Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:02

Appelmoes_11 schreef:
want ook in de niet-bio-industrie is geen enkel dier een lang gelukkig leven gegund.

Vooral dat ook vind ik een heel goed woord! Het gemiddelde paard schijnt in NL ook maar 6 jaar te worden namelijk...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:12

Colorado schreef:
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, efficiëntie is efficiëntie en daarbij moet je imo kijken naar alles wat je er in moet stoppen. Als de prioriteiten alleen bij geld liggen dan kun je het inderdaad zien als iets efficiënts, maar dat betekend niet dat het ook echt efficiënt is. Er moet immers meer ingeleverd worden dan waar naar gekeken wordt. Maar ik gok dat wij een andere definitie van efficiëntie hebben. Ik wil overigens ook niet zeggen dat wij niet intelligent zijn, maar wel dat we 'dom' zijn, we kijken niet verder dan hebbenhebbenhebben en nu. Wat dat voor invloed heeft voor morgen maakt velen maar weinig uit, als we vandaag maar goed zitten. Dat vind ik 'dom'.

I know, ik begrijp dat en onderschrijf dat ook... Maar als je de gewone definitie van efficientie hanteert, dan kun je schade aan milieu en dierenwelzijn beter beschouwen als (ongewenste) neveneffecten, waarbij de mens bepaalt in hoeverre met die neveneffecten rekening gehouden dient te worden bij het zo efficient mogelijk maken van het productieproces. En de een zal het kijken naar de neveneffecten belangrijker vinden dan de ander, met name omdat bijvoorbeeld in dit geval de een meer om het milieu en dierenwelzijn geeft dan de ander. Als de ongewenste neveneffecten meer te vinden zijn op gebied van de volksgezondheid, zal daar waarschijnlijk eerder en beter naar gekeken worden door de groep mensen die zich bezig houdt met het zo efficient mogelijk maken van het productieproces.

1. efficiëntie
de efficiëntie zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: [ɛfiˈʃɛnti] mate waarin iets veel en snel resultaat heeft Voorbeeld: `een open en efficiënte communicatie met de media`Synoniemen: doelmatigheid, efficiency ...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/efficiëntie

2. efficiëntie
De verhouding tussen de prestaties of de activiteiten enerzijds en de hiervoor ingezette middelen anderzijds of met andere woorden: ‘de dingen goed doen’. Synoniem van ‘doelmatigheid’
Gevonden op http://users.pandora.be/dirk.van.aersch ... n/voorafga

3. efficiëntie
[zelfstandig naamwoord]• het bereiken van zoveel mogelijk, met zo weinig mogelijk middelen
vb:als we de efficiëntie verbeteren, hebben we geen geld tekort
zelfstandig naamwoord: ef-fi-sjen-tsie
de efficiëntie

Appelmoes_11

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:06

Het meest efficiënte is planten gewoon rechtstreeks eten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:13

Ja, laten we spontaan allemaal planten gaan eten, is er straks helemaal niks meer dat CO2 uit de lucht kan filteren :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:23

Wat eten de dieren die voor hun vlees gehouden worden, denk je?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:25

Appelmoes_11 schreef:
Het meest efficiënte is planten gewoon rechtstreeks eten.

Nee hoor, helemaal niet efficient :) Allereerst moet je veel te veel handelingen verrichten voordat je voldoende voedsel bijeengeraapt/ gepukt, gescharreld hebt om in je dagelijkse levensbehoefte te voorzien. En daarnaast moet je, om voedsel zeker te stellen voor de nog komende tijd, gewassen gaan verbouwen omdat er anders al heel snel niets meer is :) Dus om schaarste te voorkomen, moet je zelf gaan planten. En ervoor zorgen dat die planten goed groeien. En ervoor zorgen dat een ander jouw planten niet jat/ eet. En ervoor zorgen dat beestjes de boel niet opeten. Etc, etc, etc.

