Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:47

Huertecilla schreef:
Een probleem is dat ´voor´standers niet persé voor abortus zijn doch voor het recht daar zelf over te beslissen.
Tegenstanders van abortus vinden dat zij het recht hebben te bepalen dat een ander het niet mag.

Dat is een fundamenteel probleem bij heel veel zaken op Bokt. Dat de ´voor´standers helemaal niet presé voor iets zijn, maar voor beslissingsvrijheid en de tegenstanders menen dat zij vanuit een hogere moraal hun wil mogen opleggen aan een ieder.
Dat is in mijn perceptie eigenlijk gewoon onwetendheid. Ze weten niet dat ze veel niet weten en beoordelen de rechten van een ander vanuit hun eigen perceptie.
De ´voor´standers realiseren zich dat de wereld van/voor een ander heel anders kan zijn en je daar een mening over kan hebben omdat je daar geen basis voor hebt. Laat staan dat je jouw mening kan projecteren op wat een ander moet/mag.

wauw HC. Het 1e bericht van jou dat ik begrijp en ik ben het er nog geheel mee eens ook.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:53

verootjoo schreef:
Ik heb uberhaupt nergens gelezen dat iemand meent te moeten beslissen voor anderen

Het is maar hoe je het leest, denkt of brengt. Op het moment dat je tegen de mogelijkheid van abortus bent of wil dat de grens tot wanneer abortus uitgevoerd mag worden verlaagt word, ben je indirect aan het 'beslissen' voor anderen. Beslissen is het (nog) niet aangezien er niks veranderd mbt abortus. Als je actie gaat voeren, handtekeningen verzamelt of aanklopt bij de politiek, dan ben je goed op weg naar beslissen voor een ander. Dat is niet echt van toepassing in dit topic, ik haal het alleen even aan.
Het is weer iets heel anders als je zegt: "ik ben tegen abortus, als ik ooit ongewenst/onbedoeld zwanger raak laat ik het niet weg halen, maar iedereen moet kiezen wat ze wil." Mocht ik tegen abortus zijn, zou ik het brengen zoals het laatste. "Leven en laten leven" past hier niet echt :P Maar ik vind hoe dan ook dat iedereen een eigen keus heeft om te doen wat je wil (zolang het binnen de wet valt natuurlijk) en dat niemand jou de mogelijkheid van zo'n belangrijke keuze mag afpakken of bekritiseren. Het is voor velen al lastig genoeg.

Ayasha schreef:
wauw HC. Het 1e bericht van jou dat ik begrijp en ik ben het er nog geheel mee eens ook.

Hihi hier idem :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:17

Ayasha schreef:

Oorzaak -> gevolg :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:45

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:

Oorzaak -> gevolg :D

In normale omstandigheden zou ik daarover discussiëren maar de kans dat ik je antwoorden niet meer begrijp is reëel en dat zou zonde zijn van dit mooie moment. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:51

verootjoo schreef:
Huertecilla schreef:

Inderdaad.
Ik schrijf iets mbt alle paginas in dit topic.
Wie de schoen past trekke die aan.

Ik heb uberhaupt nergens gelezen dat iemand meent te moeten beslissen voor anderen

ik ga het even niet terug zoeken in de 15 pagina's , maar ook in dit topic zijn reacties geweest dat het moord is en niet mag en dan doel ik op algemeen en niet op de poster zelf betrokken
ik vind het altijd interessant om de verschillende standpunten te lezen, maar een echt fijne discussie loopt de stelling nooit op uit , zie HC's post

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:09

Colway schreef:
Froukjeloves schreef:
Ik zelf ben er tegen vind het moord( mijn mening niet gelijk aanvallengraag..)
Maar ik snap wel dat in sommige gevallen het nodig zou zijn. Al zou ik het zelf nooit doen..

dat snap ik dan weer niet. Je ziet het als moord en daar ben je tegen. Maar in sommige gevallen mag moorden wel?

Dat is toch dubbel?

Wat ik bedoel te zeggen zelf zal ik het NOOIT doen heb drie kids 1 was totaal niet geplant ik was ook "erg jong"Ik kon het niet.

Vind ik het heel erg als zoiets gebeurt ja..
Maar als iemand hoort dat het kindje bijvoorbeeld geen leven zou hebben invm afwijkingen etc, en die gene niet het geld en middellen heeft om die gene te helpen dan moet die gene wat, dan zou ik er enigzins mee eens zijn.een kind wat je geen super leven kan bieden,.. Tjsa.

