De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:49

Paddenpad schreef:
Moet nog wat bij op dat bord!

"Staken met behoud van salaris,betaald met gemeenschapsgeld van de burger".!!

Vroeger was school toch zoveel beter? Heb jij geen geschiedenis docent gehad die het over de media heeft gehad? Niet alles geloven wat ze zeggen hoor, ik moest gewoon salaris inleveren.

Heb jij zelf kinderen? Ik heb je nu al een aantal keer zien posten dat kinderen toch alleen maar lui worden in de vakantie. Is dat het misschien, dat een langere vakantie ervoor zorgt dat jij een week langer opgescheept zit met luie kinderen die je moet opvoeden?

Ja en vroeger hadden kinderen nog respect voor een docent, daar weet jij natuurlijk alles van. Komt zeker omdat ouders toen ook nog respect hadden voor docenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:02

Ik heb niks gelezen, maar ik weet van leraren dat de salarissen niet verkeerd zijn, de pensioenen ook niet...dat er natuurlijk wel eens een uurtje hier en daar uitvalt en dat daar tegen over in het bedrijfsleven standaard niet alle uren uitbetaald worden.

Ik heb 15 jaar kantoor werk gedaan, nooit vaste CAO's gehad, werkte standaard 45 uur en soms wel bijna 50 uur, werd altijd voor 40 uur betaald, had soms zo veel werk en stress dat ik niet naar de WC kon en lunchpauzes was achter je bureau een bammetje eten en als de telefoon ging, je hap in de prullenbak uitspugen...juist tussen 12.00 en 13.00 uur werd ik platgebeld. :(

Maar voor mijn salaris gaat geen 1 docent voor de klas staan.

1 vriendin die voor de klas staat is prive een leuke lolbroek, voor de klas spot je niet met haar en als je dat niet kan, is het geen beroep voor je...zoals met zovele beroepen...

Kortom met al die vakanties en studie uren en koffiepauzes, heb ik totaal geen consideratie met wat dan ook...elke zoveel jaren is er weer gezeik met die docenten...steeds weer staken....belachelijk. Alles wordt minder, dus ook bij de leraren...

Dan vind ik het onderricht niveau steeds minder worden..praktische en parate kennis is er nauwelijks meer, al die vrije opdrachten met google e.d.

Als ik kijk naar een neef van 20 wat hij moet presteren op zijn economische school, dat is een lachertje, een presentatie van al zijn Apple bezittingen, want hij krijgt alles thuis, heeft ook altijd alle eerste nieuwe apple dingen, geeft hem een 8!! voor een of ander wazig produkt gebeuren tentamen...

Als dat het niveau is ipv behoorlijke geschreven epistels en dit dus HBO moet zijn, dan is het voor de docenten ook een makkie.

Goof

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:10

Russel, misschien is het handig eerst meer info op te nemen via dit topic voordat je je (ongefundeerde) mening erin gooit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:12

Nee, hoor want ik ken die verhaaltjes onderhand wel, dit speelt elke keer weer opnieuw...is een open doel....ben geen 20 meer, dus heb de herhalingen hiervan al meermalen mee gemaakt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:17

Blue_Eyes schreef:
Gelukkig maar ;)

:)

Fiffill schreef:
MamboBeach schreef:

Nou, dat heb ik nergens geschreven hoor! :n

Ik toch ook niet dat jij dat zegt? ;) :D Maar je zegt wel dat je vindt dat leerkrachten erg verdedigend reageren. Ik vind dat niet gek, als je sommige reacties hier ziet. Dat bedoelde ik :)

Dat begrijp ik maar ik wilde wel even duidelijk zijn dat ik daar niet zo over denk. :n
Heb in de familie leerkracht zitten en veel vriendinnen die het doen :') ik begrijp ze alleen niet! _O-
;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:24

Grappig Russel, jouw dag ziet er hetzelfde uit als de mijne, behalve dan dat ik in mijn pauze's of onbeschofte ouders aan de telefoon krijg of leerlingen met een zorgprobleem. Ik heb soms dagen dat ik niet eens tijd had om mijn boterham uit te spugen. En verder zijn alle docenten het helemaal eens met jouw visie over kwaliteit!! Daar staken ze dus voor...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:29

ruitje, laatst belde een leerkracht mij tijdens de pauze, ik heb 1 en ander met mijn kind overlegd en terug gebeld. Leerkracht stak net boterham in haar mond zei andere leerkracht. Ik heb haar snel aan de telefoon gehad, even overlegd en haar een smakelijk eten toegewenst. Volgens mij was ze juist wel blij dat ik even terug belde. Maar dat kan toch voorkomen als je leerkracht bent? In mijn werk kon ik niet eens normaal naar het toilet of eten, dan moest ik eten mee laten komen en dan had ik al geluk, en dan achter mijn bureau op eten als de telefoon niet ging of dat er een klant voor mijn neus stond. Vinden we allemaal niet dat we recht hebben op meer? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:45

