Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:04

_lies_ schreef:
Littera schreef:
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar begrijp je wat ik zeg met die 'mensenlevens'?
Het zit me toch niet helemaal lekker dat daar een misverstand over ontstaan is namelijk. :)

Het is jouw goed recht om daar niet in te geloven (gelukkig maar). Niet iedereen gaat uit van de goedheid in de mens.
Maar ik vind wel dat je een beetje kort door de bocht bent.

"Jaaa lekker huilen op TV zodat iedereen medelijden krijgt. Geloof je dat nou echt?
Iets met nadenken voordat je handelt, al helemaal bij onschuldige kinderen"
Het is echt een aanrader om hier eens wat boeken over te lezen, of om in je in de psychologie te verdiepen, ik denk namelijk dat dat een heel interessante ervaring voor je kan zijn. En ik hoop - ik verplicht je niets! - dat je daardoor een wat genuanceerder beeld van je (zieke) medemens krijgt.

Waar heb ik iets gezegd over lekker huilen op tv? :')
Ik snap heel goed wat je bedoelt met een mensenleven, ieder is er 1 toch?
Ja ik reageer ook ontzettend kort door de bocht en als iemand een goede discussie met me wil voeren, ontvang ik graag een PB, maar dit hele topic is niet bepaald van hoog niveau af en toe..
En nee Littera ik bedoel niet per sé jou, ik poste net alleen jouw opmerking over die trol, maar ik bedoelde er meerderen ook van andere bokkers :).

Kwoot verkloot. :+ Ik bedoelde die gebruiker met een p en een moeilijke naam. :)

Ik vind anders dat hier door sommige mensen behoorlijk goede argumenten en wetenschappelijk onderlegde opmerkingen worden geplaatst.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:05

BaileyMix schreef:

Sorry, het woord ''gezellig'' was een beetje flauw :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

ingedebruijn schreef:
_San87_ schreef:

Hoe wil je discussiëren zonder argumenten?

Ik vraag niet om een discussie Ik geef gewoon mijn mening. In een discussie probeer je mensen volgens mij ook van je gelijk te overtuigen en dat is bij deze in mijn geval zinloos. Ik sta achter mijn mening en heb die hier al een paar keer gegeven.

Waarom blijf je hier dan posten?

Gnome

Omdat de voorstanders nogal zwart gemaakt worden. Lijkt mij niet terecht. En ik probeer niemand ergens van te overtuigen, geef alleen antwoorden als iemand vraagt om een mening.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:06

ingedebruijn schreef:
Ik zeg ook nergens dat er een rechtspraak moet komen op gevoel? Alsjeblieft niet zeg! Ik zeg alleen dat ik mijn mening op mijn gevoel baseer.

Dit vind ik nou eigenlijk wel een fijn bericht, en dat meen ik echt. Je geeft zelf aan dat je gevoel niet rationeel hoeft te zijn. Ondanks dat je nu gevoelsmatig voor de doodstraf bent, hoop ik dat dat nog een keer veranderd, of op z'n minst nuanceert. Maar al heel fijn dat je zelf al zegt dat je gevoel misschien niet rationeel is.

Ook al zeg je dat niet letterlijk, dit is wat ik uit je bericht op maak
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 29-10-13 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:06

ingedebruijn schreef:
Omdat de voorstanders nogal zwart gemaakt worden. Lijkt mij niet terecht. En ik probeer niemand ergens van te overtuigen, geef alleen antwoorden als iemand vraagt om een mening.

Waar worden voorstanders zwart gemaakt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:07

ingedebruijn schreef:
Ik zeg ook nergens dat er een rechtspraak moet komen op gevoel? Alsjeblieft niet zeg! Ik zeg alleen dat ik mijn mening op mijn gevoel baseer.

Ik zeg ook niet dat jij dat zegt. Je moet wel lezen wat er staat :). Ik zeg dat 'gevoel' geen valide reden is om een manier van rechtspreken te handhaven.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:07

Littera schreef:
ingedebruijn schreef:

Nou laten we eerlijk zijn, in 15 pagina's staan er niet echt warme dingen in over voorstanders :').
Krankzinnig, middeleeuws, barbaars, net zo erg als een moordenaar zelf.
Waarom denk je dat ik hier niet mijn hele theorie over de doodstraf ga verkondigen? Ik pas wel op..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:08

Littera schreef:
ingedebruijn schreef:

Die quotes zal ik je morgen geven.. op mn telefoon gaat dat wat lastig.

