Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:28

.Weet je wat eigenlijk vreemd is.... In de 2e wereldoorlog zijn vele joden zonder enige nuttige reden vergast door de duitsers en aanhang. Over het algemeen word daar dan niet meer over "de duiters die de joden vergasten" gesproken, want de duitsers die nu leven hebben natuurlijk niets te maken (direct) met de 2e wereldoorlog. Wij kijken hun er ook niet meer op aan van het wangedrag van hun ouders of grootouders of overgrootouders... Waarom zouden de negroïde bevolking (om maar even een verzamelnaam te gebruiken, al ben ik absoluut niet van dit woord) dan wel de blanke bevolking nog op het wangedrag van onze achter-achter-achterouders mogen wijzen? Dat begrijp ik dan niet. :n Ik hoor soms ook discussies van "maar jullie verkochten ons als slaven" ... wat nou jullie, ik was er niet bij hoor, net zo min als jij... >;)

Het is vreselijk wat er allemaal in het verleden is gebeurd, maar is het niet de bedoeling om er dan voor te strijden dat iedereen gewoon gelijk is en gelukkig samen te leven in plaats van te hangen in het verleden en door jakkeren over wat er met de voorouders gebeurt is en de verwijten geven aan de nagezaten (als dat al zo is) van degene die dat veroorzaakt hebben?
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 07-12-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:29

Nicolletje schreef:

ik heb laatst een workshop dag van UNESCO gehad ( ik zit op een unesco school ) en daar zeiden ze dat het feest er wel op stond..
Maar dat kan natuurlijk ook fout zijn, wel een beetje naar dat ze die fout dan maken. {:)-:(

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:36

Belgie wel zie ik :j

PingWingJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:37

neres schreef:
Het is jammer dat er zo veel gezeurd wordt om sint en piet. Sint mag geen kruis op zijn mijter... en piet mag niet zwart zijn. Vertel mij eens een kind die piet linkt aan discriminatie en die het kruis van sint beledigend vind voor moslims? Juist geen een... Wij volwassenen moeten het weer moeilijker maken dan dat het is.

Ik heb niet 14 pagina's doorgelezen, maar wil wel graag reageren op deze opmerking. Sinterklaas' zijn kruis op de mijter beledigend voor moslims??? Sint Nicolaas is een katholiek figuur en viert een katholieke feestdag... Als moslims ervoor kiezen om deze feestdag mee te vieren is dat hun keuze maar kunnen ze toch niet serieus menen dat Sint Nicolaas, iemand die door de katholieke kerk heilig verklaard is geworden, zijn uitingen van geloof opgeeft??? :wow:

Rennie89

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:42

Denk ook niet dat moslims een probleem met het kruis moeten hebben hoor, hebben ze dat wel snappen ze geen ruk van hun eigen geloof :')

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:47

Jawel :=

Citaat:
In steden als Antwerpen en Amsterdam draagt de Goedheiligman al geen kruis meer op zijn mijter. Het stadsbestuur van Antwerpen verbiedt kruisen op de kleding van Sinterklaas, omdat het een geloofsneutraal feest moet zijn. De stadssinterklaas van Amsterdam draagt sinds 2006 de drie andreaskruisen uit het stadswapen op zijn kleding in plaats van een recht kruis
.

http://www.tctubantia.nl/regio/middentw ... n-sint.ece

lifaya schreef:
Denk ook niet dat moslims een probleem met het kruis moeten hebben hoor, hebben ze dat wel snappen ze geen ruk van hun eigen geloof :')

Doen de meesten ook niet, eerlijk gezegd.

