Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:16

Ik vind het superknap van je dat je voor zo weinig geld boodschappen kunt doen! Wat mij betreft mag je ons wel wat tips geven want dan kunnen we allemaal nog wat geld over houden!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:19

Als je de richtlijnen van het NIBUD erbij haalt dan kun je zien dat een huishouden bestaande uit 1 persoon 30-50 euro per week nodig heeft voor de huishoudelijke uitgaven (boodschappen, brood, drinken, markt, schoonmaakmiddelen). Twee-persoons rond de 70-80 euro en elke persoon meer 12.50. Een 4-persoons huishouden komt dan neer op 102,50 per week. Dat is omgerekend naar maand 444,- euro.

Zo raar is dat bedrag dus niet. En ja, de plannen van het nieuwe kabinet, wat je moet betalen aan je zorgverzekering als je in de midden of hogere inkomens valt (let wel, nog niet eens de hogere inkomens, ook de midden inkomens) dat is dus ongeveer vergelijkbaar met wat een gezin van 4 personen aan boodschappen doet per maand.

70.000 euro bruto. Dat lijkt heel veel, maar als je met zn tweeën werkt en alletwee een normale full-time (of grote parttime) baan hebt dan zit je daar al snel aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:21

Volgens mij ben jij degene die het het vaakst over klaplopers heeft hoor anders. Jij bent ook degene die de meeste aannames doet over andere mensen hier in dit topic, dus steek eerst je hand in eigen boezem zou ik zo zeggen. Alleen aan je eigen ik denken, hoe kom je daar in vredesnaam bij. Ik betaal meer aan de maatschappij dan jij doet geloof ik.

Ik kan prima boodschappen doen voor 40 euro in de week, als ik alles van euroshopper koop. Alleen hoef ik dat niet, dat wil niet zeggen dat ik het niet kan. Maar goed, ik ben in jouw ogen een zuiperd met een schoenentic, die geen boodschappen kan doen en veel te hoge woonlasten heeft en die in de tijd van de baas aan het bokken is. En dat is dan nog maar een klein deel van je aannames over de mensen hier in het topic. Dus hoe jij over andere groepen spreekt verdiend echt geen schoonheidsprijs.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:23

Lauren_ schreef:
Wasmiddel koop ik bij de makro, ik was een heel jaar voor nog geen vier tientjes. Denigrerend? Hoe hier over mensen met een uitkering wordt gesproken is denigrerend. En die moeten ook zo boodschappen doen. Jullie kunnen dat niet eens.......

Gaat niet om denigrerend over mensen met een uikering, is erg genoeg dat er zoveel werklozen zijn, gaat erom dat een deel hiervan zichzelf te goed voelt om bepaald werk te doen al is het maar voor tijdelijk. Ik blijf het bijzonder vinden dat er altijd nog bedrijven zijn die amper aan personeel kunnen komen terwijl er zoveel werlozen zijn.

Maar ik ben teveel bourgondier om voor dat geld boodschappen te kunnen doen, (daarnaast "sponsor" ik de lokale middenstand en dat zijn ook niet de goedkoopsten) als het zou moeten zou het vast wel lukken maar het moet niet dus is de motivatie ook niet zo groot.....

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:24

Nijn schreef:
Ik begrijp niet waarom iedereen zo valt over het vervallen van de zorgtoeslag?
Overal hoor en lees ik dat mensen zeggen ''daar gaat mijn leefgeld'' etc, terwijl de zorgpremie inkomensafhankelijk wordt?

Dat is het hem nu juist... Mijn zorgpremie zou tot boven de 300 stijgen, terwijl ik netto net 2000 verdien. Dan blijft er toch niets meer over ???

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:25

Tjaa als studenten toch moeten gaan betalen voor het ov, en ook geen stufi meer krijgen is dit altijd nog een oplossing :P :
http://vimeo.com/52424493

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:27

Lauren_ schreef:
Het is maar wat je erg klein noemt. Al die mensen die hun handje ophouden moeten het zo doen. En de manier waarop over die groep hier gesproken wordt geeft maar weer an hoe erg het gesteld is met onze maatschappij. Gelukkig zit ik anders in elkaar, zuur hoor als je alleen aan je eigen ikje denkt....

