Robert M wil meer begrip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:29

IMJ schreef:
Ik vind dat ook bewonderenswaardig. Ik zou het echt niet kunnen nl. Ik kan niet objectief kijken naar zo'n geval.

Ik kan me nog herinneren dat er jaaaaaren geleden in duitsland een moeder was die in de rechtszaal haar geweer leegschoot op de verkrachter van haar dochtertje .. iedereen weet dat dat niet mag maar god wat begreep iedereen haar situatie en wat hoorde je veel om je heen: ik zou precies hetzelfde gedaan hebben.

Ben benieuwd wat voor straf die heeft gekregen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:36

IMJ schreef:
Ik vind dat ook bewonderenswaardig. Ik zou het echt niet kunnen nl. Ik kan niet objectief kijken naar zo'n geval.

Ik kan me nog herinneren dat er jaaaaaren geleden in duitsland een moeder was die in de rechtszaal haar geweer leegschoot op de verkrachter van haar dochtertje .. iedereen weet dat dat niet mag maar god wat begreep iedereen haar situatie en wat hoorde je veel om je heen: ik zou precies hetzelfde gedaan hebben.

Staande ovatie van mijn kant voor die moeder, eerlijk waar! _/-\o_ Het is toch van de zotte dat zo'n broodm*ngool zijn gang maar kan blijven gaan en vervolgens alleen een "foei" te horen krijgt (zoals dat in ons rechtssysteem helaas vaak het geval is), terwijl de slachtoffers levenslang krijgen. Vervolgens mag je voor die idioot ook nog eens grof geld neerleggen voor zijn opsluiting... Het zou een hoop geld schelen en een gevoel van rechtvaardigheid geven als hij zou kunnen gaan hemelen. }> Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die min of meer voor zo'n ... in de bres springen, dan ben je mijns inziens net zo gestoord. Je kunt als advocaat ook weigeren, lijkt mij.

Vjestagirl

Re: Robert M wil meer begrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:40

Ja, want die moeder haar kinderen zijn nu niet alleen misbruikt, maar moeten het ook zonder de steun van hun moeder doen, die waarschijnlijk opgesloten zit voor moord/doodslag etc. Staande ovatie voor dat moederschap...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:59

Gekke is dat als ik google op "duitse moeder schiet verkrachter van dochter neer" ik niets meer kan vinden dan andere mensen die ook op zoek zijn naar een link van dit verhaal. Het is ook al een jaar of 20 geleden, als het niet langer is.
Dat is dus inderdaad het volgende probleem. De kinderen hebben geen moeder meer... die komt dan vast te zitten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:04

Shenavallie schreef:
IMJ schreef:

Staande ovatie van mijn kant voor die moeder, eerlijk waar! _/-\o_ Het is toch van de zotte dat zo'n broodm*ngool zijn gang maar kan blijven gaan en vervolgens alleen een "foei" te horen krijgt (zoals dat in ons rechtssysteem helaas vaak het geval is), terwijl de slachtoffers levenslang krijgen.

Ik denk echt niet dat zo iemand nog ooit op vrije voeten komt hoor, ook niet in dit rechtssysteem. Ik denk dat hij zijn leven mag gaan slijten in een tbs kliniek.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:05

Vjestagirl schreef:
Ja, want die moeder haar kinderen zijn nu niet alleen misbruikt, maar moeten het ook zonder de steun van hun moeder doen, die waarschijnlijk opgesloten zit voor moord/doodslag etc. Staande ovatie voor dat moederschap...

Ach, als iemand mijn dochter misbruikt en vermoord, heb ik weinig te verliezen, maar ik zou er mijn levenstaak van maken zo'n gast zijn leven zuur te maken. Reken maar van YES, als je niet met je poten van mijn kind af kan blijven!!! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:11

randalinpony schreef:
DaniBanani schreef:
Maar op je 11e ben je je volledig bewust van wat er gebeurt. Dat vind ik op geen enkele manier te vergelijken met een baby die dat bewustzijn niet heeft.

Een tweejarige is juist druk bezig met het ontwikkelen van dat bewustzijn, het leren ervaren van zijn eigen in tegenstelling tot andermans behoeften, het losmaken van de moeder, en ook met de basis leggen voor de ontwikkeling van zijn sekse-identiteit!

Dat misbruik op die leeftijd geen schade zou geven, geloof ik daarom absoluut niet.

En zelfs babys zijn geen loze hulzen waar je melk in giet en waar dan af en toe poep uit komt, maar sociale wezens die druk bezig zijn hun positie tot de wereld te bepalen - dus ik denk dat misbruik daar zeker het hechtingsproces kan verstoren, misshien wel op dezelfde manier als mishandeling of verwaarlozing.

