Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

Nayomie

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 20:31

Ze hebben niets te maken met mijn foto.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:20

Kan nu eigenlijk nog wel zonder OV reizen met bussen ??
Of kan je nu alleen nog maar met OV Kaart reizen ???

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:09

Kan zonder, is wel veel duurder op losse kaartjes.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:13

patatkraam schreef:
Kan zonder, is wel veel duurder op losse kaartjes.

ik moet morgen nl naar zwolle toe,
maar das 4 euro heen en 4 terug..
maar dacht dat je vanaf 1 januari geen kaartjes meer kon kopen in de bus, maar schijnt nog wel te kunnen hoorde ik vanavond..
dus ben benieuwd :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:53

Je kan volgens mij altijd nog wel kaartjes kopen in de bus maar dat is dus wel een stuk duurder inderdaad :j

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:04

tarief is net zo duur als vorige jaar :)
en ik kom thuis, en zie dat mn OV binnen is :') hahaha

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:06

Ik bedoel duurder dan met een OV-chipkaart :P

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:10

ja dat is zeker waar, ben blij dat ik hem nu eindelijkk binne heb :)

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:13

Ik heb even een vraagje,
Ik ging vandaag met de bus naar school.. Maar volgens mij ben ik niet perfect uitgechekt.
Alleen ben ik nu dan al mijn Saldo kwijt of wat?
Want als je inchekt schrijven ze 4 euro van je saldo af, en als je dan weer uitchekt schrijven ze er weer 2 euro bij ofzo. (snapje :P)
Alleen ben ik nou dan 4 euro kwijt, of mijn hele saldo?

Moet morgen met de bus en ik weet niet of me dat gaat lukken... :(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:19

paardje13g schreef:
Ik heb even een vraagje,
Ik ging vandaag met de bus naar school.. Maar volgens mij ben ik niet perfect uitgechekt.
Alleen ben ik nu dan al mijn Saldo kwijt of wat?
Want als je inchekt schrijven ze 4 euro van je saldo af, en als je dan weer uitchekt schrijven ze er weer 2 euro bij ofzo. (snapje :P)
Alleen ben ik nou dan 4 euro kwijt, of mijn hele saldo?

Moet morgen met de bus en ik weet niet of me dat gaat lukken... :(

Ik neem aan dat je op saldo reist.. En ja je bent dan je vier euro VOOR NU kwijt maar je kan het terugvragen.
Weet niet of je in de buurt van een winkelcentrum woont, maar je kan bij zo'n geel kastje als het goed is een bon uitprinten. Als daar dan een keer 'uit' op ontbreekt is er dus niet goed uitgecheckt (is ff zoeken, maar het staat in het lijstje ergens)(zijn de laatste 10 reistransacties en de laatste 2 oplaadtransacties). Moet je ff bij je vervoerder op de site kijken, daar staat het. Formulier printen, bonnetje eraan nieten, op de bus en dan krijg je het terug.

Weet niet of je in de omgeving van een servicepunt woont, maar bij de RET kan je het binnen zoveel dagen gelijk terug krijgen (was eerst 1 dag, daarna 2 weken, weet niet hoe het nu zit), dan zetten ze het gelijk weer op je kaart. Scheelt gedoe :)

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:23

Okee! heel erg bedankt!

Maar ik had er volgens mij 10 euro op staan.. en bij het inchecken dan 6.. Maar ik kan morgen dus gewoon met de bus?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:28

Kan iemand me helpen? A.s. maandag ga ik met mijn zusje met de trein. Zij heeft een Studenten-OV, en eerder kon er altijd iemand meereizen met 40% korting. Hoe werkt dat nu? Ik heb een anonieme OV-chipkaart aangeschaft.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:53

Martine, jij kunt mee met 40% als je een los papieren treinkaartje koopt met 40%. Vooralsnog is het niet mogelijk met een ov chipkaart met korting te reizen als dit geen abbo is op je kaart. Want jij checkt afzonderlijk in van je zus en zou dan de volle pond betalen. Even een papieren kaartje kopen dus!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:33

Weet iemand of je ook nog je ov kaart moet scannen als je een los kaartje voor de trein koopt? Ik moet toch gewoon een kaartje met korting kopen en dan vervolgens mijn ov laten zien bij het gekochte kaartje?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:28

Je hoeft hem dan niet te scannen (dan gaat er geld af) :) alleen tonen als je wordt gecontroleerd!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:21

Maar je mag geen losse kaartjes meer kopen toch?

