gummie schreef:Maar in zijn algemeenheid ben ik nog steeds benieuwd in welke gevallen van inbreuk op iemands recht je over mag gaan tot fysiek geweld dat niet onder zelfverdediging hoort zoals dat omschreven en bedoeld is in het wetboek van strafrecht.
Als iemand inbreekt? Als iemand jouw auto steelt? Als iemand jouw fiets steelt? Als iemand jouw voortuintje vernield? Zit daar nog een verschil in? Of mag je, volgens de mensen die menen dat je gewoon erop in mag rammen ongeacht of dat zelfverdediging is, in alle gevallen van inbreuk op een recht reageren dmv fysiek geweld?
Er wordt hier gesproken over reflex, over dat je je emoties niet onder controle hebt, dat je niet weet hoe je reageert, etc. Maar tegelijkertijd roepen enkelen VOORAF al dat ze de inbreker in elkaar zouden beuken. Dat vind ik tegenstrijdig. Dat heeft dan niets met de impact van het moment te maken, niets met een reflex te maken, maar met een voornemen: met iemands visie op welke rechten je tov een inbreker hebt en welke rechten een inbreker niet meer heeft.
Op papier mag je NOOIT zelf tot geweld overgaan, maarja... dat is op papier.
Een reflex is, zoals het heel netjes staat omschreven, een handelen als reactie op een actie binnen 1 á 2 seconden.... Dus moet je er over nadenken is het al geen reflex meer.
Zelf zou ik iemand zéker mn huis uit meppen en al helemaal als ie ook maar een béétje in de buurt van de kamer van mn dochter komt.... Maarja, denk dat iedereen gezinsleden en huisdieren beter/meer beschermd dan spullen