Inmiddels is er door deskundigen duidelijk aangegeven de afgelopen dagen dat er dus WEL sprake kan zijn van zware schade bij die kleintjes. Iets wat ik me enorm kan voorstellen, want vergis je niet in baby's en hele jonge kinderen. Sommige van die kinderen zouden al last hebben van postraumatische stress. Dat zegt toch wel wat. In- en intriest. Die man is wel degelijk een monster met zijn zieke afwijkingen. :(

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:12

Hetgeen Robert M. gedaan heeft is walgelijk en ik kan me de wens om eigen rechter te spelen ontzettend goed voorstellen (mijn emotie zegt ook castreren die man, opsluiten en de sleutel weggooien) maar de vraag is of je daar die kinderen mee helpt? En als je in dit geval eigen rechter mag spelen waar leg je dan de grens, in welke gevallen mag er eigen rechter gespeeld worden?

Een filosoof (weet even niet meer welke) heeft ooit gezegd dat je de mate van beschaving van een land kan meten aan hoe humaan er met de misdadigers omgegaan wordt...

Ook ik ben van mening dat Robert M. nooit meer de kans moet krijgen om weer kinderen de misbruiken en waarschijnlijk zal dat alleen lukken als hij levenslang opgesloten wordt. In zijn geval is dat het ook waarschijnlijk dat hij eerst gevangenisstraf krijgt en dat daarna de maatregel TBS opgelegd wordt, zodat hij in een TBS kliniek komt. Die zal hij (terecht) met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit meer verlaten.

En over de schade die de slachtoffertjes er van ondervinden. In de eerste levensjaren wordt de basis gelegd voor de hechting. Door het misbruik door een persoon die een klein kind verzorgd en die door het kind vertrouwd wordt, kunnen stoornissen in de hechting ontstaan. Uit deze hechtingsstoornissen kunnen weer allerlei soorten gedragsstoornissen naar boven komen. Dit kan zich zelfs op latere leeftijd nog uiten. Dus Robert M. heeft met zijn walgelijke daden waarschijnlijk nog meer schade aangericht dan nu te zien is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 13:17

Esplendido schreef:
En over de schade die de slachtoffertjes er van ondervinden. In de eerste levensjaren wordt de basis gelegd voor de hechting. Door het misbruik door een persoon die een klein kind verzorgd en die door het kind vertrouwd wordt, kunnen stoornissen in de hechting ontstaan. Uit deze hechtingsstoornissen kunnen weer allerlei soorten gedragsstoornissen naar boven komen. Dit kan zich zelfs op latere leeftijd nog uiten. Dus Robert M. heeft met zijn walgelijke daden waarschijnlijk nog meer schade aangericht dan nu te zien is.

Precies en er is een grens tussen denken en doen, alhoewel als Robert niet meteen opgepakt was na de beelden op TV van het eerste kindje........ ik denk dat een ouder hem dan allang aan zijn einde geholpen had.
Maar tussen daad en droom staan wetten in de weg en dat is ook prima

Maar om begrip vragen gaat mij echt een straat te ver
Laatst bijgewerkt door sarabande op 20-03-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:17

IMJ schreef:
Gekke is dat als ik google op "duitse moeder schiet verkrachter van dochter neer" ik niets meer kan vinden dan andere mensen die ook op zoek zijn naar een link van dit verhaal. Het is ook al een jaar of 20 geleden, als het niet langer is.
Dat is dus inderdaad het volgende probleem. De kinderen hebben geen moeder meer... die komt dan vast te zitten.

Marianne Bachmeier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marianne_Bachmeier

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:22

Volgens mij is uit de onderzoeken die naar de persoonlijkheid van Robert M. zijn gedaan ook naar voren gekomen dat hij nogal Narcistisch is (buiten andere stoornissen die hij misschien ook nog heeft). Door die Narcistische gedragsstoornissen vindt hij zichzelf geweldig en ontzettend belangrijk om het maar even heel simpel te zeggen, dit zou kunnen verklaren waarom hij om meer begrip vraagt. Bovendien zou het mij niet verbazen als hij ook nog eens een stoornis heeft die maakt dat hij geen empathiegevoelens kent.. Niet dat ik hiermee zijn walgelijke daden goed wil praten of iets dergelijks!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:24

Die had zeker net "A time to kill" gezien, die film gaat ook over dit thema.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:25

Electra63 schreef:
IMJ schreef:

Marianne Bachmeier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marianne_Bachmeier

Wat goed zeg. Hier staat moordenaar en dat klopt ook, tevens heeft hij haar dochter verkracht..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 13:26

