Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:40

Tja, de Raad voor Europa. Zegt me ook niet zoveel, eerlijk gezegd.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:54

Nikass schreef:
Ter info:

De Raad van Europa kent diploma's toe voor excellent natuurbeheer. Zo'n onderscheiding wordt toegekend aan gebieden van Europees belang. Staatsbosbeheer heeft voor de Oostvaardersplassen dit diploma in 1999, 2004 en opnieuw in 2009 ontvangen. Het diploma geldt voor vijf jaar. Het is een erkenning van de keuzes die Nederland durft te maken.

(hebben jullie weer wat stof om verder te rellen)

niks rellen, ik heb je al eerder uitgenodigd een rondje langs de buitenkant te doen, maar daar reageer je dan weer niet op. geloof me ik wordt liever afgeschoten dan van de honger te vertrekken.
plan een dagje vrij :+

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:45

Nikass schreef:
[quote="wolter
[ Afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us

Wolter, zelf geschoten?
Oh nee dat is natuurlijk stukken minder zielig 8)7
Lekker hypocriet. Je bent gewoon gefrustreerd dat jij daar niet mag jagen.
Je kan eindeloos foto's van dode dieren gaan plaatsen hier, maar dat zegt niets over het beheer.
Als ik al jouw geschoten dieren op de foto zet sta je er ook niet zo prettig op.[/quote]

Nee nikas, niet zelf geschoten, maar wel door iemand anders en dan wel met de camera welteverstaan.
Mogelijk ook[dood] geschoten door 1 van de beheerders/boswachters op het moment dat het leed al was geleden, maar de 'gemisten' voor afschot zijn altijd nog 10/15 %.
Lekker hypocriet? dacht het niet, ik heb al eerder aangegeven dat ik voor geld toe in de ovp niet zou willen schieten.
Foto's van dode dieren zeggen wel degelijk iets over het beheer, zeker als je op 1 foto meerdere dode dieren ziet liggen in een 'natuurgebied' in Nederland.
Maar goed, jij was onwetend volgens eigen zeggen en wilde graag meer info over de ovp.
Nu moet je van mij als jachtaktehouder natuurlijk niks aannemen, want jij vind dat jagers alleen maar willen schieten/doden.
Misschien heb je hier wat aan om je kennis te vergroten, een pittig rapport over de vogels in de ovp, of eigenlijk over de vogels die daar [bijna] niet meer zijn.
Kijk ook even naar de foto's in dit rapport en de info daaronder, en de feiten over het ree [het enige 'grote' hoefdier die er van nature voorkomt/kwam.
; http://s1.sovon.nl/upload/uploadmanager ... 142650.pdf

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 03:13

Nikass, wat mankeer jij toch? De enige die hier loopt te rellen ben jij, in de zin dat je er in slaagt om iedereen tegen je in het harnas te jagen met je denigrerende opmerkingen, gericht op de persoon.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:33

Nikass schreef:
Ter info:

De Raad van Europa kent diploma's toe voor excellent natuurbeheer. Zo'n onderscheiding wordt toegekend aan gebieden van Europees belang. Staatsbosbeheer heeft voor de Oostvaardersplassen dit diploma in 1999, 2004 en opnieuw in 2009 ontvangen. Het diploma geldt voor vijf jaar. Het is een erkenning van de keuzes die Nederland durft te maken.

(hebben jullie weer wat stof om verder te rellen)

Al gooi je er nog zoveel mooie titels op ik blijf het een gebrek aan beschaving en ontwikkeling vinden om zoveel dieren onnodig te laten lijden. Ik mijn ogen is dit op geen enkele manier goed te praten.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:58

Maar waarvoor hebben ze die titel gekregen? Voor het vogelreservaat? Want dan zegt het uiteindelijk niks over de manier waarop er met de grote grazers wordt omgegaan.
De vraag is dan ook of ze het nog een keer zullen krijgen, volgens mij zijn er toch wel wat signalen dat het nu echt te veel wordt voor het gebied: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... ssen.dhtml

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:29

In het programma Max Monumentaal van vorige week ging het over kasteel Loenersloot. De boeren kwamen ook aan het woord. Er werd gezegd 'niet meer dan een koe per hectare', dat is wat de laatste bewoonster van het kasteel wilde van de boeren, die daar pachtten. Dus ruim genoeg voor de grazers. Het is daar goed grasland, dus dat is dan best veel. Maar het zegt wel iets over hoe er tegen aan gekeken werd, daar.

