Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 16:39

Hihi de moeder van mijn vriend ook altijd. Is erg handig als je met kinderen in de buurt zit en er eens iets uitflapt, kan je het deftig corrigeren :+
God..Fried van bouillon
fiets..ushima
:=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:45

Amaris schreef:
Jessix schreef:
Vloeken is voor mij een teken van onmacht. Ik doe het zelf nooit. Vroeger wel, toen begaf ik me ook in kringen waar het normaal was om je zo te uiten. Aangeleerd gedrag dus! Gelukkig is het ook heel makkelijk af te leren. :)

Dat klinkt redelijk... uuhh veroordelend? Alsof je uit 'bepaalde kringen' moet komen om een keertje k*t te roepen als er iets gruwelijk mis gaat. Ik ben het levende bewijs dat dat niet zo is want ik kom uit redelijk okeeje kringen en ja, ook ik roep wel eens k*t als er iets mis gaat.

En verder is vloeken misschien inderdaad een teken van onmacht. Tja... en wat dan nog? Als ik me ergens vreselijk pijn aan doe zal ik me wel vreselijk onmachtig voelen dat ik vloek. En daar geef ik helemaal niets om.

Nou nee, dat is geen vooroordeel, maar een oordeel. Beoordeeld naar mijn eigen ervaring. De mensen waar ik mee omga die vloeken niet en ikzelf dus ook niet. Jij voelt je waarschijnlijk aangesproken, gezien je reactie, maar dat is meer jouw probleem. In mijn tekst staat toch duidelijk wat het voor mij is. Vloek jij maar lekker een eind weg. ;) Ik stoor me er niet aan. Ben alleen zelf wel blij dat ik niet zo ben.

*edit: en dan nog wat, ik schrijf over kringen waarin het heel normaal was om te vloeken, daar staat nergens bij wat voor een mensen dat verder zijn.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:04

Ik bedoelde niet dat Haithi niet iemand zou helpen die zich pijn doet, ik bedoelde dat een vloek voor haar niet zo overkomt als voor mij. Laat ik het zo zeggen: als ik iemand hoor vloeken dan denk ik dat er iets ernstigs is gebeurd.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:21

Jessix schreef:
Vloek jij maar lekker een eind weg. ;) Ik stoor me er niet aan. Ben alleen zelf wel blij dat ik niet zo ben.

Voel je jezelf dan beter dan iemand die vloekt omdat jij het niet doet en jij dat blijkbaar een meerwaarde vindt? :')

@ nynke55: Vloeken, en waarom je vloekt, is sowieso heel persoonlijk. Ik vloek als ik mijn teen stoot aan een zetel (wat (heel veel) pijn doet) of wanneer ik ontiegelijk kwaad ben over iets (wat frustrerend is), maar soms 'vloek' ik ook wel eens op onbenullige dingen. De woorden die ik gebruik in dat eerste en in dat tweede geval zullen ook verschillen. De eerste zal een 'fiets poedersuiker' zijn en het tweede geval wordt 'GVD!' (En ja, ik vloek heel bescheiden :o ) Bij iemand anders zal dit alweer heel anders zijn.

Dit wil dus niet zeggen dat wanneer ik vloek het probleem dezelfde lading heeft. Totaal niet.
Gezien bij jou vloeken gelijk staat aan iets heel ernstigs blijkbaar :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:33

xHaithi schreef:
Voel je jezelf dan beter dan iemand die vloekt omdat jij het niet doet en jij dat blijkbaar een meerwaarde vindt? :')

:j Vloeken is een teken van onmacht en bovendien niet erg netjes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 17:36

Jessix schreef:
xHaithi schreef:

En het is verkeerd om af en toe de macht over de dingen die je gebeuren kwijt te zijn?
Als jij je kleine teen stoot, wat onnoemelijk veel zeer doet, dan doe je dat niet expres (tenzij je een één of andere gekke masochist bent ofzo). Dus iets onmachtigs uiten is dan compleet legitiem imo.

Maar fijn dat jij nooit de controle over je leven verliest :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:39

Magrathea schreef:
En het is verkeerd om af en toe de macht over de dingen die je gebeuren kwijt te zijn?
Als jij je kleine teen stoot, wat onnoemelijk veel zeer doet, dan doe je dat niet expres (tenzij je een één of andere gekke masochist bent ofzo). Dus iets onmachtigs uiten is dan compleet legitiem imo.

