1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:26

Feller, hoe zie jij het dan voor je? Geen vlees meer, punt? Wie wil je dan het land laten bemesten?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:26

Fellor schreef:
JoAnn schreef:
Nogmaals : geef me voorbeelden van productie-processen en referenties naar wetenschappelijke artikels die zeggen dat het switchen naar alternatieven haalbaar is zonder toename in de milieubelasting, zonder verhoogd gebruik van bezchikbare grondstoffen.

Rijden jullie trouwens met de auto? Want voor die biobrandstof wordt ook areaal gebruikt dat anders voor voedsel kan dienen.

Ik rij auto ja. Zie mijn eerdere opmerking over; "ja maar jullie doen ook van alles verkeerd".

Dit gaat 1 op 1 over dierenleed. Direct bewust leed aanbrengen terwijl het anders kan.

En nogmaals; jij vind het niet hypocriet om iets te vinden van paarden in een hokje? Of je vind dat dus gewoon oké?

Zoals ik al zei : heb je de smiley niet gezien? Moeite met sarcasme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:33

Ik snap dat je het sarcastisch bedoeld, maar welke van de twee is het? En hoe komt het dat je dat voor jezelf goed kan praten? Een paard laten lijden is dus anders dan een varken laten lijden omdat jij toevallig zin hebt om die op te eten? Of je vind het dus oké en je bent "paardenliefhebber" met een enorm blok voor zijn hoofd betreffende behoeftes van je geliefde dier?

Ik snap sarcasme maar het meot een van die twee zijn maar jij wilt niet uitleggen welke omdat je hoe dan ook er dan aan zal moeten dat je meet met twee maten.

Wat bemesting betreft, daar zijn ook zeker alternatieven voor en die zullen uitgebreid worden als het nodig is, maar ik heb het nooit gehad over geen vlees. Ik eet zelf geen vlees maar heb al meerdere malen aangegeven dat indien diervriendelijk geproduceerd (als in; dier heeft fatsoenlijk leven gehad) ik er niet uit principe moeite mee heb ofzo. Zelf vind ik het prettiger om helemaal geen vlees te eten maar dat is mijn keuze. Met een beperktere veestapel zou er mest zat zijn. Er is nu een enorm overschot. Niet voor niets betalen boeren mij als ze wat van hun mest kwijt mogen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:35

Fellor schreef:
Loose schreef:
Dat zijn juist de mensen die commentaar hebben over hoe agrariërs met hun vee om moeten gaan. Of mensen die zelf hun kat 24/7 binnen laten, een goudvis in een kom hebben, een hond hebben met een kleine/zonder tuin die een paar keer per dag een kwartiertje uit wordt gelaten of een hamster in een kooitje.
Overigens is een paard 24/7 zonder aandacht in een hok iets heel anders dan dieren in een stal. Het kan die dieren echt geen reet schelen dat ze geen/weinig menselijke aandacht krijgen. Zij staan lekker met soortgenoten in een loopstal. Lijkt me ook beter dan wat het meerendeel van de paarden tijdens de winter doormaakt (4 uur naar buiten, 1 uur rijden en de rest in je kooitje van met een beetje geluk 4 bij 4 waarbij je aan de neus van je buur kan snuffelen door de spijlen heen.

Hoecveel varkens en andere bio-industrie dieren denk jij dat er "lekker in een loopstal" staan waar ze natuurlijk gedrag kunnen laten zien?

En de mensen die commentaar hebben op boeren zouden juist zelf hun paard 24u paard 24u pd binnen hebben staan :o? die opmerking snap ik oprecht even niet.

Ik wachtte trouwens al op het moment dat het argument "er zijn ergere dingen en jullie doen ook van alles verkeerd" aangebracht zou worden.