Het jammere vind ik, toen ik gisteren zat te kijken naar Ded Moroz (de Russische Sint), bleek dus dat in veel Islamitische (voormalige Sovjet) landen gewoon ook Ded Moroz gevierd werd door de kinderen.

http://www.dufoa.nl/sprookje/sinterklaas

Citaat:
Is Sinterklaas multicultureel?
Ten opzichte van Ded Moroz in voormalige communistische landen is Sinterklaas in Nederland minder ‘gemulticulturaliseerd’. Er is altijd een verborgen weerstand van niet-christelijke bevolkingsgroepen om hun kinderen tegen die verleiding te beschermen. Op scholen of andere instellingen maakt men geen bezwaar tegen het verzet van de ouders met een islamitische achtergrond. Met de wensen van kinderen wordt zo weinig rekening gehouden: zij mogen het de Sinterklaas- en Nieuwjaarfeest niet met andere kinderen meevieren of kunnen er alleen passief aan deelnemen. Maar die islamitische kinderen blijven wel over Sinterklaas dromen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:47

PingWing schreef:
neres schreef:
Het is jammer dat er zo veel gezeurd wordt om sint en piet. Sint mag geen kruis op zijn mijter... en piet mag niet zwart zijn. Vertel mij eens een kind die piet linkt aan discriminatie en die het kruis van sint beledigend vind voor moslims? Juist geen een... Wij volwassenen moeten het weer moeilijker maken dan dat het is.

Ik heb niet 14 pagina's doorgelezen, maar wil wel graag reageren op deze opmerking. Sinterklaas' zijn kruis op de mijter beledigend voor moslims??? Sint Nicolaas is een katholiek figuur en viert een katholieke feestdag... Als moslims ervoor kiezen om deze feestdag mee te vieren is dat hun keuze maar kunnen ze toch niet serieus menen dat Sint Nicolaas, iemand die door de katholieke kerk heilig verklaard is geworden, zijn uitingen van geloof opgeeft??? :wow:

Ho stop, voordat het verhaal rondgaat dat moslims tegen Sinterklaas zijn.
Je reageert nu met grote ogen op een uit de lucht gegrepen opmerking van een hoogst waarschijnlijk niet moslim. Dus ga niet spreken van "ze kunnen toch niet menen....".

Hoe krijgen we nog meer ongenuanceerde en ongefundeerde tegenstellingen in deze wereld :?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:50

Geen idee, maar we doen er zelf aan mee blijkbaar. Gewoon verbieden dat kruis, hoppa :7

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:53

Veel jongeren met islamtische afkomst in Nederland houden zich inderdaad niet aan het geloof :n Ze drinken, gebruiken drugs (wat de gemiddelde jongeren in NL doet, maar wat de Islam dus eigenlijk wel verbied) ze eten geen hallal vlees (bijv. Mac Donalds) en weet ik veel. Maar vaak zitten er wel meerdere tussen die het hardst schreeuwen dat ze trotse moslims zijn etc, en dát vind ik storend. Ik heb echt helemaal géén probleem met religie's, maar wel met schijnheilige boontjes... Alles doen wat god verbied en dan nog van de daken schreeuwen dat je trots gelovig bent en problemen maken met mensen die "geen respect" voor je geloof hebben :')

Voor mensen rare beelden van mij krijgen, ik ben multicultureel, mijn vriendinnen in Nederland zijn geen van allen Nederlands, en ik ga dus met alles om, vind religies en culturen helemaal fantastisch, maar ik vind wel dat je iedereen in hun waarde moet laten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:57

Helemaal mee eens Lifaya.
Maar niet passend bij de deze discussie :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:01

Helemaal mee eens Lifaya.
En helemaal passend bij de deze discussie. :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:02

Boras, Je kunt het gewoon lezen als hoe kan 1 moslim of ALS 1 moslim.... Verder staat er ALS en KIEZEN en KEUZE en die ZE is in mijn ogen dus de groep die daar in past en niet ALLE.

Je insuineert zelf dat het uit de lucht gegrepen is en waarschijnlijk van een niet moslim komt. Dat weet je niet. Een moslim buurman kan bij wijze van spreke wel wat geuit hebben. Het is iets dat overgenomen is uit veel eerder in de discussie, ik weet niet in welke context en van wie.

Jij kunt ook niet beweren dat geen enkele moslim tegen sinterklaas is. Je bent geen vertegenwoordiger van de hele moslim wereld.

Misschien is het ook wel handig als je dan de tegenvisie neerzet om dingen uit de wereld te helpen? Hoe sommige moslims Sint Nicolaas opnemen in hun huis en sommige kinderen dus wel op school het mee mogen vieren?