Mindim, dat zeggen jullie toch zelf, dat jullie het niet kunnen. De "klaplopers"kunnen het toch ook? Kun je toch nog wat van ze leren :D

Kijk eerst eens naar jezelf voordat je een duit in het zakje doet over anderen. De manier waarop jij over mensen spreekt geeft ook aan hoe het gesteld is in onze maatschappij.. Dus wat dat betreft zit je niet anders in elkaar.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:31

Taffje schreef:
Lauren_ schreef:
(daarnaast "sponsor" ik de lokale middenstand en dat zijn ook niet de goedkoopsten)

Dat is ook zoiets. Een aantal jaar geleden vond ik dat onzin, gewoon lekker alles goedkoop onder 1 dak, maar ik ben ook ouder geworden en veranderd en ik merk nu dat alles één grote eenheidsworst wordt zonder eigen smaak of keuze.
Nu ga ik juist liever naar bijzondere (en vaak duurdere) winkels waar ze 'echt' eten verkopen. Het is ook belangrijk voor de werkgelegenheid.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:34

Ik zit op mijn telefoon en ga ik dus niet alle uitspraken quoten. Maar er worden hier echt hele erge dingen gezegd. Vroeger waren er misschien veel onder die groepen die niet wilden werken, maar dat is niet meer zo. Boven de 35 ben je eigenlijk al oud voor een werkgever en banen zijn er echt niet. En dan wordt ik echt heel recalcitrant als mensen dat soort dingen roepen over een grote groep die ongewild thuis zit. Dat vind ik laag. Het is makkelijk roepen vanuit een comfortabele positie als het hebben van een baan. Maar met de versoepeling van het ontslagrecht kan het zomaar iedereen gebeuren, inruilen voor een jongere werknemer zal heel normaal gaan worden. En als je dan de sjaak bent, dan is dat niets anders dan triest. En nu ga ik aan het werk, fijne dag allemaal.

Winged

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:57

Lauren, jij zegt zelf net zulke erge dingen. Beetje pot verwijt de ketel :=

Er zijn genoeg mogelijkheden, maar je moet wel willen. Om mijzelf als voorbeeld te nemen: Ik heb ervoor gekozen te verhuizen voor mijn huidige baan. Ook al was het maar een 9 maanden contract. Je moet er dingen voor over hebben. En dat hebben een heleboel mensen niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:00

Zo comfortabel is mijn positie niet meer Lauren. Ondanks ik een wereldbaan heb, waar ik ZELF heel hard voor gewerkt heb.

Ik vind het oneerlijk dat ik met mijn verantwoordelijkheid dadelijk net zoveel overhoud dan iemand die het vertikkte om te leren of om ander manier hogerop te komen.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:09

Lauren_ schreef:
Boven de 35 ben je eigenlijk al oud voor een werkgever en banen zijn er echt niet. En dan wordt ik echt heel recalcitrant als mensen dat soort dingen roepen over een grote groep die ongewild thuis zit. Dat vind ik laag. Het is makkelijk roepen vanuit een comfortabele positie als het hebben van een baan. Maar met de versoepeling van het ontslagrecht kan het zomaar iedereen gebeuren, inruilen voor een jongere werknemer zal heel normaal gaan worden. En als je dan de sjaak bent, dan is dat niets anders dan triest.

Misschien een beetje off-topic en ik heb ook niet het hele topic doorgeworsteld, maar hier moet ik toch even op reageren.

