Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:23

gummie schreef:
Maar in zijn algemeenheid ben ik nog steeds benieuwd in welke gevallen van inbreuk op iemands recht je over mag gaan tot fysiek geweld dat niet onder zelfverdediging hoort zoals dat omschreven en bedoeld is in het wetboek van strafrecht.

Als iemand inbreekt? Als iemand jouw auto steelt? Als iemand jouw fiets steelt? Als iemand jouw voortuintje vernield? Zit daar nog een verschil in? Of mag je, volgens de mensen die menen dat je gewoon erop in mag rammen ongeacht of dat zelfverdediging is, in alle gevallen van inbreuk op een recht reageren dmv fysiek geweld?

Er wordt hier gesproken over reflex, over dat je je emoties niet onder controle hebt, dat je niet weet hoe je reageert, etc. Maar tegelijkertijd roepen enkelen VOORAF al dat ze de inbreker in elkaar zouden beuken. Dat vind ik tegenstrijdig. Dat heeft dan niets met de impact van het moment te maken, niets met een reflex te maken, maar met een voornemen: met iemands visie op welke rechten je tov een inbreker hebt en welke rechten een inbreker niet meer heeft.

Op papier mag je NOOIT zelf tot geweld overgaan, maarja... dat is op papier.
Een reflex is, zoals het heel netjes staat omschreven, een handelen als reactie op een actie binnen 1 á 2 seconden.... Dus moet je er over nadenken is het al geen reflex meer.
Zelf zou ik iemand zéker mn huis uit meppen en al helemaal als ie ook maar een béétje in de buurt van de kamer van mn dochter komt.... Maarja, denk dat iedereen gezinsleden en huisdieren beter/meer beschermd dan spullen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:24

Fiffill schreef:
Daarom zeg ik, het ligt geheel aan de situatie. Als je bedreigd wordt snap ik dat je jezelf (of je naasten) wilt verdedigen maar stel dat daar geen sprake van was, dan vind ik dat de bewoners een gepaste straf mogen (horen) te krijgen. Er is een verschil tussen zelfverdediging (bijv een klap uitdelen) en buitensporig geweld (bijv doorslaan als iemand al uitgeschakeld op de grond ligt). We weten niet wat er hier gebeurd is maar dan nog vind ik het een beetje misselijk om direct 'eigen schuld dikke bult' te gaan roepen, niemand verdient dit.

Als iemand zomaar mijn huis binnen komt voel ik me al bedreigd. Daar schrik ik van. Mensen voelen zich bij kleine dingen al bedreigd.

Ik ga ook echt niet iemand vragen om te vertrekken. Als ik iemand in mijn huis hoor om half 4 's nachts neem ik ook een voorwerp mee waar ik mee kan meppen, dan ga ik echt niet met lege handen kijken.
Risico van het vak..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:27

Kwanyin schreef:
Dat klopt, maar sommige mensen lijken niet te begrijpen dat er mensen zijn die op deze manier handelen als ze in zo'n situatie komen, en spreken al over emigreren uit dit land met hun barbaarse inwoners en manier van denken...

Ik zeg ook eigen schuld voor zo'n inbreker. Maar dat zeg ik niet(!) omdat ik voor de doodstraf voor een inbreker ben. Vraag aan die mensen die eigen schuld roepen, of ze vinden dat een inbreker op een rechtbank de doodstraf moet krijgen voor het stelen van een laptop. Ik ben heel erg benieuwd of dezelfde mensen die "eigen schuld" roepen, dan ook ja zeggen.
Alleen op zo'n moment kan je heel "raar" handelen. En dat rechtvaardigt het doden van een andere persoon niet (alsof die bewoners er plezier in hebben geschept, kans is veel groter dat ze een levenslang trauma hebben en wensen dat ze hem hadden kunnen laten gaan), maar geeft wel begrip voor wat er gebeurd is.

helemaal mee eens..
en nee een inbreker hoeft de doodstraf niet te krijgen ( al ben ik van mening dat de straffen hier wel zwaarder mogen zijn dan een boete van 125 euro of zo en weer heengezonden worden )
Maar dit is gewoon een tragische ongeval en sja het is nu eenmaal de dader die de dood heeft bevonden dan kan je dit soort reacties verwachten!!

De bewoner heeft vast niet de intentie gehad om te doden en zal ook de nodige klappen hebben gehad anders word je niet gewond afgevoerd naar het ziekenhuis..
De inbreker heeft alleen enorm veel pech gehad en een fatale klap gehad.. Waardoor bijna heel NL reageerd .. Eigenschuld dikke bult

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:28

Bij Pauw en Witteman is er nu een interessante discussie over. Er wordt gezegd dat de beste oplossing is licht aan en lawaai maken daar houden inbrekers niet van. Overigens wordt dit geadviseerd door een oud-inbreker. Deze zegt ook dat inbrekers niet aanvallen, maar uiteraard wel als iemand met een wapen (bijvoorbeeld een steeksleutel) op ze afkomt en dat ze dan ook iets pakken om zich mee te verdedigen en daar meestal beter mee zijn. Klinkt heel plausibel. Geweld lokt geweld uit.

