eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:03

De gemiddelde Henk en Ingrid zetten ook niet bepaald de paasei naar de nering, en zullen al helemaal niet bereid zijn hun pony, auto of te dure huis te verkopen. Ik vind niet dat het goud verkocht moet worden, wij hebben op te ruime voetgeleefd, dat moeten we nu ook oplossen. Overigens, de regering, dat zijn onze vertegenwoordigers, wij stemmen op hun plannen en de meerderheid vindt dit dus blijkbaar goed.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:13

Het eigen risico bijna verdubbeld en dat is nog eens per persoon.

Wat ik dan niet snap; waarom betalen mensen het dan niet gespreid?
Of zijn er maar enkele zorgverzekeraars die deze mogelijkheid bieden?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:20

cherie78 schreef:

Denk niet dat je gespreid kan betalen,ze boeken het bedrag n.l. automatisch van je rekening af.
Je bent verplicht [bij mijn zorg verzekering] via automatische incasso te betalen.
Voorheen kon het nog via acceptgiro,maar dat kan al een poosje niet meer.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:20

cherie78 schreef:

Dat wordt ook gespreid door veel mensen. Maar het moet wel betaald worden en de maandelijkse premie ook.
Voor veel mensen is dat nu al amper op te brengen.
Ik heb er vorige week een lijstje over bijgehouden; AOW-ers en Wajongers scoorden het hoogst maar deze groep is ook als eerste aan de beurt omdat er gelijk in januari al veel kosten gemaakt worden die meetellen voor het verplicht eigen risico.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:24

Ik kreeg mijn er rekening over januari pas begin april, dus het is niet zo dat ze meteen aan de deur staan hoor. Ik zit bij ohra, weet niet hoe andere maatschappijen het doen.
Laatst bijgewerkt door Abiola op 04-05-12 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:27

gohya schreef:
cherie78 schreef:

Denk niet dat je gespreid kan betalen,ze boeken het bedrag n.l. automatisch van je rekening af.
Je bent verplicht [bij mijn zorg verzekering] via automatische incasso te betalen.
Voorheen kon het nog via acceptgiro,maar dat kan al een poosje niet meer.

Van de zorgverzekeraar die wij hebben, is het voorstel gekomen (eind vorig jaar) om het eigen risico in 10 termijnen vooruit te betalen.
Volgend jaar wordt bekeken hoeveel ervan gebruikt is en een eventueel rest-bedrag wordt teruggestort.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:27

Abiola schreef:
Ik kreeeg mijn er rekening over januari pas begin april, dus het is niet zo dat ze meteen aan de deur staan hoor. Ik zit bij ohra, weet niet hoe andere maatschappijen het doen.

Ligt eraan hoe snel het declareren verloopt en wat voor kosten ermee gemoeid zijn.
Als je in januari het ziekenhuis bezocht hebt duurt het nog heeeeeeeel lang voor die nota bij de zorgverzekering is en verwerkt wordt.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:28

cherie78 schreef:
Van de zorgverzekeraar die wij hebben, is het voorstel gekomen (eind vorig jaar) om het eigen risico in 10 termijnen vooruit te betalen.
Volgend jaar wordt bekeken hoeveel ervan gebruikt is en een eventueel rest-bedrag wordt teruggestort.

Bijzonder dat deze constructie toegestaan is, daar sta ik van te kijken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:32

Ik loop al bijna vijf jaar flink bij de fysio. Dat kost geloof ik 30 euro ongeveer per half uur. Ik ga zeker een keer per week, soms vaker, een enkel keertje kan ik overslaan. De rekening over mijn fysio in januari kreeg ik pas in april, ik ga er niet van uit dat mijn peut zolang op zijn centjes moet wachten?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:35

Anne_GTI schreef:
cherie78 schreef:

Bijzonder dat deze constructie toegestaan is, daar sta ik van te kijken.

Waarom zou het niet toegestaan zijn?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:38

Abiola schreef:
Ik loop al bijna vijf jaar flink bij de fysio. Dat kost geloof ik 30 euro ongeveer per half uur. Ik ga zeker een keer per week, soms vaker, een enkel keertje kan ik overslaan. De rekening over mijn fysio in januari kreeg ik pas in april, ik ga er niet van uit dat mijn peut zolang op zijn centjes moet wachten?

De fysio hoeft natuurlijk niet zolang op zijn centjes te wachten.

De zorgverzekeraar "schiet" altijd de rekening voor en declareert dat gedeelte wat onder het eigen risico valt gewoon bij de verzekerde.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:38

Abiola schreef:

Fysio heeft dan het geld allang, zal ergens in februari ingediend zijn en aan hem uitbetaald. Ik vind het vrij traag om dan pas in april een nota naar de verzekerde te sturen. Als ze dan een regeling afsluiten van 10 maanden zoals hier geopperd belemmeren ze een mogelijke overstap per 1 januari want met openstaande posten mag je niet weg.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:39

De rekeningen stuurt mijn fysio naar mijn verzekeraar. Die betaalt uit. Ik kan via internet zien hoeveel ik verbruikt heb. Idem van de tandarts. Zo kom ik niet voor onverwachte verrassingen te staan.
Het eigen risico kan ik bij grotere bedragen in termijnen betalen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:41

cherie78 schreef:

Daar kan ik een heel relaas over gaan afsteken maar ik houd het kort: het verkracht de hele visie die er met de invoering van het verplicht eigen risico achter zat: mensen bewust maken van de kosten in de zorg.

