Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Ter info:
De Raad van Europa kent diploma's toe voor excellent natuurbeheer. Zo'n onderscheiding wordt toegekend aan gebieden van Europees belang. Staatsbosbeheer heeft voor de Oostvaardersplassen dit diploma in 1999, 2004 en opnieuw in 2009 ontvangen. Het diploma geldt voor vijf jaar. Het is een erkenning van de keuzes die Nederland durft te maken.
(hebben jullie weer wat stof om verder te rellen)
Nikass schreef:
Nikass schreef:Ter info:
De Raad van Europa kent diploma's toe voor excellent natuurbeheer. Zo'n onderscheiding wordt toegekend aan gebieden van Europees belang. Staatsbosbeheer heeft voor de Oostvaardersplassen dit diploma in 1999, 2004 en opnieuw in 2009 ontvangen. Het diploma geldt voor vijf jaar. Het is een erkenning van de keuzes die Nederland durft te maken.
(hebben jullie weer wat stof om verder te rellen)
Gooya schreef:Ik ben vandaag met Terra Natura een dag naar de kuddes geweest in de Oostvaardersplassen. Heb de paarden van zeer dichtbij kunnen observeren, en ik was van te voren redelijk verontrust door alle negatieve berichtgeving. De grote kudde had zich in 2-en gesplitst (dus twee groepen van 400-450 paarden, en verder heb ik nog één losse kleine kudde gezien) en ik vond ze erg goed doorvoed bij staan. Behoorlijk veel paarden hadden een dikke speklaag. De hoeveelheid gras vond ik nog best behoorlijk. Kudde twee stond meer in de bush-bush, waar echt nog ruim eten voorhanden was.
Volgens de boswachter zijn er dit jaar 1/3 minder herten geboren dan vorig jaar, en dat patroon laten ook de paarden en de runderen zien.
Wat ik in ieder geval heel positief vond aan het begin van de winter, is de goede doorvoedheid van de paarden. Díe basis hebben ze in ieder geval nodig om de winter door te kunnen komen.
Berichten dat er nu al niets meer te eten is, dat klopt niet. Heb het met eigen ogen gezien.
Ik vind de discussie rondom voors en tegens enorm ingewikkeld, daar deze vaak gevoerd wordt op basis van emotie en niet op basis van (echt) verstand (hebben van...)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... C_0071.jpg
http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... C_0129.jpg
Gooya schreef:Ik ben vandaag met Terra Natura een dag naar de kuddes geweest in de Oostvaardersplassen. Heb de paarden van zeer dichtbij kunnen observeren, en ik was van te voren redelijk verontrust door alle negatieve berichtgeving. De grote kudde had zich in 2-en gesplitst (dus twee groepen van 400-450 paarden, en verder heb ik nog één losse kleine kudde gezien) en ik vond ze erg goed doorvoed bij staan. Behoorlijk veel paarden hadden een dikke speklaag. De hoeveelheid gras vond ik nog best behoorlijk. Kudde twee stond meer in de bush-bush, waar echt nog ruim eten voorhanden was.
Volgens de boswachter zijn er dit jaar 1/3 minder herten geboren dan vorig jaar, en dat patroon laten ook de paarden en de runderen zien.
Wat ik in ieder geval heel positief vond aan het begin van de winter, is de goede doorvoedheid van de paarden. Díe basis hebben ze in ieder geval nodig om de winter door te kunnen komen.
Berichten dat er nu al niets meer te eten is, dat klopt niet. Heb het met eigen ogen gezien.
Ik vind de discussie rondom voors en tegens enorm ingewikkeld, daar deze vaak gevoerd wordt op basis van emotie en niet op basis van (echt) verstand (hebben van...)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... C_0071.jpg
http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... C_0129.jpg
10y schreef:
sassefras schreef:ik denk dat rigoreus ingrijpen de enige optie is. de dood doener de sterkste overleven is bull oliebol natuurlijk. achter een hek zonder vreten is schandalig.
Jolliegirl schreef:sassefras schreef:ik denk dat rigoreus ingrijpen de enige optie is. de dood doener de sterkste overleven is bull oliebol natuurlijk. achter een hek zonder vreten is schandalig.
Jij vind dat schandalig... Want je bent liefhebber van het dier.
Die hekken kunnen best weg.
Maar dan krijgt Staatsbosbeheer half Nederland over zich heen.. Want dan komen er langs de gehele snelweg A28 snelheidsbeperkingen..
Dan komt de Veluwe los.. de Oostvaardersplassen komen los... Alles komt los....
Dan mogen we straks dus overal max 50 km/pu rijden. En dat willen we ook niet
Afschieten is ook weer zielig.. Dan gaat iedereen daar weer over steigeren..
Ik spreek nu even voor mn pa. Dit waren al zijn standpunten.
Ikzelf denk ook: Afschieten die handel.. Biologisch vlees.
En hou die populatie in stand.
Jolliegirl schreef:Dieren die doodhongeren is vrij natuurlijk...
Maar deze dieren op de OVP hebben ook geen natuurlijke vijanden.. Daarom hongeren er meer dood..
normaliter zouden de zwakke gegrepen worden door roofdieren..
Ik ben het ook niet helemaal eens met het standpunt van mn pa hoor
pluklief schreef:Jolliegirl schreef:Dieren die doodhongeren is vrij natuurlijk...
Maar deze dieren op de OVP hebben ook geen natuurlijke vijanden.. Daarom hongeren er meer dood..
normaliter zouden de zwakke gegrepen worden door roofdieren..
Ik ben het ook niet helemaal eens met het standpunt van mn pa hoor
Ik ben het niet met je eens dat het doodhongeren van zoveel dieren natuurlijk is, er hongeren er altijd wel een aantal dood maar in de natuur wordt de rest wel gegrepen door roofdieren. Die zijn hier niet dus gaan ze helemaal dood van de honger, anders zouden ze al veel eerder gegrepen zijn en was de populatie waarschijnlijk nooit zo onbenullig groot geworden.
Citaat:Ik vind dat mijn vader best een goed punt heeft..
Paardenliefhebbers klagen over de dode paarden. Omdat het hun eigenbelang is.. Ze zijn immers paardenliefhebber...
Hertenliefhebbers klagen over al die verhongerde herten die dood gaan.. Eigenbelang.. hertenliefhebbers...
Vogelliefhebbers klagen over de vogels die zonder eten zitten en niet verder trekken en dood gaan... eigen belang.. vogelliefhebbers...