Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:03

Electra63 schreef:
Je kan de leefomstandigheden in Spanje niet vergelijken met Nederland, zeker niet de Randstad.

De paarden van HC zijn uitermate geschikt voor Spanje en wat hij er mee doet, je moet er alleen niet mee in de sport gaan hier in Nederland. De jury ziet liever een glad, goed gebouwd, schoon, getoilletteerd paard.
En ook die paarden kunnen een fijn leven hebben. Die van ons staat ook overdag in de wei, maar 's nacht op stal. Niets mis mee hoor. Ik zit ook de hele dag op mijn werk, vind ik ook niet altijd leuk, maar hoort er nu eenmaal bij. We wonen nu eenmaal niet allemaal in een hutje op de hei.
En verder, laat ik dit topic lekker. :D

Een mens met een paard vergelijken gaat niet op. Volgens jou heeft het paard dus gewoon pech als hij op stal staan niet leuk vind want jij vind werken tenslotte ook niet leuk.

HC's paarden zijn tenminste nog echte paarden niet van die doorgefokte beesten die hier in nederland lopen en nergens meer tegen kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:32

Cowgirl schreef:
HC's paarden zijn tenminste nog echte paarden

Bepaald :D

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:49

Mooie foto, de paarden komen nog mooier uit door de achtergrond.
Kijken mensen daar vreemd op als je zo rijdt met alleen een touw om de hals, of is het daar heel normaal?
Met wat voor soort hoofdstel/touwhalster rijdt de achterste persoon eigenlijk?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:45

Cowgirl schreef:
Electra63 schreef:
Je kan de leefomstandigheden in Spanje niet vergelijken met Nederland, zeker niet de Randstad.

De paarden van HC zijn uitermate geschikt voor Spanje en wat hij er mee doet, je moet er alleen niet mee in de sport gaan hier in Nederland. De jury ziet liever een glad, goed gebouwd, schoon, getoilletteerd paard.
En ook die paarden kunnen een fijn leven hebben. Die van ons staat ook overdag in de wei, maar 's nacht op stal. Niets mis mee hoor. Ik zit ook de hele dag op mijn werk, vind ik ook niet altijd leuk, maar hoort er nu eenmaal bij. We wonen nu eenmaal niet allemaal in een hutje op de hei.
En verder, laat ik dit topic lekker. :D

Een mens met een paard vergelijken gaat niet op. Volgens jou heeft het paard dus gewoon pech als hij op stal staan niet leuk vind want jij vind werken tenslotte ook niet leuk.

HC's paarden zijn tenminste nog echte paarden niet van die doorgefokte beesten die hier in nederland lopen en nergens meer tegen kunnen.

We kunnen natuurlijk niet allemaal naar Spanje verhuizen.
Mijn paard heeft geen pech, die heeft een super goed leven, staat 's nachts op stal, is niets mis mee IMO.
En net als mensen moeten paarden soms dingen doen die ze niet leuk vinden.
Of dacht jij dat de paarden van HC alles leuk vinden?
In de natuur worden paarden nl. ook niet bereden.

Ik vind vooral de laatste foto van HC leuk, maar ik vind dat jullie heel veel dingen overdrijven.
Jullie kraakten het paard van Babootje af. Jullie trekken voorbarige conclusies vanaf een foto.
Ik zie paarden die 24/7 buiten staan, waar amper naar omgekeken wordt, net zoals er paarden zijn die 23/7 op stal staan.
Maar daar tussen zijn er nog veel mogelijkheden en is niet alleen jullie manier van paard houden/rijden de enige juiste manier.
Zo, ik ga dit topic weer verlaten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:16

Electra63 schreef:
Of dacht jij dat de paarden van HC alles leuk vinden?
In de natuur worden paarden nl. ook niet bereden.

In de natuur krijgen ze ook geen veiligheid geboden door een sapiens :)*

Dat jij niet kan begrijpen dan onze paarden gráág doen wat we vragen is echter totaal het onderwerp voorbij.
Paarden in de randstad hebbe grote pech dat hun eigenaars besloten hebben dat ze daar een paard willen houden en het paard het maar moet doen wat kan.
Een paar hoort 24/7 vrij toegang tot buiten met soortgenoten te hebben en de vrijheid tot het vertonen van natuurlijk gedrag voor de gedomesticeerde paard.
Alles minder is vette ´pech´ en wie dat rechtpraat vult diens smoezenboek.

Jessicajoann

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 01:17

Jezus wat houden een paar mensen zich hier een gigantisch bord voor.
Waarom is het zo moeilijk om feiten te accepteren?

