Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:57

Nouja, er wordt toch wel heel vaak gezegd dat ze dom zijn etc.. tenminste wat ik op tv voorbij zie komen
Knechtjes, hulpjes, komt op hetzelfde neer.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:58

Grote smurf en zn smurfen en de kerstman met zn elfjes doen dit ook, t is een sprookjestraditie meer niet.

Ken overigens genoeg donkere mensen die heel gewoon sinterklaas vieren met zwarte Piet, die snappen het wel nl.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:01

dan zou ik nu weer tv moeten kijken want ik heb dat niet geleerd.
Wegwijspiet was erg slim, in mijn tijd bestond tom tom niet :)
Hoofdpiet die alles in goede banen bracht.
nee weinig doms aan hoor.

@mieppie
Ik werk op een internationaal bedrijf met erg veel nationaliteiten.
Maar omdat het in Nederland gevestigd is komt sinterklaas op het bedrijf, uiteraard met de zwarte pieten.
iedereen met kinderen mag deelnemen. En dat wordt ook gedaan, alle nationaliteiten staan er dan. En niemand die zeurt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:03

precies!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:05

Celiien schreef:
Nouja, er wordt toch wel heel vaak gezegd dat ze dom zijn etc.. tenminste wat ik op tv voorbij zie komen

En sinterklaas dan. Hij wordt toch ook vergeetachtig.

En nogmaals dit onderste

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:07

Celiien schreef:

Dat zeggen ze over een blanke clown ook en ook over blondines.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:07

Ik denk dat de bond voor 65 plussers ook een op moet staan. :+
Vergeetachtige domme sinterklaas.
Want ja als hij zit te gokken met iemand op schoot (bah) dan gooit hij het altijd op dat hij zoveel kindjes kent en soms wel eens in de war is.

Zeuren ze in Belgie ook zo? of is het puur in Nederlands gewoonte om op alles te zeuren?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:08

Heeeh is alleen maar iets waar ik aan dacht hoor :=
Ik heb geen mening zoals ik al zei. Vind sinterklaas maar een vies oud mannetje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:22

little_king schreef:
Heb jij een rare juf
Ik heb nooit geleerd dat het knechtjes zijn, maar hulpjes.
En ik heb ook nooit geleerd dat ze dom zijn. Wel dat ze erg lenig zijn want ze kunnen zo op het dak.
Als kind heb ik er ook nooit een nergroide man in gezien.
Zwarte piet was zwarte piet.

Precies. Ik leerde ook nooit dat ze dom waren?
Wij gingen met gym onze zwarte pieten diploma halen, dan moesten we klimmen en klauteren en rennen en over de evenwichtsbalk heen lopen en pepernoten eten met z'n allen en dan waren we allemaal geslaagd voor onze pieten diploma. <3

Ik heb nooit meegekregen dat zwarte piet dom zou zijn. Echt. nooit. Ja, bij de club van sinterklaas heb je altijd één zwarte piet die heel erg dom is,
maar..
is dat niet in elke grote groep mensen? bij elke serie is er altijd één iemand die de dommerik speelt, tja..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:24

Ik vind de hele discussie heel moi hoor, maar we discussieren nu OVER zwarte piet, misschien is het wel zo aardig om zwarte piet ZELF t evragen wat hij ervan vindt... :+
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 20-10-13 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:25

Laat hem maar even online komen dan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:26

Trouwens zwarte Piet was degene die de lijfstraffen kon uitdelen met zijn roe hoor :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:26

little_king schreef:
En dat wordt ook gedaan, alle nationaliteiten staan er dan. En niemand die zeurt.

Van de andere kant: veel mensen houden hun mond, zeker op het werk, ook als het gaat over issues die ze wel als storend, moeilijk of kwetsend ervaren. (Werkelijke discriminatie, pesterijen etc.)