Maar zelf maakt het mij niet uit al zou ik 10 x zwanger zijn( gebeurt niet maar goed) dan zou ik ze allemaal houden of het nou "uit"komt of niet

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 12:11

Froukjeloves schreef:
Wat ik bedoel te zeggen zelf zal ik het NOOIT doen heb drie kids 1 was totaal niet geplant ik was ook "erg jong"Ik kon het niet.

Vind ik het heel erg als zoiets gebeurt ja..
Maar als iemand hoort dat het kindje bijvoorbeeld geen leven zou hebben invm afwijkingen etc, en die gene niet het geld en middellen heeft om die gene te helpen dan moet die gene wat, dan zou ik er enigzins mee eens zijn.een kind wat je geen super leven kan bieden,.. Tjsa.

Maar zelf maakt het mij niet uit al zou ik 10 x zwanger zijn( gebeurt niet maar goed) dan zou ik ze allemaal houden of het nou "uit"komt of niet

Dus jij zou het zelf nooit doen, maar je vindt wel dat het een keuze is? :) Daar kan ik zeker inkomen :j

LadyMadonna

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:48

Als men zegt: Ik ben tegen abortus, of, ik vind het moord, dan ben je IMO dus compleet tegen abortus, bij jezelf, bij een ander, whatever.

Als je zegt: Ik zou het zelf niet kunnen/willen/mogen, dan is dat echt je eigen beslissing en beslis je dus niet voor een ander.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:51

Voor, absoluut. :j Een kind hoor je te krijgen als je er psychisch en financieel helemaal klaar voor bent. Zowel voor jezelf, als voor de baby en zijn toekomst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:15

Voor.
Wat heeft een kind nu aan ouders die hem/haar helemaal niet willen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:25

Shadow0 schreef:
Ik ben niet voor of tegen abortus, maar wel voor keuze. Iedereen moet haar keuze maar aan zichzelf en haar god maar verantwoorden, daar heb ik niets mee te maken.

Na het topic door te hebben gelezen ben ik het meest eens met deze uitspraak.
Ik ben ook niet voor of tegen, ik ben ervoor dat ieder de vrijheid heeft een eigen keuze te maken. Gelukkig leven we in een land waar we die mogelijkheid hebben en daar ben ik dankbaar voor. Hoe een ieder die keuze invult is aan diegene, zolang niemand maar beperkt wordt in de vrijheid abortus te laten overwegen en uit te laten voeren.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:26

Ik ben niet voor of tegen abortus... Ik ben voor de keuze dat zelf te beslissen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:28

Maar zoals HC al zei. Mensen dievoor zijn zijn ook meer voor de vrije keuze hierin.
Ik zal niemand een abortus willen opleggen als zij dat niet wil...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:48

Denk dat je ook wel mensen hebt die voor abortus zijn en het niet begrijpen of zelfs veroordelen als iemand een gehandicapt kind wel geboren laat worden of als een jong meisje besluit een zwangerschap uit te dragen.. Dat vind ik net zo fout als iemand die wel kiest voor abortus veroordelen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:56

Ik ben er 100% voor dat de mogelijkheid er voor iedere vrouw moet zijn. Ik vind het erg egoïstisch om nog meer ongewenste kinderen op de wereld te wensen dan er al zijn.
Zelf zou ik in mijn situatie (lange stabiele relatie, samenwonend, ruime woning, goede band met familie die evt kunnen helpen, beiden een kinderwens etc) niet voor abortus kiezen als ik per ongeluk zwanger zou raken, hoewel ik liever nog een paar jaartjes zou wachten.
Maar ik kan veel situaties bedenken waarin een abortus beter is voor zowel moeder als kind (bijvoorbeeld extreem jong zwanger raken, geen middelen hebben om een kind een goed leven te kunnen bieden, geen stabiele omgeving kunnen bieden, of gewoon totaal geen kinderen willen hebben).
Wel vind ik dat er niet te licht over gedacht moet worden. Het is een noodmaatregel, en dat moet het ook blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:15

NatasjavE schreef:
Maar zoals HC al zei. Mensen dievoor zijn zijn ook meer voor de vrije keuze hierin.

Het is echter net als met religie.
Wanneer je zegt: waarschijnlijk bestaat God niet, laat je de mogelijkheid om erin te geloven volkomen open. Respecteer je dat.
Gelovigen raken er echter totaal van over het kookpunt want die vinden dat God bestaat! en vinden het vanuit hun vermeende hogere moraal hun recht daarmee anderen hun geloofsvrijheid te ontnemen.

Het is de hogere moraal die telkens het probleem is en individuele vrijheden van anderen inperkt; in dit geval het baas in eigen buik zijn ontneemt.