De grote grazers (zoals konikpaarden en heckrunderen) in de Oostvaardersplassen zijn er niet naar toe gelopen. Ze zijn er in de eerste plaats door de mens neergezet. Zo natuurlijk is het dus (helaas) niet gegaan. Anders waren daar geleidelijk aan reetjes en wat edelherten gekomen door natuurlijke migratie.

Edit: wat een dik rapport wolter, 132 pagina's. Even doorlezen. Zijn de Edelherten daar ook beland door mensen? Dan is het eigenlijk toch een grote 'dierentuin'.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:13

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:45

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:08

Ik ben vandaag met Terra Natura een dag naar de kuddes geweest in de Oostvaardersplassen. Heb de paarden van zeer dichtbij kunnen observeren, en ik was van te voren redelijk verontrust door alle negatieve berichtgeving. De grote kudde had zich in 2-en gesplitst (dus twee groepen van 400-450 paarden, en verder heb ik nog één losse kleine kudde gezien) en ik vond ze erg goed doorvoed bij staan. Behoorlijk veel paarden hadden een dikke speklaag. De hoeveelheid gras vond ik nog best behoorlijk. Kudde twee stond meer in de bush-bush, waar echt nog ruim eten voorhanden was.
Volgens de boswachter zijn er dit jaar 1/3 minder herten geboren dan vorig jaar, en dat patroon laten ook de paarden en de runderen zien.
Wat ik in ieder geval heel positief vond aan het begin van de winter, is de goede doorvoedheid van de paarden. Díe basis hebben ze in ieder geval nodig om de winter door te kunnen komen.
Berichten dat er nu al niets meer te eten is, dat klopt niet. Heb het met eigen ogen gezien.

Ik vind de discussie rondom voors en tegens enorm ingewikkeld, daar deze vaak gevoerd wordt op basis van emotie en niet op basis van (echt) verstand (hebben van...)

Afbeelding

Afbeelding

http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... C_0071.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx64 ... C_0129.jpg

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:06

Nu staat er nog genoeg gras maar volgens mij is het dit jaar ook lang door gegroeid, ten minste hier in de wei staat ook nog veel gras en dat bleef ook lang door groeien. Jammer alleen dat met zoveel dieren het gras heel snel weg is zodra het stopt met groeien.
Ik denk dat je pas echt ziet wat de winter aanricht in maart. Zeker met al die dragende merries die kunnen heel snel terug vallen als het voedsel schaarser wordt.

Het zou ook wel heel triest zijn als ze nu al dun zouden zijn, het is misschien wel november maar eigenlijk is de zomer pas net voorbij. Misschien geen goed vergelijk maar wij zijn hier ook nog niet aan het bijvoeren en ze zijn nu nog vet zat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:12

Dat zag ik hier in de omgeving ook, er is eind okt zelfs nog gemaaid.
Gras is idd sneller op dan je denkt, laten weer hopen dat het dit jaar goed gaat daar.
Ze zien er nu behoorlijk doorvoed uit :D
Drachtig haast!

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:46

Gooya schreef:
Ik ben vandaag met Terra Natura een dag naar de kuddes geweest in de Oostvaardersplassen. Heb de paarden van zeer dichtbij kunnen observeren, en ik was van te voren redelijk verontrust door alle negatieve berichtgeving. De grote kudde had zich in 2-en gesplitst (dus twee groepen van 400-450 paarden, en verder heb ik nog één losse kleine kudde gezien) en ik vond ze erg goed doorvoed bij staan. Behoorlijk veel paarden hadden een dikke speklaag. De hoeveelheid gras vond ik nog best behoorlijk. Kudde twee stond meer in de bush-bush, waar echt nog ruim eten voorhanden was.
Volgens de boswachter zijn er dit jaar 1/3 minder herten geboren dan vorig jaar, en dat patroon laten ook de paarden en de runderen zien.
Wat ik in ieder geval heel positief vond aan het begin van de winter, is de goede doorvoedheid van de paarden. Díe basis hebben ze in ieder geval nodig om de winter door te kunnen komen.
Berichten dat er nu al niets meer te eten is, dat klopt niet. Heb het met eigen ogen gezien.