Alles behalve efficient dus ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:28

Landbouw wordt al gedaan. Ik stel niet voor dat iedereen van verzamelen gaat leven :P dat lijkt me inderdaad niet haalbaar. Het probleem is dat verreweg de meeste gewassen die verbouwd worden naar voedsel voor dieren gaat, terwijl ze perfect eetbaar zijn voor de mens. Voor een plantaardig dieet is ongeveer tien keer minder grond nodig. Betekent dus dat er meer dan genoeg voedsel is om een nog veel grotere (menselijke) wereldbevolking aan te kunnen (of je die nou moet willen of niet), en er is nu al genoeg voedsel om iedereen op aarde te kunnen voeden. Hartstikke efficiënt dus. :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:35

Appelmoes_11 schreef:
Wat eten de dieren die voor hun vlees gehouden worden, denk je?

Ghehe rustig maar, zo serieus was t niet bedoeld :p
Ooh, en naast planten vaak zat ook dierlijk restafval hoor ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:44

Appelmoes_11 schreef:
Landbouw wordt al gedaan. Ik stel niet voor dat iedereen van verzamelen gaat leven :P dat lijkt me inderdaad niet haalbaar. Het probleem is dat verreweg de meeste gewassen die verbouwd worden naar voedsel voor dieren gaat, terwijl ze perfect eetbaar zijn voor de mens. Voor een plantaardig dieet is ongeveer tien keer minder grond nodig. Betekent dus dat er meer dan genoeg voedsel is om een nog veel grotere (menselijke) wereldbevolking aan te kunnen (of je die nou moet willen of niet), en er is nu al genoeg voedsel om iedereen op aarde te kunnen voeden. Hartstikke efficiënt dus. :j

Ah, je bedoelt de tussenschakel (het dier) overslaan! Ja, daar zit wat in ;-)
Landbouw an sich is wel efficient ja!! Ik dacht dat je bedoelde gewoon ieder voor zichzelf planten zoeken en eten _O-

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 20:04

gummie schreef:
Ah, je bedoelt de tussenschakel (het dier) overslaan! Ja, daar zit wat in ;-)
Landbouw an sich is wel efficient ja!! Ik dacht dat je bedoelde gewoon ieder voor zichzelf planten zoeken en eten _O-

:') Hahaha, nee joh. Zo'n extremist ben ik ook weer niet. _O-

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:13

Aan de andere kant krijgen de koeien in nl veel gras te eten, gras is gemakkelijk te telen, kun je 4-7 keer per jaar oogsten en kan goed tegen extreem weer. Dit is dus het optimaal benutten van grond. Andere plantaardige landbouwproducten (bijvoorbeeld graan en aardappelen) zijn veel gevoeliger voor vorst, storm, langere droge periode en ongedierte.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:18

Ik ben ook niet pro-biologisch overigens, geef mij maar gewoon geen vlees, een stuk makkelijker haha. Mocht ik mijn eigen dieren kunnen houden voor het vlees, prima. Dat zou ik denk ik best kunnen, uiteindelijk :Y)

Ik ken de definitie van efficiënt, maar misschien had ik die anders moeten lezen. Ingezette middelen zien als middelen waar rekening mee is gehouden en niet als alle middelen die gebruikt zijn.

Koeien in NL krijgen volgens mij ook mais en soja, dat kunnen wij ook eten en de grond die nu voor gras gebruikt wordt zou gebruikt kunnen worden voor andere gewassen. Die zijn dan misschien gevoeliger, maar wij hebben minder van die gewassen nodig dan een koe, dus dat zal ons echt wel kunnen vullen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:36

Wij voeren onze koeien indd ook mais, maar verschil is wel dat koeien de hele plant eten en mensen alleen maar de maiskolven ;) Das dan weer minder efficiënt!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:09

@meikemarieke,
dat zou ik net zeggen, ook is maïs als veevoeder makkelijker te telen als maïs voor menselijke consumptie.
Maïs voor menselijke consumptie is namelijk suikermaïs, suikermaïs is ook weer een iets zwakker maïsras en zal ook meer bestijdingsmiddelen nodig hebben.

