vit C tabletten) als tip meegeven :)
Want ijzergebrek sucks :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:39

Van het ijzer dat niet meer aangemaakt wordt ben ik onder andere, en zelfs met die zware ijzertabletten van de dokter lukt het niet om ijzer omhoog te krijgen. Dus bij mij wordt er ook bijna elke dag vlees verbruikt op advies van de dokter (ik eet ook graag vis :Y) vanavond lekker visje). Met als enige verschil dat ik voor de 'dumpprijzen' van de supermarkt naar de slager om de hoek kan die zelf zijn beesten houdt / slacht. En goedkoop / betaalbaar kan blijven zonder tussenhandel :)

Boeren zien niet veel €€ terug, ongeacht hoe ze hun beesten / groente houden en hoe hard ze werken. Het zijn de tussenhandelaren, overheid en supermarkten die er nog dikke winst op maken..

Ik hoop dat er meer lokale slagers in Nederland gaan komen. Volgens mij is dat een ideale oplossing.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:49

Ik lees hier steeds vlees is niet nodig. Ja laten we wel zijn er zijn zoveel dingen die we niet nodig hebben. Koffie,thee,vis ,beleg. Terug naar de oer tijd dan maar? (toen aten ze overwegend vlees)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:33

kohtje schreef:
Ik lees hier steeds vlees is niet nodig. Ja laten we wel zijn er zijn zoveel dingen die we niet nodig hebben. Koffie,thee,vis ,beleg. Terug naar de oer tijd dan maar? (toen aten ze overwegend vlees)

????
Als dat al waar zou zijn
.....tot tienduizend jaar terug deden we niet aan landbouw, en aten we net als chimpansees: vlees / jagen en vruchten/ verzamelen....
dan aten we echt niet hoofdzakelijk vlees: vrij rondlopende dieren zijn doorgaans :) geneigd om weg te lopen ipv vrijwillig op een oerbord te gaan liggen.

Toen de landbouw (= akkerbouw) werd uitgevonden, kwam er een buffer, er was eigenlijk altijd wel voedsel, ook als de jacht mislukt was. Gevolg: stevige bevolkingsgroei.
Pas daarna kwam het houden van vee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:40

....en idd: ijzergebrek oplossen doe je het beste met vetoplosbare vitamine C en koper.
(En zodra het kan/ mag de "staalpillen" vervangen door lactoferrine.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:08

Hoeveel ijzer zit er meer in vlees in verhouding tot bijvoorbeeld spinazie of andere groenten met veel ijzer? (serieuze vraag, ik heb echt geen flauw idee)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:47

De top 20 van ijzersterke voedingsmiddelen:

Bruinbrood, sneetje (35 gram): 0,6 mg ijzer
Volkorenbrood, sneetje (35 gram): 0,9 mg ijzer
Roggebrood, sneetje (50 gram): 1,5 mg ijzer
Volkorenmacaroni, grote lepel (50 gram, gaar): 0,6 mg ijzer
Muesli, 3 eetlepels (25 gram): 0,8 mg ijzer
Evergreen, 1 biscuit: 1,6 mg ijzer
Volkorenbiscuitje (10 gram): 0,4 mg ijzer
Vlees (75 gram gaar): 2,5 mg ijzer
Vis (75 gram gaar): 1,0 mg ijzer
Kip (75 gram gaar): 0,6 mg ijzer
Leverworst (voor 1 snee): 0,5 mg ijzer
Ei, per stuk: 1,0 mg ijzer
Aardappel, 1 stuks (50 gram): 0,3 mg ijzer
Peulvruchten, grote lepel (50 gram, gaar): 1,0 mg ijzer
Zilvervliesrijst, grote lepel (50 gram, gaar): 0,3 mg ijzer
Groente gemiddeld, grote lepel (50 gram, gaar): 0,6 mg ijzer
Fruit gemiddeld, 1 portie: 0,8 mg ijzer
Noten, eetlepel (20 gram): 0,6 mg ijzer
Appel- en huishoudstroop (voor 1 snee: 15 gram): 2,3 mg ijzer
Roosvicee Ferro, 1 theelepel (5 ml): 5,0 mg ijzer

Een volwassen man (vanaf 22 jaar) heeft per dag 9 mg ijzer nodig; voor een volwassen vrouw (vanaf 22 jaar) is dat 15 mg. De ijzerbehoefte van vrouwen is hoger door het ijzerverlies met de menstruatie.

Bron

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:30

Sorry, maar ik moet altijd lachen met één zin die hier regelmatig terugkomt "dieren die een goed leven gehad hebben" maar wat verstaan jullie nu onder een goed leven..... ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:52

Heel simpel: dierwaardig. Is dat zo moeilijk?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:56

Het is maar wat je dierwaardig noemt.
Wat verstaan jullie onder dierwaardig?
Waarschijnlijk zijn er meer dan de helft onder jullie nog nooit op een varkensbedrijf, rundveehouders of melkveehoudersbedrijf geweest. Om dan nog niet te spreken over een kippenvetmesterij of kippenkwekerij.
Tijden veranderen en je moet het niet meer vergelijken met enkele jaren geleden.
Omdat dieren niet buitenlopen wil niet zeggen dat ze geen dierwaardig leven hebben of dat het vlees slechter is.
Ik ben nog niet zo heel lang geleden op een kippenvetmesterij geweest, zo slecht was het er niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:08

De boer waar mijn paard staat houdt ook varkens en koeien. En er zijn kippen (en hanen).
Die blijven binnen, want onze paarden eten alle gras op. |(
Noch de varkens noch de koeien hebben al te veel beweging en de varkens zitten in kleine hokjes, in een stal waar geen daglicht komt. De koeien hebben wel daglicht.
(Per week vallen er twee dode varkens - en van tijd tot tijd hoor je gegil: bijten ze in elkaars staart, of oren of hoe het maar uitkomt. )
De kippen hebben boj ons de taak om vliegen te eten - en die mogen vrij rondlopen, graantjes meepikken als een paard muesli krijgt, en heerlijke zandbaden houden in de bakken.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-03-14 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:08

Ik zal toch eens een foto maken van waar de kippies en eitjes hier vandaan komen... steeds als ik er langskom vergeet ik dat. Dát is wat ik dierwaardig noem en waar ik graag wat meer voor betaal.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:30

Zoals jullie het willen zal toch nooit zijn. Er is wel degelijk een reglementering op het houden van dieren, oppervlaktes etc..... De boer krijgt regelmatig controle of hij in orde is met het welzijn van zijn dieren. (althans in België en in Nederland zal het ook wel zijn). En geloof me , een veehouder die niet in orde is zal het geweten hebben bij een controle. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen die verkeerd bezig zijn. Vroeg of laat lopen ze tegen de lamp.
Boerderijen worden alsmaar groter, er moet meer geinvesteerd worden, de milieuwetgevingen worden alsmaar strenger en er komen altijd nieuwe verplichtingen bij.
De kleinschalige landbouw is verleden tijd, is niet meer leefbaar. Vroeger leefde een boer royaal van 10 melkkoeien, er was nauwelijks controle op de melk, was een koe ziek... de melk werd toch gebruikt. Nu wordt alles streng gecontroleerd. En dat is maar goed ook.