Ik vind de discussie rondom voors en tegens enorm ingewikkeld, daar deze vaak gevoerd wordt op basis van emotie en niet op basis van (echt) verstand (hebben van...)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gooya, laat je niet een rad voor de ogen draaien door de 'beheerders' in deze tijd van het jaar.
Nu mag iedereen zien hoe goed de dieren het wel niet hebben, leven als G.. in Frankrijk, eten zoveel je wilt en niks hoeven doen.
Hoe de situatie met name aan het eind van de winter is, dat mogen we niet zien, de dieren moeten dan zogenaamd rust hebben en niet gestoord worden omdat ze het moeilijk hebben.
In werkelijkheid mogen we niet zien hoe zwaar de dieren het hebben, en ook niet dat er vele wrakke worden geschoten omdat ze het niet trekken.
Men suggereerd zo natuurlijk mogelijk te beheren, maar welk prooidier word in de natuur niet bejaagd/verstoord omdat dat energie kost?
Met name in de tijd dat prooidieren het moeilijk hebben slaan de predators hun slag, en dat is niet pas op het moment dat een dier niet kan en wil vluchten.
Ga eens eind van de winter kijken, of zoals dit jaar het vroege voorjaar toen er nog steeds niks groeide en baseer daarop je mening over het beleid.
Dat de dieren op jou foto's dik en vet zijn is een feit, maar in hoeverre dit natuurlijk is?
Over Nederlandse paarden word gezegd dat velen te dik/vet zijn en dat dat niet goed is voor hun gezondheid, waarom zou dat voor de dieren in de ovp iets anders zijn?
Vetreserve is bedoelt om de moeilijke tijd dat er minder en kwalitatief minder voedsel beschikbaar is door te komen, maar in de ovp verbranden de dieren niet alleen hun vetreserve maar alle vet en ten slotte hun spierweefsel, en dan krijg je hele andere foto's: [foto's komen later, werkt even niet]
Afbeelding

[IMG=http://img201.imageshack.us/img201/6926/dymv.jpg][/IMG]

Afbeelding

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:02

Gooya schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

O ja hoor moddervet, ik zou eerder zeggen hoog drachtig, honger-/wormbuiken en heel veel wintervacht. Er is nergens meer beschutting tegen ijskoude wind en regen. Man o man.
Dit is geen emotie, maar kennis.

Voorts: http://stophetleed.nl/meer-foto-s.html

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:25

Nou ze zijn hier zeker nog wel vet zeker bij die wat donkere goed te zien, als je kijkt naar die borst zit daar nog vet zat. En hoog drachtig zullen er in dit seizoen niet veel zijn. En door de wintervacht lijken paarden echt niet zo dik, ik denk dat mijn paard nog meer wintervacht heeft dan deze en die ziet er echt een stuk slanker uit.

Maar deze conditie gaat binnenkort wel achter uit hollen. In maart ken je deze paarden niet meer terug, dan zal er nog maar weinig van over zijn ben ik bang.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 00:41

Ik ben blij om te horen dat het niet het hele jaar kommer en kwel is en dat ze met de nodige reserves de winter in gaan. Dat is tenminste al iets. Ik ben wel heel benieuwd hoe ze er de komende winter uit gaan zien en straks in het vroege voorjaar.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:02

Ik ga volgend voorjaar weer terug (tenminste, ik hoop dat ik dan weer mee mag). Zal dan weer foto's plaatsen. Op 4 mei 2013 ben ik daar ook geweest. Omdat ik toen als cursist meeging heb ik bijna geen foto's gemaakt, omdat foto's maken toch wel afleid van het doel waarom je daar ben, namelijk observeren en leren.
Deze twee foto's heb ik op 4 mei 2013 gemaakt. ( met telefoon dus niet zo'n goede kwaliteit)
Afbeelding
Afbeelding
En twee filmpjes van 4 mei.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:58

Na een fikse discussie met mijn vader(Vrijwilliger bij Staatsbosbeheer) ga ik toch even reageren.