Alleen protesteren is minder educatief...

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:04

enneehh,, blanke vla? discriminatie? in a'dam heb je ook andere kleuren pieten met de intocht hoorde ik.. geel, rood... :P weet niet of t echt zo is, nog nooit gezien, maar dat hoorde ik.. :P

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:54

Lusitana schreef:
Boras, Je kunt het gewoon lezen als hoe kan 1 moslim of ALS 1 moslim.... Verder staat er ALS en KIEZEN en KEUZE en die ZE is in mijn ogen dus de groep die daar in past en niet ALLE.

Je insuineert zelf dat het uit de lucht gegrepen is en waarschijnlijk van een niet moslim komt. Dat weet je niet. Een moslim buurman kan bij wijze van spreke wel wat geuit hebben. Het is iets dat overgenomen is uit veel eerder in de discussie, ik weet niet in welke context en van wie.

Jij kunt ook niet beweren dat geen enkele moslim tegen sinterklaas is. Je bent geen vertegenwoordiger van de hele moslim wereld.

Misschien is het ook wel handig als je dan de tegenvisie neerzet om dingen uit de wereld te helpen? Hoe sommige moslims Sint Nicolaas opnemen in hun huis en sommige kinderen dus wel op school het mee mogen vieren?

Alleen protesteren is minder educatief...

Wat een raar antwoord, ook zo sturend in wat ik zou moeten doen of willen.
Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar dat komt in me op eerlijk gezegd.

Uit je eerste zin kan ik na 2 keer lezen nog geen wijs, dus die laat ik maar voor wat het is.

Maar waar beweer ik dat ik een vertegenwoordiger zou zijn van de moslimwereld? Of zou willen zijn? Sterker nog, ik heb geen verstand van de moslimwereld en religies mogen van mij worden afgeschaft. Handig om neer te zetten hoe sommige moslims sinterklaas vieren? Ik voel die behoefte niet en ik heb daarnaast werkelijk geen idee.

Mijn bericht ging over moslims, omdat deze in dit geval werden genoemd. Het had over eender welke andere bevolkingsgroep in deze context kunnen gaan. Het gaat me helemaal niet om moslims en hun geloof inhoudelijk. Maar hoe iemand aangeeft niet de hele discussie over de rol van zwarte piet te hebben gevolgd. Binnenkomt in de discussie en ietwat geïrriteerd reageert dat "ze enz". Dat vind ik jammer, dat "ze". En daar moet je mee uitkijken, generaliseren. Maakt me niet uit van wie.
Schijnbaar heb ik dat niet goed op je weten over te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:54

Nicolletje schreef:
Mindim schreef:
kan je van de marokkanen en turken hier niet zeggen, ook al wonen ze hier al 50 jaar.

Hoho wij hebben een hele fijne en actieve Turkse gemeenschap in het dorp en die zetten zich ook in voor culturele activiteiten (met Hollanders, niet alleen voor zichzelf dus), die zijn wel anders dan bepaalde groepen Marokkanen.

Ik vind het ook erg hoor, wat wij hier hebben gekregen. Als je naar Marokko gaat zie je genoeg lieve mensen die graag Sinterklaas zouden willen vieren als dat betekent kadootjes voor iedereen.

Lusitana schreef:
Waar is in Nederland het respect van sommige "gasten" (al is dat tigste generatie) voor de tradities van het land?

We laten het zelf toe, je ziet het.
Als er mensen zijn die een probleem hebben met Piet dan komt dat debat op tv, twitteren BN' ers en artiesten dat we maar eens van Zwarte Piet af moeten, enz.
http://zwartepietisracisme.tumblr.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:59

Boras schreef:
Wat een raar antwoord, ook zo sturend in wat ik zou moeten doen of willen.
Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar dat komt in me op eerlijk gezegd.

Uit je eerste zin kan ik na 2 keer lezen nog geen wijs, dus die laat ik maar voor wat het is.

