Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:01

Ayasha schreef:
Ik vind het wel straf om vleeseters zo ongeveer te verwijten geen empathie te hebben.... _O- Hoezo extreem.

Woordenboek:

empathie: inlevingsvermogen
empathie: intens meeleven; het zich verplaatsen in de gevoelens van een ander, zoals toeschouwers bij toneel en wedstrijden
empathie: inlevingsvermogen, medeleven, medevoelen

Maar wat is het dan, behalve het gebrek aan empathie?
Als je namelijk empathie zou hebben met het dode beest dat op je bord ligt, zou je het écht niet eten. Natuurlijk niet. Kan me niet voorstellen dat iemand met tranen in zijn ogen een biefstukje naar binnen werkt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:02

waarom laten ze het daadwerkelijk schieten van de koe niet zien? Dát zou veel mensen wel raken denk ik!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:02

Gearl schreef:
Ayasha schreef:
Ik vind het wel straf om vleeseters zo ongeveer te verwijten geen empathie te hebben.... _O- Hoezo extreem.

Woordenboek:

empathie: intens meeleven; het zich verplaatsen in de gevoelens van een ander, zoals toeschouwers bij toneel en wedstrijden

Als je namelijk empathie zou hebben met het dode beest dat op je bord ligt, zou je het écht niet eten. Natuurlijk niet. Kan me niet voorstellen dat iemand met tranen in zijn ogen een biefstukje naar binnen werkt.

Waarom niet? Omdat ie dood is? Weet ie niks meer van hoor.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:04

Ayasha schreef:
hebben ze je dat verteld?
overlevingsdrang is een heel erg basic instinct, dat heeft niks met willen/verlangen/weten dat ze nog jong zijn te maken :)

Je bent niet de enige die readings doet laten we t daar maar op houden, daarom vallen deze antwoorden van iemand zo als jij me ook erg tegen, jij als geen ander zou toch beter moeten weten.....

Ayasha
Blogger

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:05

Dat ik niet zweef en vermenselijk heeft niets met readen te maken maar met realisme. :) Maar goed, je antwoord verklaart iig een boel. :)

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:06

Ayasha schreef:
Waarom niet? Omdat ie dood is? Weet ie niks meer van hoor.

Om het leed dat andere levende wezens hebben moeten doormaken (en de aangerichte schade aan milieu en mens waar je aan meewerkt) voor hetgeen dat jij nu gaat beleven (namelijk vlees eten).

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:06

Ayasha schreef:
Dat ik niet zweef en vermenselijk heeft niets met readen te maken maar met realisme. :) Maar goed, je antwoord verklaart iig een boel. :)

Nu doe je net alsof ik wel zweef... nou kan je vertellen ik sta heel stevig met allebij mijn voeten op de grond.

Edit; en vermenselijken doe ik ook niet trouwens, een beest is een beest en moet dat ook zeker blijven, maar dat betekend niet dat ze achterlijk zijn :n
Laatst bijgewerkt door OldSkipper op 31-05-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:08

Nee ik eet geen vlees of vis, al 6 jaar niet. Dit omdat ik het nooit echt lekker heb gevonden en ook omdat ik het niet normaal vind hoe er met dieren om wordt gegaan vaak.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:12

Gearl schreef:
Ayasha schreef:

Woordenboek:

Sorry, maar je gaat in mijn ogen echt te ver wanneer je iemands persoonlijkheid/karakter gaat beoordelen alleen maar omdat die persoon vlees eet... :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:12

Ik ben meer dan 20 jaar vegetarisch. Ik eet absoluut geen vlees en geen vis. Ik drink geen melk, wel eet ik wat biologische yoghurt en biologische eieren (hoewel, niet vaak). Ik probeer gewoon bewust te eten. Ben dol op fruit, groenten, lekkere pasta's, gewoon lekker puur eten zonder teveel dierlijke troep en andere chemische ellende, e.d.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom mensen soms nog zoveel vlees e.d. eten. Gezond is het niet. Dat iemand op zich wat vlees wil eten, prima, maar wees daar bewust in. Dat vind ik persoonlijk dan weer wel. Maar heel veel mensen denken amper na hierover. Ze vinden het gewoon lekker en dus..... Tja..... Oh, en het mag vaak ook niet teveel kosten (kiloknallers). Dat daar vaak een hoop dierenleed aan vooraf is gegaan, willen ze niet weten. Kop in het zand. Tja.... Jammer.