Bloodymary

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:28

Hoe is het eigenlijk met die vogeltjes?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:30

Bloodymary schreef:
Hoe is het eigenlijk met die vogeltjes?

whahahah droogkloot :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:31

Geen idee wat ik doe als er een inbreker rondloopt. Ik weet wel wat ik doe als iemand een strijker achter mijn paard gooit; die ram ik van zijn fiets met 1 gerichte klap. Grote kans dat de reactie op een inbreker dezelfde is en ik nadien van mijn eigen gedrag ernstig aan een borrel toe ben omdat ik sta te shacken. Ik handel instinctief op zulke momenten. En dat is mijn eigen have en goed met hand en tand verdedigen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:31

gummie schreef:
Er wordt hier gesproken over reflex, over dat je je emoties niet onder controle hebt, dat je niet weet hoe je reageert, etc. Maar tegelijkertijd roepen enkelen VOORAF al dat ze de inbreker in elkaar zouden beuken. Dat vind ik tegenstrijdig. Dat heeft dan niets met de impact van het moment te maken, niets met een reflex te maken, maar met een voornemen: met iemands visie op welke rechten je tov een inbreker hebt en welke rechten een inbreker niet meer heeft.

Klopt ook, je kan op voorhand niet voorspellen wat je doet in zo'n situatie. Wie weet verstijf ik wel helemaal en doe ik niks, begin ik te wenen, ga ik hyperventileren, ren ik naar buiten...ik kan me alleen heel goed vóórstellen dat het zou kunnen dat ik iemand met geweld probeer tegen te houden in zo'n situatie.
Voor hetzelfde geldt is er iemand die nu heel hard roept dat ze nooit een inbreker zal doodslaan over een paar jaar in het nieuws omwille van... :+

Ik geloof ook dat de keuzes in wat je doet in zo'n situatie kunnen veranderen naar mate je ouder wordt. Een heel voor de hand liggend voorbeeld is nu eenmaal het moeder worden. Ik kan me voorstellen dat je als kinderloos persoon nog sneller zegt dat je hem in alle rust laat gaan, dan wanneer je drie kleine kinderen in dezelfde gang hebt liggen slapen. Waarom? Juist ja, je oerinstinct als moeder om je nest te beschermen tegen indringers.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:32

Ik vind dat er tot nu toe erg makkelijk wordt aangenomen dat de inbreker als eerste de aanval heeft gekozen en dat de bewoners daar door gewond zijn. Echter weet niemand hier of dit werkelijk zo is.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:32

Bloodymary schreef:
Bij Pauw en Witteman is er nu een interessante discussie over. Er wordt gezegd dat de beste oplossing is licht aan en lawaai maken daar houden inbrekers niet van. Overigens wordt dit geadviseerd door een oud-inbreker. Deze zegt ook dat inbrekers niet aanvallen, maar uiteraard wel als iemand met een wapen (bijvoorbeeld een steeksleutel) op ze afkomt en dat ze dan ook iets pakken om zich mee te verdedigen en daar meestal beter mee zijn. Klinkt heel plausibel. Geweld lokt geweld uit.

Hoorde inderdaad ook dat je een inbreker nooit moet proberen vast te houden... dan gaat deze juist geweld gebruiken.
Logisch.. maar vind het dan wél raar dat je maar nutteloos moet toezien hoe meneer/mevrouw een poging doet én ontkomt...

Beetje in het belang van de inbreker word er geadviseerd. Het liefste zou ik een groot luik in mn vloer hebben waar ik die kerel in dump en dan op slot draaien :')

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:33

_lautje_ schreef:
Ik vind dat er tot nu toe erg makkelijk wordt aangenomen dat de inbreker als eerste de aanval heeft gekozen en dat de bewoners daar door gewond zijn. Echter weet niemand hier of dit werkelijk zo is.

Dus? Al zou het andersom zijn? Moet hij maar niet gaan inbreken... je weet dat dat heftige reacties oproept bij mensen

Stendo

Je hoeft een inbreker niet dood te slaan maar net bij power nieuws was er een interview met inbreker evert en die zei als je een inbreker verloopt is het minste wat je kunt doen hem een kopje koffie met een koekje aanbieden. Inbreker evert is misschien niet zo fit, een kopje koffie met een koekje. Kom op zeg 8)7 .

Bloodymary

Nou ja, heel vervelend als hij mijn t.v. en computer jat. Maar daar heb ik toch ook inboedelverzekering voor?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:34

Stendo schreef:
Je hoeft een inbreker niet dood te slaan maar net bij power nieuws was er een interview met inbreker evert en die zei als je een inbreker verloopt is het minste wat je kunt doen hem een kopje koffie met een koekje aanbieden. Inbreker evert is misschien niet zo fit, een kopje koffie met een koekje. Kom op zeg 8)7 .

