Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marije_jiplover schreef:Dat vraag ik me dus ook al een tijdje af.
Biologische kip gaat 3x over de kop ten opzichte van gangbare kip. En die boer krijgt dat echt zeker te weten niet. Ik spreek regelmatig met de boeren over de bodemprijzen voor eieren/melk/vlees. Het is hard voor weinig, óók het biologisch boeren.
nombrado schreef:Marije_jiplover schreef:Dat vraag ik me dus ook al een tijdje af.
Biologische kip gaat 3x over de kop ten opzichte van gangbare kip. En die boer krijgt dat echt zeker te weten niet. Ik spreek regelmatig met de boeren over de bodemprijzen voor eieren/melk/vlees. Het is hard voor weinig, óók het biologisch boeren.
misschien moeten we wel weer terug naar de kleine manier...
buurtslagertje en slachter in de buurt, weet je tenminste waar het vlees vandaan komt.
nog een gewetensvraagje
zouden jullie je eigen paard kúnnen eten (stel dat het zowiezo noodzakelijk is dat hij geslacht moet worden?)
shilady schreef:julius_juut schreef:Ik snap niet waarom de vrijheid van godsdienst er steeds bij gehaald word. Mensen worden toch niet door hun godsdienst gedwongen vlees te eten? Als ze geen verdoofd vlees willen worden ze maar vegetarisch.
Mee eens![]()
![]()
Ik hoop dat het er dus toch van komt
Jolliegirl schreef:Moi22 : Elk paard mag naar de slacht en geschoten worden. Verdere verwerking is dan niet toegestaan.
Maar daardoor kan je wel kiezen voor een schot.
moi22 schreef:De stap tot verbetering bij het slachten is nu eenmaal vele malen kleiner dan de stap tot het verbeteren van dierwelzijn in de houderij.
Voor het bedwelmen hoeft een slachthuis niet compleet verbouwd te worden. STerker nog, vaak wordt er 1 dag in de week ritueel geslacht in slachthuizen waar de overige dagen wel bedwelmd wordt voor het slachten.
Voor verbetering van dierwelzijn in het houderijsysteem is nu eenmaal veel meer nodig. Veel veehouders zullen hun stallen moeten verbouwen voor verbetering en dat is nu eenmaal niet haalbaar op de korte termijn. Bovendien gebeurt daar ook al van alles alleen alleen ligt het tempo veel lager. Bij invoering van een nieuwe wet moeten veehouders nu eenmaal de tijd krijgen om hun stal te verbouwen en dat duurt soms jaren. Zo is het bijv. vanaf 2013 verplicht om zeugen in groepshuisvesting te houden en wordt er onderzoek gedaan naar het verbeteren van de kraamhokken.
Helaas gaat er tijd overheen maar er gebeurt echt al van alles op dit gebied hoor.
moi22 schreef:Precies maar dat heeft wel tijd nodig. Het argument doe eerst maar wat aan de houderij voor je onverdoofd slachten aan moet pakken vind ik dan ook nergens op slaan.
Er wordt daar ook al van alles gedaan alleen heeft dat nu eenmaal tijd nodig en moet dat stap voor stap.
Daar komt bij dat veel veehouders de laatste jaren ook wel in gaan zien dat als zij lief zijn voor hun dieren, hun dieren ook lief voor de baas zijn (lees hun portemonnee).
Want goedkope huisvesting lijkt winstgevend maar als een dier bij een duurdere huisvesting beter presteert is dat voor de veehouder op de lange termijn ook vaak goedkoper.
salome_maybe schreef:even een misschien hele domme vraag,
maar het afschieten van paarden en koeien, met die pin door de hersenen is toch ook niet verdooft? maar wel pijnloos (neem ik aan)
kunnen ze dat dan niet overal gaan doen?
Daphna schreef:Gaan ze vissen nu ook verdoven voordat ze boven water stikken?