"Oudere" werknemers (en dat begint inderdaad al bij 35-plus -O- ) die thuis zitten, moeten soms zelf ook een paar keer slikken bij het aanvaarden van een nieuwe baan. Waarom worden er jonkies aangenomen? Omdat ze goedkoper en hopelijk nog wat kneedbaar zijn. Wij hebben in de afgelopen 2 jaar echter bijzonder negatieve ervaringen met al die "jonkies", die denken dat ze ook voor weinig tot geen inzet en prestatie toch hun salaris wel krijgen. De gemiddelde leeftijd van ons personeelsbestand is daardoor in het afgelopen half jaar ineens enorm gestegen, juist omdat we de "ouderen" zijn gaan aannemen met een in onze ogen stuk betere arbeidsethos. Betekent vaak wel dat die "ouderen" moeten instemmen met een salaris wat (een stuk) lager is dan dat wat ze voorheen verdienden. En daar wringt de schoen, want er zijn er zat die dan zelf bedanken voor de eer! "Nee, ik wil geen 16 maar 20 uur per week werken", "Nee, ik wil E 500,= bruto per maand meer verdienen" Tja... dit is wat we te bieden hebben en je kan er mee instemmen of niet. En nu hebben we uiteindelijk dus een stuk of wat "jonkies" naar volle tevredenheid verwisseld voor "oudere" collega's. Maar het was nog niet eens makkelijk! En ik wed dat de sollicitanten die niet mee wilden in een bepaald voorstel, nu wel piepend thuis zitten dat ze alwéér afgwezen zijn...

Klinkt onaardiger dan ik het bedoel als ik het zo teruglees, maar ik wil er mee zeggen dat er ook best iets meer een "niet l*llen maar poetsen"-mentaliteit mag zijn bij oudere werkzoekenden.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:17

Winged schreef:
Lauren, jij zegt zelf net zulke erge dingen. Beetje pot verwijt de ketel :=

Er zijn genoeg mogelijkheden, maar je moet wel willen. Om mijzelf als voorbeeld te nemen: Ik heb ervoor gekozen te verhuizen voor mijn huidige baan. Ook al was het maar een 9 maanden contract. Je moet er dingen voor over hebben. En dat hebben een heleboel mensen niet.

Ik ben ook een jaar werkloos geweest, verhuizen kan en mag ik niet ivm de kinderen.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:19

mandymonica schreef:
Lauren_ schreef:
Boven de 35 ben je eigenlijk al oud voor een werkgever en banen zijn er echt niet. En dan wordt ik echt heel recalcitrant als mensen dat soort dingen roepen over een grote groep die ongewild thuis zit. Dat vind ik laag. Het is makkelijk roepen vanuit een comfortabele positie als het hebben van een baan. Maar met de versoepeling van het ontslagrecht kan het zomaar iedereen gebeuren, inruilen voor een jongere werknemer zal heel normaal gaan worden. En als je dan de sjaak bent, dan is dat niets anders dan triest.

Misschien een beetje off-topic en ik heb ook niet het hele topic doorgeworsteld, maar hier moet ik toch even op reageren.

"Oudere" werknemers (en dat begint inderdaad al bij 35-plus -O- ) die thuis zitten, moeten soms zelf ook een paar keer slikken bij het aanvaarden van een nieuwe baan. Waarom worden er jonkies aangenomen? Omdat ze goedkoper en hopelijk nog wat kneedbaar zijn. Wij hebben in de afgelopen 2 jaar echter bijzonder negatieve ervaringen met al die "jonkies", die denken dat ze ook voor weinig tot geen inzet en prestatie toch hun salaris wel krijgen. De gemiddelde leeftijd van ons personeelsbestand is daardoor in het afgelopen half jaar ineens enorm gestegen, juist omdat we de "ouderen" zijn gaan aannemen met een in onze ogen stuk betere arbeidsethos. Betekent vaak wel dat die "ouderen" moeten instemmen met een salaris wat (een stuk) lager is dan dat wat ze voorheen verdienden. En daar wringt de schoen, want er zijn er zat die dan zelf bedanken voor de eer! "Nee, ik wil geen 16 maar 20 uur per week werken", "Nee, ik wil E 500,= bruto per maand meer verdienen" Tja... dit is wat we te bieden hebben en je kan er mee instemmen of niet. En nu hebben we uiteindelijk dus een stuk of wat "jonkies" naar volle tevredenheid verwisseld voor "oudere" collega's. Maar het was nog niet eens makkelijk! En ik wed dat de sollicitanten die niet mee wilden in een bepaald voorstel, nu wel piepend thuis zitten dat ze alwéér afgwezen zijn...

