De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:21

ik ben er wel achter gekomen dat veel vrouwen die slank zijn er echt hard voor werken. Ik dacht altijd dat die gewoon geluk hebben, maar nu kom ik er steeds meer achter dat die eig bijna nooit vet eten en heel veel sporten. Dat was voor mij ook een motivatie om dat te gaan doen. Natuurlijk kun je met een maatje meer ook veel in beweging zijn, maar ik dacht dat t eig veel te maken had met aanleg. Ik ben zelf ook onzeker over mijn lichaam, terwijl ik helemaal niet te dik of te dun ben. Ik ben er ook de hele tijd mee bezig om gezond te leven, en ik denk als je verder geen "aandoeningen" hebt je gewoon een normaal gewicht kan krijgen. Alleen de 1 moet er misschien wat harder voor werken dan de ander..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:24

@Adamootje
Ik ben een keer na gekeken in het ziekenhuis en toen hebben ze gekeken of de vaten niet dicht geslibt waren met een dopler aparaat?Maar ze waren heel zuiver nog allemaal,het bloed stroomde overal prima doorheen.
Natuurlijk zijn er mensen die te zwaar zijn door een reden.
Maar ook genoeg zonder reden,die er niets om geven dat ze te zwaar worden en gewoon door eten.Ik ken iemand uit mijn naaste omgeving,vandaar.
Als je het programma kijkt Te Dik om Af te Vallen,nou die mensen zijn véél te zwaar zonder reden.Maar die zijn ook wel erg extreem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:24

Ja dat doet volgens mij bijna niemand.. zeggen "ik ben te dik en dat is mn eigen schuld"?

Met roken is dat wel weer makkelijker, tegen rokers wordt ook makkelijker gezegd "wat jij doet is slecht, stop er nou mee". Maar dat wordt tegen zwaarlijvigen niet zo heel vaak gezegd denk ik?

Het enige wat lastig is, is de tijd vinden om te bewegen (dat is mijn probleem vnl) en de tijd vinden om goede boodschappen te doen en goed eten te maken..

@pinuts: maar dat werkt ook weer raar, want ik probeer op mn eten te letten en krijg vaak commentaar als "hoezo doe je dat, je bent niet dik" en "eet nou eens normaal" (waarbij bedoelt wordt 'neem een groot bord aardappels met vlees en jus en eet per dag 7 boterhammen').

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:26

Citaat:
"hoezo doe je dat, je bent niet dik" en "eet nou eens normaal" (waarbij bedoelt wordt 'neem een groot bord aardappels met vlees en jus en eet per dag 7 boterhammen').

Als ik dat zou eten zou ik tonnetje rond worden, terwijl ik toch echt mega actief ben :+

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:26

ik vind vooral " help mijn kind is te dik" een vreselijk programma.. Ouders hebben vaak overgewicht en wijzen lekker naar hun kids.. bah zo naar om te zien. Wel hun kinderen op dieet willen zetten, maar zelf ho maar.

Idd cer: ik word vaak raar aangekeken omdat ik zeg dat ik even op dieet ben.. Dan word gezegd: neehoor niet doen! eet nou eens wat meer! Dat heb jij niet nodig! En dan kijkt iedereen je aan.. " ben jij te dik dan?" Vooral als er dan wat vollere vrouwen bij zijn, die zeggen dan .. " jij dik? Wat ben IK dan wel niet???" terwijl ik het daar helemaal niet over heb

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:31

Nou ja, ik ben dan ook niet 'even' op dieet, maar altijd...

dat is ook nog zo'n vooroordeel.. "ja maar dieeten werken niet want daarna wordt je toch weer dik". Juist, dus daarom moet je áltijd op je eten letten.. en niet crashen-volproppen-crashen etc...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:32

Idem hier pinuts ;-)

ik zeg alleen niet dat ik op dieet ben (ben ik ook niet) maar dat ik gericht ben op gezonde voeding

