Yamcha schreef:Ik vind ook dat een paard het grootste deel van de dag buiten hoort te staan. Kunnen ze lekker paard zijn, dat is imo ook gezond voor in het koppie. Maar een paard is ook gebouwd om te bewegen, neit bewegen (dat gaat namelijk niet in een box van 3 bij 3) moet imo op den duur ook schadelijk zijn voor het lijf.
Als je weet dat paarden in de natuur zo een 20 uur per dag aan het zoeken van eten en het eten zelf besteden, en je geeft ze op stal maaltijden van brok en een beetje hooi, zijn stalondeugden ook niet zo verwonderlijk...... paarden vervelen zich dan echt te pletter. Een paardenlijf is gemaakt om de hele dag met eten bezig te zijn. Ik vind het echt een vorm van vermenselijking om ze 3 maaltijden op een dag te geven....... voor een dier dat de hele dag eet.
(vind 3 maaltijden voor een hond ook onzin, een hond is een roofdier, een wolf vreet zich een keer op een dag, of eens in de 2 dagen vol, en dan eten ze soms dagen niet....... is offtopic, maar het is dezelfde vermenselijking)
Een paard kan ook echt last krijgen van maagzweren en andere klachten als het gedwongen is om zijn eten te verdelen in maaltijden....... mijn merrie gaat 's ochtends om 8 uur naar buiten, en om 9 uur 's avonds komt ze weer binnen....... we geven onbeperkt ruwvoer, en ze krijgt een handje brok. That's it. En ze is een gelukkig paard, omdat ze gewoon paard kan zijn. Ze is geen stresskip, ze is gezellig en vriendelijk, uitermate sociaal, en een heerlijke knuffel. Ze is wel een echte merrie, in die zin dat ze precies weet wat ze wil, dat zeker. Maar ze is gelukkig en vrolijk, ik geloof dat ze wel geniet van haar leventje. Lekker de hele dag buiten met andere paarden, lekker de hele dag dooreten (overigens krijgen ze om 11 uur 's avonds nog een keer hooi en luzerne, omdat we niet willen dat ze zich vervelen op stal) doen waar ze zin in heeft, en dan komt het vrouwtje ook nog regelmatig gezellig iets doen...... ik wil niet meer anders, echt niet.
Ik sluit me helemaal aan bij jouw post
Mijn paard is ook een paard die het nodig heeft om paard te kunnen zijn. En als je afhankelijk bent van pensionstalling kan ik je vertellen dat het knap lastig is. Maar inmiddels komen we steeds een stapje dichter bij 'perfect'.