Klinkt onaardiger dan ik het bedoel als ik het zo teruglees, maar ik wil er mee zeggen dat er ook best iets meer een "niet l*llen maar poetsen"-mentaliteit mag zijn bij oudere werkzoekenden.

Ik ben van mening dat juist jongeren erg veel noten op hun zang hebben. mij maakte het iig niet uit wat voor werk, maar het was er niet.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:54

Wat een vervelende opmerkingen zeg...
Jullie kunnen het niet eens!
Nou ik vind het voor alles bij elkaar, een bizar laag bedrag.
En er zijn gewoon mensen die om een lijstje vragen, dan hoef je niet gelijk zo te doen toch.
Misschien kunnen we er wat van leren...

Hier 350euro per maand voor 2 volwassenen en een kind, alles inclusief, wasmiddelen, verzorgingsproducten, boodschappen etc etc.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:56

Eef_Bam schreef:
Tjaa als studenten toch moeten gaan betalen voor het ov, en ook geen stufi meer krijgen is dit altijd nog een oplossing :P :
http://vimeo.com/52424493

:') :') _O-

Dit is ook nog een oplossing:

Afbeelding

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:40

Wij doen voor 400 p/m boodschappen met een gezin 2 volwassenen en 1 kind (nog in luiers en flesvoeding)
En dat gaat prima. Soms red ik het niet, maar ik hou ook wel eens over. Hier kopen we dan alle booschappen van, dus ook wasmiddel, douchespullen, schoonmaak etc.

Wbt Lauren, natuurlijk is het nu moeilijker dan een aantal jaren geleden, ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar het is gewoon heel makkelijk om de tijd, de maatschappij of iets anders de 'schuld'te geven van het zonder inkomen thuis zitten.

In mijn familie is iemand die het op haar 61e nog voor elkaar kreeg een nieuwe (vaste!!) baan te verwerven als administratief medewerker.
Mijn vader op zijn 60e ook nog.
Dus ook nu, kan het nog steeds, maar het komt je niet aanwaaien nee..

Sollicitanten willen tegenwoordig graag vanalles (vaste uren, etc.), maar er wat voor doen is soms ietwat veel gevraagd. Maar dit geldt in mij optiek voor zowel sommige oudere als jongere mensen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:56

hahahatsjoe schreef:
Dat is het hem nu juist... Mijn zorgpremie zou tot boven de 300 stijgen, terwijl ik netto net 2000 verdien. Dan blijft er toch niets meer over ???

Dat valt toch wel mee? Sterker nog, ik zou willen dat ik het had...

Ik denk dat een deel van de ophef veroorzaakt wordt doordat veel mensen behoorlijk wat luxe gewend zijn/boven hun stand leven. Ik dacht zelf altijd dat we het samen best goed hebben tov leeftijdsgenoten (kunnen gewoon op vakantie, hobby, bioscoopje, niet al te veel op centen moeten letten met boodschappen etc.) maar samen komen we net boven modaal uit. Het is mijns inziens dus ook zeker een kwestie van je standaard :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:19

Waarom moeten de grootverdieners er weer op vooruit gaan terwijl de normaal verdieners juist iedere maand weer de eindjes aan elkaar moeten knopen? Nu hoor ik alleen maar dat de groot verdieners het hardste lopen te jammeren. Dan maar een keertje minder naar je paard of een biefstukje minder per week. Tegenwoordig is een paard houden een luxe.

