Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:43

Dat veranderd nooit....Vroeger ging het op een briefje rond in de klas of stond het op de wc-deur.
Pesten en groepsdruk is al zo oud als het bestaan van de mensheid denk ik... En het is een illusie om te denken dat dat ooit veranderd.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:44

Tigra_ schreef:
Wat sneu dat je op zo'n jonge leeftijd al in de put zit dat je er een eind aanmaakt.

Citaat:
Wat ik me slechts afvraag is hoe zij zover heeft kunnen zinken zonder dat er iemand ingegrepen heeft, juist met alle tweets die al zo triest overkomen....

Tja je weet niet of er niet is in gegrepen, misschien wel en misschien was het voor de ouders niet duidelijk als ze dat zegt op het internet wil niet zeggen dat ze in het openbaar ook down gedroeg. Of dat het zo erg was, pubers kunnen sowieso van gedrag veranderen van de ene op de andere minuut.
En misschien was het gewoon in een opwelling dat ze het heeft gedaan.
Je kan niet iedereen helpen die in een depressie zit, ze zullen het uiteindelijk toch echt zelf moeten doen om er terug uit te geraken.

En niet alle ouders kunnen met een kind dat door pestgedrag van andere depressief is omgaan.
Mijn ouders werden bijvoorbeeld niet boos op de pesters maar boos op mij omdat ik sacherijnig en verdrietig was en omdat ik mij liet pesten.
Bij sommigen ouders kan het meet kwaad dan goed doen als ze zich ermee gaan bemoeien

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:04

Nog iemand heeft zelfmoord gepleegd omdat ze op zo'n lijst stond, social media............. :n

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:07

Ze heeft niet om die bangalijst zelfmoord gepleegt, dat maakt de (social) media ervan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:29

Al is een bangalijst slechts een kleine factor geweest, als het heeft bijgedragen aan de gevolgen voor dat meisje, is het verwijtbaar. Daar kunnen we heel lang over praten, maar zo'n bangalijst is schandalig, schofterig en onmenselijk. En de wet denkt daar hetzelfde over.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:32

Dat is zeker zo! Maar het is gewoon vervelend om te horen als je er zo dicht bij staat zegmaar :-)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:18

Dat kan ik me voorstellen!
Ik denk dat men terughoudendheid zou moeten betrachten bij het spreken over dit soort zaken, vooral als men niet weet hoe de vork in de steel zit. En misschien moeten we allemaal ook eens wat minder willen weten hoe alles exact gegaan is, en ons richten op wat nuttig is. Namelijk in zijn algemeenheid bekijken wat gevolgen kunnen zijn van bijvoorbeeld een bangalijst of pesten, zonder de concrete situaties uit te willen pluizen. Bangalijsten, pesten, etc. Gewoon een duidelijk standpunt innemen met z'n allen. Sociale controle uitoefenen. Dat is mijn mening. Ik hoef het fijne niet te weten over dit ene meisje. Dat het gevolgen kan hebben, en grote gevolgen, is voor mij voldoende. Een hele discussie over welke problemen ze precies had, of haar ouders wel juist hebben gehandeld, etc. vind ik niet op z'n plaats. Het gaat ons niet aan. Het is niet aan ons te oordelen over of het wel of niet te begrijpen is dat iemand zelfmoord pleegt. Een bangalijst = smaad. Aantasting van eer en goede naam. Bewust. Ik vind dat we daar hard tegen moeten optreden. Meteen in de kiem smoren.

Sterkte aan vrienden, kennis, nabestaanden. Het is al erg genoeg.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:20

Zware opmerking misschien, maar het is aan de ouders om een kind autonoom te laten worden. En nee dat kan een kind van 13 nog niet zijn, en wie weet waren er beperkingen in het spel, maar ouders kunnen er zeker wel grote stappen in maken waardoor een kind niet meer kwetsbaar is voor zulke lijstjes/opmerkingen/etc.

Als je het mij vraagt liggen de wortels van dit soort problemen bij kinderen bij de ouders... Die horen goed te kunnen anticiperen op het karakter en de leefomgeving van hun kind, maar ja er zijn helaas maar weinig ouders die zich daar actief mee bezig houden..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:26

JuliaMaria schreef:
Als je het mij vraagt liggen de wortels van dit soort problemen bij kinderen bij de ouders... Die horen goed te kunnen anticiperen op het karakter en de leefomgeving van hun kind, maar ja er zijn helaas maar weinig ouders die zich daar actief mee bezig houden..