Maar waar beweer ik dat ik een vertegenwoordiger zou zijn van de moslimwereld? Of zou willen zijn? Sterker nog, ik heb geen verstand van de moslimwereld en religies mogen van mij worden afgeschaft. Handig om neer te zetten hoe sommige moslims sinterklaas vieren? Ik voel die behoefte niet en ik heb daarnaast werkelijk geen idee.

Mijn bericht ging over moslims, omdat deze in dit geval werden genoemd. Het had over eender welke andere bevolkingsgroep in deze context kunnen gaan. Het gaat me helemaal niet om moslims en hun geloof inhoudelijk. Maar hoe iemand aangeeft niet de hele discussie over de rol van zwarte piet te hebben gevolgd. Binnenkomt in de discussie en ietwat geïrriteerd reageert dat "ze enz". Dat vind ik jammer, dat "ze". En daar moet je mee uitkijken, generaliseren. Maakt me niet uit van wie.
Schijnbaar heb ik dat niet goed op je weten over te brengen.

Nou begrijpend lezen is toch niet zo moeilijk?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:51

Als ze zich voordat ze hier komen nu eens verdiepen in de nederlandse samenleving dan zien ze vanzelf dat wij sinterklaas vieren. Aan de hand daarvan kunnen ze beslissen of ze wel of niet komen. Hoeven ze niet achteraf te gaan schreeuwen dat ons feest discriminerend is. Sinterklaas vieren we immers al heeeeelllll lang.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:10

Het oorspronkelijke sinteklaasfeest is aangepast aan hedendaagse normen en waarden. Gelukkig. Het is niet meer kindonvriendelijk, want de roe wordt allang niet meer toegepast, en zwarte piet was vroeger een afrikaanse slaaf, maar nu een belangrijke hulp van sinterklaas die zo veel schoorsteengangen af heeft moeten leggen, dat hij het roet niet meer van zijn gezicht krijgt. Vandaar de text "Zo zwart als roet".

Als je het sinterklaasfeest moet verbieden vanwege de foute uitgangspunten, dan moet je ook de katholieke kerk verbieden, die vrouwen verschrikkelijk gediscrimineerd heeft in het verleden. Maar zelfs die is tot bepaalde hoogte mee ontwikkeld (hoewel nog niet voldoende, vandaar de leegstroom).

En zo zijn er wel meer aspecten die in onze cultuur allang bestaan, maar aangepast zijn aan de normen en waarden van deze tijd. Maar daarmee hoef je ze toch niet geheel achterwege te laten?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:13

Dat bedoel ik dus (reactie op de reactie van cowgirl).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:58

Leandra schreef:
Hoor nu telkens op de radio de acties tegen Zwarte Piet. Dat het discriminerend is en beledigend voor de donker gekleurde mensen in het land.

Ik heb vroeger altijd geleerd dat Zwarte Piet niet altijd zwart is geweest, maar dat hij door het roet van de schoorsteen zwart is geworden.
En dat hij daarom soms nog een wit randje bij de nek heeft. En dat dus ook verklaard waarom de ene Piet zwarter is dan de andere.

Hoe denken jullie daarover?

Als die 'donkeren' vinden dat dat disciminerend is dan gaan ze terug waar ze vandaan komen. DOEI!!
En anders gaan ze zich maar eens goed inburgeren. Het moet niet gekker worden joh!
De negerzoenen zijn ook al verdwenen door van die lijpen, net zo belachelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:30

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:50

wat dacht je van negerzoenen
BLANKE VLA :+

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:14

Ik zou zeggen blader het topic een beetje door..... Negerzoenen en Blanke vla worden al verschillende keren genoemd. :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:19

In de nederlandse taal zijn veel seksismen aan de orde. Zoals "je lot dragen als een man". Alsof mannen dat kunnen en vrouwen niet. Ook taal dan maar aanpassen? We kunnen wel doorgaan zo, maar ik vind dat het nietaan groepen die hun oorsprong niet van hier hebben is, om tradities af te schaffen.

De tradities zijn immers toch al aangepast aan deze tijd en dus niet meer discriminerend.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:10

Of we gaan met z'n allen in onze korte broek naar Iran en eisen daar dat de Burka wordt afgeschaft... :D Ach ja.