Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Famke160301 schreef:Varkens die binnen geboren zijn en binnen blijven weten niet wat ze missen, zijn nooit anders gewend. En nee ze zijn niet zielig. Maar goed das mijn mening. En dan komen we meteen bij de clou van t verhaal, zielig is een menselijke emotie, lees nog maar eens een keer heel goed, Menselijke Emotie!! Varkentjes lopen echt niet suïcidaal in hun hok rond omdat ze nooit buiten zijn geweest en zijn daar ook niet diep ongelukkig van. Ze weten echt niet wat ze missen en wat je niet weet, kun je ook niet verdrietig over zijn! T wordt zielig gevonden omdat mensen ze vermenselijken, en dát is pas zielig! Net als hondjes die een jasje aan moeten omdat ze t koud zouden hebben, belachelijk (behalve als t chinese/mexicaanse naakthonden zijn die ook met -10 naar buiten willen), t baasje zal t wel koud hebben dus t hondje ook.
Een varken speelt, vecht (af en toe), eet, drinkt en slaapt. En verder gaat ie echt niet zitten denken wat hij allemaal moet missen! Wij (mensen) plakken ergens t predicaat zielig op, puur en alleen omdat wíj vinden dat t zielig vinden en niet de varkens zelf. Een varken denkt niet na over zijn leven en hebben niet net als mensen die psychisch problemen hebben, behoefte aan een psycholoog of psychiater.
Maar goed in onze wereld van welvaart wordt een dier steeds vaker meer als mens behandelt dan als dier. Een jasje hier, een strikje daar, geen gewone mand voor de hond, wel nee het moet een complete sofa zijn. Wat zeg ik, honden liggen vaker op de sofa dan hun eigen baasjes, 1) omdat de baas ze er niet af durft te sturen want t arme diertje zal wel erg moe zijn... en 2) door t gebrek aan natuurlijke hierarchie, claimt de hond de sofa en laat zijn tanden zien aan zien baasje om zíjn territorium te verdedigen. Maar dan zijn we goed bezig!!
Om maar te zwijgen over alle setjes waarin we onze paardjes hijsen. Denk je nu werkelijk dat je paard t maar iets interesseerd welk kleurtje hij nou weer moet dragen?? Welnee, dat zit tussen de oren van zijn baasje, die vindt iets mooi/lelijk, goed of slecht voor t paard, en zielig of niet zielig.
Ik zou zeggen ga eens op een plaats werken waar veel dieren zijn, bv asiel, pension, paardenstoeterij of op een plaats waar veel mensen zijn zoals bejaarden tehuizen, kinderdagverblijven enz enz. Je zult op iédere locatie wel enkele dieren/mensen aantreffen die iets mankeren. Is t niet een ontstoken oogje, dan is t wel een wondje oid.
Ik ga t filmpje niet nog een keer toelichten wat er allemaal te zien is, staat hier al uitgebreid in dit topic. Als tegenstanders eerst eens de moeite nemen om álles eens een keer helemaal aandachtig door te lezen waarom iets is en dan pas een reactie zou geven dan zou dat miss een hoop lompe ondoordachte reacties voorkomen. En zeker de leken die hier reageren en nooit van hun leven een week op een varkens bedrijf gewerkt hebben. Ga dat eerst eens doen voordat je hier loze, onjuiste, domme provocerende en ja zelfs beledigende opmerkingen plaatst!
(zou het wel graag eens willen zien, leken die even een wagen van 400 biggen moeten laden, ben kei benieuwd of varkentje 399 en 400 ook nog heel voorzichtig opgepakt worden, als een teer poppetje...en of ze dan nog vinden of biggetjes "zielig" zijn als ze krijsen... zeker als nummer 1 en 2, die natuurlijk nog met fluwelen handschoentjes en tedere gevoelens in de wagen worden gedragen, een keel opzetten van een jewelste...)
Ik ga met mijn voorganger mee en trek me ook terug uit dit topic. Vind dat ik moeite zat heb gedaan om uitleg te geven, waarbij ik echt niet alles goed praat. Tuurlijk zijn er rotte appels, maar dan bedoel ik wel rotte appels in de zin van échte verwaarlozing en geen bedrijf waar 's nachts een zeug verwerpt, of waar een biggetje wordt doodgelegen. Dit bedrijf heeft een bepaald keurmerk, en ondanks dat leken hier wat anders beweren, zo'n certificaat krijg je echt niet bij een pakje boter....
o ja nog een laatste reactie, de opmerking van iemand hier dat een boer maar even een baantje erbij moet nemen om zijn financiele te kortkomingen op te krikken, sorry hoor maar jij weet echt niet waar je over praat!![]()
Miracle_ schreef:Och ja, een varken binnen is niet goed, een varken buiten is niet goed. Een dood varken is het beste, toch?
Sorry hoor, maar dan maken ze maar een groot dakluik met een filter, of weet ik wat. Als je beesten wil, moet je er goed voor zijn, klaar uit!
Henkjan schreef:Hee dat is de oplossing!Gewoon alle lieve kleine biggen in een weiland doen, en lekker laten leven tot ze geslacht kunnen worden. Fantastisch!
Iets afkraken is zo makkelijk, mensen als jullie het zoveel beter weten kom dan met een manier hoe het WEL goed is, in jullie ogen, hou wel even rekening met de varkenshouder en de kosten![]()
Er is domweg geen ruimte genoeg om alle dieren de wei op te gooien. Hebben jullie er daarnaast ook al aan gedacht dat het biologisch houden van varkens ongelovelijk veel meer CO2 in de lucht brengt?
Annemiek_ schreef:Henkjan schreef:Hee dat is de oplossing!Gewoon alle lieve kleine biggen in een weiland doen, en lekker laten leven tot ze geslacht kunnen worden. Fantastisch!
Iets afkraken is zo makkelijk, mensen als jullie het zoveel beter weten kom dan met een manier hoe het WEL goed is, in jullie ogen, hou wel even rekening met de varkenshouder en de kosten![]()
Er is domweg geen ruimte genoeg om alle dieren de wei op te gooien. Hebben jullie er daarnaast ook al aan gedacht dat het biologisch houden van varkens ongelovelijk veel meer CO2 in de lucht brengt?
Het biologisch houden van varkens brengt misschien ongelofelijk meer co2 in de lucht, maar is dat niet een beetje het ''eigen schuld, dikke bult'' principe ?
Mensen kiezen er zelf voor om varkens te consumeren, en varkens zijn ook gewoon levende wezens en daar moet je goed voor zorgen.