Bedoel je nu de ouders van het kwetsbare, gepeste kind? Of de ouders van de kinderen die pesten en bangalijsten maken?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:34

Gatverdamme wat reageren sommige mensen hier naar!! Een 13 jarig meisje kan wel degelijk psychisch in de war zijn! Vreselijk als dit je als ouder en kind overkomt. Waar is al deze ellende discussie hier nou voor nodig je haalt het meisje er niet mee terug.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:41

Ik heb sterk het idee dat het niet alleen door de Bangalijst komt.
Een beetje meid zou zeggen: '' Oké ik sta erop.. , iemand heeft blijkbaar een hekel aan me. En dan? ''

Meestal zijn het niet eens de sletten ,maar word je er opgezet omdat iemand gewoon een hekel aan je heeft ed.

Gelukkig in mijn omgeving is het nog helemaal niet actueel (de lijst) dus veel meer kan ik er niet over zeggen.

Toch wel naiief dat iedereen gelooft dat het door de lijst komt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:09

gummie schreef:
JuliaMaria schreef:

Bedoel je nu de ouders van het kwetsbare, gepeste kind? Of de ouders van de kinderen die pesten en bangalijsten maken?

Ik bedoelde in eerste instantie de ouders van het te kwetsbare kind. Maar het geldt ook voor de ouders van pestende kinderen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:13

Zullen de ouders fijn vinden om te horen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:19

En als het allemaal zo makkelijk was als de ouders het maar zouden kunnen oplossen, dan was er een hoop gepest en ellende minder op de wereld. Maar helaas helaas, in de realiteit is dat maar wishfull thinking. Zelfs al zouden je ouders de beste psychologen zijn, dan nog niet heb je garantie dat je behoed wordt van zoiets. Uiteindelijk draait het voor een groot deel ook om je zelfbeeld en je eigen draagkracht, en daar kan iemand je in ondersteunen, maar toch kan enkel de persoon zelf aanvoelen of hij wel of niet sterk genoeg om zulke dingen te doorstaan. Ik denk dat je zelf ouder moet zijn van een gepest kind om pas echt te voelen hoe machteloos je bent, en hoe pijnlijk het is als anderen je er ook nog eens op wijzen dat jij dat wel zou hebben kunnen voorkomen "als je maar dit" of "als je maar dat" had gedaan...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:20

Nogmaals, er was veel meer aan de hand dan die lijst, dus trek geen verkeerde conclusies... en denk eens na hoe zo'n conclusie kan overkomen...

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:22

JuliaMaria schreef:
gummie schreef:

Ik bedoelde in eerste instantie de ouders van het te kwetsbare kind. Maar het geldt ook voor de ouders van pestende kinderen.

Dikke, vette bullshit. Sorry dat ik zo ontzettend direct reageer, en dat je hier nu de dupe van bent, maar als ik opmerkingen als deze lees, gaat mijn bloed koken. In mijn opinie dus weer iemand die totaal niet weet waar ze het over heeft. Wederom mijn vraag: Heb je het zelf meegemaakt? Zo niet dan zijn opmerkingen als deze niet meer dan een trap nageven op een toch al enorm pijnlijk onderwerp.

Ik zal niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik heb WEL de ervaring van het zijn van zo'n kwetsbare leeftijd en het dan in en in getreiterd worden door leeftijdsgenootjes.
Op de middelbare school ben ik zelfs van mijn ouders gaan stelen, omdat ik bedreigt werd door meiden in mijn klas - om ze maar af te kopen, om maar met rust gelaten te worden.
Ik werd bedreigd met in elkaar geslagen te worden, met een mes gestoken te worden... de fiets van een klasgenootje is vernield omdat men dacht dat het MIJN fiets was (we hadden dezelfde fiets, maar haar zadel stond iets hoger, en ik was groter, dus werd de conclusie getrokken dat dat mijn fiets zou moeten zijn...).
Je schaamt je, je twijfelt aan jezelf. Er is NIETS wat mijn ouders op dat moment hadden kunnen doen om mij er anders over te laten denken. Ook in de jaren daarvoor, op de basisschool.

In de leeftijd van 7-10 werd ik dagelijks in elkaar geslagen door 5 jongens uit mijn klas, achter een garage, onderweg naar huis. Ik zat onder de blauwe plekken en bulten, maar durfde niets te zeggen uit angst dat het alleen maar erger zou worden.