Ik heb eigenlijk meer ervaring met koeien, heb ook wel pluimveestallen gezien en ken mensen die op varkensbedrijven werken. Koeien hebben sowieso een heel goed leven over het algemeen, grote loopstallen met genoeg ruimte om lekker rond te scharrelen, vloeren waarop een sprintje kan worden getrokken, halfopen wanden met windbreekgaas wat dicht gaat bij harde wind en kou en anders altijd openstaat, koematrassen om op te liggen, altijd ruwvoer tot hun beschikking, krachtvoerboxen, automatische koeborstels en ventilatoren (beter leven dan het gemiddelde paard). Wij hebben ook melkrobots, dus ze kunnen ook nog eens zelf kiezen wanneer ze gemolken willen worden. Ze komen nooit meer buiten, op den duur gingen er maar een stuk of 10 naar buiten als de deuren open gingen, maar ik denk dat iets van een uitloop wel leuk voor ze zou zijn (alleen dan moeten we wel iets bedenken hoe dat schoon kan worden gehouden). De donkere stallen die je vaak op sites van de dierenbescherming of bijv wakkerdier ziet langskomen zijn of van 20 jaar geleden, of zwaar verouderde stallen (deze koeien komen gelukkig 's zomers wel buiten). Ook kippen hebben genoeg ruimte om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen, het lijkt vaak alsof er weinig ruimte is in zo'n stal, maar dit komt ook doordat kippen de neiging hebben allemaal lekker hutjemutje op elkaar te gaan zitten, waardoor het dus best kan zijn dat er nog een hele hoek van de stal leeg is. Varkens heb ik dus niet zoveel ervaring mee, maar van wat ik hoor is ook daar niks mis mee en kunnen die dieren best natuurlijk gedrag vertonen. Een boer wil toch ook dat zijn vee gelukkig en ontspannen is? Anders valt er al helemaal niks meer aan te verdienen. ;)

Dat over dat die mensen van 24/7 paard op stal juist de mensen zijn die wat te klagen hebben was misschien niet helemaal goed verwoord. Wat ik eigenlijk wou zeggen, is dat mensen zich overal maar mee menen te moeten bemoeien terwijl ze er de ballen verstand van hebben. En ondertussen denken dat hun konijn hartstikke gelukkig is in zijn ren van 1 bij 1.5, omdat ie zo vaak geaaid wordt door zijn baasjes. :j Ik denk dat mensen er vaak juist moeite mee hebben dat het dier niet als individu wordt behandeld omdat ze alles teveel vanuit menselijk perspectief bekijken, maar een dier staat veel liever ergens 24/7 met soortgenoten dan alleen met menselijke aandacht. Iedereen die commentaar heeft op hoe veehouders met hun dieren omgaan zouden zich er eerst even wat beter in moeten verdiepen (niet dmv wakkerdier) en moeten langsgaan bij een veehouderij. Maarja, dat wil men dan weer niet want ze weten toch al hoe het is. :D (Marjanne Thieme die bij die geitenboerderij aan het protesteren was van zo'n boer die aan BZV meedeed, maar toen die boer vroeg of ze even een kijkje wou nemen niet willen. :\ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:36

Je kan trouwens ook zelf even googlen op het onderwerp, want het eerste wat je tegenkomt over het onderwerp is al gebaseerd op onafhankelijk onderzoek van meerdere mensen.
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/05/16/n ... %E2%80%99/

Ik heb me er zelf behoorlijk in verdiept, maar het is echt niet zo dat er alleen maar dubieuze eenzijdige onderzoeken bestaan. Tuurlijk zijn die er, maar daar zla je altijd doorheen moeten filteren als je ergens iets over opzoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:41

@Loose, ik ben het totaal met je eens dat mensen de moeite moeten nemen zich in dit soort dingen te verdiepen en ook naar hun eigen handelen moeten kijken. Maar ik ben het er dus niet mee eens dat boeren hun dieren per definitie gelukkig willen zien. heb al eerder in dit topic aangegeven dat gelukkig en productief niet hetzelfde zijn helaas en dat geld altijd boven welzijn van het dier gaat in de sector.
Ik ben bij meerdere varkensstallen geweest en in al die stallen was het hetzelfde: donker, varkens op roosters en met 5 op een paar m2... Dat noem ik geen dierwaardig leven.
Op de vraag waarom de stallen dicht waren kreeg ik het antwoord dat de varkens anders gestresst werden :+

