Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 18:43

Als je het zo gaat bekijken dan kan je wel overal blij om zijn aangezien er altijd wel iemand of iets is die het slechter heeft, vind dat eigenlijk een beetje loze argumenten.

Als je griep krijgt en boven de wc hangt te kotsen denk je ook niet, nou hee gelukkig is het maar een griepje want het had ook zomaar kanker, aids of een andere erge ziekte kunnen zijn... :')

Zoals hierboven genoemd, als je het stel 5 jaar van tevoren aankondigt kán je gaan werken om te kunnen gaan studeren en dat kan nu dus niet, je moet ineens zomaar maar ergens vandaan zien te trekken en dan is lenen eigenlijk nog de enige optie dus het is gewoon banketstaaf timing.

redbutton

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:54

Weetje, dat je moet lenen is balen, maar wat ik erg vind is dat ze willen dat deze lening ook geregistreerd komt te staan. Dat je daarom na je studie geen huis zou kunnen kopen omdat je een dikke lening hebt van je studie? dat vind ik te gek voor woorden..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:00

pandour4evuh schreef:
ik wil eigenlijk nog een keer reageren hier ik heb hier goed over nagedacht

Wij hier in nederland zijn zeer verwend. Wij denken maar dat de overheid alles betaald etc. Als je je studie zelf moet betalen zul je er ook een stuk harder voor werken. De bedragen zijn niet dusdanig hoog dat je nooit meer van de schuld afkomt en ja je kan later nog een huis kopen. Wij moeten gewoon leren dat niet alles meer door de overheid betaald zal worden. wees blij dat het schoolgeld niet nog meer omhoog gaat (bijv kijk naar engeland of USA) en dat je uberhaupt nu de kans krijgt van de overheid om op hun kosten te studeren

We hebben in onze handjes mogen knijpen de afgelopen jaren (hierbij wil ik ook zeggen dat de WW ook een stuk omlaag mag) (tenzij je ziek bent das een ander verhaal)

MAAR MET DE HUIDIGE CRISIS GAAT DIT NIET ZO LANGER MEER EN ZULLEN WE ALLEMAAL (DUS NIET ALLEEN DE MEER BEDEELDE MEER BELASTING LATEN BETALEN) DINGEN MOET INLEVEREN ANDERS ZAL HET NOG VEEL SLECHTER IN NEDERLAND WORDEN DE KOMENDE JAREN!!

het is idd niet goed dat wij als student op vakantie kunnen. de baantjes die wij hebben zouden wij moeten gebruiken om onze studie te kunnen betalen en niet onze extraatjes want als student heb je het nu eenmaal slechter.

Iedere Nederlander ongeacht de hoogte van zijn inkomen draagt daar direct of indirect zo'n 42% van af aan belastingen. Da's een heel stuk meer dan de gemiddelde 25% die de gemiddelde Amerikaan betaald. Als ik 17% minder belasting mag gaan betalen betaal ik de studie van mijn kinderen ook zelf oké.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:51

Dat zou leuk zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Misschien moet je even naar de belastingschijven kijken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:01

sommige opleidingen ben je mee zoet tot je bijna 30 bent. een unistudie is pittig en werken zit er daardoor voor sommige niet in. met de uitwonendebeurs kon je iig nog op kamers of een deel van de studie betalen. nu krijgen de ouders t nog zwaarder, zul je toch echt een baantje moeten vinden en woon je lang thuis + je begint aan je carriere met een schuld. ik hoop echt dat ze t niet doorgaan zetten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:17

Abiola schreef:
Dat zou leuk zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Misschien moet je even naar de belastingschijven kijken.

Reken maar na, klopt precies hoor. Lage inkomens zijn meer kwijt aan accijnsen enz. en hoge inkomens aan inkomstenbelasting maar iedereen zit rond die 42%

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:37

Anne_GTI schreef:
Abiola schreef:

Reken maar na, klopt precies hoor. Lage inkomens zijn meer kwijt aan accijnsen enz. en hoge inkomens aan inkomstenbelasting maar iedereen zit rond die 42%

Hoezo betaal je meer accijnzen als je een lager inkomen hebt? Geef je dan meer uit? Ik snap je logica geloof ik niet helemaal?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:11

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:04

Abiola schreef:
Hoezo betaal je meer accijnzen als je een lager inkomen hebt? Geef je dan meer uit? Ik snap je logica geloof ik niet helemaal?