En als je ziet met hoeveel respect er op de bezwaren gereageerd wordt... dan nodigt dat ook bepaald niet uit dat mensen daar iets over zeggen. Elke keer dat iemand immers met kritiek komt dan wordt dat in ons 'tolerante' land toch met de grond gelijk gemaakt. Met een beetje mazzel komt GeenStijl nog even langs om haarfijn uit te leggen wat er aan je mening niet deugt. Dat is niet de omgeving waarin mensen werkelijk aangeven hoe ze iets ervaren.

Daarnaast denk ik dat het een groot verschil maakt waar je iets beleeft. Als je in het dagelijks leven niet zoveel te maken hebt met racisme (een leuke modaal-wijk, goed werk en een fijne school) dan kun je een geintje wel hebben. Woon je daarentegen in een wijk waar je standaard als crimineel gezien wordt (Bijlmer ofzo), waar je voortdurend geconfronteerd wordt met armoede, je je moet identificeren als je vanaf buiten de wijk binnenfietst, en waar je standaard wordt gevolgd in winkels omdat je zwart bent - dan is je perspectief vermoedelijk nogal anders. En dan zijn sommige geintjes en stereotypen heel wat minder leuk.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:27

little_king schreef:

Ik sta al een tijdje in de wacht....krijg hem niet te pakken momenteel..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:30

Ik denk dat op dat bedrijf er weinig echte discriminatie is.
Bijna elke nationaliteit werkt er. Dat is natuurlijk toch anders dan waar allemaal Nederlanders werken en een enkel persoon van een andere nationaliteit.
Dan zou dat best wel eens anders kunnen zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:31

zimbabwe schreef:
little_king schreef:

Ik sta al een tijdje in de wacht....krijg hem niet te pakken momenteel..

nee die houd zich schuil want als hij zich laat zien gaat de grote boenborstel over zijn gezicht met groot geweld :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:31

zimbabwe schreef:
Ik vind de hele discussie heel moi hoor, maar we discussieren nu OVER zwarte piet, misschien is het wel zo aardig om zwarte piet ZELF t evragen wat hij ervan vind... :+

Ik heb het mijn bruine vriendje even gevraagd en hij vindt ons belanda's maar een stel zeikerds hierover. :Y)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:33

Ik ben echt zo klaar met Bokt. Jullie weten allemaal zo goed wat wel en niet racistisch is, maar ondertussen hebben jullie geen enkel historisch of sociaal besef van wat huidskleur in deze maatschappij betekent. Het enige wat jullie willen is bliven genieten van de privileges van het blank zijn. Geen greintje emphatie of begrip, en totaal ongehinderd door kennis. Waarom kan men niet beseffen dat je als blank persoon per definitie een hele andere ervaring hebt van racisme dan poc, en dat je dus per definitie jezelf zult moeten onderwijzen voor je over dit onderwerp kan meepraten. Dit topic is zó enorm racistisch, de opmerkingen, het negeren van de ervaringen van poc, het goedpraten door middel van domme smoesjes. Piet zwart door het roet? Kroeshaar door de schoorsteen? En die rode lippen dan? Mensen zien er zo niet uit als ze uit de schoorsteen komen hoor, hooguit een hoop vegen op hun gezicht. Iemand had het over halloweenkostuums: ja, verkleed gaan als indiaan, of spleetoogen sminken, of jezelf zwart sminken is racistisch (cultural appropriation) en enorm kwetsend. Een cultuur van een ander is er niet om door jou dom gesterotypeerd en gebruikt te worden voor jouw plezier. Zeggen 'maar we zijn allemaal mensen en men moet maar eens ophouden met huidskleur te zien' is racisme (colourblindness) en enorm kwetsend, want je negeert de ervaringen van iedereen die iets anders meemaakt dan jij, wat lekker makkelijk is als jij nergens last van hebt, en je wist de geschiedenis en cultuur van die persoon. Mensen met echte en zeer realistische problemen vergelijken met fictionele karakters zoals de smurfen of ze vergelijken met dieren is enorm racistisch en grof.

