Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:31

Dat vraag ik me dus ook al een tijdje af.
Biologische kip gaat 3x over de kop ten opzichte van gangbare kip. En die boer krijgt dat echt zeker te weten niet. Ik spreek regelmatig met de boeren over de bodemprijzen voor eieren/melk/vlees. Het is hard voor weinig, óók het biologisch boeren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:37

Marije_jiplover schreef:
Biologische kip gaat 3x over de kop ten opzichte van gangbare kip. En die boer krijgt dat echt zeker te weten niet. Ik spreek regelmatig met de boeren over de bodemprijzen voor eieren/melk/vlees. Het is hard voor weinig, óók het biologisch boeren.

misschien moeten we wel weer terug naar de kleine manier...
buurtslagertje en slachter in de buurt, weet je tenminste waar het vlees vandaan komt.

nog een gewetensvraagje
zouden jullie je eigen paard kúnnen eten (stel dat het zowiezo noodzakelijk is dat hij geslacht moet worden?)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:44

nombrado schreef:
Marije_jiplover schreef:

misschien moeten we wel weer terug naar de kleine manier...
buurtslagertje en slachter in de buurt, weet je tenminste waar het vlees vandaan komt.

nog een gewetensvraagje
zouden jullie je eigen paard kúnnen eten (stel dat het zowiezo noodzakelijk is dat hij geslacht moet worden?)

@ Marije, biologische kip is nog duurder dan 3x gangbare kip.
Wellicht is er overschot, waardoor boeren zelf bodemprijzen krijgen?

@ Nombrado, wellicht is die "kleine" manier in ieder geval diervriendelijker.

Ik zou mijn eigen paarden nooit kúnnen eten.
En ik heb er ook niet voor gekozen bij mijn paarden voor "menselijke consumptie"

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:50

[quote="nombrado] misschien moeten we wel weer terug naar de kleine manier...
buurtslagertje en slachter in de buurt, weet je tenminste waar het vlees vandaan komt.[/quote]
Dat zou idd ideaal zijn, minder gesleep met dieren en zoals je zegt weet je dan wat je koopt maar helaas is een groot slachthuis economisch nu eenmaal veel aantrekkelijker. En tsja economische belangen staan helaas nog erg hoog.

Ik eet mijn eigen paard ook niet op maar goed dat is uberhaubt geen issue want door medicatie die hij gehad heeft mag hij niet naar de slacht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:36

Moi22 : Elk paard mag naar de slacht en geschoten worden. Verdere verwerking is dan niet toegestaan.
Maar daardoor kan je wel kiezen voor een schot. :)

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:50

shilady schreef:
julius_juut schreef:
Ik snap niet waarom de vrijheid van godsdienst er steeds bij gehaald word. Mensen worden toch niet door hun godsdienst gedwongen vlees te eten? Als ze geen verdoofd vlees willen worden ze maar vegetarisch.

Mee eens _/-\o_ :D
Ik hoop dat het er dus toch van komt

en de godsdienst schrijft ook voor dat als het vlees niet beschikbaar is er ook ander vlees gegeten mag worden. Bovendien worden kun kinderen al jaren verdoofd besneden :j dus dan kunnen ze opeens wel meegaan met de moderne maatschappij -:(-

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:56

goed idee onverdoofd slachten maar dan wel eerst je edeledelen laten inkorten zonder verdoving, moeten ze bij die lui die hun trekpaarden laten coupeeren ook doen dan zijn we daar ook gelijk vanaf ~~}> ~~}> ~~}> ~~}>

geintje :D .......... van mij mag het verbod gisteren in gaan

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:00

Jolliegirl schreef:
Moi22 : Elk paard mag naar de slacht en geschoten worden. Verdere verwerking is dan niet toegestaan.
Maar daardoor kan je wel kiezen voor een schot. :)

Weet ik, maar de laatste tijd krijg ik een steeds beter gevoel bij zelf euthanaseren en dan met alleen maar bekenden van hem in zijn eigen weiland. Weet niet of ik dat tegen die tijd aandurf maar voorlopig voelt dat goed. Nou ja hoop iig nog jaren de denktijd te krijgen van hem of nog beter dat ik die beslissing helemaal niet hoef te nemen en hem over 15 jaar spontaan in zn weilandje vind :j.