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:46

Mijn paard staat 's nachts op stal en overdag buiten met zijn vriendinnetje. Nu inderdaad niet in omstandigheden die ik verkies, owv een blessure. Ik kan hem nu best 24/7 binnen houden en enkel stappen aan de hand, dan heb ik de meeste kans dat ie ooit weer volledig geneest. Maar dat doe ik niet, we hebben deze week 3 uur gebouwd aan een alternatief om hem toch zoveel mogelijk frisse lucht en beweging te geven.

Maar dat doet imo niet ter zake en rechtvaardigt niet dat jij alweer op de man speelt in plaats van op de bal. Ik vergelijk geen varkens met kippen of koeien, dus ook niet met paarden. Ik ben het met je eens dat er aan het welzijn van alle industrieel gehouden dieren best wat mag verbeteren. Maar de dieren die vandaag leven zijn gefokt naar prestaties in een bepaalde omgeving en gedijen daar ook best. Die zomaar, zonder meer het land op gooien zou welzijnstechnisch ook niet zo fijn zijn. Er wordt hard gewerkt om alles voor het oog van de consument te verbeteren. En in tussentijd zie ik op de meeste, goed gerunde bedrijven dat die varkens steeds beter gaan groeien, steeds gezonder worden en dat er doorgaans rust heerst op stal. En als dat niet zo is, wees maar zeker dat het in de boer zijn belang is dat te verhelpen.

Weet je, mocht het geld dat nu in een luchtwassers gestopt is omdat mensen uit de stad de geur van varkens liever niet in hun achtertuin hebben, dan hadden de boeren uit eigen beweging misschien al meer gedaan aan het welzijn. Ik kan je alleen maar adviseren eens op het VIc in Sterksel langs te gaan, dan zie je zelf wat voor innovaties de sector uittest en bedenkt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:49

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:50

Fellor: Sja als dat echt zo is vind ik het wel sneu voor die varkens. Ze zullen trouwens toch wel een plek zonder roosters gehad hebben om op te liggen?
Overigens staat dierenwelzijn wel gelijk aan gelukkige dieren en dat is nodig om veel te produceren. Al zal dat natuurlijk ook wel weer anders zijn bij varkens, die moeten gewoon dik worden (maarja ongelukkige gestreste varkens zullen ook wel niet goed eten). Als koeien gestrest(=ongelukkig) zijn laten ze hun melk niet schieten/gaat de melkproductie omlaag. Ben zelf ook wel blij dat ik op een koeienbedrijf ben opgegroeid en niet op een kippen/varkensbedrijf, dat is allemaal toch nog net iets massaler. Mijn moeder kent bijna al onze (140) koeien bij naam. :D
Ik vind het gewoon jammer dat door bemoeienis van consumenten er zoveel regels gekomen zijn die uitgevoerd moeten worden (zoals die dichte stallen), en dat daar dan ook weer commentaar op komt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat er ook wél regels zijn, want anders waren er vast wel bij die nog steeds nieuwe legbatterijen zouden laten bouwen.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:51

Fellor schreef:
@Loose, ik ben het totaal met je eens dat mensen de moeite moeten nemen zich in dit soort dingen te verdiepen en ook naar hun eigen handelen moeten kijken. Maar ik ben het er dus niet mee eens dat boeren hun dieren per definitie gelukkig willen zien. heb al eerder in dit topic aangegeven dat gelukkig en productief niet hetzelfde zijn helaas en dat geld altijd boven welzijn van het dier gaat in de sector.
Ik ben bij meerdere varkensstallen geweest en in al die stallen was het hetzelfde: donker, varkens op roosters en met 5 op een paar m2... Dat noem ik geen dierwaardig leven.
Op de vraag waarom de stallen dicht waren kreeg ik het antwoord dat de varkens anders gestresst werden :+