Het heeft niets te maken met controle over je leven, want dat heb ik zeker niet. Niemand heeft dat. Ik heb wel controle over de manier waarop ik mezelf wil uiten. En ik kies ervoor om niet te vloeken. Ook niet als ik mijn kleine teen stoot. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:45

Ik vloek regelmatig. Kan me daar niet druk om maken. Wel vloek ik niet in het bijzijn van familie/kinderen/gelovigen. Soms verspreek ik mezelf, geen ramp, daar kun je sorry voor zeggen. Ik vloek overigens meer op situaties/dingen dan op personen, dat vind ik niet echt netjes. Maar goed, vloeken kan voor mij een fijne opluchting zijn, perfect dan toch?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:52

Jessix schreef:
Magrathea schreef:

Het heeft niets te maken met controle over je leven, want dat heb ik zeker niet. Niemand heeft dat. Ik heb wel controle over de manier waarop ik mezelf wil uiten. En ik kies ervoor om niet te vloeken. Ook niet als ik mijn kleine teen stoot. ;)

Wat heb je dat netjes gezegd :j

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:53

Chaos schreef:
Ik vloek regelmatig. Kan me daar niet druk om maken. Wel vloek ik niet in het bijzijn van familie/kinderen/gelovigen. Soms verspreek ik mezelf, geen ramp, daar kun je sorry voor zeggen. Ik vloek overigens meer op situaties/dingen dan op personen, dat vind ik niet echt netjes. Maar goed, vloeken kan voor mij een fijne opluchting zijn, perfect dan toch?

Helemaal mee eens! :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:55

[quote="
Het heeft niets te maken met controle over je leven, want dat heb ik zeker niet. Niemand heeft dat. Ik heb wel controle over de manier waarop ik mezelf wil uiten. En ik kies ervoor om niet te vloeken. Ook niet als ik mijn kleine teen stoot. ;)[/quote]

Nou ik wel hoor, lucht heerlijk op op z'n tijd :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:57

Nog even een losse gedachte in de groep gooien. Sommige paarden zijn enorme heethoofden, ongeacht voeding, ruiter en hoeveelheid lichaamsbeweging. Andere paarden zijn ontzettend kalm, die kijken van vuurwerk niet op of om en wandelen rustig verder als er een trekker met aanhanger langsraast. Misschien is dat met mensen ook wel zo. Sommige mensen zijn van nature wat temperamentvoller, andere zijn meer gezapig. Bij de ene mens zie je de aderen opzwellen als hij boos wordt, de ander kan verschrikkelijk boos zijn zonder dat z'n hartslag hoger wordt. De een kan zo verschrikkelijk de slappe lach krijgen dat tranen (en andere vloeistoffen) spontaan het lichaam verlaten, de ander is zelf bij de meest komische situatie na 20 seconden klaar met lachen. Zo verder redenerend zou het dan ook kunnen dat vloeken voor sommige mensen inderdaad niet oplucht, omdat ze een veel minder fysieke reactie hebben op frustratie dan anderen. Dan is het niet zozeer een bewuste keuze voor gedrag of een aangeleerde controle over je bloeddruk, maar een aangeboren temperament dat bepaalt of vloeken lekker voelt of niet.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:00

Jessix schreef:
xHaithi schreef:

Dat is dan erg droevig want iemand die 'niet vloekt' heeft daarom niet meer inhoud of meer capaciteiten om een goed mens te zijn dan iemand die wel vloekt. 'Niet vloeken' geeft geen meerwaarde aan een persoon, net als dat AN praten dat niet doet. Je kan je er nog wel aan ergeren omdat je zelf je taal het liefst netjes gebruikt (ik ben zo iemand), maar dat heeft niets te maken met een beter mens zijn.
Netjes doen is trouwens ook maar uiterlijke schijn en heeft letterlijk gezien geen waarde.