Met niet naar de slacht mogen bedoelde ik ook dat hij niet verwerkt mag worden ja. De vraag was of ik hem zelf op zou kunnen eten en dat is geen optie meer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:14

Vinden jullie het dan wel acceptabel
dat de koeien hier in Nedeland
die kalfjes krijgen, meteen gescheiden worden van elkaar?
en dat je de door merg en been gaande schreeuwen van moeder naar kind en andersom mag horen?
het kind eenzame hok opsluiting krijgt, geen daglicht , geen vriendjes om mee te spelen in het weiland, meteen geboren worden voor de slacht? Vervolgens vetgemest, slachthuis en consumptie?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:18

dat is hier toch helemaal niet de discussie, deze wet gaat over onverdoofd slachten en daar gaat dit topic over....................... bovendien is het van de zotte om de ene mishandeling toe te staan omdat er op andere gebieden ook nog zoveel te verbeteren valt.
en ik blijf zeggen je moet ergens beginnen

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:21

Dat zijn ook mijn woorden :j. Je moet toch ergens beginnen om het dierwelzijn te verbeteren. In 1x alles lukt gewoon niet maar dit kan wel een grote stap in de goede richting zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:37

oké, dat kan wel zijn.
wel vind ik het typerend dat dit meteen gedaan moet worden, en begonnen moet met deze kant van de samenleving.
verbeteren van de wereld, begint toch altijd bij jezelf?
als je zelf het goede voorbeeld geeft, volgen er vanzelf anderen.
het is een heel nobel streven de hele wereld te veranderen en de regering dit soort dingen wel of niet laten beslissen. Maar uiteindelijk draait alles altijd om jezelf en wat jij doet...niet wat een ander doet of niet doet.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:10

De stap tot verbetering bij het slachten is nu eenmaal vele malen kleiner dan de stap tot het verbeteren van dierwelzijn in de houderij.
Voor het bedwelmen hoeft een slachthuis niet compleet verbouwd te worden. STerker nog, vaak wordt er 1 dag in de week ritueel geslacht in slachthuizen waar de overige dagen wel bedwelmd wordt voor het slachten.

Voor verbetering van dierwelzijn in het houderijsysteem is nu eenmaal veel meer nodig. Veel veehouders zullen hun stallen moeten verbouwen voor verbetering en dat is nu eenmaal niet haalbaar op de korte termijn. Bovendien gebeurt daar ook al van alles alleen alleen ligt het tempo veel lager. Bij invoering van een nieuwe wet moeten veehouders nu eenmaal de tijd krijgen om hun stal te verbouwen en dat duurt soms jaren. Zo is het bijv. vanaf 2013 verplicht om zeugen in groepshuisvesting te houden en wordt er onderzoek gedaan naar het verbeteren van de kraamhokken.

Helaas gaat er tijd overheen maar er gebeurt echt al van alles op dit gebied hoor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:17

moi22 schreef:
De stap tot verbetering bij het slachten is nu eenmaal vele malen kleiner dan de stap tot het verbeteren van dierwelzijn in de houderij.
Voor het bedwelmen hoeft een slachthuis niet compleet verbouwd te worden. STerker nog, vaak wordt er 1 dag in de week ritueel geslacht in slachthuizen waar de overige dagen wel bedwelmd wordt voor het slachten.

Voor verbetering van dierwelzijn in het houderijsysteem is nu eenmaal veel meer nodig. Veel veehouders zullen hun stallen moeten verbouwen voor verbetering en dat is nu eenmaal niet haalbaar op de korte termijn. Bovendien gebeurt daar ook al van alles alleen alleen ligt het tempo veel lager. Bij invoering van een nieuwe wet moeten veehouders nu eenmaal de tijd krijgen om hun stal te verbouwen en dat duurt soms jaren. Zo is het bijv. vanaf 2013 verplicht om zeugen in groepshuisvesting te houden en wordt er onderzoek gedaan naar het verbeteren van de kraamhokken.

Helaas gaat er tijd overheen maar er gebeurt echt al van alles op dit gebied hoor.

Iedere stap in de goede richting is er 1 :)

Er is nog zo onnoemelijk veel leed in de dierenhouderij, dat we eigenlijk al blij mogen zijn, als dit voorstel er nu definitief doorkomt.
En dan blijft er (jammer genoeg) nog steeds heel veel over voor verbetering.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:24

Precies maar dat heeft wel tijd nodig. Het argument doe eerst maar wat aan de houderij voor je onverdoofd slachten aan moet pakken vind ik dan ook nergens op slaan.
Er wordt daar ook al van alles gedaan alleen heeft dat nu eenmaal tijd nodig en moet dat stap voor stap.
Daar komt bij dat veel veehouders de laatste jaren ook wel in gaan zien dat als zij lief zijn voor hun dieren, hun dieren ook lief voor de baas zijn (lees hun portemonnee).
Want goedkope huisvesting lijkt winstgevend maar als een dier bij een duurdere huisvesting beter presteert is dat voor de veehouder op de lange termijn ook vaak goedkoper.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:28

moi22 schreef:
Precies maar dat heeft wel tijd nodig. Het argument doe eerst maar wat aan de houderij voor je onverdoofd slachten aan moet pakken vind ik dan ook nergens op slaan.
Er wordt daar ook al van alles gedaan alleen heeft dat nu eenmaal tijd nodig en moet dat stap voor stap.
Daar komt bij dat veel veehouders de laatste jaren ook wel in gaan zien dat als zij lief zijn voor hun dieren, hun dieren ook lief voor de baas zijn (lees hun portemonnee).
Want goedkope huisvesting lijkt winstgevend maar als een dier bij een duurdere huisvesting beter presteert is dat voor de veehouder op de lange termijn ook vaak goedkoper.