Ik ben juist blij dat de bovenmodale gemeenschap meer moet gaan betalen voor de zorgverzekering. Eindelijk word de lijn getrokken. Ik daarintegen moet elke maand alle eindjes bij elkaar knopen en alles opzij zetten omdat ik 1 keer per jaar op vakantie wil en het ook gewoon nodig heb. Paardrijden doe ik al lang niet meer omdat ik het niet kan betalen, voor 1 maand rijden heb ik zowat mijn ziekenfondspremie bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:41

purny schreef:
Waarom moeten de grootverdieners er weer op vooruit gaan terwijl de normaal verdieners juist iedere maand weer de eindjes aan elkaar moeten knopen? Nu hoor ik alleen maar dat de groot verdieners het hardste lopen te jammeren. Dan maar een keertje minder naar je paard of een biefstukje minder per week. Tegenwoordig is een paard houden een luxe.

Ik ben juist blij dat de bovenmodale gemeenschap meer moet gaan betalen voor de zorgverzekering. Eindelijk word de lijn getrokken. Ik daarintegen moet elke maand alle eindjes bij elkaar knopen en alles opzij zetten omdat ik 1 keer per jaar op vakantie wil en het ook gewoon nodig heb. Paardrijden doe ik al lang niet meer omdat ik het niet kan betalen, voor 1 maand rijden heb ik zowat mijn ziekenfondspremie bij elkaar.

Hoeveel denk jij dat bovenmodaal netto binnen krijgt dan in de maand? De grens begint niet bij de mensen die 70.000 euro bruto verdienen hoor. De mensen die modaal verdienen moeten al gaan betalen, die gaan al van een basispremie van 100 euro naar 140. Dus als je 40.000 euro bruto per jaar verdiend ben je bijvoorbeeld echt geen grootverdiener. De echte rijken, die gaan naar verhouding niet meer betalen, want de bovengrens ligt bij 70.000. Laten ze dan de lijn naar boven door trekken, want nu worden voornamelijk de werkenden gepakt en niet de echt rijke mensen.
Nu worden de verpleegster en de vuilnisman die samen een gezin hebben gepakt en niet de Vanessa en de Linda de Mollen van nederland.

Wij zitten ook boven modaal, maar denk je dat hier vaak biefstuk op tafel staat? Nee, ook hier is het de eindjes aan elkaar knopen, omdat het leven stervensduur begint te worden. En een duur huis hebben we ook niet. Ik denk dat het beeld van bovenmodaal verdien een beetje verkleurd. Dan ben je nog niet een vermogend mens hoor. Wij gaan meestal niet eens op vakantie.

Inkomensafhankelijk prima, maar mensen 300 euro in de maand netto meer laten betalen is niet eerlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:22

purny schreef:

Maar waarom kan jij op je 28e moeilijk de eindjes aan elkaar knopen? Aan jouw advertentie te zien, ben je verpleegkundige? Dan heb je met je ORT een salaris (boven)modaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:44

De agrarische sector is een belangrijke economische motor. Nederland is de tweede exporteur van agrarische producten ter wereld. Boeren en tuinders verdienen dus de ruimte om te ondernemen en een fatsoenlijke beloning voor hun bijdragen aan het cultuurlandschap en de natuur.

Hoera!

De bezuinigingen op het onderwijs (gratis boeken worden teruggedraaid) vind ik een domme zet.
Verder vind ik het goed dat ze de lerarenopleiding aan gaan scherpen om betere leraren te krijgen.
Ik doe nu een mbo opleiding, en betrap de leraren echt te vaak op spelfouten. Niet om uit de hoogte te doen maar ze maken soms echt domme fouten.

Heb het een beetje globaal doorgelezen, maar ik vind het er wel positief uit zien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:40

Electra63 schreef:
purny schreef:

Maar waarom kan jij op je 28e moeilijk de eindjes aan elkaar knopen? Aan jouw advertentie te zien, ben je verpleegkundige? Dan heb je met je ORT een salaris (boven)modaal.

Nee hoor, ik ben leerling verzorgende en een leerlingensalaris is geen vetpot. Heb de opleiding gestudeerd en ben ermee gestopt. Zoiezo is de zorgsector geen vetpot en worden wij nog steeds zwaar onderbetaald. Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te doen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:44

purny schreef:

T is ook allemaal niet eerlijk he :(:) Waarom zou je een ander dan wel wat gunnen ?
Jij hebt t niet dus een ander ook niet.