respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:07

Dat zeg ik ook niet, hoewel je daar ook weer een aparte discussie over kan voeren

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:49

Als iemand een tekst weet te noemen waarin staat dat slechte mensen voor eeuwig branden in de hel dan hoor ik graag waar. Ik ben het nog nooit tegengekomen. Natuurlijk weet ik wel dat er vele religies zijn die het leren, maar daarom is het ook zo goed om je geloof te onderzoeken en niet alles klakkeloos aannemen. Overigens wil ik niemand er van beschuldigen dingen klakkeloos aan te nemen :), maar soms zijn dingen zo normaal voor je dat 'vergeet' het zelf te gaan onderzoeken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:55

Zoals TrustHim al zegt: ik zou er Openbaringen even op naslaan als ik jou was, vooral hoofdstuk 14. Ik ben zelf nog niet helemaal zeker van de betekenis ervan, maar als je nou een tekst zoekt waar je dat uit zou kunnen begrijpen...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:26

Ik weet welke teksten je bedoeld: Openbaringen 14:9-11. De 'vraag' is alleen hoe we deze teksten moeten lezen. Openbaringen is een heel deel in figuurlijke zin gesproken. Het is een visioen wat Johannes kreeg op het eiland Patmos en het is een profetie..veel moet er nog in vervulling gaan. Het is een moeilijk boek en vraagt om een echte studie om te begrijpen wat er staat.
Ik ben er van overtuigd geraakt dat de verzen waar jullie op doelen in figuurlijke taal geschreven is.
Neem bijvoorbeeld Romeinen 6:7 en Romeinen 6:23, daar staat heel duidelijk dat de dood de betaling is van de zonde. Niets over dat er daarna nog een pijniging zal zijn. Het zou ook onrechtvaardig zijn als je al 'betaald' hebt dat je dan nog eens gestraft moet worden.
Of lees Jeremia 7:31. Als God het al erg vond wat die goden van hun navolgers eisten, hun kinderen verbranden, dan kun je je toch niet voorstellen dat God het zelf wel zal doen en dan ook nog voor eeuwig?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:30

Dat zeg ik - ik weet ook nog niet helemaal hoe ik die teksten moet interpreteren. Maar feit is dat je dat daar best uit zou kunnen halen.

Ben jij een JG, of ben je als JG opgevoed? (als ik vragen mag natuurlijk :o)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:46

Beiden :) er in opgevoed, maar na een gedegen studie zelf achter gaan staan.
Geloof is iets wat je moet onderzoeken vind ik..........Hebr. 11:1....je kan alleen op iets hopen als je er van overtuigd bent dat het bestaat of gaat gebeuren. En ergens van overtuigd raken kan alleen als je het onderzoekt, bestudeert. De Bijbel leest niet als een roman of iets dergelijks, maar is wel bijster interessant
:D .

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:52

Dat verklaart een hoop van je antwoorden :)
Ik ben het bij deze opmerking helemaal met je eens - onderzoekt alle dingen en behoudt het goede!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:54

lovelanga schreef:
Dat vind ik ook! zo heeft iemand op catechisatie (wat overigens een heel aardige vrouw was) mij met alle mogelijkheden van iets proberen te overtuigen, waar ik het gewoon echt niet mee eens was. dat kon ik ook niet erg waarderen.
Edit: dat ging trouwens over dat alle baby`s zondig geboren zouden worden. Dan zijn er nog heel veel mogelijkheden hoe je dat kunt opvatten,maar ik kan me eigenlijk in geen enkele mogelijkheid vinden.

Even off topic: Dat is maar net hoe je zondig definieert. Als je zondig definieert in de zin van "onvolmaakt" dan klopt het dat baby's "zondig" zijn. Door de zondeval van Adam en Eva heeft het mensengeslacht "onvolmaaktheid" d.w.z. het onderhevig zijn aan ziekte en dood van hen geerfd.

Even weer "on"topic. Christenen zijn navolgers van Christus. Hij leerde ons dat wij niet alleen onze naasten lief moesten hebben, maar ook onze vijanden. Hij predikte geen geweld, maar de komst van het koninkrijk van zijn vader dat vrede, geluk en volmaaktheid (d.w.z. geen ziekte en dood meer) zou brengen. Of we nu wel of niet geloven, als we ons alleen al aan deze wijsheden zouden houden, zou er geen oorlog, geweld, liefdeloosheid meer zijn.
Navolgers zijn van Christus betekent dus ook het elkaar respecteren. Voor ons onvolmaakte mensen is het niet gemakkelijk in de voetsporen van volmaakte mens Jezus Christus te treden. Maar het op zijn minst proberen kan zeker geen kwaad toch?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:55

"Een slecht mens" is natuurlijk voor interpretatie vatbaar, dus ik geloof wel dat dat nergens in de bijbel staat.