Meerdere malen herhalen dat je in de buurt paarden heb staan die zielig zijn in hun landje heeft echt geen nut. Die mensen doen het niet goed en dat is niet wat hier beweerd word dus stop daar maar mee.
Bovendien kan ik een heleboel meer paarden opnoemen die zieligjes de hele dag in stal staan en alleen zomers gras zien.

Als je vind dat je paard het goed heeft op stal moet je dat vooral vinden maar probeer geen feiten onder uit te halen. Serieus, dat heeft geen nut.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 05:13

Welk feit?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:40

Babootje schreef:
Nee ik bind mijn paard vast in de stal de hele dag. Anders loopt ie misschien wel weg..... Dit soort reacties vraagt om stompzinnige antwoorden :+

Je kunt hier een grap over maken; maar ik heb dit soort praktijken dus echt gezien op een niet-nader-te-noemen-westernstal. Ze binden daar de paarden uren vast om ze 'geduld te leren'.
:(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:07

e_horse schreef:
Babootje schreef:
Nee ik bind mijn paard vast in de stal de hele dag. Anders loopt ie misschien wel weg..... Dit soort reacties vraagt om stompzinnige antwoorden :+

Je kunt hier een grap over maken; maar ik heb dit soort praktijken dus echt gezien op een niet-nader-te-noemen-westernstal. Ze binden daar de paarden uren vast om ze 'geduld te leren'.
:(

Natuurlijk gebeuren dit soort dingen, maar daarom hoeft niet iedere bokker worden afgezeken omdat zijn/haar paard niet 24/7 buiten staat.
Maar, ik ben blij voor jullie, dat jullie zo tevreden zijn over hoe jullie je paard(en) houden en rijden, ik ben ook tevreden, dus zeik anderen niet af.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:33

Ach er zijn ook zat onderzoeken gedaan over de ideale temperatuur voor een paard. Als je vanuit die cijfers kijkt zijn de temperaturen waar HC over praat verre van ideaal om paarden te houden. Maar nee daar kunnen zijn paarden prima tegen. Ik heb afgelopen najaar gesproken met iemand die paarden hield in het zuiden van Spanje. Ze kwam uit Duitsland en was naar Spanje verhuisd zij vond het klimaat daar ook verre van ideaal want in Duitsland had ze haar paarden het hele jaar door weidegang kunnen bieden. In Spanje had ze wel meer grond maar door de droogte hadden de paarden maar een een paar maanden per jaar gras ter beschikking.
En als iemand dat zegt dat haar paard overdag buiten loopt met vriendjes en 's nachts op stal staat en daar prima tegen kan, dat is het niet waar want er is met onderzoek bewezen dat een paard 24/7 buiten moet staan met soortgenoten.
En natuurlijk kan het ene paard beter tegen de hitte en is niet ieder paard hetzelfde. Maar dat argument mag ook maar aan één kant gebruikt worden. Als je zegt dat jouw paard niet zonder ijzers kan o.i.d dan is wel ieder paard hetzelfde en kan ieder paard zonder ijzers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:41

Ok, ik lieg, mijn paard staat 's nachts op stal en is diepongelukkig.
Sterker nog, hij is diepzielig want hij heeft ook ijzers.
:wave:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:56

Huertecilla schreef:
Dat jij niet kan begrijpen dan onze paarden gráág doen wat we vragen is echter totaal het onderwerp voorbij.

En dat jij niet wilt begrijpen dat mijn paard graag doet wat ik van hem vraag is dan ook geen onderwerp voor mij.

Jij bent van mening dat mensen die een paard voor jouw begrippen niet "optimaal" kunnen houden helemaal geen paarden zouden mogen houden.
Nou, als je de wereld wilt verbeteren, begin dan maar eens met de dieronvriendelijke praktijken in het land waar je nu woont, in plaats van het jezelf op de borst slaan hoe goed je het allemaal doet en mensen af te zeiken die hun best doen om hun paard zo goed mogelijk te houden en te verzorgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:14

Babootje schreef:
Jij bent van mening dat mensen die een paard voor jouw begrippen niet "optimaal" kunnen houden helemaal geen paarden zouden mogen houden.

In tegenstelling tot de meeste paardhouderes die een ongefundeerde mening ventileren die rechtvaardigt wat zij doen, ventileer ik geen mening.

Ik geef slechts weer wat het de afgelopen 4 decennia steeds beter onderbouwde wetenchappelijke standpunt mbt dierenwelzijn en paardhouden is.
Ik geef daarbij zelfs de bronnen.

Nogmaals;
1. Een mening heeft zoveel waarde als de fundering.
2. Het niet kunnen bieden van de goede randvoorwaarden is een reden om géén paard te houden; geen excuus voor paardhouden onder wat de mogelijkheden zijn.