Maar als je op kantoor werkt kan je wel 5 minuten later naar het toilet, of een half uur later kijken of je nog een hap brood weg kan werken. Als leraar heb je met een beetje geluk de grote pauze als er geen leerling aan je buro staat of een tussenuur om op adem te komen.

Gaat de bel en moet je nog naar de wc? Jammer! Met een beetje pech draai je lesuren van 75 minuten en mag je dus 2,5 uur wachten voor je eindelijk eens plassen kan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:22

Lente schreef:
Gaat de bel en moet je nog naar de wc? Jammer! Met een beetje pech draai je lesuren van 75 minuten en mag je dus 2,5 uur wachten voor je eindelijk eens plassen kan.

Wij werken alleen maaar met lesblokken van 80 minuten, 1 pauze geen tijd is dus inderdaad 170 minuten (dus bijna 3 uur) wachten.

Mambobeach, tuurlijk vinden we allemaal dat we recht hebben op meer, maar volgens mij is het hier geen wedstrijd tussen bepaalde beroepen en sectoren ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:55

Hier wordt wel steeds gepraat over koffiepauzes ed, maar ik weet van mijn moeder dat ze een kwartier pauze per dag heeft, zoveel vind ik dat niet hoor. :=

Maar als leraar kun je best naar de wc tussendoor als je leerlingen zitten te werken? Bij ons ging de leraar ook wel eens weg, of spullen halen bijv, maar dan kun je toch ook net zo goed even naar de wc gaan. Nu hadden wij geen klas die de boel afbrak, dat scheelt misschien. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:38

Het ligt helemaal aan je klas en je school of dat kan.

Leerlingen die proefwerken jatten, leerlingen die er een bende van maken, leerlingen die niet van de spullen van een ander af kunnen blijven... Bij toetsen kan je ze sowieso niet alleen laten en t/m de 3e klas zijn ze over het algemeen sowieso drukker (lees: storender voor klassen van collega's) dan hogerejaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:59

Tja toen ik leerlinge was, kwam dát niet voor en er werd niet geslagen, geschopt, geschreeuwd door de docenten...wat is er dan anders? Gewoon de leraren waren anders...en waarom kan dat niet zo zijn?? ik zat overigens op een hele leuke vrije scholengemeenschap, maar er was orde, discipline, respect en je werkte voor je examen, diegenen die dat niet deden, waren er maar heel weinig en dat waren hopeloze gevallen...die zag je op een gegeven moment ook niet meer....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:59

Onze eerste pauze is 10 minuten, dat is kansloos om dan naar de medewerkerskamer te gaan. Als je in de rij staat om koffie te pakken gaat de bel alweer %). Dus eigenlijk heb je pas pauze om twaalf uur.

Tussendoor even weglopen om te plassen kan alleen bij sommige klassen inderdaad. Soms kan het niet anders en loop ik weg bij een drukke klas, maar dan weet je al dat je daarna weer ál je energie kan steken in de boel rechtbreien %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:00

Hoe oud zijn ze Arabesk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:00

russel schreef:
Tja toen ik leerlinge was, kwam dát niet voor en er werd niet geslagen, geschopt, geschreeuwd door de docenten...wat is er dan anders? Gewoon de leraren waren anders...en waarom kan dat niet zo zijn?? ik zat overigens op een hele leuke vrije scholengemeenschap, maar er was orde, discipline, respect en je werkte voor je examen, diegenen die dat niet deden, waren er maar heel weinig en dat waren hopeloze gevallen...die zag je op een gegeven moment ook niet meer....