Ze noemen me hier al konijn

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:33

Dat hoor ik ook vaak.. maar als je altijd op dieet moet, werkt het toch niet? Ik ga op dieet tot een gewicht wat ik mooi vind ( ik vind dat een dieet een manier van eten is zodat je afvalt) En dan eet ik "normaal" nog wel gezond maar niet te weinig zodat ik alsnog afval, en niet teveel zodat ik niet aankom.

idd colway.. en ik zorg er ook echt voor dat ik geen overgewicht krijg. Hoor zovaak van: toen ging ik op mezelf wonen en kwam ik zo 15 kilo aan. Hoezo zomaar? Je was er toch zelf bij? Ik snap dat nooit helemaal.. Als ik ook maar iets voller word dan hop, minder eten en nog meer bewegen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:38

Ik snap dat ook niet echt, maar goed....

Toen ik op mezelf ging wonen ging er trouwens bijna 10 vanaf :+

(geen vette jus meer van moeders, geen vette gehaktballen, niet 2 keer opscheppen, etc)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:39

@pinuts
Is idd. een vreselijk programma.Maar kinderen bewegen tegenwoordig ook veel te weinig.
Veel worden met de auto naar school gebracht,zitten uren achter de spelcomputer,buiten spelen is er niet meer bij.Dat een kind overgewicht krijgt licht heel vaak aan de ouders zelf,er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:45

gohya schreef:
@pinuts
Is idd. een vreselijk programma.Maar kinderen bewegen tegenwoordig ook veel te weinig.
Veel worden met de auto naar school gebracht,zitten uren achter de spelcomputer,buiten spelen is er niet meer bij.Dat een kind overgewicht krijgt licht heel vaak aan de ouders zelf,er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Idd, vroeger ging je ook gewoon met je vader/moeder een stuk fietsen op woensdagmiddag, of ik werd gewoon naar buiten gebonjourd (have fun!) Mocht echt niet voor de tv hangen/computeren (althans niet teveel) mooi weer was buiten speel weer. Chips en frisdrank mocht alleen op vrijdagavond en zaterdag, etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:49

Je hebt diëten en diëten.
Je kunt diëten om af te vallen (maar dan zie je inderdaad vaak crashen-eten-crashen), of je kunt een dieet zo samenstellen dat je er je hele leven plezier van hebt. Of eigenlijk dus een bewustwording van wat goed en slecht eten voor jou is en je daar je leven aan houden.
Wat niet meteen zegt dat je nooit meer eens mag zondigen, want ook dat kan deel uit maken van een dieet.

Cer: hoeveel tijd besteed jij aan boodschappen doen en koken?
Ik ben voor een gezonde maaltijd (groente en vlees, geen aardappelen ivm koolhydraten) misschien een kwartiertje bezig. Wereldgerechten van Knorr (met een hoop chemische rommel) duurt veel langer :j
Boodschappen doen kost misschien wat meer tijd, als je etiketten wil lezen. Maar dat blijft niet zo. Op een gegeven moment weet je wat je wel en niet kan kopen in een supermarkt.

Bewegen is wel een probleem qua tijd. Zeker als je je realiseert dat je verbranding pas goed op gang komt na 20 minuten. Paardrijden helpt wel. Maar in plaats van rijden, wandel ik bijvoorbeeld 1x in de week 3 kwartier/een uur met hem. Is voor mij meer beweging. Daarnaast skate ik 2x in de week een half uurtje. Dat naast 4x per week paardrijden maakt dat mijn beweging meer dan voldoende is.
Door de lipoedeem kan ik ook niet veel sporten doen. Hardlopen is bijvoorbeeld ondragelijk qua pijn. Dus zoeken naar wat welk kan. Wandelen met paard en skaten gaat prima.