En wat vis betreft: de overbevissing is te erg voor woorden. De mens maakt de oceanen helemaal kapot! Verdiep je daar eens in en ook daar word je niet vrolijk van.....

Mijn dochter van 6 is ook vegetarisch opgevoed, als in geen vlees en geen vis. Kan me nog een topic op bokt herinneren dat iemand dat maar egoistisch vond. Yeah. Right. :D
Omgekeerde wereld noem ik dat :D . Wij zijn allebei kerngezond, ze is langer dan het gemiddelde, superslank en doet het prima. Zo vol energie. Wat nou egoistisch? Tekorten? Pffffff, niets van terug te vinden, hoor. Je bent wat je eet. Een waarheid als een koe. }:0 (raar woord misschien in deze). ;)

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:15

Zag trouwens de discussie dat alle vega's pillen slikken... nou dan ben ik vast een uitzondering want ik slik niets en voel me prima!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:16

Wij slikken ook niets, hoor, wat een bullshit. :D
Waar staat dat dan?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 31-05-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:16

"Als ik moet gaan nadenken over wat voor leed er achter mijn vlees zit, dan heb IK geen leven meer"

??
!!

:oo

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:17

Twiggy2008 schreef:
Wij slikken ook niets, hoor, wat een bullshit. :D
Waar staat dat dan?

een paar pagina's terug :j

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:19

Adil schreef:
Gearl schreef:
Woordenboek:

Sorry, maar je gaat in mijn ogen echt te ver wanneer je iemands persoonlijkheid/karakter gaat beoordelen alleen maar omdat die persoon vlees eet... :n

Dat doe ik ook niet, want daar is geen beginnen aan helaas :)
Ik zeg alleen dat ik vind dat vlees eten blijk geeft van een gebrek aan empathie, op dat gebied. Dus op dat gebied veroordeel ik dan iemand.

(en ik slik trouwens ook geen pillen als vega :D krijg genoeg vitamines binnen thank you very much)

[edit ter verduidelijking] in de docu, het moment dat alle vleeseters na het krijgen van al die informatie toch hun stukje vlees/vis naar binnen beginnen te werken. Zonder enige blijk van medeleven. Dat vind ik echt erg om te zien, en onbegrijpelijk. Natuurlijk kan die persoon verder medeleven opbrengen voor de medemens/kinderen/het paard dat op stal staat. Maar niet op dat moment, voor de dieren op hun bord. En dat vind ik toch heel ernstig.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:22

Maar wat een aanstellerij hier zo langzaam, net alsof alle dieren slecht worden gehouden? Als ik hier naar mijn slager ga en een stukkie koe wil hebben, kan hij me nog zo ongeveer vertellen op welke wei in de buurt van mijn huis die koe heeft gelopen, van welke boederij etc. Allemaal uit een zo natuurlijk mogelijke houding....En zo zijn er wel ik weet niet hoeveel voorbeelden.

Overigens laat ik mijn vingers niet van leerproducten, ben benieuwd wie hier dat wel doet...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:23

Zodra een dier niet meer op een dier lijkt, maar gewoon een lapje vlees hebben mensen er geen gevoel meer bij. Zou je mensen vragen een konijn of koe zelf te slachten, zelfs als ze het doden niet zelf hoeven doen, zouden er toch veel mensen zijn die liever alleen aardappels en groente aten.

Arabesk schreef:
"Als ik moet gaan nadenken over wat voor leed er achter mijn vlees zit, dan heb IK geen leven meer"

??
!!

