God..Fried van bouillon
fiets..ushima

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amaris schreef:Jessix schreef:Vloeken is voor mij een teken van onmacht. Ik doe het zelf nooit. Vroeger wel, toen begaf ik me ook in kringen waar het normaal was om je zo te uiten. Aangeleerd gedrag dus! Gelukkig is het ook heel makkelijk af te leren.
Dat klinkt redelijk... uuhh veroordelend? Alsof je uit 'bepaalde kringen' moet komen om een keertje k*t te roepen als er iets gruwelijk mis gaat. Ik ben het levende bewijs dat dat niet zo is want ik kom uit redelijk okeeje kringen en ja, ook ik roep wel eens k*t als er iets mis gaat.
En verder is vloeken misschien inderdaad een teken van onmacht. Tja... en wat dan nog? Als ik me ergens vreselijk pijn aan doe zal ik me wel vreselijk onmachtig voelen dat ik vloek. En daar geef ik helemaal niets om.
Jessix schreef:Vloek jij maar lekker een eind weg.Ik stoor me er niet aan. Ben alleen zelf wel blij dat ik niet zo ben.
Jessix schreef:xHaithi schreef:Voel je jezelf dan beter dan iemand die vloekt omdat jij het niet doet en jij dat blijkbaar een meerwaarde vindt?
Vloeken is een teken van onmacht en bovendien niet erg netjes.
Magrathea schreef:En het is verkeerd om af en toe de macht over de dingen die je gebeuren kwijt te zijn?
Als jij je kleine teen stoot, wat onnoemelijk veel zeer doet, dan doe je dat niet expres (tenzij je een één of andere gekke masochist bent ofzo). Dus iets onmachtigs uiten is dan compleet legitiem imo.
Maar fijn dat jij nooit de controle over je leven verliest
Jessix schreef:Magrathea schreef:En het is verkeerd om af en toe de macht over de dingen die je gebeuren kwijt te zijn?
Als jij je kleine teen stoot, wat onnoemelijk veel zeer doet, dan doe je dat niet expres (tenzij je een één of andere gekke masochist bent ofzo). Dus iets onmachtigs uiten is dan compleet legitiem imo.
Maar fijn dat jij nooit de controle over je leven verliest
Het heeft niets te maken met controle over je leven, want dat heb ik zeker niet. Niemand heeft dat. Ik heb wel controle over de manier waarop ik mezelf wil uiten. En ik kies ervoor om niet te vloeken. Ook niet als ik mijn kleine teen stoot.
Chaos schreef:Ik vloek regelmatig. Kan me daar niet druk om maken. Wel vloek ik niet in het bijzijn van familie/kinderen/gelovigen. Soms verspreek ik mezelf, geen ramp, daar kun je sorry voor zeggen. Ik vloek overigens meer op situaties/dingen dan op personen, dat vind ik niet echt netjes. Maar goed, vloeken kan voor mij een fijne opluchting zijn, perfect dan toch?
Jessix schreef:xHaithi schreef:Voel je jezelf dan beter dan iemand die vloekt omdat jij het niet doet en jij dat blijkbaar een meerwaarde vindt?
Vloeken is een teken van onmacht en bovendien niet erg netjes.
Jessix schreef:Nou nee, dat is geen vooroordeel, maar een oordeel. Beoordeeld naar mijn eigen ervaring. De mensen waar ik mee omga die vloeken niet en ikzelf dus ook niet. Jij voelt je waarschijnlijk aangesproken, gezien je reactie, maar dat is meer jouw probleem. In mijn tekst staat toch duidelijk wat het voor mij is. Vloek jij maar lekker een eind weg.Ik stoor me er niet aan. Ben alleen zelf wel blij dat ik niet zo ben.
*edit: en dan nog wat, ik schrijf over kringen waarin het heel normaal was om te vloeken, daar staat nergens bij wat voor een mensen dat verder zijn.
Skygirl schreef:Jessix schreef:Nou nee, dat is geen vooroordeel, maar een oordeel. Beoordeeld naar mijn eigen ervaring. De mensen waar ik mee omga die vloeken niet en ikzelf dus ook niet. Jij voelt je waarschijnlijk aangesproken, gezien je reactie, maar dat is meer jouw probleem. In mijn tekst staat toch duidelijk wat het voor mij is. Vloek jij maar lekker een eind weg.Ik stoor me er niet aan. Ben alleen zelf wel blij dat ik niet zo ben.