Dat is wat ik bedoelde met een knop omzetten. Je moet het willen. Als je iets wil, vind je daar tijd voor. Maar alleen als je het echt wil.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:06

amanda: maar is dat wel een dieet? Dat is toch gewoon gezond eten? Lijjkt me niet fijn om altijd te denken " ik ben op dieet"

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:13

Ik ben het begonnen als dieet van SouthBeach.
Dat werkt in 3 fases. Fase 3 is eigenlijk het gezond eten.
Ik denk ook niet heel de tijd: ik ben op dieet. Daarbij vind ik dieet niet een vervelend woord ofzo. Lijnen daarentegen vind ik zwaarder klinken.
Een dieet volg je ook als je een koemelkallergie hebt. Of nou ja, de ene zegt een koemelkvrij dieet, de ander zegt gewoon dat ie geen koemelk eet/drinkt. Het is maar net welke naam je het beestje geeft.

Ik eet zelf koolhydraatarm. Of dat nou een dieet is of gewoon gezond eten is boeit me eigenlijk niet zo :D
Ik noem het een dieet op het moment dat je bewust keuzes maakt qua eten omdat er een gedachte/reden achter zit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:15

Daar kan ik wel inkomen, in die definitie :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:21

@amanda: ik vind het lastig om verse producten in huis te hebben, omdat ik maar 1x per week boodschappen doe (ben vaak pas thuis na sluitingstijd van de supermarkten). En inderdaad, ik wok dan vaak, groenten en mager vlees. Maar geen pasta, brood, koolhydraten etc. Dat is niet zo moeilijk.

Qua bewegen vind ik het ook lastig om daar tijd voor te maken, omdat ik vaak pas tegen 9 uur thuis ben. Dan moet ik nog eten, evt hardlopen en soms ook nog t huishouden doen :D Maar ja, dat is mijn probleem en dan moet je idd je leven anders inrichten om t wel voor elkaar te krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:27

Cer: ik doe ook maar 1x per week boodschappen, op de vrijdag.
Voor vrijdag t/m maandag kan ik dan echt vers groenten en vlees eten. Dinsdag eet ik altijd bij mijn ouders (9 van de 10x ook gezond, en voor mij vooral lekker makkelijk :)) ). En woensdag en donderdag eet ik uit de vriezer. Ik koop altijd meer vlees, dat gaat dan op vrijdag de vriezer in voor woensdag en donderdag. En groenten heb ik diepvries. Van Bonduelle uit die zakken is echt lekker en net zo gezond als vers.

Bewegen is dan wel lastig inderdaad. Ik werk tot 4 uur en ga daarna naar mijn paard. Daar beweeg ik dan natuurlijk al. 's Avonds ben ik vaak weg.
Het skaten doe ik dan ook meestal op vrijdag en zondag. Zeker nu het weer langer licht is, is dat wel makkelijker. In de winter is het een stuk lastiger :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:29

Amanda, precies... een dieet is gewoon een ander woord voor eetpatroon.

Cer, ik ben ook pas rond 20 uur thuis en ik merk dat ik daardoor veel minder naar de sportschool ga dan toen ik om 17.30 uur thuis was. Maar, nu plan ik veel meer: 1 avond doordeweek en 1 dag in het weekend ga ik sporten. Dan ´maar´ 2 x .... zo houd ik het wel vol.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:32

Ja ik beweeg ook bij mn paard, maar ja, dat kan altijd beter... :D

Maar de oorspronkelijke vraag was:
Citaat:
Hoe denken jullie hier over?
Ik ben er iig ernstig van geschrokken hoeveel mensen eigenlijk echt te dik zijn.