:oo

Heel apart inderdaad. Dus als je d'r niet over na hoeft te denken is het prima dat er allerhande beesten een kl*televen hebben gehad? Typisch. Zul je zien dat de huisdieren daar heus elke zondag wel een lekkernij krijgen, 'want zij hebben ook gevoel'... :j

Sommige mensen missen echt iets in hun logica en denkvermogen.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 31-05-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:24

Gearl schreef:
Ik zeg alleen dat ik vind dat vlees eten blijk geeft van een gebrek aan empathie, op dat gebied. Dus op dat gebied veroordeel ik dan iemand.

Hoe, op dat gebied? Jij veroordeelt iemand ervan gebrek aan empathie te hebben en dan maakt dat niet uit of dat nou alleen om een bepaald gebied gaat of niet. Jij bent nu gewoon enorm bevooroordelend bezig nu, dat je dat maar weet...

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:25

En zo zal de strijd tussen vleeseters en vega's altijd blijven bestaan... ik ga me er buiten houden

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:26

OldSkipper schreef:
En zo zal de strijd tussen vleeseters en vega's altijd blijven bestaan... ik ga me er buiten houden

Nee hoor, voor mij geen strijd, het maakt me eerlijk gezegd echt geen ene malle moer uit wat de ander eet, maar je kunt elkaar wel in je waarde laten, en dat gebeurt helaas niet...!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:30

Ah kletskoek net als het argument 'vlees verbieden of duurder maken daarmee verklein je de keuzeVRIJHEID van de mens'

hallo???????????? en welke vrijheid neem je dan af, ja juist ja, die van de dieren die voor ons stukje vlees hun levensvreugde en bewegingsvrijheid moeten inleveren.

En ja ik eet vlees

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:30

Adil schreef:
Gearl schreef:

Hoe, op dat gebied? Jij veroordeelt iemand ervan gebrek aan empathie te hebben en dan maakt dat niet uit of dat nou alleen om een bepaald gebied gaat of niet. Jij bent nu gewoon enorm bevooroordelend bezig nu, dat je dat maar weet...

Dan drukt mijn formulering misschien niet precies uit wat ik bedoel.
Misschien moet er staan: wanneer je vlees eet, toon je op dat moment geen enkele vorm van empathie - en dat kan ik niet begrijpen.
Ik snap niet (meer) hoe je je bewust kunt zijn van het leed dat een dier heeft doorgemaakt (daarmee reageer ik ook gelijk even op de 'alsof alle dieren het slecht hebben' JA, er is geen diervriendelijk vlees - want ze sterven allemaal door toedoen van de mens, en dat is niet hoe de natuur het bedoeld heeft, punt - er is alleen lijden en nog erger lijden) en je bewust kunt zijn van de schade die het vlees cq productieproces aanricht aan het milieu en de medemens.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:31

OldSkipper schreef:
Ayasha schreef:
Dat zit er achter maar BE haar stelling blijft. Het ei dat je eet is niet ten koste van een kuiken gegaan. Er zat er nl geen in.

Niet van dat kuiken nee,... wel van een andere

Goeiendag ja, zo kan je wel bezig blijven.... :roll: Sorry, maar dan kun je net zo goed niet meer eten. Als je dood bent, produceer je tenminste helemaal geen milieuvervuiling meer :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:31

Moderatoropmerking:
Dit is al heel lang een prettige discussie, laten we die op een vriendelijke en respectvolle manier voortzetten. Dit is een onderwerp waarbij altijd 'extreme' standpunten worden verdedigd. Dat is prima, maar het heeft geen zin om elkaar verwijten te maken. Probeer je niet aangesproken te voelen als je vindt dat het niet over jou gaat. :) Persoonlijke aanvallen wil ik hier niet zien.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:32

Overigens wil ik hiermee niet respectloos overkomen want ik heb zelf ook heel lang vlees gegeten. Met smaak ook. Daarom plaatste ik ook die ene quote, want ja, vlees is lekker, en het is heel makkelijk om je schouders op te halen. Als ik respectloos over kom dan bied ik mijn verontschuldigingen aan. Ik ben alleen verwijtend ten opzichte van het eten van vlees, niet ten opzichte van iemand als persoon :)

Oh, wilde ik dit plaatsen, zie ik net de modopmerking. Hoe toevallig :D