130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mylittlejoy

Berichten: 4023
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:41

Huertecilla schreef:
De kans voor de voorganger is 2,2 keer kleiner.
Jouw voertuigkeuze maakt bij gelijk gedrag in dit voorbeeld de overlevingskans van anderen minder dan half zo groot.

Daar, van deze verantwoordelijkheid voor de gevolgen van míjn voertuigkeuze voor de veiligheid van een ander, ben ik me zéér bewust en dat is een belangrijke reden dat ik rustig rij met onze bak. D

...en hoppa!!! Daar zie ik dan weer een VW Touareg met 160 voorbij komen. De overlevingskans van de 107 bestuurder is 15% tov met een Mini die 100 rijdt.

Afbeelding op de weg.


Dan zou je eigenlijk zo kunnen redenen dat je met de mini (om het snelheidsverschil te verkleinen en dus de klap wanneer de Touareg met 160 aan komt) beter harder kan gaan rijden om je overlevingskans te vergroten. :+

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:44

gummie schreef:
@ HC; als ik je stuk zo lees, wat ik het probleem dan??



Dat er grotere bommen om me heen rondrijden :)*
Verergert doordat degenen die zich het minste bewust zijn daarvan, de grootste bommen zijn.
Degenen die de minste risicos zien, doorgaans de minste ervaring hebben, vormen het grootste potentiële gevaar.

Poep gebeurt en de grootste onbenullen veroorzaken de meeste poep met de hoogste snelheid.
Hún risicobeslissingen hebben directe invoed op míjn overlevingskans -:(-

Die Touareg bestuurder die met 160 voorbij komt bedreigt DIRECT de veiligheid van mij en mijn gezin _-:(

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:50

Met die laatste zin ben ik het eens, en dan komen we in een andere discussie terecht (die ik eigenlijk in het begin al aankaartte, namelijk dat het niet de maximumsnelheid, maar het gedrag van automobilisten is)... Dan gaat het niet alleen meer om autorijden an sich, maar om de houding en instelling van mensen tov anderen in het algemeen. Dan heb je in mij een medestander gevonden.

Ps: http://nieuws.nl.msn.com/economie/wie-1 ... -staatskas
Laatst bijgewerkt door gummie op 01-12-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11Jarig

Berichten: 11541
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:51

Als het om het gevaar gaat, zijn de 80 km wegen gevaarlijker dan de snelwegen.
Zelfs als de max snelheid 130 km is.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:56

Huertecilla schreef:
Die Touareg bestuurder die met 160 voorbij komt bedreigt DIRECT de veiligheid van mij en mijn gezin _-:(

Ik zeg; binnen blijven, deur op slot en op je blote knietjes bidden dat het plafond niet naar beneden komt.
Als je bang bent voor medeweggebruikers, dan moet je lekker binnen blijven zitten bij de haard.
Dat lijkt me in jouw geval het meest veilige, want uit jouw posts haal ik dat je bang bent in het verkeer, daardoor ligt alles aan anderen, ga je zelf onzeker (te langzaam) rijden en breng je op die manier anderen in gevaar.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:59

gummie schreef:
@ HC: als de maximumsnelheid 120 was gebleven, had die persoon ook 160 gereden. Dat is asociaal en roekeloos. Dat is ook srafbaar. Laten we dan wat mee ons best doen om de instelling van mensen te veranderen, voor zover dat uberhaupt nog mogelijk is.


Minder stafbaar met max = 130 en ook is het dan minder aso want de norm is vehoogd.

Het gaat om de perceptie van het snelheidsverschíl en om het niog wat erger te amken gaat dat proportioneel.
De perceptie van ´te hard´ = aso indien >20% komt bij max. 120 neer op 134 en bij max. 130 op 156.
Een verschil van meer dan 50% extra gevaar voor mij.

Bij max. 130 gaat er meer te hard gereden worden en er gaat nog meer onvoldoende afstand gehouden worden.
Dat is een DIRECTE bedreiging voor de veiligheid van mij en mijn gezin.
Als ik bij een tankstation de bestuurder van de Touareg die me net met 160 voorbij kwam zie staan heb ik HEEL veel controlled response nodig om die niet van verdere deelname aan het verkeer uit te sluiten.
Die komt me namelijk straks wéér voorbij.

Dat geldt ook voor júllie :)*
Wanneer jullie op de linkerbaan rijden en aan de andere kant maakt een een Touareg-piloot dikke poep is of en dan hoe hard dat over de vangrail komt afhankelijk van hoe snel die Touareg en jullie reden.