Het verschil in het gelukkig zien van een dier is ook best groot. De boeren die ik ken zijn tevreden als het beestje eet, alert is en niet ziek is want dan is het beestje gelukkig en groeit het. Het is een andere manier van naar de dieren kijken (ik zeg niet dat ik het er mee eens ben op die manier voordat ik daar opmerkingen over krijg :+ ) Daarom hebben de bio-industrie boeren een bord voor hun kop zoals de consument dat zegt, ze kijken namelijk op een andere manier naar de dieren. Wij houden van onze paarden, honden, konijnen, katten enz en willen dus het liefst dat het beestje gelukkig is en we willen dus ook dat de varkentjes die wij consumeren gelukkig zijn op de manier hoe wij graag onze huisdieren zien. Dit betekent niet dat het terecht is dat de varkens in donkere stallen gehouden worden maar het is er wel een logische verklaring voor. Waarom zou je de dingen veranderen als het beestje eet en niet ziek is? Dit kost alleen maar meer geld wat juist zo hard nodig is om het bedrijf draaiende te houden.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:55

Varkens horen minimaal 8u per dag 40 lux licht te hebben. En in sommige gevallen is dat alleen maar slecht en worden ze daar onrustig van.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:56

Reneee_ schreef:
Het verschil in het gelukkig zien van een dier is ook best groot. De boeren die ik ken zijn tevreden als het beestje eet, alert is en niet ziek is want dan is het beestje gelukkig en groeit het. Het is een andere manier van naar de dieren kijken (ik zeg niet dat ik het er mee eens ben op die manier voordat ik daar opmerkingen over krijg :+ ) Daarom hebben de bio-industrie boeren een bord voor hun kop zoals de consument dat zegt, ze kijken namelijk op een andere manier naar de dieren. Wij houden van onze paarden, honden, konijnen, katten enz en willen dus het liefst dat het beestje gelukkig is en we willen dus ook dat de varkentjes die wij consumeren gelukkig zijn op de manier hoe wij graag onze huisdieren zien. Dit betekent niet dat het terecht is dat de varkens in donkere stallen gehouden worden maar het is er wel een logische verklaring voor. Waarom zou je de dingen veranderen als het beestje eet en niet ziek is? Dit kost alleen maar meer geld wat juist zo hard nodig is om het bedrijf draaiende te houden.

Alleen daar mag natuurlijk geen hoger prijskaartje aanzitten. :D

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:28

Loose schreef:
Reneee_ schreef:

Alleen daar mag natuurlijk geen hoger prijskaartje aanzitten. :D

Jawel hoor, dat mag best. Hier vlakbij worden de varkens gewoon in het land gehouden en daar betaal ik graag iets meer voor. Voor mij geen vlees uit de supermarkt.
http://www.magerotte.be/De-varkens_2_15.html

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:48

Bio-industrie of niet, het is voor mij onbegrijpelijk dat dit heeft kunnen gebeuren. Boeren willen allemaal een bedrijfswoning, het liefst nog een twee omdat... de dieren 24/7 toezicht nodig zouden hebben. Toezicht waarop? Het is voor mij niet te volgen dat er s'avonds een ronde wordt gedaan en de boer er pas de volgende middag achter komt dat de varkens dood zijn. En in die tussentijd? Je hebt tegenwoordig toch ook camera's dan moet je toch opmerken dat de dieren sloom worden, veel gaan liggen en vervolgens doodgaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:15

Als ik hier in de buurt kijk staan er toch enorm veel stallen zonder woning.
En als jij denkt dat jou alarmsysteem goed werkt kan ik dat voorstellen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:38

Hier in de buurt staan alleen maar stallen met een of twee bedrijfswoningen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:11

Dan is dat per provincie blijkbaar heel verschillend.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:20