Zijn standpunten:

* De sterkste overleven, de zwakke gaan dood. Zo gaat het nou eenmaal in de natuur.
* Dat er op bokt.nl over de paarden gesproken word is normaal, t is eigen belang, je hobbydier/lievelingsdier.. Want over al die 100derden dode vogels, hertjes hoor je hier niemand klagen...
* Bijvoeren, zo hou je de populatie in stand, en die zal blijven groeien. GEEN optie dus.
* Veel foto's op het internet zijn 1 en dezelfde dode paarden maar van een andere kant gemaakt... niet objectief dus.
Zie onderstaande post.
10y schreef:

Waarop ik er dus op in ging:
* Je kunt ook hengsten afschieten zodat de populatie kleiner blijft.
* De kudde's kunnen niet verder zoeken omdat het gebied omheind is. In het wild kunnen ze verder lopen.

Waarop mn vader zei wat hiervan de gevolgen kunnen zijn:
* Gebied openzetten, betekend dat de omliggende snelwegen dicht gaan of zelfs een snelheidsbeperking krijgen 50km/pu wegens overstekend wild.
Dan gaat de nederlander hier weer over klagen... Geen optie dus..
* Dieren afschieten. Goed idee, maar ook hier is menig paardenliefhebber het niet mee eens.. Met het niet bijvoeren zijn ze het ook niet eens... Maar als we wel gaan bijvoeren komen er teveel paarden waardoor het gebied weer te klein is... enz . enz.

Ik vind dat mijn vader best een goed punt heeft..
Paardenliefhebbers klagen over de dode paarden. Omdat het hun eigenbelang is.. Ze zijn immers paardenliefhebber...
Hertenliefhebbers klagen over al die verhongerde herten die dood gaan.. Eigenbelang.. hertenliefhebbers...
Vogelliefhebbers klagen over de vogels die zonder eten zitten en niet verder trekken en dood gaan... eigen belang.. vogelliefhebbers...

Dus wat kan je er nou werkelijk mee doen?
Helemaal geen fluit... niets is goed genoeg... overal zijn wel tegenstanders van...

En zoals de natuur ook doet: De sterken overleven, de zwakke zullen sterven.
Dit is wat er in de OVP precies gebeurt!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:23

nou ..............

ik denk dat rigoreus ingrijpen de enige optie is. de dood doener de sterkste overleven is bull oliebol natuurlijk. achter een hek zonder vreten is schandalig.

als er hier een topis is over een handelaar die weet ik hoevaal pony,s niet voert is het hek van de dam, in de OV vinden veel mensen dat normaal.

de kudde,s dieren uitdunnen naar een normaal aantal, dat is een goede optie. dan de helft maar afschieten ( of meer ) en daarna de boel in stand houden. ( of naar Jan wie weet een dag meer per week open :D , en vlees richting voedselbank.

paarden geen honger, en mensen zonder centen ook niet :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:38

sassefras schreef:
ik denk dat rigoreus ingrijpen de enige optie is. de dood doener de sterkste overleven is bull oliebol natuurlijk. achter een hek zonder vreten is schandalig.

Jij vind dat schandalig... Want je bent liefhebber van het dier.

Die hekken kunnen best weg.
Maar dan krijgt Staatsbosbeheer half Nederland over zich heen.. Want dan komen er langs de gehele snelweg A28 snelheidsbeperkingen..
Dan komt de Veluwe los.. de Oostvaardersplassen komen los... Alles komt los....
Dan mogen we straks dus overal max 50 km/pu rijden. En dat willen we ook niet ;)

Afschieten is ook weer zielig.. Dan gaat iedereen daar weer over steigeren..

Ik spreek nu even voor mn pa. Dit waren al zijn standpunten.

Ikzelf denk ook: Afschieten die handel.. Biologisch vlees.
En hou die populatie in stand.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:12

Jolliegirl schreef:
sassefras schreef:

Jij vind dat schandalig... Want je bent liefhebber van het dier.

Die hekken kunnen best weg.
Maar dan krijgt Staatsbosbeheer half Nederland over zich heen.. Want dan komen er langs de gehele snelweg A28 snelheidsbeperkingen..
Dan komt de Veluwe los.. de Oostvaardersplassen komen los... Alles komt los....
Dan mogen we straks dus overal max 50 km/pu rijden. En dat willen we ook niet ;)

Afschieten is ook weer zielig.. Dan gaat iedereen daar weer over steigeren..