Leerlingen van nu werken niet meer voor het examen of voor zichzelf. Ze zien school veelal als een sociale ontmoetingsplaats en een noodzakelijk kwaad tussen het msnen, twitteren en hyves door. Ik maak me daar weleens zorgen over. Ik weet zelf ook wel hoe verslavend internet is. Ben blij dat die rommel in mijn tijd nog niet bestond, anders was het bye bye vwo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:01

russel schreef:
Hoe oud zijn ze Arabesk?

onderbouw en voor-examenklassen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:02

Dus pubers! Tja wij kregen gewoon een uitbrander waardoor we totaal voor gek gezet werden en ik heb zelfs nog meegemaakt dat ze straftaken kregen....het hielp...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:05

Ik kan niet alles neerzetten hier, geen zin in uitprintsels van bokt tijdens mijn functioneringsgesprek :+

MamboBeach

Lente schreef:
Maar als je op kantoor werkt kan je wel 5 minuten later naar het toilet, of een half uur later kijken of je nog een hap brood weg kan werken. Als leraar heb je met een beetje geluk de grote pauze als er geen leerling aan je buro staat of een tussenuur om op adem te komen.

Ja? Nou, als receptioniste niet hoor! :) Dan kun je niet even weg... :n

Fenrir

russel schreef:

Niet alleen de leraren waren anders hoor. Ook de kinderen. Je wilt niet weten hoe brutaal ze zijn tegenwoordig, dat is echt merkbaar. Zelfs voor mij, toen ik nog op de middelbare school zat leek elk nieuw jaar asocialer te worden. :n
Ik zat overigens ook op de vrije school ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:06

Dat is inderdaad ook iets wat mij zorgen baart Arabesk. Vroeger bij mij in de klas (en dat is nog niet eens zo gek lang geleden) zaten bijna alle jongens wel op sport. Voetbal, hockey, basketbal, whatever.

Nu lijkt het minder dan 50% van de leerlingen te zijn die nog sport. Vreemd dat we zoveel obese leerlingen hebben. Hobby nummer 1 is tegenwoordig; online shooters, met vrienden, met zo'n koptelefoon en dat hele dagen lang. Huiswerk wordt er tussendoor gefrummeld door een groot aantal leerlingen - iets waar wij als docent geen zicht op hebben maar wel de consequenties van dragen.

Voor gek zetten van leerlingen is tegenwoordig een absolute no-go en dat zou ik ook niet willen. Een veilige klassenomgeving is een hele belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.

Mambobeach, ik heb ook als receptioniste gewerkt. Een heel stuk relaxter vind ik persoonlijk, maar voor mij ook een stuk minder voldoening.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:13

Deze geeft ook wel aardig weer wat er veranderd is

Gjilke schreef:
Je kan hem iig plaatsen in dat topic toch? Had ik deze al eens gepost:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:14

Ja, heb er beelden bij.....OMG

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:15

Vind het inderdaad wel door sommigen wat makkelijk gezegd. Nu ben ik zelf niet docent maar mijn man wel.

Heel leuk en aardig, lange vakanties, wisselende werktijden, goed salaris (in ieder geval toen hij begon)... maar..

Mijn man geeft geen pauzes... hij patrouilleert tijdens de pauzes en met een beetje geluk kan de boterham ook naar binnen. Hij heeft naast lestijden; vergaderingen, cursussen, losse projecten, ouderbezoeken (bij de ouders thuis dus, van alle mentorleerlingen), opendagen (ook in het weekend en 's avonds), schoolfeesten ect. En de laatste drie zijn in je eigen tijd. Dan heeft hij overdag klassen die niet alleen gelaten mogen worden, agressieve ouders, moeilijke leerlingen in grote groepen die niet meer in aparte klassen mogen, ect.

Had hij maar geen leraar moeten worden... ok. Maar toen was het nog wel een leuke baan en dat wordt gewoon steeds minder. Geen doorgoei mogelijkheden, politieke spelletjes over functies, steeds geneuzel van de politiek over de secundaire voorwaarden.

Nu baalt hij dat hij niet iets economisch is gaan doen. Evenveel stress, werk en meer salaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:15

Fiffill schreef:
russel schreef:

Niet alleen de leraren waren anders hoor. Ook de kinderen. Je wilt niet weten hoe brutaal ze zijn tegenwoordig, dat is echt merkbaar. Zelfs voor mij, toen ik nog op de middelbare school zat leek elk nieuw jaar asocialer te worden. :n
Ik zat overigens ook op de vrije school ;)

is dat in de steden anders dan op het platte land? Hier valt dat mee hoor, merk daar niets van....gelukkig...maar ik woon op plaaate land, lopen ook ongeveer 50 jaar achter :+