Ik weet ondertussen om welk bedrijf het gaat.
Ik weet dat daar vroeger een woning voor in de stal zat, geen apart woonhuis erbij.
Maar mij is verteld dat daar nu geen woonbestemming meer op zit sinds verandering van eigenaar.
Of dat klopt weet ik niet zeker.
Dan zou het dus inderdaad gaan om alleen varkenschuren zonder woonhuis.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:27

Onze buren hadden ook een bedrijf. Goed werkend alarm systeem. Behalve als de bliksem inslaat. Dan ligt het ventilatie systeem er uit en het alarm werkt niet. Ik hoorde een enorme knal in de nacht. Ik ben gaan kijken door het raam en zag de vlammen uit het dak slaan. Ik thuis iedereen wakker gemaakt. Vader 112 gebeld. Buren wakker gemaakt en met z'n allen de varkens over gaan jagen. Ga dat maar eens doen. 50 varkens die door onze paniek echt niet gaan mee werken maar eruit moesten. Nu stond alleen de voer silo in brand en die stond tegen die schuur aan. Paarden in de vaak gezet. Brand was zo geblust maar die varkens die op constante temperatuur leven hebben het vanwege al die stress ook een klap op gelopen en de meeste verworpen. Maar ze moesten eruit. En dat alles door de bliksem. Gewoon overmacht als het beide kapot springt.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:57

Ik heb zelf ook jarenlang meegelopen in een varkensbedrijf (1900 zeugen) en weet enigszins hoe het er dus aan toe gaat in de varkenssector. Daarnaast heb ik ook genoeg andere bedrijven gezien, al dan niet gesloten. Ik heb het hele topic doorgelezen omdat ik, ondanks dat ik momenteel even nauwelijks wat met de sector te maken heb, wel geïnteresseerd ben in dit onderwerp.

Ten eerste vind ik het vreselijk jammer dat mensen die oprecht en goed onderbouwd argumenten geven, zoals bijvoorbeeld Gini en TS, door een aantal op een ontzettend trieste manier worden afgekapt. Het is zonde dat zo iemand die met een 'frisse kritische blik' naar de sector kijkt behoorlijk bot wordt afgekapt door het pro-varkensboerengarde in dit topic. Met reacties als: "wordt vegetariër anders heb je geen recht van spreken." "En alles ligt aan de consument en niet aan de boer." En dat is in mijn ogen de grootste struikelblok van de varkenshouderij. Het gebrek aan het nemen van initiatief op gebied van dierenwelzijn. Want waarom lopen op alle bedrijven inmiddels alle zeugen los? Juist ja omdat het wettelijk moet. Waarom zijn de stallen allemaal dicht? Omdat de omgeving anders klaagt? Laat me niet lachen, gewoon omdat die beesten voortaan zo ontzettend weinig weerstand hebben dat ze zodra ze blootgesteld worden aan tocht of bacteriën/virussen meteen ziek worden. Waarom hangen er speeltjes bij de biggen? Omdat het wettelijk verplicht is. De meeste boeren die ik ken zullen zelf echt geen stap extra zetten in het kader van dierenwelzijn als het niet wordt opgelegd door de overheid. Als het aan hen lag stonde nog steeds alle varkens vast, werden nog steeds alle beren gecastreerd en was het nog steeds hetzelfde als 100 jaar geleden wat betreft dierenwelzijn. Petje af voor diegene die wel innovatief te werk gaat! Maar dat zijn er maar bar weinig. Enig idee waarom tanden geknipt worden en staarten gesneden? Omdat zeugen zich vervelen en dat uit zich in staarten/oren bijten. Ben op een bedrijf in Duitsland geweest en daar stonden alle zeugen los op stro. Geen staarten gesneden/tanden geknipt, geen onrust tijdens het voeren. Helemaal niks, gewoon rust! Zegt genoeg denk ik zo.