Daarnaast is het hoegenaamd geen teken van onmacht, maar van frustratie die er effe uit moet. En zelfs al zou het in sommige gevallen een teken van onmacht zijn omdat je in een situatie zit waar je geen uitweg in ziet, wat is er dan zo verkeerd aan om eens te vloeken? En eigenlijk spreken we dan alsnog van frustratie over die situatie eruit te laten, dus weer opnieuw 'frustratie' en geen onmacht. Misschien frustratie die er komt door onmacht, maar dat is geen letterlijke onmacht.
Of ik snap jouw link vloeken-onmacht niet. Die moet je dan nog maar eens uitleggen :')

En @ maura: Daar ben ik het sowieso mee eens. De ene persoon reageert compleet anders op een situatie dan een andere. De ene persoon heeft ook nood aan compleet andere dingen dan een andere. Alleen vinden mensen het veel leuker om altijd alles over 1 kam te scheren en regels op te stellen waar volgens hen iedereen zich aan moet houden (of die volgens hen goed zijn voor iedereen x)) :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:14

Tuurlijk heeft niet vloeken wel een meerwaarde voor een persoon, indien en ervan uitgaande dat dit uit respect voor de omgeving/samenleving is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:14

Jessix schreef:
Nou nee, dat is geen vooroordeel, maar een oordeel. Beoordeeld naar mijn eigen ervaring. De mensen waar ik mee omga die vloeken niet en ikzelf dus ook niet. Jij voelt je waarschijnlijk aangesproken, gezien je reactie, maar dat is meer jouw probleem. In mijn tekst staat toch duidelijk wat het voor mij is. Vloek jij maar lekker een eind weg. ;) Ik stoor me er niet aan. Ben alleen zelf wel blij dat ik niet zo ben.

*edit: en dan nog wat, ik schrijf over kringen waarin het heel normaal was om te vloeken, daar staat nergens bij wat voor een mensen dat verder zijn.

En er ook maar gelijk vanuit gaan dat ze zich aangesproken voelt. :+ Ik voel me totaal niet aangesproken, maar vond de toon in die post toch wel erg hooghartig, net als in deze.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:29

Skygirl schreef:
Jessix schreef:

En er ook maar gelijk vanuit gaan dat ze zich aangesproken voelt. :+ Ik voel me totaal niet aangesproken, maar vond de toon in die post toch wel erg hooghartig, net als in deze.

Ja hè, jeetje.. dat zijn dan weer dingen waar ik niet zo'n fijne indruk van mensen door krijg..

Overigens vind ik 'ik heb even de tijd genomen om mezelf een paar woordjes niet te laten zeggen' niet bepaald een erg indrukwekkende prestatie..

Vloeken werkt bovendien volgens wetenschappelijk onderzoek pijn verlagend, dus het is niet iets wat je gewoon random maar doet, het is iets wat wel degelijk werkt. Dus ja, aangeleerd gedrag misschien, maar alleen omdat het voor jezelf wel degelijk een positief effect heeft.
Eigenlijk ben je dus op z'n minst een beetje vreemd of extreem principieel als je niet vloekt, dan pijnig je jezelf dus extra om maar 'netjes' te zijn.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:33

veerledec schreef:
Tuurlijk heeft niet vloeken wel een meerwaarde voor een persoon, indien en ervan uitgaande dat dit uit respect voor de omgeving/samenleving is.

En waarom zou iemand die vloekt als hij met zijn kop tegen een lamp loopt geen respect hebben voor zijn omgeving of de samenleving? _O- Ik heb wel degelijk respect voor mijn omgeving en samenleving. Alleen op dat moment effe niet voor die lamp want die doet mijn kop pijn :P
Het gaat hier om vloeken he, niet om schelden. Schelden vind ik een compleet ander verhaal dat inderdaad met respect te maken heeft. Vloeken is toch puur persoonlijk?
Maar blijkbaar heb ik weer iets gemist :')

En zeggen 'ik vloek niet dus ik ben beter' vind ik inderdaad een kromme redenering want dat zegt verder niets over iemand. Je kan een hypocriete bitch zijn die liegt, bedriegt en vreemdgaat, maar niet vloeken. Goh wauw, daar heb je wat aan :P Geef mij dan maar de vloekende oprechte persoon x)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:38

Nogmaals: vloeken wordt door de maatschappij in het algemeen (dus nu weer niet iedereen gaan roepen dat het voor hen niet uitmaakt) als aanstootgevend ervaren. Als er niemand in de buurt is, dan is er natuurljk niemand om er iets van te vinden.