Religie, abortus, aternatieve relatievormen, cap dragen... is allemaal hopeloos omdat de twee ´partijen´ het helemaal niet over hetzelfde hebben.
De ene groep is voor beslissingsvrijheid, de andere wil hun mening verplichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:22

Voor.

Pro choice, baas in eigen buik ect.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:15

Huertecilla schreef:
NatasjavE schreef:

Het is echter net als met religie.
Wanneer je zegt: waarschijnlijk bestaat God niet, laat je de mogelijkheid om erin te geloven volkomen open. Respecteer je dat.
Gelovigen raken er echter totaal van over het kookpunt want die vinden dat God bestaat! en vinden het vanuit hun vermeende hogere moraal hun recht daarmee anderen hun geloofsvrijheid te ontnemen.

Het is de hogere moraal die telkens het probleem is en individuele vrijheden van anderen inperkt; in dit geval het baas in eigen buik zijn ontneemt.

Religie, abortus, aternatieve relatievormen, cap dragen... is allemaal hopeloos omdat de twee ´partijen´ het helemaal niet over hetzelfde hebben.
De ene groep is voor beslissingsvrijheid, de andere wil hun mening verplichten.

Mwa, het is maar net hoe je het leest. Als ik vind dat God bestaat zeg ik dat God bestaat. Voor mij bestaat hij namelijk. Als jij dat niet vindt, heb je toch gewoon geen boodschap aan mijn mening dat hij wel bestaat?
Als ik zeg ' waarschijnlijk bestaat God niet' verloochen ik mezelf en God, want ik vind het helemaal niet zo waarschijnlijk dat God niet bestaat. Sterker nog, voor mij is het zeker. Wat jij en een ander met die info doet is aan jou :) Maar dichtbij jezelf blijven is ook belangrijk. Ik ga daarom ook niet zeggen dat ik wel voor abortus bij een ander ben terwijl ik er voor mezelf tegen ben. Ik ben tegen abortus maar wat een ander met die info doet dat ik er tegen ben moet diegene zelf weten.
Dat wil niet zeggen dat ik een ander de keuzevrijheid ontneem. Ik sta toch niet elke dag te demonstreren om de wet te veranderen? Dan pas doe je dat imo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:24

verootjoo schreef:
[
Mwa, het is maar net hoe je het leest. Als ik vind dat God bestaat zeg ik dat God bestaat. Voor mij bestaat hij namelijk. Als jij dat niet vindt, heb je toch gewoon geen boodschap aan mijn mening dat hij wel bestaat?

Sleutelwoord ´waarschijnlijk´. Dat sluit het wel bestaan niet uit.

Het equivalent is dat jij stelt; ´voor míj bestaat God´.

Wanneer jij stelt ´hij bestaat´ is dat heel wat anders en het verschil veroorzaakt oorlogen.

Idem abortus.
´Ik ben tegen abortus en vind dat het verboden moet zijn.´ - wat anderen onderwerpt.

´Ik zou zelf nooit abortus plegen.´ - wat een eígen keuze is.

´Ik ben voor de keuze.´ - wat NIETS zegt over wat iemand persoonlijk zou besluiten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:31

Tegen abortus. Punt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:37

Huertecilla schreef:
verootjoo schreef:
[

Sleutelwoord ´waarschijnlijk´. Dat sluit het wel bestaan niet uit.

Het equivalent is dat jij stelt; ´voor míj bestaat God´.

Wanneer jij stelt ´hij bestaat´ is dat heel wat anders en het verschil veroorzaakt oorlogen.

Idem abortus.
´Ik ben tegen abortus en vind dat het verboden moet zijn.´ - wat anderen onderwerpt.

´Ik zou zelf nooit abortus plegen.´ - wat een eígen keuze is.

´Ik ben voor de keuze.´ - wat NIETS zegt over wat iemand persoonlijk zou besluiten.

Ik vind 'waarschijnlijk' wel suggestief. Dan zou ik in mijn geval zeggen 'waarschijnlijk bestaat God wel'.
Overigens gaan imo de meeste oorlogen over status, macht en geld en halen ze daar God bij, maar is geloof niet de grond van de oorlog. Maar goed, met mij krijg je geen oorlog, want als ik zeg dat ik wel vind dat God bestaat en een ander vindt van niet, tja, zo be it.