Wat ik dan wel weer triest vind, is dat veel (melk)veehouders hun dieren dan misschien wel goed huisvesten, maar dat ze (hier in de omgeving) niet meer buitenkomen.

Hopelijk is dat de volgende stap :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:33

En dát vind ik nu de taak van de overheid
ze hebben destijds toegestaan dat het niet anders kon dat boeren zo moesten gaan boeren....
nu vind ik, dat ze de boeren daar ook in moeten ondersteunen dit aan te passen.
als ze nu als die miljarden die ze in vliegtuigjes hebben gestopt, nu eens in Nederland zouden inversteren, en vooral het boeren, welzijn en gezondheid van de nederlanders..., krijg je al een heel andere samenleving.
het is echt niet normaal hoe dit tegenwoordig gaat....merendeel blijft hangen op plekken waar het niet hoort en de boer niets van terug ziet.
Dat begint al bij simpele melk.
hoe meer melk de koe geeft, hoe beter voor de boer.
maar of het ook gezonder is???? ik betwijfel het.
Van mij mogen we weer terug naar het lokale.
gewoon in de buurt je spulletjes kunnen halen
bij een tuinder je groente
en bij een slager /slachter in de buurt je vlees.
weet je tenminste ook wat er in zit en waar het vandaan komt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:06

Laatst bijgewerkt door cherie78 op 28-06-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 18:07

Cherie78 : dit gaat een hel worden...

als nu alle islamitische slachthuizen dicht moeten.... of anders moeten gaan slachten...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:16

Jolliegirl schreef:
Cherie78 : dit gaat een hel worden...

als nu alle islamitische slachthuizen dicht moeten.... of anders moeten gaan slachten...

Dat zou wel eens heel goed mogelijk zijn.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:19

Gaan ze vissen nu ook verdoven voordat ze boven water stikken?

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:24

even een misschien hele domme vraag,
maar het afschieten van paarden en koeien, met die pin door de hersenen is toch ook niet verdooft? maar wel pijnloos (neem ik aan)

kunnen ze dat dan niet overal gaan doen?

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:26

Daphna schreef:

:(:) mee eens, ik ben ook tegen het eten van (slecht behandeld) vlees, doe het zelf dan ook niet, heel soms biologisch, verder niet

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:29

salome_maybe schreef:
even een misschien hele domme vraag,
maar het afschieten van paarden en koeien, met die pin door de hersenen is toch ook niet verdooft? maar wel pijnloos (neem ik aan)

kunnen ze dat dan niet overal gaan doen?

Dat IS de verdoving... bedwelming :j

Want het dier is niet dood na het schieten, enkel hersendood.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:05

Daphna schreef:

palingen mogen niet meer in een zoutbad gedood worden, die moeten geëlektrocuteerd worden tegenwoordig. Deze nieuwe methode om de dieren in 1 keer te doden ipv langzaam te laten lijden in een zoutbad is zeer recent ontwikkeld en DIRECT verplicht gesteld. Omdat hier eenmaal niemand heeft bedacht (nee niet gelezen want dat staat niet in Thora of koran!) dat deze dieren moeten lijden voor hun dood!

Ik heb laatst een erg mooi geschiedkundig boek gelezen over het feit dat in Zwitserland al voor de tweede wereldoorlog een discussie bestond over de onverdoofde rituele slacht. Daarin stond onder andere dat volgens de Thora alleen dieren die geofferd worden op deze manier moeten sterven. Voor dieren die alleen voor consumptie gedood worden hoef je niet levend het dier de keel door te snijden.
Dit zijn ook twee aparte woorden, die voor deze verschillende slachtmethoden gebruikt worden bij vertalingen en interpretatie is dit onderscheid in de eeuwen verloren gegaan. ik zal de titel even opzoeken voor de geïnteresseerden.

Ik vind dat godsdienstvrijheid NIETS te maken heeft met de manier waarop in Nederlandse slachthuizen dieren worden gedood. Ik vind dat dit in de moderne maatschappij zo snel en pijnloos mogelijk moet gebeuren. Dit gunnen we onszelf en onze "geliefde" huisdieren immers ook! Bovendien wordt er veel te veel vlees "ritueel" geslacht wat vervolgens in de reguliere markt wordt verkocht. Waardoor ik dus zonder dat ik het weet , ook dit vlees eet. En daarmee deze walgelijke praktijken stimuleer. Ook hiervan vind ik dat er een regel moet komen dat er VERPLICHT op een verpakking moet staan hoe een dier geslacht is. Zodat individuen zelf een keuze kunnen maken wat ze wel en niet acceptabel vinden.