En je laatste alinea is natuurlijk het ultieme voorbeeld van een drogredenering.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:06

xHaithi schreef:
Danique_G schreef:

Van vloeken schijn je alleen maar bozer te worden. Ademhalen en loslaten is veel beter voor je discipline. Daarnaast vind ik het echt onbeschoft en egoïstisch als je bijvoorbeeld met k*anker scheld. Iedereen heeft er wel direct of indirect mee te maken gehad en daarom kan het voor die mensen kwetsend zijn, vind je een behoorlijke hork als je met ziektes scheld.
Stel dat ik het zelf heb gehad en iemand loopt het een beetje in elke zin te gebruiken dan zou ik het niet erg op prijs stellen. Het is gewoon heel asociaal en egoïstisch en het staat ook niet bepaald netjes.

Hoewel ik natuurlijk ook vloek, probeer het nooit in het openbaar te doen. Ik probeer alle woede even uit te blazen, werkt veel beter. En als ik iemand hoor vloeken dan denk ik: 'Jeetje, wat een hork ben jij' maar ik voel mij nooit aangesproken, maar er zullen ook mensen zijn die dit wel doen. Een beetje rekening houden met elkaar maakt de wereld echt niet slechter hoor!

Ik denk dat jij het verschil tussen vloeken en schelden niet goed snapt. Iemand die zich aangesproken voelt als iemand vloekt, omdat die persoon zijn teen stoot of over een trappetje struikelt, dan zijn mensen verdomd gefrustreerd zeg. Hallo man... Als ik een kerel zie die van een trappetje dondert en "GVD!" roept, pff, hij doet maar :') Ik vind het waarschijnlijk een grappig zicht en loop verder. Vloeken is compleet persoonlijk, niet gericht op iemand anders. Je vloekt toch ook als je alleen bent?

En hoe weet jij nu of iemand alleen maar bozer wordt van vloeken? Ik word net dodelijk gestresst als ik altijd al mijn frustratie of woede maar moet binnenhouden. Ik heb dus niks aan een beetje in- en uitademen. Dus spreek aub voor jezelf ipv voor iedereen.

Goed lezen voor je conclusies trekt, ik zeg dat het schijnt zo te zijn. Post van Ayasha liet al zien dat er verschillende meningen waren dus ik laat het verder in het midden wat dat gaat een welles nietes wedstrijd worden en voor iedereen zal dat weer anders liggen. En ik weet aardig het verschil tussen vloeken en schelden, maar ziektes kunnen ook voor vloeken worden gebruikt.
Frustraties binnen houden is nooit goed, het gaat erom hoe je ze uit. Op een negatieve manier (vloeken/ chagrijnig) of op een positeve manier (sportschool induiken/ hardlopen oid). Natuurlijk vloek ik, maar zelden in het openbaar. Alleen ook wel eens, maar ik denk altijd, vloeken helpt niet, werk liever aan een oplossing.
En als ik iemand zie vallen dan vraag ik altijd of ik kan helpen. Ook iets wat de wereld absoluut niet slechter zal maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:10

Dat zijn meer lange term oplossingen :)
Ik ga echt niet even naar de sportschool als ik mijn teen stoot :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:26

Magrathea schreef:
Dat zijn meer lange term oplossingen :)
Ik ga echt niet even naar de sportschool als ik mijn teen stoot :=

Hahah nee natuurlijk niet :') (zie het al voor me, allemaal blauwe tenen in de sportschool.. )
Bedoelde meer grote dingen, een ruzie oid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:34

veerledec schreef:
Nogmaals: vloeken wordt door de maatschappij in het algemeen (dus nu weer niet iedereen gaan roepen dat het voor hen niet uitmaakt) als aanstootgevend ervaren. Als er niemand in de buurt is, dan is er natuurljk niemand om er iets van te vinden.

En je laatste alinea is natuurlijk het ultieme voorbeeld van een drogredenering.

piercings, tattoo's, hoofddoeken en fel gekleurde haren ook. Als we alles dat "over het algemeen al aanstootgevend ervaren wordt" moeten laten, wordt het een hele saaie samenleving.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:08

Ayasha schreef:
veerledec schreef:

piercings, tattoo's, hoofddoeken en fel gekleurde haren ook. Als we alles dat "over het algemeen al aanstootgevend ervaren wordt" moeten laten, wordt het een hele saaie samenleving.

Dat ben ik niet met je eens, deze dingen zijn toch algemeen geaccepteerd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:11

Nynke, niet overal hoor

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:11

Skygirl schreef:
Jessix schreef:

Wie de schoen past trekt hem aan. ;)