Racisme is niet verdwenen, het is as present as ever, het is enkel minder zichtbaar geworden. Wat betekent dat mensen die geen dagelijks racisme tegenkomen het mooi kunnen negeren en kunnen doen alsof ze allemaal zo heilig zijn, terwijl mensen die er wel last van hebt geen aandacht krijgen en als zeikerds worden afgeschilderd. Dat is net zoiets als een rijk persoon die niet kan begrijpen hoe mensen kunnen sterven van de honger en zegt dat ze maar gewoon harder moeten werken en niet moeten zeuren, terwijl deze persoon rijk is geworden over de rug van de stervenden.

En voor de mensen die hun 'token black friend' te voorschijn halen: natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde ervaring. Maar jouw vriend/collega/kennis met een donkere huidskleur vertegenwoordigt niet heel de bevolkingsgroep, en het is makkelijk zeggen dat niemand er probleem mee heeft als je de mensen die er wel problemen mee hebben afschilderr als zeikerds en weigert te luisteren. Daarnaast is de kans groot dat heel veel mensen hun mond niet durven open te doen juist vanwege de grofheid van de reacties hier. In een vorig topic over racisme kreeg ik meerdere PB's van mensen die zich niet in de discussie durfden te mengen, maar wel heel blij waren met mijn berichten. Dat is toch belachelijk, dat juist de mensen die wél echt te maken hebben met racisme niet meer durven te praten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:36

Oh, nou Killyenn, ik wil zijn hele familie wel even vragen wat ze van zwarte piet vinden, ja, ook degene die nog in de kampen hebben gezeten vroeger.

Je haalt twee dingen door elkaar: discriminatie, waar mijn vriend zijn portie wel van gehad heeft, en nog krijgt, en Zwarte Piet.

Laat hij nou met dat laatste geen enkel probleem hebben...

Wat een zeik zeg.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:39

Nee die vriend/collega/kennis vertegenwoordigt niet de hele gemeenschap, maar die zich gediscrimineerd voelt ook niet.

Hier gaat het niet over algemene discriminatie, hier gaat het over een kinderfeest dat misschien ooit heel lang geleden begonnen is als discriminatie, maar nu niet is. Al zijn de berichten over de oorsprong totaal niet gelijk.

little_king

Amaris schreef:
Oh, nou Killyenn, ik wil zijn hele familie wel even vragen wat ze van zwarte piet vinden, ja, ook degene die nog in de kampen hebben gezeten vroeger.

Je haalt twee dingen door elkaar: discriminatie, waar mijn vriend zijn portie wel van gehad heeft, en nog krijgt, en Zwarte Piet.

Wat een zeik zeg.

Juist!!

sloffiee

Discriminatie is een hele lange discussie in iedergeval...

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:47

Zullen we de hele modellen wereld ook maar afschaffen, want daar kunnen alle gehandicapten of minder knappe mensen zich ook enorm door gediscrimineert en bespot voelen.

Ik kan me doorgaan erg goed inleven in anderen, maar ik vind dit echt veel te ver gaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:47

Ach, wel leuk zo'n felle discussie op z'n tijd. Maar waarom moet ik me schamen dat misschien mijn voorouders in slaven hebben gehandeld? Natuurlijk is het erg, maar ik schaam me niet voor iets wat 200 jaar geleden is gebeurd. Zijn mensen die afstammen van slaven van 200 jaar geleden dan zielig? Hun voorouders wel, maar de mensen die nu leven niet. Moet Sinterklaas worden aangepast omdat 20 mensen Sinterklaas anders interpeteren dan heel veel andere Nederlanders?

Moeten wij boeten voor iets wat zo lang geleden gebeurd is? Een hele ernstige geschiedenis, zeker. Verschrikkelijk. Maar moet zwarte piet daarom blank, groen of paars worden?

Ik vind van niet.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:51

Amaris schreef:

Wat een zeik zeg.

En ik ken zat mensen die zich er wel aan storen. Point being?

Je hoeft je niet persoonlijk te schamen voor slavernij. Waar je je voor zou moeten schamen is het moderne racisme. Racisme is niet verdwenen met de afschaffing van slavernij.