Eerlijk is eerlijk.. hij zal eerder geneigd zijn om te blijven terwijl de plisie onderweg is :')

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:35

Stendo schreef:

Haha, het is Powned en die moet je dus niet serieus nemen....... :')

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:35

Bloodymary schreef:
Nou ja, heel vervelend als hij mijn t.v. en computer jat. Maar daar heb ik toch ook inboedelverzekering voor?

Juist... en ik me maar afvragen waarom mijn premie toch ieder jaar weer omhoog gaat :+

Ahjoh... laat die deur maar openstaan... ben toch verzekerd en zo veranderen we nog eens van meubilair....

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:36

haha ik heb gewoon doodleuk mijn auto leeg laten jatten en zeg nog heel droog.. Hey hoor een auto alarm gaan mop.. Waarop mijn dochter begint te huilen omdat ze bang is voor zulke geluiden en troost er nog dat er iemand zijn auto probeert open te maken maar dit niet lukte :+

Ik was al volledig aangekleed op dat tijdstip omdat ik op het punt stond bloemen te gaan halen op de veiling ..
Op de terug weg werd ik gebeld door man lief dat onze hele auto leeg was geroofd ( en die was behoorlijk vol gebouwd met luxe )

Kon mezelf wel voor mijn kop slaan.. Heb alles dus gewoon gehoord maar niet gereageerd ( we hadden de auto wel net nieuw en wist niet dat we alarm hadden haha )

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:40

Bloodymary schreef:
Stendo schreef:

Haha, het is Powned en die moet je dus niet serieus nemen....... :')

Haha nee dat klopt maar die evert vertelde dat zelf zeg maar. Ik had echt zo iets van jowww die heeft het nog niet helemaal begrepen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:41

JessAndHope schreef:
Bloodymary schreef:

Juist... en ik me maar afvragen waarom mijn premie toch ieder jaar weer omhoog gaat :+

Ahjoh... laat die deur maar openstaan... ben toch verzekerd en zo veranderen we nog eens van meubilair....

Nee hoor, want dan is er geen braakschade en krijg je niets vergoed. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat het me niet waard is om lichamelijk risico te lopen voor dit soort materiele zaken, zelf niet en ook niet voor een ander.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 26-09-12 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:42

Bloodymary schreef:
Deze zegt ook dat inbrekers niet aanvallen, maar uiteraard wel als iemand met een wapen (bijvoorbeeld een steeksleutel) op ze afkomt en dat ze dan ook iets pakken om zich mee te verdedigen en daar meestal beter mee zijn. Klinkt heel plausibel. Geweld lokt geweld uit.

Dat geldt ook niet altijd, er zijn wel degelijk de laatste jaren items in het nieuws geweest waarbij inbrekers hun agressie botvieren.
Ook een inbreker is een mens die zich bij betrappen zo hevig kan verschrikken dat hij agressief wordt.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:43

Die inbreker doet zich heel mooi voor op televisie. Helaas is een drugsgebruiker die dringend een shot nodig heeft zeer onberekenbaar. Die wil kost wat kost geld hebben. Dat lawaai maken alleen genoeg is is onzin. Aantal weken geleden zit ik hier met raam wijd open, televisie aan. Opeens slaat mijn hond aan, maar ik zag niks in de tuin, dus geen aandacht aan geschonken/ Blijkt hier pas naast een inbreker bezig te zijn. Hij is echt niet gevlucht, hij heeft omdat hij het raam niet open kreeg, het twee huizen verder geprobeerd. Die kerel op televisie wil zich gewoon heel mooi voordoen, maar als ik zijn kop bekijk en hoe gespierd hij is, gaat hij echt niet op de loop als ik boven de duer dicht gooi :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:46

Bloodymary schreef:

Ja, heel vervelend. En als het een erfstuk van je recent overleden moeder is dat al generaties bij je in de familie is? Of zoals ik een paar berichten eerder vroeg, je paard dat ze stelen? Iets wat zeg maar, emotioneel veel meer waard is dan een stomme tv? Heb je daar ook dan maar "gewoon je inboedelverzekering" voor? Voor mij niet hoor :n .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:48

Dan zou ik heel erg verdrietig zijn, maar nog is het me niet meer waard dan een mensenleven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:50

Dan moet je begrijpen dat er mensen zijn voor wie zulke zaken wèl meer waard zijn dat het mensenleven dat ze van hun wil afpakken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:51

Bloodymary schreef:

Das inderdaad een gedachte die je hebt als je er niks van merkt. 's ochtends beneden komt en denkt ****************************** nou ja das *** je voelt je even onveilig, neemt nieuwe sloten en een nieuwe tv en dat gevoel rot wel weg met der tijd.

Maar als je wel wat hoort en ook iemand ziet reageer je wel anders, en dat gevoel blijft veel langer en werkt veel traumatiserender