Het is een onderdeel van hun geloof, dat jehova's ervan overtuigd zijn dat ze andere mensen ook moeten informeren over hun geloof.
Dat zij dat opvatten als bij mensen langsgaan, tja, ik denk dat ze daarmee het gevoel hebben dat ze echt actief iets doen, in plaats van met folders op de markt staan die niemand aanpakt.
Ik heb er eigenlijk niet zo'n last van en meestal bedenk ik me maar: ach zij denken dat zij doen wat goed voor mensen is.
Vind ik wat anders dan een verkoper aan de deur.
Vreemd genoeg, zodra ik hun boekje of folder aanpak en bedankt zeg, komen ze gewoon nooit meer.
(ben paar x verhuisd, paar x boekje aangepakt, nooit meer aan de deur geweest)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:39

Van de jehova's heb ik ook geen "last" meer, sta op de zwarte lijst.

De dames die altijd gezellig langs kwam babbelen\koppie thee drinken begonnen meer interesse voor de natuurreligie te tonen en wouden meer en meer info, en da mag nie ~~}> Ik ben de duivel zelve dat ik onschuldige getuigen van hun geloof afleidde _O- Dat is het laatste wat ik van ze gehoord heb.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:51

Ik heb sinds ik hier woon (bijna 5 jaar) maar 2x jehova's aan de deur gehad volgens mij. Mijn man is nog wel zo beleefd om hun praatje aan te horen en dan te zeggen dat hij niet geinteresseerd is. Ik zeg al dat ik niet geinteresseerd ben voordat ze beginnen te praten ;)
Wat ik heel extreem vind bij jehova's is het feit dat ze hun bloedeigen kinderen de rug kunnen toekeren als hij/zij besluit geen jehova meer te zijn. Ik snap niet hoe je dat kunt goedpraten voor jezelf.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:46

Net als iemand eerder al opmerkte: respect voor mensen heb ik, maar of die mensen wel of niet een religie aanhangen staat daar geheel buiten. Zolang die mensen ten minste niet onder de vlag van die religie dingen doen waarmee ze mijn respect verspelen.
Ik ben voor vrijheid van religie, maar ik ben tegen vrijheid van evangelisatie. Dus geloof wat je wilt en waar je wilt, maar actief zieltjes winnen mag wat mij betreft per direct worden verboden. Geen Jehovagetuigen aan mijn deur, geen overtuigde christenen gaan lastigvallen met een verhandeling over de evolutietheorie en zelfs niet ongevraagd voor andersgelovenden gaan zitten bidden.

Blijft de vraag over wat respectvol en respectloos gedrag nu eigenlijk is. Aangezien 'gvd' zoveel betekent als: 'god, verdoem mij', zie ik met de beste wil van de wereld niet hoe het uiten van die vloek kwetsend kan zijn voor een christen? 'Jezus!' is wellicht anders, dat kun je opvatten als het ijdel gebruiken van de naam van de heer. En dat laatste mag niet volgend de bijbel, maar het lijkt me zo dat de consequenties van het overtreden van dat gebod voor de vloeker zijn en niet voor een christen die zich binnen gehoorsafstand van de vloeker bevindt?

De spot drijven met je omgeving is volstrekt normaal en valt niet zomaar onder respectloos gedrag. Er zijn mensen die er hun geld mee verdienen. Jan-Peter Balkenende was niet mijn favoriete MP, maar dat hij bereid was zichzelf te laten gebruiken als mikpunt van spot door mee te spelen dat hij de vader van Harry Potter zou zijn in één van de films, heeft hem een hoop respect opgeleverd. Het zal best waar zijn dat dagelijks de spot wordt gedreven met het christelijk geloof, net zoals dagelijks moslims ervan langs krijgen, en Joden en Amerikanen en mensen met overgewicht, foute kapsels, flaporen, grote neuzen, kleine borsten (als het vrouwen zijn) of grote borsten (als het mannen zijn). Als je er last van hebt kun je je gaan afvragen waarom de hele wereld tegen je is. Je kunt je ook gaan afvragen of de hele wereld wel tegen je is. Word je werkelijk aangevallen of heb je gewoon een beetje minder incasseringsvermogen dan anderen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:25

Babootje schreef:
lovelanga schreef:
Dat vind ik ook! zo heeft iemand op catechisatie (wat overigens een heel aardige vrouw was) mij met alle mogelijkheden van iets proberen te overtuigen, waar ik het gewoon echt niet mee eens was. dat kon ik ook niet erg waarderen.
Edit: dat ging trouwens over dat alle baby`s zondig geboren zouden worden. Dan zijn er nog heel veel mogelijkheden hoe je dat kunt opvatten,maar ik kan me eigenlijk in geen enkele mogelijkheid vinden.