Ik spreek nu even voor mn pa. Dit waren al zijn standpunten.

Ikzelf denk ook: Afschieten die handel.. Biologisch vlees.
En hou die populatie in stand.

Nou ik vind het minstens zo erg voor de runderen en herten, doodhongeren in zulke getalen is niet natuurlijk. Dus moet je ingrijpen, afschieten of zorgen voor geboortebeperking. Openstellen is misschien leuk maar niemand wilt dat straks over al en nergens van die paarden, runderen en herten rondlopen, lijkt mij ook totaal niet wenselijk.

Ik denk ook dat helemaal niet zo heel veel mensen(zeker in dit topic) steigeren over afschieten, doodhongeren is een veel ergere lijdensweg. Maar zo als het nu gaat vraag ik mij ook af of het met de OVP als gebied wel de goede kant op gaat. Zoveel grazers is een behoorlijke aanslag op je grond. En er zijn inmiddels alweer artikelen verschenen die laten zien dat het met de vogel populatie ook niet echt de juiste kant op gaat.

Ik vind het echt jammer dat SBB natuurtje probeert te spelen in een omgeving waar de omstandigheden gewoon niet kloppen. En dan kunnen best de sterkste overleven, maar hier krijgen ze eigenlijk gewoon geen eerlijke kans. En inderdaad in de natuur overleven de zwakke ook niet, maar die hongeren over het algemeen niet in grote aantallen dood. Die zullen in de natuur of wegtrekken op zoek naar voedsel zodat ze het toch overleven of zullen worden gegrepen door een roofdier. En ik ben niet alleen dierenliefhebber maar ook natuurliefhebber.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:15

Dieren die doodhongeren is vrij natuurlijk...
Maar deze dieren op de OVP hebben ook geen natuurlijke vijanden.. Daarom hongeren er meer dood..
normaliter zouden de zwakke gegrepen worden door roofdieren..

Ik ben het ook niet helemaal eens met het standpunt van mn pa hoor ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:17

Jolliegirl schreef:
Maar deze dieren op de OVP hebben ook geen natuurlijke vijanden.. Daarom hongeren er meer dood..

Ik ben het niet met je eens dat het doodhongeren van zoveel dieren natuurlijk is, er hongeren er altijd wel een aantal dood maar in de natuur wordt de rest wel gegrepen door roofdieren. Die zijn hier niet dus gaan ze helemaal dood van de honger, anders zouden ze al veel eerder gegrepen zijn en was de populatie waarschijnlijk nooit zo onbenullig groot geworden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:21

pluklief schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik ben het niet met je eens dat het doodhongeren van zoveel dieren natuurlijk is, er hongeren er altijd wel een aantal dood maar in de natuur wordt de rest wel gegrepen door roofdieren. Die zijn hier niet dus gaan ze helemaal dood van de honger, anders zouden ze al veel eerder gegrepen zijn en was de populatie waarschijnlijk nooit zo onbenullig groot geworden.

Dus ben je het wel met me eens..
Ik zeg precies hetzelfde...

Als er roofdieren waren , werden de zwakke gepakt.. en waren er minder doodhongerende dieren..

Roofdieren zijn er niet, dus hongeren er meer dood..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:41

Citaat:
Ik vind dat mijn vader best een goed punt heeft..
Paardenliefhebbers klagen over de dode paarden. Omdat het hun eigenbelang is.. Ze zijn immers paardenliefhebber...
Hertenliefhebbers klagen over al die verhongerde herten die dood gaan.. Eigenbelang.. hertenliefhebbers...
Vogelliefhebbers klagen over de vogels die zonder eten zitten en niet verder trekken en dood gaan... eigen belang.. vogelliefhebbers...

Wat een belachelijk standpunt :(

De hele natuur gaat er kapot aan. Dieren én begroeiing....

Wat valt er nog te 'beheren' eigenlijk?

Misschien in het kader van bezuinigingen toch eens een hoop mensen eruit zetten bij staatsbos'beheer' ..... -O-