Na al deze pagina's is het verhaal dat je mensen met overgewicht er eigenlijk niet op mag wijzen, dat er bijna altijd een excuus voor is, maar dat t eigenlijk ook wel weer meevalt...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:35

Alles kan altijd beter :D
Wat Ffortuna zegt doe ik ook: plannen :j
Ik schrijf het zelfs in mijn agenda. Ik skate ook maar 2x in de week. Maar naast 4x per week rijden en nog een uurtje wandelen met paardlief is dat meer beweging dan de meeste mensen.
Aldus de fysio die lichtelijk verbaasd was toen ik dat vertelde :+

Cer: Dat is een aardige conclusie denk ik :))

Shadow0

Cer schreef:
Na al deze pagina's is het verhaal dat je mensen met overgewicht er eigenlijk niet op mag wijzen,

Dat staat nog steeds volgens mij - je hoeft volkomen vreemden niet voortdurend op van alles en nog wat te wijzen. Daar wordt de wereld zo ongelofelijk vervelend van. Net als dat het irritant is dat andere mensen zich ongevraagd bemoeien met hoe je je paard moet rijden.

pinuts

ik merk vooral dat het nog heel gevoelig is, en dat mensen vinden dat je niet snel mag oordelen. terwijl het feit gewoon is : er zijn meer dikke mensen dan vroeger. Ook het woord dik word gemeden. Waarom eig? Overconditie klinkt heel positief. Ik denk dat het gewoon leven en laten leven is:) Lekker met jezelf bezig zijn, en als je zelf niet dik wilt zijn of worden moet je er hard voor werken of het leren accepteren. Hoe dan ook, gelukkig zijn met jezelf moet je zelf doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:39

Shadow0 schreef:
Dat staat nog steeds volgens mij - je hoeft volkomen vreemden niet voortdurend op van alles en nog wat te wijzen. Daar wordt de wereld zo ongelofelijk vervelend van. Net als dat het irritant is dat andere mensen zich ongevraagd bemoeien met hoe je je paard moet rijden.

Ik spreek vreemden zowieso nergens op aan, jij? Maar de voorlichting over voeding is wel heel belangrijk, en mensen voorlichten over hoe ze goed voor zichzelf kunnen zorgen ook. Dat gebeurt met roken en drinken tenslotte ook. Waarom zou je niet kunnen melden dat je van vet vreten ziek wordt? Of een sticker op snoep dat van overgewicht je knieen kapot gaan?

Uiteindelijk is alles eigen keus, dat staat voorop :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:40

Ik zeg wel altijd dat het feit dat ik een buikje heb en goed gevulde bovenbenen mijn eigen schuld is. Daar mag best wat vanaf: omzetten in spier, want gewicht mag er niet af. Mijn bmi neigt naar ondergewicht, vetmeting zegt OEIOEIOEI DOMME [***], ik zie er uit als iemand die zwanger is in mijn favo jurkjes :+ en ik heb die vraag ook al meermaals gehad..

Toch valt mij de stijgende lijn wel erg op, ik kom graag in de sauna en daar heb je toch ook een redelijke afspiegeling. Je ziet er magere mensen, slanke mensen maarmook relatief veel mensen met 'overgewicht, of die zoals ik lijken op overgewicht', tot mensen die hun eigen voeten al in geen eeuwen gezien lijken te hebben.

En als je dan op het terras zit, aan een gezond donker waldkornbroodje valt het wel op dat juist daar de bitterballen en enorme steaks op tafel komen, bij de lunch. Dus zelf in de hand hebben: jazeker imo wel.

Wanneer het komt door medicatie vind ik het wel anders, zeker als men zijn best doet zo gezond mogelijk te zijn.

Zelf ben ik een bourgondier, ik geniet van eten maar ik let omtzettend goed op wat ik eet. Zo gezond mogelijk, genoeg agf (vers, diepvries), en compenseer met sporten.

Sporten plan ik overigens nu wel in, maandag en dinsdagavond zwemmen, donderdag fitness/zumba en skeelers in het weekend. Ik heb nu ook de energie om te sporten weer nadat ik 5 maanden ziek ben geweest.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:41

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Na al deze pagina's is het verhaal dat je mensen met overgewicht er eigenlijk niet op mag wijzen,

Onbekenden op straat aanspreken lijkt me niet handig. het onderwerp bespreekbaar houden wel