Esplendido schreef:
Volgens mij is uit de onderzoeken die naar de persoonlijkheid van Robert M. zijn gedaan ook naar voren gekomen dat hij nogal Narcistisch is (buiten andere stoornissen die hij misschien ook nog heeft). Door die Narcistische gedragsstoornissen vindt hij zichzelf geweldig en ontzettend belangrijk om het maar even heel simpel te zeggen, dit zou kunnen verklaren waarom hij om meer begrip vraagt. Bovendien zou het mij niet verbazen als hij ook nog eens een stoornis heeft die maakt dat hij geen empathiegevoelens kent.. Niet dat ik hiermee zijn walgelijke daden goed wil praten of iets dergelijks!

Dat klopt allemaal, maar daar zijn advocaten voor om dat in juiste banen te leiden

Hier hebben mensen zoveel bewondering voor die advocaten.
Ik niet, nadat ik een artikel gelezen had waarin Van der Goot voor het proces vertelde dat hij vele genoeglijke uren met zijn cliënt had doorgebracht en vervolgens proberen ze de ouders het zwijgen op te leggen en laten de gestoorde uitflippen tegen alles en iedereen, daar heb ik geen bewondering voor, in tegendeel.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:31

Vjestagirl schreef:

Volgens Wiki:
Citaat:
De rechtbank was mild wegens vermeende verminderde toerekeningsvatbaarheid

Ze is na drie jaar vrijgekomen. Ik had het er voor over. Slechte moeder? Echt niet.
"Jij" (dader) komt aan mijn kinderen, dan kom ik aan jou.
Ik denk dat je het pas echt kan beoordelen als je zelf moeder bent/wordt.

Ik vind het werkelijk vreselijk. Ik word er echt naar van. |(
Arme kindjes. De onschuld die ze behoren te hebben. De vrolijkheid, zo onschuldig.... Afgepakt door zo'n ramdebiel. _-:(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:33

Het gaat erom dat je kinderen dan behalve verkracht, ook nog is moederloos zijn. Met een beetje pech betekent dat ook nog: een pleeggezin. 3 Jaar missen van het leven van je kinderen, dat is heel veel. Voor de kinderen lijkt ook dat me traumatisch.

Wil niet zeggen dat ik die aktie niet begrijp, heel erg goed juist..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:33

Geen pleeggezin, vader is er ook nog.
3 jaar is te overzien. Die vent komt nooít meer aan andere kinderen.
(Mijn emotie spreekt hier hè)
Laatst bijgewerkt door Meloen op 20-03-12 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:34

Juridisch gezien kan ik de poging die de advocaten hebben gedaan om de ouders het zwijgen op te leggen begrijpen, maar maatschappelijk gezien niet. Ik ben van oordeel dat ouders voor hun kind moeten kunnen spreken als het kind zelf niet in staat is dat te doen. Ik ben dan ook heel tevreden met de uitspraak van de rechtbank daarover en met de uitspraak van de wrakingskamer. Gelukkig is er momenteel een wetsvoorstel in behandeling dat dit spreekrecht van ouders voor hun kinderen mogelijk maakt in de toekomst.

Hetgeen de ouders in het kader van hun spreekrecht tijdens de zitting zeggen, geldt echter niet als bewijs in de zaak. Maar de rechtbank hoort wel wat de gevolgen voor de slachtoffers zijn geweest en dat is mede van invloed op de strafmaat.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:41

Esplendido schreef:

Dit soort daden gebeurt doorgaans door psychopaten, niet door 'simpele' narcisten. Bovendien vindt ook een narcist zichzelf niet geweldig maar doet hij zich zo voor om zijn onzekerheid en het feit dat hij zichzelf waardeloos vindt te verbloemen.

Empathie is een competentie waarvan de aanleg er bij babies al is maar die je wel moet leren. Als een kind niet met empathie in aanraking komt (doordat bijvoorbeeld zijn ouders geen empathie of begrip voor hem tonen) kan hij het ook niet leren. Dat zou ook verklaren waarom hij zo graag begrip wil, misschien een blijvende smeekbede om begrip en goedkeuring van zijn ouders. Ook mensen waar veel minder mis mee is dan deze dader laten zien dat begrip iets is dat je pas kunt opbrengen als je het zelf gekregen hebt. Een gebrek aan begrip is in mijn ogen dan ook kindermishandeling, als was het maar omdat het bij mannen vaker tot zedendelinquentie leidt.