Celiien

Iemand vroeg hier overigens recentere gegevens over de doodstraf/levenslang qua kosten:

Death Penalty Information Center schreef:
Assessment of Costs by Judge Arthur Alarcon and Prof. Paula Mitchell (2011, updated 2012)

The authors concluded that the cost of the death penalty in California has totaled over $4 billion since 1978:

$1.94 billion--Pre-Trial and Trial Costs
$925 million--Automatic Appeals and State Habeas Corpus Petitions
$775 million--Federal Habeas Corpus Appeals
$1 billion--Costs of Incarceration
The authors calculated that, if the Governor commuted the sentences of those remaining on death row to life without parole, it would result in an immediate savings of $170 million per year, with a savings of $5 billion over the next 20 years.

Karmandi

_lies_ schreef:
Karmandi schreef:
Doodstraf is de moord in de meest 'voorbedachte rade' die er bestaat.

Ik zie nog steeds de voorstanders van de doodstraf niet met goede tegenargumenten komen, terwijl de tegenstanders van de doodstraf wel goede argumenten gegeven hebben.
Ik heb het idee dat de voorstanders vooral reageren vanuit emotie (boosheid) naar de misdadiger toe, in plaats van vanuit de ratio. (Zeker begrijpelijk, absoluut, maar geen reden om de doodstraf toe te staan)
Zeker ben ik bereid om de voorstanders te begrijpen, maar dan wel pas wanneer ze met iets substantieels komen.

Er is hier genoeg voorbij gevolgen, maar dat zegt al genoeg over hoe erg jij bereid bent om de voorstanders te begrijpen toch ;).
Net zoals de rest van de tegenstanders hier trouwens.
Ongeacht wat iemand zegt, staan jullie klaar om diegene af te katten, ik denk dat jullie beter een topic kunnen starten voor alle mensen die tegen de doodstraf zijn en daar gezellig samen over te praten, want een normale discussie is het hier niet :).

Ik wil de voorstanders zeker wel begrijpen, maar niet als het alleen op gevoel gebaseerd is. Ik heb wel meningen voorbij zien komen, maar geen rationele argumenten van de voorstanders. Ik ben er ook niet op uit om iemand af te katten! Ik dacht dat mijn reactie redelijk netjes was gebleven.
Ik ben gewoon benieuwd naar de tegenargumenten van de voorstanders tegen de (naar mijn mening) vrij sterke argumenten van de tegenstanders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Littera schreef:
ingedebruijn schreef:

Nou, ik zei in het begin wel ergens dat ik vond dat sommige mensen misschien moesten emigreren naar de middeleeuwen :D. Al was dat sarcastisch bedoeld en niet daadwerkelijk om zwart te maken. Want dan zou er wel wat anders staan :+.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:09

Mavelle schreef:
ingedebruijn schreef:

Dit vind ik nou eigenlijk wel een fijn bericht, en dat meen ik echt. Je geeft zelf aan dat je gevoel niet rationeel hoeft te zijn. Ondanks dat je nu gevoelsmatig voor de doodstraf bent, hoop ik dat dat nog een keer veranderd, of op z'n minst nuanceert. Maar al heel fijn dat je zelf al zegt dat je gevoel misschien niet rationeel is.

Ook al zeg je dat niet letterlijk, dit is wat ik uit je bericht op maak

Dat heb je goed gelezen hoor haha. Als we op gevoel rechter gaan spelen wordt het een ramp!

Poiuytrewq

Littera schreef:
Het is echt een aanrader om hier eens wat boeken over te lezen, of om in je in de psychologie te verdiepen, ik denk namelijk dat dat een heel interessante ervaring voor je kan zijn. En ik hoop - ik verplicht je niets! - dat je daardoor een wat genuanceerder beeld van je (zieke) medemens krijgt.

Ik vind het aardig dat je boeken noemt, maar echt, ik ben geen boekenlezer. Misschien over een paar jaar op mijn vrije vrijdagmiddag.
Ik ken zelf behoorlijk zieke mensen en ik kan me inleven omdat ik ze persoonlijk ken en ik ken de gruwelijkste details die in het hoofd spelen, maar ik ken geen zieke mensen op de manier als pedofiel/seksueel, ik houd daar het liefst zo veel mogelijk afstand van. Misschien omdat ik nog nooit persoonlijk met zo iemand gepraat heb dat ik me niet kan inleven. En voor nu heb ik daar totaal geen behoefte aan en zolang iemand met zijn tengels aan een kind zit hoeft ie mij niet tegen te komen. Enkel gedachtes kun je niets aan doen, maar handelingen daar denk ik anders over.