Even off topic: Dat is maar net hoe je zondig definieert. Als je zondig definieert in de zin van "onvolmaakt" dan klopt het dat baby's "zondig" zijn. Door de zondeval van Adam en Eva heeft het mensengeslacht "onvolmaaktheid" d.w.z. het onderhevig zijn aan ziekte en dood van hen geerfd.

En hoe bereik je dan de status van niet zondig?

Ik vindt het echt vreselijk om te lezen dat iemand zondig geboren zou kunnen worden. Echt vreselijk. Hoe kan zo'n lief klein baby'tje, een onbeschreven blad nou zondig(en mijn interpretatie van zondig is slecht zijn) zijn?
Zelfs onvolmaakt zijn ze niet. Ze zijn perfect aangepast aan de omstandigheden die deze wereld van ze vraagt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:26

Ik vindt dat ook stuitend. Je baby heeft dus al een smet op zich, alleen omdat jij het op de wereld gezet hebt, nou welkom op de wereld, zondig kind.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:29

toevallig heb ik pas een bijbelkring gehad met als onderwerp 'volmaaktheid', daar hebben we het ook gehad over 'wat is volmaakt'. Volgens de theoloog met wie we de kring doen betekent 'volmaakt' als het letterlijk vertaald wordt uit het hebreeuws 'geschikt voor zijn doel'. En dan klinkt 'volmaakt' ineens een heel stuk minder zwaar.

Wij worden nu eenmaal geboren in zonde, omdat we die geërft hebben. Niet omdat we slecht zijn. En hoe je de status van 'niet zondig' bereikt is simpel; Jezus heeft een groot offer voor je gebracht en daarmee een 'pad' gemaakt naar God. Door in Jezus te geloven ziet God jou door Jezus heen :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:33

Ik heb volgens mij geen zonde geerft hoor, dus dat is niet nou eenmaal zo, dat denken gelovigen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:50

Ik geloof daar ook niet in. Maar ben ook geen christene. :D

Vind de bijbel een mooi geschiedenis boek, al word ik moe van al die onnodige herhalingen, maar het is en blijft door mensen geschreven en vertaalt. Met de nodige fouten lijkt mij, komt bij elke vertaling voor.

Als mensen denken dat we in zonde geboren zijn geld dat ook voor de zonde van onze voorouders, betekend dat ik dus iemand nu nog kan vervolgen om wat zijn\haar voorouder ooit eens geflikt heeft bij mijn voorouder. Deze zou dan de zonde door erfenis mee krijgen en daar nog om veroordeelt kunnen worden. Zou een beetje te gek voor woorden zijn dat we daar nog voor moeten boeten. Dat deel van het geloof is gewoon niet te begrijpen.

Nou geloof ik zelf niet dat Adam en Eva als eerste mensen op aarde kwamen. Staat me ergens bij dat ze op aarde andere mensen tegen kwamen. >;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:22

aikon schreef:
Nou geloof ik zelf niet dat Adam en Eva als eerste mensen op aarde kwamen. Staat me ergens bij dat ze op aarde andere mensen tegen kwamen. >;)

Er staat ook niet in de Bijbel dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde waren :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:31

Nicolletje schreef:
"Een slecht mens" is natuurlijk voor interpretatie vatbaar, dus ik geloof wel dat dat nergens in de bijbel staat.