En zeggen dat het verboden zou moeten worden slaat net zo als een tang op een varken als zeggen dat je voor keuze bent. Dat is toch nietszeggend? De keuze is er al en het verbod komt niet :? Dus je kunt sowieso alleen maar zeggen of je voor jezelf tegen of voor bent. Daar doel ik op, je kunt toch niet in je eentje een hele wet veranderen? Dus daarom snap ik niet waarom mensen erover vallen als iemand zegt dat ie tegen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:46

verootjoo schreef:
En zeggen dat het verboden zou moeten worden slaat net zo als een tang op een varken als zeggen dat je voor keuze bent. Dat is toch nietszeggend? De keuze is er al en het verbod komt niet :? Dus je kunt sowieso alleen maar zeggen of je voor jezelf tegen of voor bent. Daar doel ik op, je kunt toch niet in je eentje een hele wet veranderen? Dus daarom snap ik niet waarom mensen erover vallen als iemand zegt dat ie tegen is.

In de VS worden door enge (maar machtige) rechtse republikeinen aan de lopende band wetten ingevoerd om abortus onmogelijk te maken. Rechtstreeks verbieden kunnen ze het niet, vanwege een uitspraak van het Hooggerechtshof, dus nu voeren ze 'ontmoedigingsbeleid'. Beleid dat er op gericht is om vrouwen te vernederen en hun het recht op vrije keuze te ontzeggen. Vanwege die wetten wordt er op medische opleidingen soms niets meer geleerd over abortussen, zodat medici zelfs in noodsituaties geen abortus kunnen uitvoeren. (En dan hebben we het over situaties waarin het kind uberhaupt niet levensvatbaar of al gestorven is, en de moeder ook doodgaat als er niet wordt ingegrepen.)
Een Amerikaanse politicus gaat nu zelfs zo ver om te stellen dat vrouwen niet zwanger kunnen worden van verkrachting: naast dat dit gebruikt wordt als argument tegen abortus (in alle gevallen) krijgen alle vrouwen die zwanger zijn automatisch het stempel 'h0er' op hun hoofd: blijkbaar wilden ze die seks, anders waren ze niet zwanger geworden.

Zie ook het topic [NM] ' Door verkrachting kan een vrouw niet zwanger worden'

En het gaat daar niet om uitzonderingen: dit is een buitengewoon machtige lobby in Amerika. En sommige van die dingen sijpelen steeds meer ook het Nederlandse debat binnen. Dat is eng en daar moeten we heel erg op bedacht zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:54

Thirty schreef:
Tegen abortus. Punt.

Zulke reacties snap ik echt nooit he?
Je ziet dat er een discussie gaande is, vol mer onderbouwingen en argumenten, en dan kom je binnen en je pleurt zonder enige onderbouwing je mening neer....

Ja, en wat moeten we hier nu mee?
Je bent tegen abortus, ook voor die van een ander?

Ik krijg bij zulke berichten altijd het idee van: Daar heb je weer iemand die komt stoken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:01

Shadow0 schreef:
Zie ook het topic [NM] ' Door verkrachting kan een vrouw niet zwanger worden'

En het gaat daar niet om uitzonderingen: dit is een buitengewoon machtige lobby in Amerika. En sommige van die dingen sijpelen steeds meer ook het Nederlandse debat binnen. Dat is eng en daar moeten we heel erg op bedacht zijn.

Goeie hemel, ik ben me rot geschrokken van die link :\
Ik vind dit een zeer verontrustende uitspraak en te bedenken dat deze meneer wellicht een invloedrijke positie krijgt in een nog invloedrijker land. We kunnen alleen maar hopen dat dit soort enge ontwikkelingen niet doordringen tot Nederland en ook in Amerika een halt toegeroepen wordt. Het lijkt wel alsof op dit gebied telkens een kleine stap vooruit, en vervolgens weer een flinke stap achteruit genomen wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:14

Shadow0 schreef:

Zie het schijnbare onschuldige van het ontmoedigingsbeleid op Bokt mbt cap niet dragen. De cappers wordt off topic bemoeizucht toegestaan omdat dit politiek correct wordt gevonden.

Een ander voorbeeld is dat het bij endurance reglementair verboden is om met een blote navel of onbedekte schouders te rijden omdat anders door Veluwe gemeentes geen toestemming wordt gegeven.

Het gáát er niet om of een cap wel of niet zinvol kan zijn of dat je een blote buik geen gezicht vindt.
Het gaat om het opleggen van normen; het inperken van beslissingsvrijheid.

Wat dacht je van een condoomverplichting voor ongehuwden? Sterker nog; een sexverbod voor ongehuwden...

Het is héél makkelijk om je vrijheid op te geven, het kost een revolutie om het terug te krijgen.