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:08

Ach lekker boeiend... Als je wilt gaan berekenen hoe groot de kans is dat je overleeft als een grote auto (die HC vast niet kan betalen daarom loopt hij steevast te vitten op een VW Toeareg...) een kleine auto ramt kun je beter thuis blijven... en inderdaad bidden dat het plafond niet op je hoofd valt.. Of de hemel! Dat zou ook nog kunnen!

Om het risico te verkleinen en het verschil te verkleinen kunnen we allemaal in Mini's gaan rijden... Die kunnen maar 100, geen gedoe met snelheden, parkeerproblemen een stuk minder en zo is iedereen gelukkig... :')

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:10

gummie schreef:
Met die laatste zin ben ik het eens, en dan komen we in een andere discussie terecht (die ik eigenlijk in het begin al aankaartte, namelijk dat het niet de maximumsnelheid, maar het gedrag van automobilisten is)...


Het is WEL de max. snelheid:
- dat is namelijk de norm waar niet te hard proportioneel aan wordt afgemeten
- ook zijn de autobommen krachtiger bij 130 dan bij 120

Ralph Nader verwoordde het goed; ´unsafe at any speed´.


Ponies schreef het helemaal +:)+
Haar beslissing om met 2200 kilo ipv 1000 kilo te rijden reduceert de overlevingskans van een 107-bestuurder met 2,2.
Zo is het met sneller rijden ook: De beslissing om sneller te rijden reduceert de overlevingskans van de overige verkeersdeelnemers en wel als functie van het kwadraat van de snelheid.

Voeg nu het Peltzman-effect toe.
Dan krijg je dat de bestuurder van een zwaardere/grotere auto makkelijker sneller rijdt; zonder benul beslist om de overlevingskans van anderen fors te reduceren.

Wie reedt er ook alweer met een klein 18 jaar autootje?

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:10

Alles is gevaarlijk.. Als ik zo naar beneden loop en van de trap val kan ik ook mijn nek breken..

Ik vind t echt een goeie :D scheelt echt enorm aan tijd! :j

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:11

Fred_Kroket schreef:
Ach lekker boeiend... Als je wilt gaan berekenen hoe groot de kans is dat je overleeft als een grote auto (die HC vast niet kan betalen daarom loopt hij steevast te vitten op een VW Toeareg...) een kleine auto ramt kun je beter thuis blijven... en inderdaad bidden dat het plafond niet op je hoofd valt.. Of de hemel! Dat zou ook nog kunnen!

Om het risico te verkleinen en het verschil te verkleinen kunnen we allemaal in Mini's gaan rijden... Die kunnen maar 100, geen gedoe met snelheden, parkeerproblemen een stuk minder en zo is iedereen gelukkig... :')


Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten vals persoonlijk worden.
Bedankt voor het compliment *\o/*

Pasamba
Berichten: 17692
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Friesland

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:12

Ik ben ook voor! :)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:14

WhySoWhite schreef:
Alles is gevaarlijk.. Als ik zo naar beneden loop en van de trap val kan ik ook mijn nek breken..



Dat is een risico wat je zelf beslist wel/niet te nemen.
In het vergelijking met verkeer echter bepaalt een ander hoe groot het risico is dat je van de trap af valt en ook hoe hoog deze is.

mylittlejoy

Berichten: 4023
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:15

Huertecilla schreef:
Dat geldt ook voor júllie :)*
Wanneer jullie op de linkerbaan rijden en aan de andere kant maakt een een Touareg-piloot dikke poep is of en dan hoe hard dat over de vangrail komt afhankelijk van hoe snel die Touareg en jullie reden.


Als ik 80 rij en knal op een tegemoetkomende Touareg met 160, ben ik net zo morsdood als dat ik zelf 120 reed. :)* Daarnaast heeft mijn snelheid bijzonder weinig invloed op hoe hard de Touareg over de vangrail komt.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:17

Pasamba schreef:
Ik ben ook voor! :)



Ik ben voor de vrijheid om te kiezen voor een:

Afbeelding

:D

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:17

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
HC: ik vind dat die bewijslast inderdaad ligt bij de verhogers :) Maar als die aan zouden tonen dat het niet meer risico oplevert, geloof je dat dan? Neem je daar dan genoegen mee?


Wetenschappelijk bevestigd bewijs = bewijs en ja dat staat niet door míj ter discussie.
Dat moet dan wel wetenschappelijk onderbouwd bewijs zijn en niet de dingen die jij als ´bewijs´ opgooit.