Van je besteedbaar inkomen gaat er dan cummulatief gezien een groter deel naar accijnzen omdat er van het inkomen groter percentage naar eerste levensbehoeften gaat zoals voedsel en kleding.

geld wat rechtstreeks in aandelen gaat of naar een spaarrekening omdat je dat over hebt betaal je veel minder belasting over.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:09

Anne_GTI schreef:
Abiola schreef:

Van je besteedbaar inkomen gaat er dan cummulatief gezien een groter deel naar accijnzen omdat er van het inkomen groter percentage naar eerste levensbehoeften gaat zoals voedsel en kleding.

geld wat rechtstreeks in aandelen gaat of naar een spaarrekening omdat je dat over hebt betaal je veel minder belasting over.

Nu snap ik er nog minder van. Sinds wanneer zit er accijns op kleding en voedsel? Volgens mij zit dat voornamelijk op drank, sigaretten en benzine. Als je wat leuke centen op de spaarrekening hebt staan, mag je daar ook nog belasting over betalen. Ik denk echt dat je je vergist :)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:20

Accijns niet maar BTW bedoelde ik. En ik vergis me echt niet. RUG heeft daar recent een mooi onderzoek naar gedaan en er zijn ook al oudere doorrekeningen van. Per saldo ben je het slechtste af als je net boven bijstandsniveau verdient; dan heb je geen recht op allerlei kortingsregelingen, moet je het volle pond betalen en ben je per saldo bijna slechter af dan in de bijstand.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:37

Dat geloof ik graag, maar ik weet zeker dat iemand die een ton verdient meer belasting (inkomsten, vermogen, btw en accijns) betaald dan iemand die 25.000 euro verdient.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:03

Abiola schreef:
Dat geloof ik graag, maar ik weet zeker dat iemand die een ton verdient meer belasting (inkomsten, vermogen, btw en accijns) betaald dan iemand die 25.000 euro verdient.

42 % ongeveer. Dat bedrag is wel hoger maar het blijft omstreeks 42%

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:10

Ik zie dat anders geloof ik en ik zou ook graageen link van dat onderzoek zien.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 02:42

Beetje offtopic, maar wel heel interessant! Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar het klinkt zeker logisch.

Ik neem aan dat je naar dit onderzoek verwijst trouwens: http://esbonline.sdu.nl/esb/images/698k ... 613491.pdf (Dat was wat Google me vertelde. :P)

Maar goed, omdat het offtopic is, zal ik er verder niet op ingaan hier.

Momenteel vind ik het vooral frustrerend dat er niets lijkt te gebeuren. De plannen liggen er, maar er is nog niets zeker. Het plan is dus om eerst de stufi in de master af te schaffen. En ik wil in september aan een master beginnen, wat moet ik in hemelsnaam verwachten? Het is niet bepaald mogelijk om het geld voor een master in een half jaar bij elkaar te sparen en ja, ik zie er enorm tegenop om te gaan lenen. Zeker als het daardoor moeilijker wordt om later een hypotheek te krijgen, en die angst lijkt best realistisch te zijn. Als ik moet lenen dan zij het zo, maar dan zou ik dat wel graag weten. En bij voorkeur ietsje eerder dan augustus...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 02:47

Wat willen ze nou? Dat we in de toekomst een overschot hebben aan putjesscheppers en vuilnisophalers ofzo? Zo wordt het dus weer net als vroeger, alleen de rijken mogen studeren en de armen nemen maar één of ander slechtbetaald baantje of zitten hun leven lang in de schulden... Tijd voor protest?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:22

BaileyMix schreef:
Wat willen ze nou? Dat we in de toekomst een overschot hebben aan putjesscheppers en vuilnisophalers ofzo?