Ik ben jaren vernedert geweest door meerdere kinderen in de klassen waar ik in heb gezeten, omdat ik onderontwikkelde spieren rond mijn knieen had, en ik zodoende niet snel genoeg kon wegrennen als het weer eens raak was.

De enige keer dat er IETS aan het licht kwam, was toen de school van andere ouders vernam dat ik maar gek verklaard moest worden - dit bericht kwam van een moeder, die samen met de andere kinderen mij na schooltijd stond op te wachten zodat ze mee kon pesten, zodat zodoende haar kind maar niet gepest zou worden. De school heeft mij toen, onder druk van die moeder, naar een psycholoog gestuurd. En weet je wat die psycholoog zei toen ik als dreumes van amper 11 vroeg: En, doktor, ben ik nu gek...?
Wij gaan die school van jouw eens bellen, want degene die jou hierheen gestuurd heeft is zelf hardstikke gek.

Nee, mijn ouders hadden NIETS anders kunnen doen om mij 'harder' te maken. NIETS had mij kunnen voorbereiden op de zieke geesten die sommige mensen en met name andere kinderen kunnen hebben.

Dus, mijn advies. De volgende keer als je zo'n ontzettend tactloze opmerking wil plaatsen, denk eerst maar eens na voordat je met de vinger gaat wijzen, klaarblijkelijk weet je helemaal NIETS.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:29

Ik zou het iets minder heftig gesteld hebben misschien, maar ik ben het in deze wel met StefenYnia eens eigenlijk. Ik vind het nogal een vinger naar de ouders.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:31

Het is niet alleen door die bangalijst, ook door haar privésituatie.
Een meisje zag haar aan die boom en die heeft toen de politie gebeld geloof ik.
maar dit is wat ik heb gehoord :p

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:33

Ìn mijn periode van gepest zijn, denkend aan zelfmoord heb ik ook nooit 1 woord tegenover mijn ouders gezegd. En je zag het niet aan mij, na school was ik vrolijk, ik haalde hoge cijfers op school enz. Maar tijdens school was het gewoon niet te harden, ouders wisten wel van pesten maar niet hoe erg het was.

Mijn moeder heeft zat keren met de mentor en rector gepraat, maar daar werd het erger van. Dus wat doe je dan als puber, je vertelt het maar niet meer want dan gaat je moeder naar school en wordt het erger. Dus je doet je best om het te verbergen.

Je mag dit niet bij de ouders neerleggen, maar je moet dit bij degene die pesten. Die weten niet wat voor gevolgen het heeft later.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:38

JuliaMaria schreef:

Dat is een antwoord dat vaak wordt gegeven, en waar ik niet bij kan met mijn verstand. In mijn ogen is dat de omgekeerde wereld. Ik zeg: in de eerste plaats is het de taak van iedereen om een soort van sociale controle uit te oefenen om zo pesten tegen te gaan. Het heeft wel degelijk met opvoeding te maken. Als het niet stoer is, wordt het niet gedaan. tegelijkertijd kan ik me herinneren dat uit onderzoek niet zo lang geleden is gebleken dat pesters later vaker het criminele pad op gaan. En dan nog willen mensen suggereren dat het gepste kind meer weerbaar moet worden gemaakt... In plaats van te zeggen dat pesten not done is.

Weet je wat ik mooi vind? Dat programma "over de streep". Jongeren meer inzicht geven in elkaar. Meer begrip kweken. Met je neus op de feiten gedrukt worden. en dus niet: de gepeste kinderen allerlei lessen geven. Nee.

Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe ouders van pesters, school en de pesters zelf gezamenlijk sterk stonden in hun opvatting "dat het allemaal wel mee valt", "dat een kind tegen een stootje moet kunnen", etc. Dat is weglopen voor je verantwoordelijkheid, en totaal niet logisch. Als je WEET en ZIET dat de een schade aan de ander berokkent, moet je ingrijpen en degene die de schade veroorzaakt tot inzicht brengen. En niet de persoon die geschaad wordt met de schade laten zitten en het maar uit laten zoeken alsof die een zwakkere in de maatschappij is.