Het is een onderdeel van hun geloof, dat jehova's ervan overtuigd zijn dat ze andere mensen ook moeten informeren over hun geloof.
Dat zij dat opvatten als bij mensen langsgaan, tja, ik denk dat ze daarmee het gevoel hebben dat ze echt actief iets doen, in plaats van met folders op de markt staan die niemand aanpakt.
Ik heb er eigenlijk niet zo'n last van en meestal bedenk ik me maar: ach zij denken dat zij doen wat goed voor mensen is.
Vind ik wat anders dan een verkoper aan de deur.
Vreemd genoeg, zodra ik hun boekje of folder aanpak en bedankt zeg, komen ze gewoon nooit meer.
(ben paar x verhuisd, paar x boekje aangepakt, nooit meer aan de deur geweest)

Nee hoor, het is een opdracht die voor iedere christen geldt. Niet specifiek voor Jehovah's Getuigen.
Als je het evangelieverslag leest dan lees je dat Jezus zijn volgelingen leerde prediken van huis tot huis in iedere stad en ieder dorp om de komst van Gods koninkrijk bekend te maken. Bijvoorbeeld in het verslag in Matth 10 maakt duidelijk dat zij huisbezoeken brachten: : 11 "Welke stad of welk dorp gij ook binnengaat, onderzoekt wie daarin het waard is en blijft daar totdat gij vertrekt 12: Wanneer gij het huis binnengaat groet dan het huisgezin 12 en indien het huis het waard is, zo komen de vrede die gij het toewenst daarover, maar indien het huis het niet waard is, dan kere uw vrede tot u terug. 14: Als imeand u ergens niet ontvangt of niet naar uw woorden luistert, verlaat dan dat huis of die stad en schudt het stof van uw voeten... Vers 17 spreekt er verder duidelijk over dat niet iedereen Jezus volgelingen met open armen zou ontvangen, integendeel zelfs, zij zouden "om zijns naams wil voorwerpen van haat" zijn. In Matth. 28:19, 20 gaf Jezus zijn volgelingen de opdracht: "Gaat daarom en maakt disipelen van mensen uit alle natien, hen dopende in de naam van de vader en van de zoon en van de heilige geest en leert hun onderhouden alles wat ik u geboden heb. En ziet, ik ben met u alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:34

NatasjavE schreef:

Ik vindt het echt vreselijk om te lezen dat iemand zondig geboren zou kunnen worden. Echt vreselijk. Hoe kan zo'n lief klein baby'tje, een onbeschreven blad nou zondig(en mijn interpretatie van zondig is slecht zijn) zijn?
Zelfs onvolmaakt zijn ze niet. Ze zijn perfect aangepast aan de omstandigheden die deze wereld van ze vraagt.

Onvolmaakt in de zin van onderhevig aan ziekte en dood. Dat is iets anders dan onschuld.
De status van niet zondig bereik je door aanvaarding van het loskoopoffer van Jezus Christus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:41

verootjoo schreef:
aikon schreef:

Er staat ook niet in de Bijbel dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde waren :)

Adam en Eva waren wel degelijk het eerste mensenpaar al kregen zij die namen niet direct. Als je het verslag goed leest wordt eerst over "de man" en "de vrouw" Gen 2 : 23 zegt over Eva "... Deze zal Mannin worden gemoend, omdat deze uit de man werd genomen" gesproken. Pas in Genesis 3:7 geeft Adam zijn vrouw de naam Eva, "omdat zij de moeder moest worden van ieder die leeft".

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:45

In het begin wordt er zelfs gesproken over 'de mens'. In het Hebreeuws: Adaam. Pas in hoofdstuk 3 krijgt er iemand een naam, inderdaad. Ik ben er niet zo zeker van dat het eerste mensenpaar letterlijk Adam en Eva waren. God schiep 'de mens', niet 'God schiep Adam'.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:49

Babootje schreef:
NatasjavE schreef:

Onvolmaakt in de zin van onderhevig aan ziekte en dood. Dat is iets anders dan onschuld.
De status van niet zondig bereik je door aanvaarding van het loskoopoffer van Jezus Christus.

Maar als je het loskoopoffer van Jezus Christus aanvaard ben je nog steeds niet gevrijwaard van ziekte of dood.
Je wordt zo nu en dan ziek en tenslotte ga je dood.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:23

NatasjavE schreef:
Babootje schreef:

Maar als je het loskoopoffer van Jezus Christus aanvaard ben je nog steeds niet gevrijwaard van ziekte of dood.
Je wordt zo nu en dan ziek en tenslotte ga je dood.

Nu nog niet, maar je krijgt na de dood eeuwig leven bij God als Jezus terugkomt op aarde

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:32

Hmmm ik heb mijn geloof verloren toen iemand zei dat er geen paarden zijn in de hemel...dat was het eerste moment dat ik dacht...nou laat maar.

Toen ik leerde over de evolutietheorie wist ik het heel zeker, ik ben Atheist.
En ik zie dus gelukkig in een baby precies dat was het is....volmaakt voor zijn leven hier op aarde