*edit: en dan nog wat, ik schrijf over kringen waarin het heel normaal was om te vloeken, daar staat nergens bij wat voor een mensen dat verder zijn.
En er ook maar gelijk vanuit gaan dat ze zich aangesproken voelt.Ik voel me totaal niet aangesproken, maar vond de toon in die post toch wel erg hooghartig, net als in deze.
veerledec schreef:Tuurlijk heeft niet vloeken wel een meerwaarde voor een persoon, indien en ervan uitgaande dat dit uit respect voor de omgeving/samenleving is.
xHaithi schreef:Danique_G schreef:
Van vloeken schijn je alleen maar bozer te worden. Ademhalen en loslaten is veel beter voor je discipline. Daarnaast vind ik het echt onbeschoft en egoïstisch als je bijvoorbeeld met k*anker scheld. Iedereen heeft er wel direct of indirect mee te maken gehad en daarom kan het voor die mensen kwetsend zijn, vind je een behoorlijke hork als je met ziektes scheld.
Stel dat ik het zelf heb gehad en iemand loopt het een beetje in elke zin te gebruiken dan zou ik het niet erg op prijs stellen. Het is gewoon heel asociaal en egoïstisch en het staat ook niet bepaald netjes.
Hoewel ik natuurlijk ook vloek, probeer het nooit in het openbaar te doen. Ik probeer alle woede even uit te blazen, werkt veel beter. En als ik iemand hoor vloeken dan denk ik: 'Jeetje, wat een hork ben jij' maar ik voel mij nooit aangesproken, maar er zullen ook mensen zijn die dit wel doen. Een beetje rekening houden met elkaar maakt de wereld echt niet slechter hoor!
Ik denk dat jij het verschil tussen vloeken en schelden niet goed snapt. Iemand die zich aangesproken voelt als iemand vloekt, omdat die persoon zijn teen stoot of over een trappetje struikelt, dan zijn mensen verdomd gefrustreerd zeg. Hallo man... Als ik een kerel zie die van een trappetje dondert en "GVD!" roept, pff, hij doet maarIk vind het waarschijnlijk een grappig zicht en loop verder. Vloeken is compleet persoonlijk, niet gericht op iemand anders. Je vloekt toch ook als je alleen bent?
En hoe weet jij nu of iemand alleen maar bozer wordt van vloeken? Ik word net dodelijk gestresst als ik altijd al mijn frustratie of woede maar moet binnenhouden. Ik heb dus niks aan een beetje in- en uitademen. Dus spreek aub voor jezelf ipv voor iedereen.
veerledec schreef:Nogmaals: vloeken wordt door de maatschappij in het algemeen (dus nu weer niet iedereen gaan roepen dat het voor hen niet uitmaakt) als aanstootgevend ervaren. Als er niemand in de buurt is, dan is er natuurljk niemand om er iets van te vinden.
En je laatste alinea is natuurlijk het ultieme voorbeeld van een drogredenering.
Ayasha schreef:veerledec schreef:Nogmaals: vloeken wordt door de maatschappij in het algemeen (dus nu weer niet iedereen gaan roepen dat het voor hen niet uitmaakt) als aanstootgevend ervaren. Als er niemand in de buurt is, dan is er natuurljk niemand om er iets van te vinden.
En je laatste alinea is natuurlijk het ultieme voorbeeld van een drogredenering.
piercings, tattoo's, hoofddoeken en fel gekleurde haren ook. Als we alles dat "over het algemeen al aanstootgevend ervaren wordt" moeten laten, wordt het een hele saaie samenleving.
Skygirl schreef:Jessix schreef:Nou nee, dat is geen vooroordeel, maar een oordeel. Beoordeeld naar mijn eigen ervaring. De mensen waar ik mee omga die vloeken niet en ikzelf dus ook niet. Jij voelt je waarschijnlijk aangesproken, gezien je reactie, maar dat is meer jouw probleem. In mijn tekst staat toch duidelijk wat het voor mij is. Vloek jij maar lekker een eind weg.Ik stoor me er niet aan. Ben alleen zelf wel blij dat ik niet zo ben.
En er ook maar gelijk vanuit gaan dat ze zich aangesproken voelt.Ik voel me totaal niet aangesproken, maar vond de toon in die post toch wel erg hooghartig, net als in deze.