En als ik hier in de omgeving kijk zie ik bij alle varkensbedrijven (en dat zijn er veel hier in ZO Brabant) een enorme vila en twee dikke auto's op de stoep. Dus dat alle varkensboeren hun hoofd nauwelijks boven water kunnen houden? Laat me niet lachen. Er zijn veel kleine boeren moeten stoppen ja, maar de grote die nu nog over zijn, die doen het er toch verrekkes goed van zo te zien! Televisie kapot? Hoppa een splinternieuwe voor in de plaats, nieuwste model. Hetzelfde geldt voor computers, wasmachines, auto's grasmaaiers enz. enz. Wij kunnen het hier thuis niet betalen hoor. Laatst is er hier in de buurt nog eentje op de fles gegaan.. En waarom? Omdat hij zijn gigantische vila (waar ons huis minstens 5 keer in past) die net gebouwd was niet meer kon betalen want de biggenprijs was even wat slechter. Moet ik dan met zulke mensen medelijden hebben? Grootzucht noemt men zoiets.

Zoals Gini een aantal pagina's terug al opperde: Wat kan ik als individuele consument doen om te zorgen voor een eerlijke varkensprijs? Bij de supermarkt of de slager 2 euro bij geven voor de boer? De consument betaalt aardig wat voor een stukje vlees. Dat de boer uiteindelijk maar zo weinig hiervan terug ziet is te wijten aan de vele schakels die nog tussen boer en consument zit. Zij hebben teveel macht gekregen. En veel boeren doen hier net zo hard aan mee. Want zoals in het topic is beschreven zullen de meesten niet de stap durven te nemen om het anders te doen. En zo houdt je deze ongezonde macht van de supermarkt alleen maar in stand. Want ondanks dat hier wordt geopperd dat veel boeren echt wel om hun beesten geven (en dat zullen ze ook best wel doen).. Gaan de zwaarste nog steeds willens en wetens op transport naar Italië en de slachtbiggen naar Kroatië. Dus de opbrengst is nog steeds de meest bepalende factor. Anders bespaarden de boeren hun varkens dit leed tijdens het transport en de slacht (in een anders land met minder regels?) wel. Maar heb ik daarom minder recht van spreken? Omdat ik individueel hier toch niks aan kan veranderen en me daardoor machteloos voel?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:27

Eh marlou91 dat de boeren hun varkens überhaupt zijn gaan castreren, is ook van overheid wege ingesteld... Waarom? de consument wilde geen vlees in de keuken die met aanbraden kon gaan stinken. Dit was enkel alleen bij een enkele beer die toevallig te oud was geworden en die zou eventueel kunnen gaan stinken met aanbraden. Dus omdat den consument dat niet wilde werd er op bedacht dat dan de beren maar gecastreerd moesten worden om dat te voor komen. De boeren wilde dit ook echt niet! koste alleen maar extra tijd en tijd is geld...

Tja toen ineens begon wakker dier te vermelden hoe slecht varkensboeren wel niet waren. ze castreerden onnodig biggetjes. en toen is langzaam dat er weer uitgegaan. Ik vind het goed dat dat verbeterd is. en ja ik vind het ook goed dat er scherpe regels zijn. Maar idd door de consument (en daar kun je het niet mee eens zijn dat mag) komen wel al die regels. en de boer kan net zijn stal verbouwt hebben volgens ALLE geldende regels. dan is de stal al weer oud, want "men" heeft weer wat nieuws bedacht. En wanneer je niet mee doet aan dat nieuwe ben je een slechte boer! nou dat vernieuwen kost geld. en als je net vernieuwd hebt kun je niet meteen weer investeren.