Het is net zoiets als bij je buren de ramen ingooien met een baksteen, en als je er op wordt aangesproken gewoon zeggen: had je maar tralies voor de ramen moeten doen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:39

Mijn ouders hebben ook nooit iets geweten. Een keer zagen mensen dat ik me niet goed voelde en werd ik plots naar de vertrouwenspersoon van school gestuurd. Die mij vroeg of er iets aan de hand was. En ik de totale onschuld zelve. Iets aan de hand? Nee hoor, hoe kom je er bij? Ach, misschien wat slecht geslapen joh, nee hoor geen zorgen maken, alles gaat primà met me! *sympathieke glimlach* . En dat kon ik thuis ook gemakkelijk volhouden. Een keer-op basisschoolleeftijd-vroegen mijn ouders ook of er iets was, en zelfs toen kon ik heel overtuigend lachen en zeggen, nee hoor, helemaal niets!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:45

Blue_Eyes schreef:
Ik zou het iets minder heftig gesteld hebben misschien, maar ik ben het in deze wel met StefenYnia eens eigenlijk. Ik vind het nogal een vinger naar de ouders.

Ik had al een waarschuwing bij mijn opmerking gezet, het teruglezend zie ik mijn woede er ook wel in, maar ik zal het toch niet veranderen, veelal ook omdat ik bij het lezen van het profiel van de desbetreffende persoon op wie ik reageerde zag, dat zij pedagogie en psychologie studeert.

Ik ben dit ook gaan studeren, en ben inmiddels afgestudeerd. In Nederland en Engeland. Nogmaals, ik heb de wijsheid niet in pacht, maar dat soort opmerkingen van iemand die toch echt beter zou moeten weten in mijn opinie (opleiding afgemaakt of niet...), daar gaat mijn bloed ECHT van aan de kook.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:48

gummie schreef:
Het is net zoiets als bij je buren de ramen ingooien met een baksteen, en als je er op wordt aangesproken gewoon zeggen: had je maar tralies voor de ramen moeten doen.

_/-\o_ Heel mooi gezegd. +:)+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:55

Ik vind het echt zo'n onzin dat gesteld wordt dat ouders in situaties als deze ook maar iets hadden kunnen doen om het te voorkomen!!
Ben er wel zeker van dat reacties van ouders een grote rol spelen in hoe kinderen over zichzelf denken! Een klein voorbeeld. Een ouder zegt tegen zijn/haar kind 'Wat heb je toch een dikke kont!' En of dat nu als grap bedoelt is of gemeend, een kind zal dit zeker in zijn/haar achterhoofd houden. (denk wel zeker dat dit voor een meisje een belangrijker 'onderwerp' is dan voor een jongen) Als andere kinderen dit dan ook noemen, zul je snel denken 'O, het zal wel waar zijn, want m'n vader/moeder zegt dit ook!?' Dus dat de rol van ouders heel groot is, ben ik zeker van overtuigd!
Maar wanneer er in het koppie van een kind echt dingen rond gaan, die eigenlijk voor geen ander te begrijpen zijn, is er werkelijk GEEN MENS die zo'n noodlottig einde kan voorkomen!
En tuurlijk is de een de ander niet. In sommige gevallen zal veel praten wel helpen. Zal professionele hulp wel helpen. Zullen medicijnen wel helpen. Gelukkig wel. Maar wanneer het dan (helaas) wel mis gaat en er voor een einde wordt besloten, moet er niemand denken dat er íemand nog iets had kunnen doen om het te voorkomen!! Het enige waar dan nog spijt voor kan zijn, is dat het leven van de persoon in kwestie niet zoveel mooier had kunnen zijn in zijn/haar ogen!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:07

Zolang er niets verandert aan de houding van scholen, pesters en de ouders van pesters, maakt het niets uit of de ouders van het gepeste kind het weten. Je moet de oorzaak wegnemen. De ouders van het gepeste kind kunnen slechts aan symptoombestrijding doen zolang de overige partijen medewerking weigeren. En dat gebeurt nog altijd, door pesten niet keihard af te keuren en gevolgen de onderschatten.

Mijn moeder heeft bijvoorbeeld wel een rechtzaak gewonnen wegens smaad en laster richting ons gezin toen mijn broers en ik nog klein waren. Gevolgen van pesterijen. Erg leuk allemaal, vast heel grappig bedoeld. Hilarisch tijdens carnaval en dat soort feestjes. Roddels, roddels, roddels. Ze heeft echter niet kunnen voorkomen dat o.a. mijn broer doodsangsten heeft uitgestaan als gevolg van achterna zitten, van de fiets aftrappen, etc. Ze heeft niet kunnen voorkomen dat gebeurtenissen in ons latere leven de vroeger opgedane ervaringen met het pesten heeft doen omhoogkomen. Een ouder heeft geen poot om op te staan als het gaat om het psychisch welbevinden van zijn of haar kind.