Ik had gister iets geks trouwens. Ik had mezelf ingecheckt, kwam op Utrecht aan (eindstation) en wilde eerst m'n saldo even opladen. M'n huidige saldo was 6,60. Heb ik er 5 euro bij gezet. Check ik uit (12,80 word er dan afgeschreven), hield ik nog 3,80 over. Iemand die daar de logica van inziet? :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:34

Hmm dat is gek. Je begon dus op 16,60, checkte in, toen ging er 10 euro af en zag je 6,60 op de automaat staan. 5 euro erbij is 21,60 en vervolgens 12,80 eraf is 8,80. Waar is die 5 euro dan gebleven? Heb je gepind? Anders zou je kunnen checken of er een transactie is geweest. Heb je wel de chipkaart voor de automaat gehouden na het betalen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:45

Hihi, er gebeuren wel meer rare dingen met die OV-chipkaart. De twee meest in het oog springende voor mij op mijn traject:

- altijd heen 2 euro meer kwijt als terug. Vrij bijzonder.
- Laatst was ik met mijn moeder, allebei op dezelfde plek ingecheckt, allebei op dezelfde plek uitgecheckt op hetzelfde tijdstip. Mams was 1.50 euro meer kwijt als dat ik dat was. Rarara.

Overigens blijft het bijzonder dat kaarten verlopen, inclusief het bedrag wat er op staat en dat je weer een nieuwe kaart moet aanschaffen op eigen kosten. Ook bijzonder, 20 euro er op moeten hebben staan minimaal om met de trein te kunnen reizen. In combinatie met het voorgaande punt betekend dat dat bij verloop van je kaart je 20 euro kwijt ben + 7.50 voor een nieuwe kaart. Iemand wordt hier rijk van.... Ik ben het niet!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:51

Kunnen kaarten verlopen? Jeetje weer wat geleerd... ik heb 2x een kaart gehad die ik niet meer ging gebruiken, en toen kon ik het bedrag wat daar nog op stond gratis overzetten naar m'n nieuwe kaart.

De heen- en terugreis in de trein komt bij mij altijd op hetzelfde bedrag uit, maar met de bus scheelt heen en terug een paar cent, omdat de haltes niet netjes tegenover elkaar liggen. Gaat het bij jou om een trein- of busreis? En heb jij toevallig een kortingskaart en je moeder niet? Anders is het ook wel bizar dat verschil!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:42

Yessy schreef:
Hmm dat is gek. Je begon dus op 16,60, checkte in, toen ging er 10 euro af en zag je 6,60 op de automaat staan. 5 euro erbij is 21,60 en vervolgens 12,80 eraf is 8,80. Waar is die 5 euro dan gebleven? Heb je gepind? Anders zou je kunnen checken of er een transactie is geweest. Heb je wel de chipkaart voor de automaat gehouden na het betalen?

Ben ik 5 euro kwijt geraakt? Dan kan al helemaal niet trouwens :P Toen ik incheckte stond er ook nog maar 6,60 op m'n kaart. Dat weet ik zeker. Daar heeft echt geen 16,60 opgestaan toen ik incheckte :n
Ik wist namelijk dat m'n saldo eigenlijk te laag zou zijn om in te checken. Was eigenwijs, probeerde toch in te checken en dat lukte :P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:45

@Yessy; Ik reis met de metro, het lijkt me dat haltes daar toch echt op dezelfde plek liggen. En mams en ik hebben beiden een anonieme chipkaart. Het is werkelijk waar heel bijzonder.....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:49

maaikemuis schreef:
@Yessy; Ik reis met de metro, het lijkt me dat haltes daar toch echt op dezelfde plek liggen. En mams en ik hebben beiden een anonieme chipkaart. Het is werkelijk waar heel bijzonder.....

Bij mij wisselt de prijs met de bus ook altijd wel 5 cent ofzo. Ene keer 61 cent, andere keer 66 cent wat ik moet betalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:07

Adamootje schreef:
Weet iemand of je ook nog je ov kaart moet scannen als je een los kaartje voor de trein koopt? Ik moet toch gewoon een kaartje met korting kopen en dan vervolgens mijn ov laten zien bij het gekochte kaartje?

Ik neem aan dat je student bent?
Dan mag je alleen nog maar op je ov reizen, niet meer met een kaartje...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:29

Magrathea schreef:
Adamootje schreef:

hoezo dat dan? := beslis ik zelf wel :roll:

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:45

Magrathea schreef:
Adamootje schreef:

niks moet,
als je studenten-gedoe hebt,heb je je ovkaart natuurlijk gratis (als in, gratis reizen)
koop je een kaartje, dan moet je zelf betalen ;)

je hoeft je ovkaart niet te scannen als je een loskaartje gekocht (en gestempeld) hebt