Nou is in mijn opinie die hele visie erachter al een tunnelvisie geweest vanuit Den Haag.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:42

Anne_GTI schreef:
Abiola schreef:

Fysio heeft dan het geld allang, zal ergens in februari ingediend zijn en aan hem uitbetaald. Ik vind het vrij traag om dan pas in april een nota naar de verzekerde te sturen. Als ze dan een regeling afsluiten van 10 maanden zoals hier geopperd belemmeren ze een mogelijke overstap per 1 januari want met openstaande posten mag je niet weg.

Het eigen risico wordt betaald in 10 maandelijkse termijnen van januari t/m oktober.
Er blijven dan toch geen openstaande posten meer "open' per 1 januari 2013?

Het enige dat wel zo is, dat een verzekerde geld kan terug krijgen van de verzekeraar.
Ikzelf bv betaal ook het eigen risico, maar heb nog geen zorg etc nodig gehad.
Ik betaal dus ahw vooruit

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:44

Dat zal dan wel de reden zijn, het niet willen verliezen van klanten, maar aan de andere kant, als ik een verzekeraar was, mochten alle netto ontvangers best overstappen. Waarom ohra zo traag is weet ik ook niet, maar wat ik aan wilde geven is dat je niet "onverwacht" voor een uitgave staat. Ik weet al heel lang dat ik mijn eigen risico volledig moet betalen. Mijn man trouwens ook, die gaat watvaker naar de tandarts. So be it.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:44

Anne_GTI schreef:
cherie78 schreef:

Daar kan ik een heel relaas over gaan afsteken maar ik houd het kort: het verkracht de hele visie die er met de invoering van het verplicht eigen risico achter zat: mensen bewust maken van de kosten in de zorg.

Nou is in mijn opinie die hele visie erachter al een tunnelvisie geweest vanuit Den Haag.

Bijkbaar bij onze zorgverzekeraar ook (die tunnelvisie bedoel ik)
Want mensen die zorg nodig hebben of medecijnen of wat dan ook, zijn zich evengoed wel bewust hoeveel het kost, die zorg

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:45

cherie78 schreef:
Het enige dat wel zo is, dat een verzekerde geld kan terug krijgen van de verzekeraar.
Ikzelf bv betaal ook het eigen risico, maar heb nog geen zorg etc nodig gehad.
Ik betaal dus ahw vooruit

Verkapte No-claim regeling dus voor het eigen risico. Bijzonder.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:45

pff ik vind dit echt van de zotte vind 400 een hele hoop geld...zelf zou ik echt pas op t laatst van t laatst van t laatste moment naar de dokter gaan...me zoontje daarin tegen tjah ontkom je niet aan maar dit land gaat gewoon zo naar de $#%#%

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:48

cherie78 schreef:
Bijkbaar bij onze zorgverzekeraar ook (die tunnelvisie bedoel ik)
Want mensen die zorg nodig hebben of medecijnen of wat dan ook, zijn zich evengoed wel bewust hoeveel het kost, die zorg

De gemiddelde individu heeft geeeeeeeen idee wat zorg kost, alleen zijn tandartsrekening omdat ie die zelf ziet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:48

flicka schreef:
De rekeningen stuurt mijn fysio naar mijn verzekeraar. Die betaalt uit. Ik kan via internet zien hoeveel ik verbruikt heb. Idem van de tandarts. Zo kom ik niet voor onverwachte verrassingen te staan.
Het eigen risico kan ik bij grotere bedragen in termijnen betalen.

Mag ik vragen waar jij verzekerd bent?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:49

NathalietjeB schreef:
pff ik vind dit echt van de zotte vind 400 een hele hoop geld...zelf zou ik echt pas op t laatst van t laatst van t laatste moment naar de dokter gaan...me zoontje daarin tegen tjah ontkom je niet aan maar dit land gaat gewoon zo naar de $#%#%

eigen risico geldt NIET voor kinderen tot 18 jaar.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:49

NathalietjeB schreef:

Dus als jij je been breekt strompel je lekker door? Of als je een bril nodig hebt, een bezoek aan de tandarts? Bijzonder. Dit land gaat helemaal niet naar de klote, we moeten gewoon allemaal de schouders eronder zetten en de broekriem aanhalen. Dat is niet leuk, maar het is niet anders.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:51

tja....aleen zit die broekriem bij veel nederlanders al op het laatste gaatje....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:53

Ik heb nog wel een gaatjesprikker te huur :D