Nogmaals: ik vind dat de bewijslast inderdaad ligt bij de verhogers. ik ben niet de verhoger. Wat ik hier aandraag, is niet het bewijs van deverhogers. Als je dat bewijs wilt hebben, zul je contact met ze moeten opnemen. En mijn vraag was vervolgens dus: als je dat bewijs te zien zou krijgen, alle onderzoeken en cijfers van die instanties die door een enkeling hier ook zijn aangedragen, de hele weg naar dit besluit totn verhoging van de maximumsnelheid toe, geloof je het dan? Neem je daar dan genoegen mee? Dat was de vraag.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:18

mylittlejoy schreef:
Daarnaast heeft mijn snelheid bijzonder weinig invloed op hoe hard de Touareg over de vangrail komt.


Of het max 120 of 130 is wel.
Perceptie van ´te hard´ :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:19

gummie schreef:
En mijn vraag was vervolgens dus: als je dat bewijs te zien zou krijgen, alle onderzoeken en cijfers van die instanties die door een enkeling hier ook zijn aangedragen, de hele weg naar dit besluit totn verhoging van de maximumsnelheid toe, geloof je het dan? Neem je daar dan genoegen mee? Dat was de vraag.


Die heb ik beantwoord.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:22

Mooi :) Dan neem ik aan dat we nu bijvoorbeeld met z'n allen informatie van o.a. TNO en de SWOV kunnen gaan opzoeken :)

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:24

Laatst bijgewerkt door gummie op 01-12-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:26

Huertecilla schreef:
WhySoWhite schreef:
Alles is gevaarlijk.. Als ik zo naar beneden loop en van de trap val kan ik ook mijn nek breken..



Dat is een risico wat je zelf beslist wel/niet te nemen.

Je kiest er ook zelf voor om deel te nemen aan het verkeer.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:31

Laatst bijgewerkt door gummie op 01-12-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:32

gummie schreef:


en :? ?

Ook die twee links naar TNO zijn NIETSzeggend over het topic.



Nogmaals ik ben niet persé tegen versoepeling van regels.
Ik ben wel vóór vergroting van de eigen verantwoordelijkheid.

E.e.a in samenhang met de garantie dat de overheid mij tegen bovenstaande beschermd óf meer recht of zelfsbescherming.

Geef mij het recht op zo´n pick-up truck met kanon, gekoppeld aan een snelheidmeting van inhalers; lichtbord erop over met aangepast snelheid* inhalen en anders.... verdedig ik mezelf 8-)

* zie het wegenverkeersreglement hierover; dat schijnt iedern in dit verband te vergeten terwijl het mbt paardinhalen te vuur en te zwaar verdedigd ´stapvoets´ moet zijn
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-12-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1989
Berichten: 3144
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:34

kensha schreef:
Elke dag en op elke plek zijn er automobilisten die harder gaan dan 100 of 120 k/u waar het toegestaan is.

Echter ben ik gisterenavond door het nieuws verbaasd geraakt.
Een groot aantal snelwegen worden nu 130 k/u?

Ik vindt dit niet zo maar kunnen en het geld alleen voor de automobilisten want de openbaar vervoer mag toch niet zo hard rijden en voornamelijk wordt het ook gevaarlijk voor vrachtwagen chauffeurs die maar 90 k/u mogen rijden.

Wat vindt jij ervan?
Ik vindt alleen ze op deze manier automobilisten maar belonen door te hard rijden op de snelwegen.
Nu is het 130 maar wat wordt het straks?

Ik vindt in een klein land als Nederland eigenlijk overbodig.
Voor grote landen als Amerika en Duitsland die hele grote afstanden moeten afleggen heb ik geen problemen mee maar, Nederland? daar betwijfel ik mee.


Dat moet je niet zien als belonen, maar er zullen mensen (zoals ik) zijn die standaard 130 rijden en ook niet harder willen/hoeven. Het verkeer schiet beter op en je haalt waarschijnlijk wat frustratie weg.

Neskolay schreef:
Ik vind het ook erg fijn hoor :j ook die 80km wegen die 100km/u worden, ideaal!!


Dat vind ik wel een topper! Want veel 80km/u wegen nodigen gewoon uit om 100 te rijden :')

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:35

Quellian schreef:
Je kiest er ook zelf voor om deel te nemen aan het verkeer.



Waar het de taak van de overheid is om de veiligheidsnormen te garanderen.

Hoe acceptabel is het verlies van mensenlevens in het verkeer?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:39

JessAndHope schreef:
Dat vind ik wel een topper! Want veel 80km/u wegen nodigen gewoon uit om 100 te rijden :')


Bij onvoldoende bewustzijn over de risicobelissing die dit inhoudt.

Van mij mag er fórs bezuinigd worden op wegdekonderhoud. Nodigt uit om langzamer te rijden. Dat maakt wegen inherent veiliger.
Spaart ook de snelheidsverlagende constructies uit.
Minder ernstige ongevallen en minder kosten; win-win *\o/*