Tijdens mijn opleiding heb ik wel eens een film gezien van een pedofiel. Die man was onder vrijwillige behandeling. Hij legde uit dat hij als een nogal lelijke jongen met emotioneel verwaarlozende ouders het idee had dat er in de wereld niemand was die van hem hield of ook maar om hem gaf. Hij had nog nooit een vriend gehad, laat staan een vriendin. Tot hij ergens in zijn puberteit bij een neef op bezoek was wiens dochtertje naar hem lachte en onaangekondigd bij hem op schoot kwam zitten. Hij voelde zich op dat moment zo geaccepteerd door dat kleine meisje dat er een groot gevoel van emotie door hem heen ging. Sindsdien op kleine kinderen viel (met als ideaal meisjes die leken op dat meisje in die leeftijd). Begrip en acceptatie is dus de sleutel. Maar niet iedereen krijgt dat voorrecht. Zo hebben bijvoorbeeld lelijke mensen of gehandicapten inderdaad minder kans op sociale acceptatie.

Maar dat is het probleem nou juist; mensen kunnen hier geen begrip voor opbrengen, ook psychologen en psychiaters niet, ook al doen ze nog zo hun best. Daarom is er weinig hoop voor dit soort mensen, alle hulp komt decennia te laat.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:42

Meloen schreef:
Geen pleeggezin, vader is er ook nog.
3 jaar is te overzien. Die vent komt nooít meer aan andere kinderen.
(Mijn emotie spreekt hier hè)

Maar als je het zo gaat bekijken stel je je eigen belangen/emoties voor die van je (getraumatiseerde) kind.. Dan vindt je het dus eigenlijk belangrijker je eigen wraakgevoelens te kunnen botvieren, dan er voor je kind te zijn. Want 3 jaar, dat is te overzien? Voor wie, je kind?

Ik denk dat je als ouder je kind het beste helpt door wél op te komen voor diens rechten, maar op een legale manier, en verder je best doet het kind zo goed mogelijk te begeleiden en ondersteunen.

Zoals al beschreven is krijgt een kind dat op jonge leeftijd is misbruikt vaak een hechtingsstoornis, denk je dat een moeder die je dan ook nog 3 jaar 'in de steek laat', dat er beter op maakt?

Even voor de duidelijkheid, ik begrijp de emoties van ouders volkomen, maar ik denk niet dat het kind ermee gebaat is die emoties ook de overhand te laten nemen en in de gevangenis te komen. En naar mijn mening moeten de belangen van het kind hierin centraal staan.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:47

Ik denk dat je het dan als moeder niet meer logisch kunt beredeneren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 13:53

Meloen schreef:

Precies, die dochter was ook vermoord he, wat heb je als moeder dan nog te verliezen

Esplendido jij verwoord wat ik probeer te zeggen. Dat maatschappelijk gezien de advocaten zich anders hadden moeten opstellen, waarbij ze niet noodzakelijkerwijs het belang van hun cliënt hoeven te schaden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:54

Ik bedoelde ook niet dat zijn wandaden door Narcisme en onmogeliheid tot empathie kwamen, maar wel zijn vraag om meer begrip. En misschien heb ik Narcisme niet helemaal juist omschreven excuus daarvoor. Ben zelf ook geen psycholoog maar heb wel veel rapportages van psychologen ed in strafzaken gelezen. Ik weet dat mensen die dat soort walgelijke dingen doen vaak psychopaat zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:58

Esplendido schreef:
Ik bedoelde ook niet dat zijn wandaden door Narcisme en onmogeliheid tot empathie kwamen, maar wel zijn vraag om meer begrip. En misschien heb ik Narcisme niet helemaal juist omschreven excuus daarvoor. Ben zelf ook geen psycholoog maar heb wel veel rapportages van psychologen ed in strafzaken gelezen. Ik weet dat mensen die dat soort walgelijke dingen doen vaak psychopaat zijn.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor.
Hij vindt zichzelf wrs geweldig (al dan niet voorkomend uit onzekerheid) en vindt zijn verhaal dus ook niet onbegrijplijk. Als mensen dat nu is zouden willen horen dan begrijpen ze hem beter.
Toch?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:06

Meloen schreef:

Dat denk ik zelf ook. Ik heb ook jarenlang geroepen dat als iemand mijn kind iets aan doet, dat ik bereid ben om daarvoor te gaan zitten. Hij heeft een geweldige achterban, maar zijn moeder missen zou toch het ergste zijn. Maar als je je kind ermee verliest (moord), dan heb je zelf inderdaad niets meer te verliezen en dan zou het me werkelijk niets meer uitmaken. Om eerlijk te zijn, ben ik een beetje dubbel qua mening. Mijn gevoel zegt "afmaken die handel" en mijn verstand zegt "dan moet een kind (het slachtoffer) nog meer lijden".