Wat ik begrijp is dat we nu zo ongeveer een overschot hebben aan hoog opgeleiden die ver onder hun niveau moeten werken en dat 'simpel' harde werkers voor bijvoorbeeld specifieke dingen in de bouw lastiger te vinden zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:15

Maar maak dan het niveau hoger in plaats van de opleiding duurder...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:37

Inderdaad Sheran.. Ik ben derdejaars (WO) en heb nog nooit meer dan 6 uur college per week gehad. Waar wordt dat geld dan aan besteed?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:46

Droevig dat ze het dan uiteindelijk toch willen doorvoeren. Ik ben wel Belg maar wordt door een paar Nederlandse kennissen en mijn eigen Nederlandse vriend zo nu en dan op de hoogte gehouden (of door sites als bokt :D)

Nu vind ik dat de filosofie achter het Nederlandse onderwijs en systeem voor jongeren sowieso allesbehalve optimaal is, maar dit slaat alles. Jullie gaan echt de Amerikaanse toer op. Als je ziet hoeveel armoede daar is weet ik niet of je daar zo happy mee moet zijn. Ik weet in ieder geval wel dat ikzelf niet met een schuld mijn werkleven zou willen beginnen, dus ik snap 100% dat dit bij veel jongeren in het verkeerde keelgat schiet. We worden zo gewezen op credit cards en teveel lenen, en opletten en blabla, en dan doen ze dit? :')

Overigens, mensen die denken dat de economie sowieso wel strop loopt als geen enkele Nederlander nog een degelijke opleiding krijgt zullen bedrogen uitkomen vrees ik. Wat ik denk dat er dan gebeurt is dat het Nederlandse volk armer zal worden, want die moeten de snertbaantjes uitvoeren die niet betalen, en voor de betere banen vragen ze simpelweg buitenlandse werkkrachten die ze vet betalen. Problem solved voor de bedrijven hoor. Niet voor alle Nederlandse jongeren zonder diploma...

Edit: Wat ik trouwens ook heel erg vind is dat mijn vriend bv verhoogde studiefinanciering krijgt omdat zijn moeder al die jaren geen allimentatie heeft gevraagd aan zijn vader. Als dit nu wordt afgeschaft heeft die vrouw al die jaren geen allimentatie gekregen voor haar zoon, en heeft zoon er ook nog eens helemaal niets meer aan tijdens zijn studies, wat dus wel haar plan was. Kindlief het tijdens de studieperiode wat makkelijker maken en zelf dan geen allimentatie voor hem ontvangen. Of komt daar nog een regeling voor? (betwijfel het, zoals ze hier met de grove borstel aan het doorgaan zijn)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:03

Szan schreef:
Inderdaad Sheran.. Ik ben derdejaars (WO) en heb nog nooit meer dan 6 uur college per week gehad. Waar wordt dat geld dan aan besteed?

Ik heb deze periode een rustige schoolweek van slechts 15 uur colleges en een groepsproject van 15 uur in de week, ook 3e-jaar WO. Normaal zit ik rond de 30 uur met uitschieters naar boven. Het wisselt heel erg per universiteit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:04

En per faculteit. Bij rechten zit ik nu nog maar 4 uur per week ofzo, bij GLTC 9 (derde jaar)

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:19

Een andere invalshoek: er zullen meer mensen een studie gaan volgen naast hun werk ;) Dit betekent dat niet de studenten voor de kosten opdraaien, maar de werkgevers. Deze werkgevers hebben immers direct baat bij goed opgeleide medewerkers en hebben met het betalen van een opleiding direct een mooi bindmiddel: gaat de medewerker weg, zal de studie terugbetaald moeten worden. Het grote voordeel hiervan is dat opleidingen veel meer gaan aansluiten bij het bedrijfsleven, op dit moment mist die link nog wel eens. Deze maatregel hoeft dus niet het einde van de kenniseconomie te betekenen, het zou dit zelfs kunnen bevorderen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:20

Ik snap je link niet helemaal Joyrider... om te kunnen studeren heb je werk nodig, maar voor een goed betaalde baan heb je een studie nodig. Studeren en werken tegelijk leidt tot studievertraging en tot meer geld dan je op kunt hoesten.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:22

Ik denk dat joyrider bedoelt dat bedrijven mensen gaan 'scouten' op middelbare scholen, ze aannemen en dan een opleiding laten volgen op kosten van het bedrijf, of niet?