Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fellor schreef:JoAnn schreef:Nogmaals : geef me voorbeelden van productie-processen en referenties naar wetenschappelijke artikels die zeggen dat het switchen naar alternatieven haalbaar is zonder toename in de milieubelasting, zonder verhoogd gebruik van bezchikbare grondstoffen.
Rijden jullie trouwens met de auto? Want voor die biobrandstof wordt ook areaal gebruikt dat anders voor voedsel kan dienen.
Ik rij auto ja. Zie mijn eerdere opmerking over; "ja maar jullie doen ook van alles verkeerd".
Dit gaat 1 op 1 over dierenleed. Direct bewust leed aanbrengen terwijl het anders kan.
En nogmaals; jij vind het niet hypocriet om iets te vinden van paarden in een hokje? Of je vind dat dus gewoon oké?
Fellor schreef:Loose schreef:Dat zijn juist de mensen die commentaar hebben over hoe agrariërs met hun vee om moeten gaan. Of mensen die zelf hun kat 24/7 binnen laten, een goudvis in een kom hebben, een hond hebben met een kleine/zonder tuin die een paar keer per dag een kwartiertje uit wordt gelaten of een hamster in een kooitje.
Overigens is een paard 24/7 zonder aandacht in een hok iets heel anders dan dieren in een stal. Het kan die dieren echt geen reet schelen dat ze geen/weinig menselijke aandacht krijgen. Zij staan lekker met soortgenoten in een loopstal. Lijkt me ook beter dan wat het meerendeel van de paarden tijdens de winter doormaakt (4 uur naar buiten, 1 uur rijden en de rest in je kooitje van met een beetje geluk 4 bij 4 waarbij je aan de neus van je buur kan snuffelen door de spijlen heen.
Hoecveel varkens en andere bio-industrie dieren denk jij dat er "lekker in een loopstal" staan waar ze natuurlijk gedrag kunnen laten zien?
En de mensen die commentaar hebben op boeren zouden juist zelf hun paard 24u paard 24u pd binnen hebben staandie opmerking snap ik oprecht even niet.
Ik wachtte trouwens al op het moment dat het argument "er zijn ergere dingen en jullie doen ook van alles verkeerd" aangebracht zou worden.
Fellor schreef:@Loose, ik ben het totaal met je eens dat mensen de moeite moeten nemen zich in dit soort dingen te verdiepen en ook naar hun eigen handelen moeten kijken. Maar ik ben het er dus niet mee eens dat boeren hun dieren per definitie gelukkig willen zien. heb al eerder in dit topic aangegeven dat gelukkig en productief niet hetzelfde zijn helaas en dat geld altijd boven welzijn van het dier gaat in de sector.
Ik ben bij meerdere varkensstallen geweest en in al die stallen was het hetzelfde: donker, varkens op roosters en met 5 op een paar m2... Dat noem ik geen dierwaardig leven.
Op de vraag waarom de stallen dicht waren kreeg ik het antwoord dat de varkens anders gestresst werden
Reneee_ schreef:Het verschil in het gelukkig zien van een dier is ook best groot. De boeren die ik ken zijn tevreden als het beestje eet, alert is en niet ziek is want dan is het beestje gelukkig en groeit het. Het is een andere manier van naar de dieren kijken (ik zeg niet dat ik het er mee eens ben op die manier voordat ik daar opmerkingen over krijg) Daarom hebben de bio-industrie boeren een bord voor hun kop zoals de consument dat zegt, ze kijken namelijk op een andere manier naar de dieren. Wij houden van onze paarden, honden, konijnen, katten enz en willen dus het liefst dat het beestje gelukkig is en we willen dus ook dat de varkentjes die wij consumeren gelukkig zijn op de manier hoe wij graag onze huisdieren zien. Dit betekent niet dat het terecht is dat de varkens in donkere stallen gehouden worden maar het is er wel een logische verklaring voor. Waarom zou je de dingen veranderen als het beestje eet en niet ziek is? Dit kost alleen maar meer geld wat juist zo hard nodig is om het bedrijf draaiende te houden.
Loose schreef:Reneee_ schreef:Het verschil in het gelukkig zien van een dier is ook best groot. De boeren die ik ken zijn tevreden als het beestje eet, alert is en niet ziek is want dan is het beestje gelukkig en groeit het. Het is een andere manier van naar de dieren kijken (ik zeg niet dat ik het er mee eens ben op die manier voordat ik daar opmerkingen over krijg) Daarom hebben de bio-industrie boeren een bord voor hun kop zoals de consument dat zegt, ze kijken namelijk op een andere manier naar de dieren. Wij houden van onze paarden, honden, konijnen, katten enz en willen dus het liefst dat het beestje gelukkig is en we willen dus ook dat de varkentjes die wij consumeren gelukkig zijn op de manier hoe wij graag onze huisdieren zien. Dit betekent niet dat het terecht is dat de varkens in donkere stallen gehouden worden maar het is er wel een logische verklaring voor. Waarom zou je de dingen veranderen als het beestje eet en niet ziek is? Dit kost alleen maar meer geld wat juist zo hard nodig is om het bedrijf draaiende te houden.
Alleen daar mag natuurlijk geen hoger prijskaartje aanzitten.