Denk je nou echt dat die boeren die dikke auto`s voor de deur hebben dat dat van hun zelf is? alles ja ALLES is van de bank. En ja soms heb je het als boer goed, Daar werk je dan heel hard voor met vaak meer uren per dag dan een gemiddelde werknemer die op dat "niveau" werkt. en dat 7 dagen per week 365 dagen per jaar. Maar als je dat voor elkaar krijgt om eem goed loon aan je zelf te betalen, Dan moet je elke winst uit je bedrijf halen, dus goed op de kleintjes letten, en elke zeug die verwerpt, elk big wat dood gaat in het geboorte kanaal, elke keer dat een zeug later gedekt wordt dan normaal omdat de zeug niet goed in haar vel zit kost de boer geld.
en dan hebben we het over de goede boeren. natuurlijk zijn er helaas ook kwasten van boeren, Maar he die kwasten zitten overal, Moet je daarvoor een hele beroepsgroep uitjouwen? advocaten, dokters, paardenmensen, noem ze maar op. overal heb je goede die alles voor de mens/dier doen wat in hun mogelijkheden ligt, maar helaas ook die er met natte vingerwerk van af kunnen komen.

Natuurlijk weet elke boer dat zowel boer als consument genaaid wordt door de overheid. en dat er veel aan de strijkstok blijft hangen.

Weet je hoe dat bijv. met eieren gaat? al weken voor Pasen worden eieren duurder want er zijn plots te weinig eieren? weet je wat er daadwerkelijk gebeurd? de eieren worden in bewaarhuizen opgeslagen. en als het dan echt Pasen wordt, is er natuurlijk een overvloed aan eieren, echter het is Pasen dus de eieren blijven ontzettend duur voor de consument, Maar de boer? die krijgt een stuk minder voor hun eieren, want er is een overschot aan eieren. En zo werkt dat met heel veel dingen zo.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:37

Ga hier even verder...weet niet hoeveel tekst je kan plaatsen.

Dat er in dit topic met "modder" gegooid wordt snap ik best. Er wordt nl alleen maar geroepen hoe slecht de boeren wel niet zijn en dan blijft men doorgaan over hoe het mogeliojk is dat hij smiddags pas de dode dieren ziet. er is verschillende malen uitgelegd (1x zelfs heel uitgebreid door mij) hoe dat zou hebben kunnen gebeuren, Maar daar wordt overheen gelezen of genegeerd En vervolgens weer een stuk of 5 posten met alleen maar o de boer is zo slecht... Tja dan ga je krijgen dat de boeren die wel goed zijn voor hun vee gaan reageren. en dat krijg je dat ieder alleen voor hun eigen straatje gaan "vechten" en dat krijg je een verloop zoals nu.

erg jammer.

Ook juist door diegene die best heel inhoudelijk op alles in gaan plaatsen toch nog even die sneer, over de slechte boer. en juist dan wordt daar weer op ingegaan net als wat de "ik ben tegen boeren" mensen doen die gaan ook allen op dat ene kleine stukje in zodra het woordje consument in die zin staat.

Net zoals de boeren in dit topic behoorlijk aangevallen voelen, voelen ook de consumenten zich behoorlijk aangevallen.

welles nietes spelletje.

sorry voor de lange reactie, maar dit moest ik gewoon even kwijt n.a.v. DIT topic.

voor de info: ik heb altijd in de varkenshouderij gewerkt. jaren op praktijkschool Barneveld rond gehuppeld Nu wonend op een kalvermesterij (vee niet van ons) en vrouw van loonwerker welke in hart en nieren koeienboer is. wonend voor het bedrijf van schoonouders welke melkkoeien hebben en 3000 legkippen (welke netjes elke dag buiten kunnen lopen wanneer ze willen.)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:46

Wendyenbram, hier kan ik als fulltime boerin alleen maar amen opzeggen _/-\o_ _/-\o_ Blijf express uit dit topic weg vanwege sommige reacties...Maar je hebt het prima verwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:12

@wendyenbram; jij negeert voor het gemak hier ook even dat er een heel aantal posters het duidelijk gehad heeft over offers van beide kanten. Jij springt hier net zo makkelijk in de "boeren zijn slachtoffer" rol.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:18

Wendyenbram, ik heb niet over die posts heen gelezen. In godsnaam, ik heb zelfs 'dank u' gezegd aan diegenen die mij de uitleg verschafte.