En, zo moeilijk is het niet, het bovenste rijtje van het toetsenbord. *D

Celiien

Klopt, ik heb toch al gezegd dat die "sneer" naar xSlvna niet terecht was van mij?

Ooh en ik mag best zeggen dat ik sommige reacties van mensen 'allemaal ophangen' aardig barbaars vind klinken hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:10

Ik had ook flink het gevoel dat tegenstanders 15 pagina's zwart werden gemaakt ;)

Poiuytrewq

Re: Doodstraffen

Waarom niet een pot zout erbij? Scheelt enorm hoor :)

Littera

_San87_ schreef:
Littera schreef:

Nou, ik zei in het begin wel ergens dat ik vond dat sommige mensen misschien moesten emigreren naar de middeleeuwen :D. Al was dat sarcastisch bedoeld en niet daadwerkelijk om zwart te maken. Want dan zou er wel wat anders staan :+.

Oh, ik was het begin van de discussie alweer vergeten. :+

Maar dat is nog steeds niet zwartmaken.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... m7usvldA3k
"door roddelen een slechte naam bezorgen" hebben we niet gedaan, tenminste, voor zover ik weet.

Cinderella

Karmandi schreef:
Ik wil de voorstanders zeker wel begrijpen, maar niet als het alleen op gevoel gebaseerd is. Ik heb wel meningen voorbij zien komen, maar geen rationele argumenten van de voorstanders. Ik ben er ook niet op uit om iemand af te katten! Ik dacht dat mijn reactie redelijk netjes was gebleven.
Ik ben gewoon benieuwd naar de tegenargumenten van de voorstanders tegen de (naar mijn mening) vrij sterke argumenten van de tegenstanders.

Het spijt me zeer, maar reacties over God overtuigen mij niet en zijn totaal niet rationeel en veel dingen die ik zie langskomen, kunnen ook opgelost worden door de doodstraf in een beter systeem te hanteren, want er zitten hedendaags te veel fouten in de systemen van de doodstraf.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:11

Waar dat dan?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:11

Dat is in ieder geval bij mij nooit de bedoeling geweest..
zoals iemand het al eerder zei. dit is een meningsverschil. maar dat betekent niet dat je alles persoonlijk moet opvatten en moet denken dat ik niet normaal ene kop thee met een van jullie zou kunnen drinken :n

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:12

Poiuytrewq schreef:
Littera schreef:

Ik vind het aardig dat je boeken noemt, maar echt, ik ben geen boekenlezer. Misschien over een paar jaar op mijn vrije vrijdagmiddag.
Ik ken zelf behoorlijk zieke mensen en ik kan me inleven omdat ik ze persoonlijk ken en ik ken de gruwelijkste details die in het hoofd spelen, maar ik ken geen zieke mensen op de manier als pedofiel/seksueel, ik houd daar het liefst zo veel mogelijk afstand van. Misschien omdat ik nog nooit persoonlijk met zo iemand gepraat heb dat ik me niet kan inleven. En voor nu heb ik daar totaal geen behoefte aan en zolang iemand met zijn tengels aan een kind zit hoeft ie mij niet tegen te komen. Enkel gedachtes kun je niets aan doen, maar handelingen daar denk ik anders over.

Oh, nu snap ik het opeens. :D

Je hebt het recht om daar anders over te denken en dat respecteer ik. Mocht je dat ooit willen veranderen of een lezer willen worden, dan blijft de tip staan. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:13

_lies_ schreef:
Karmandi schreef:

Het spijt me zeer, maar reacties over God overtuigen mij niet en zijn totaal niet rationeel en veel dingen die ik zie langskomen, kunnen ook opgelost worden door de doodstraf in een beter systeem te hanteren, want er zitten hedendaags te veel fouten in de systemen van de doodstraf.

Daar zijn Amerikanen, volkeren uit het Midden-Oosten en alle andere landen waar de doodstraf nog steeds geldt het niet mee eens.

Hun gevoel zegt dat het goed is :7.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:14

_lies_ schreef:
Karmandi schreef:

tja dan wil ik toch wijzen dat waarschijnljk al jouw normen en waarden zijn gebaseerd op dingen die uit de bijbel komen.. of je nu geloofd of niet

En nee ik geloof ook niet, maar iedereen is toch wel hoop ik groot geworden met dingen zoals:
- wat jij niet wilt, doe dat een ander niet
- niet stelen
- niet doden
- heb respect voor je ouders(en ouderen)
etc... ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:14

Poiuytrewq schreef:

Je denkt dat je geen pedofiel kent :D. Dat is wat anders.