Als mensen nu de snijmaïskuil die nu bij veehouders op het erf ligt zouden eten, zou het inderdaad beter voor het millieu en efficiënter als dat je het eerst door de koe laat eten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:28

Koeien krijgen ook bierbostel, aardappelpulp, op veilingen doorgedraaide appels/ aardappels, afgekeurde frieten, bietenschroot.

Mais is goed voor een hoog zuurstofgehalte. 1 ha. mais geeft meer zuurstof dan 1 ha bos.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:24

Klopt allemaal Aikon! En het is dus juist efficiënt dat ze deze restproducten opvreten :-) Anders moeten ze op de composthoop of verbrand worden :-)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:21

Composteren word ook wat, veel overbemesting krijg je dan. Verbranding geeft weer teveel co2 is ook weer niet goed. Moet er nog meer mais gezaaid worden om co2 om te zetten in zuurstof.

De mensheid halveren zou beter zijn. Zowel voor dieren welzijn als voor het milieu. _O-

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:30

Mais composteren is ook heel goed voor het milieu--> Biogasinstallaties branden erop!

Tja...Mensheid halveren is het beste voor het milieu. Wie meld zich aan om bij de afvallende helft te horen? Of zou het dan beter op basis van nomineren kunnen gaan? Dat de minst geliefde helft afvalt? Wel heel democratisch. Onee, want met de helft behaal je natuurlijk nooit de 51%.

Genoeg om over te filosoferen...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:33

_O- :') Natuurlijk zou dat beter zijn voor het milieu, maar plannen om de menselijke populatie terug te brengen hebben nog nooit echt goed uitgepakt... Volgens mij maakte aikon trouwens een grapje. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:40

Ikke????? O:)

Ik doe al geboorte beperking :D :j En er zijn al veel oude babyboemers, vergrijzing slaat al toe. Vele natuurrampen/zelfmoordenaars die meerdere mee nemen (helaas wel onschuldigen)/ziekte .....Dus ik heb wel hoop op vermindering van de mensheid.

Biogas is wel een goeie, hoeven we niet meer uit de aarde op te pompen waardoor het land in zakt/aardbevingen veroorzaakt. :)*

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:47

Peppertree schreef:
Mais composteren is ook heel goed voor het milieu--> Biogasinstallaties branden erop!

Persoonlijk vind ik het gewoon zonde om gewassen op goede grond te telen om ze vervolgens de biogasinstallatie in te gooien :o

Ik ben meer voor terug in de tijd :j Het idee iedereen heeft een stukje grond en teelt wat en door middel van ruilhandel en dergelijke draait alles door... Maar dan zal de mensheid ook vermindert moeten worden :(:)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:51

Als ik toch ooit zo zou kunnen leven als jij beschrijft Rianneke :+:

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:49

Rianneke schreef:
Ik ben meer voor terug in de tijd :j Het idee iedereen heeft een stukje grond en teelt wat en door middel van ruilhandel en dergelijke draait alles door... Maar dan zal de mensheid ook vermindert moeten worden :(:)

Dat denk ik niet. Wel moeten gemeenschappen dan kleiner worden, denk ik. Klinkt wel goed trouwens... je eigen eten verbouwen, omnomnom. :Y)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:36

je eigen eten verbouwen kun je nu ook doen.
Theoretisch zouden we hier helemaal zelfvoorzienend kunnen zijn.
Er staan hier genieg fruitbomen, een moestuin met aardappelen en meer groente en fruit.
We hebben melk van onze eigen koeien, vlees ook.
Ik maak zelf limonade en boter. Theoretisch zouden we het wel redden. Alleen is het efficienter om bepaalde dingen in de winkel te kopen :-P