Dit onderwerp illustreert ´ja maar anders kan ik geen paardrijden´ zonder respect voor dierenwelzijn.
Geen kennis wíllen hebben voorkomt confrontatie met het spiegelbeeld.
Persoonlijk worden naar mij etalleert alleen maar een mentaliteit.

Het illustratief voor het overgrote deel van de ruiterij dat hier verschillende paardeigenaars persoonlijk menen te moeten worden omdat ik de keuze maak het volgens de wetenschappelijk onderbouwde welzijnsnormen in te vullen of geen paard te houdern/rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:18

Electra63 schreef:
Ok, ik lieg, mijn paard staat 's nachts op stal en is diepongelukkig.
Sterker nog, hij is diepzielig want hij heeft ook ijzers.
:wave:

Gelukkig doe ik nog 1 heeeel klein dingetje goed want die van mij heeft geen ijzers (nodig). :D :D :D :D :D :D :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:29

Electra63 schreef:
Welk feit?

Meervoud; feiten.

Wetenschappelijk onderzoek :)*

Begín eens met het boek van Waring en het ethogram door McDonnel.
Daar staan de feiten waarmee de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier voor het paard soortspecifiek ingevuld moeten worden in.

Zonder kennis van degelijk onderbouwde informatie is een mening over welzijn en paardhouden ongefundeerd.
Als je geen kennis wil is dat een keuze doch het diskwalificeerd je van inhoudelijke opmerkingen.

Al met al is dit onderwerp een illustratie van onwil om de realiteit te onderkennen bij een deel van de ruiterij.
De sector paard loopt 100 jaar achter in dierenwelijnsregelgeving en wil dit gaag zo houden. Waarom?
Omdat het goed zit met welzijn van het paard?
Als de ruiterij een ´edele´ aangelegenheid zou zijn, zou men staan te dringen om de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier in te vullen.
Helaas moet het paard het maar doen met wat er is want ´in de Randstad is het nu eenmaal niet mogelijk´....

Als je geen zoutwateraquaruim hebt, kan je geen zeepaardjes houden.
Voor landpaardjes gelden andere normen want anders kunnen veel ruiters niet rijden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:30

Yamcha schreef:
Ik vind ook dat een paard het grootste deel van de dag buiten hoort te staan. Kunnen ze lekker paard zijn, dat is imo ook gezond voor in het koppie. Maar een paard is ook gebouwd om te bewegen, neit bewegen (dat gaat namelijk niet in een box van 3 bij 3) moet imo op den duur ook schadelijk zijn voor het lijf.
Als je weet dat paarden in de natuur zo een 20 uur per dag aan het zoeken van eten en het eten zelf besteden, en je geeft ze op stal maaltijden van brok en een beetje hooi, zijn stalondeugden ook niet zo verwonderlijk...... paarden vervelen zich dan echt te pletter. Een paardenlijf is gemaakt om de hele dag met eten bezig te zijn. Ik vind het echt een vorm van vermenselijking om ze 3 maaltijden op een dag te geven....... voor een dier dat de hele dag eet.
(vind 3 maaltijden voor een hond ook onzin, een hond is een roofdier, een wolf vreet zich een keer op een dag, of eens in de 2 dagen vol, en dan eten ze soms dagen niet....... is offtopic, maar het is dezelfde vermenselijking)
Een paard kan ook echt last krijgen van maagzweren en andere klachten als het gedwongen is om zijn eten te verdelen in maaltijden....... mijn merrie gaat 's ochtends om 8 uur naar buiten, en om 9 uur 's avonds komt ze weer binnen....... we geven onbeperkt ruwvoer, en ze krijgt een handje brok. That's it. En ze is een gelukkig paard, omdat ze gewoon paard kan zijn. Ze is geen stresskip, ze is gezellig en vriendelijk, uitermate sociaal, en een heerlijke knuffel. Ze is wel een echte merrie, in die zin dat ze precies weet wat ze wil, dat zeker. Maar ze is gelukkig en vrolijk, ik geloof dat ze wel geniet van haar leventje. Lekker de hele dag buiten met andere paarden, lekker de hele dag dooreten (overigens krijgen ze om 11 uur 's avonds nog een keer hooi en luzerne, omdat we niet willen dat ze zich vervelen op stal) doen waar ze zin in heeft, en dan komt het vrouwtje ook nog regelmatig gezellig iets doen...... ik wil niet meer anders, echt niet.

Ik sluit me helemaal aan bij jouw post :) Mijn paard is ook een paard die het nodig heeft om paard te kunnen zijn. En als je afhankelijk bent van pensionstalling kan ik je vertellen dat het knap lastig is. Maar inmiddels komen we steeds een stapje dichter bij 'perfect'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:32

HC, ik heb hier toch een een aantal posts van jou gelezen die je erg persoonlijk adresseert. Dus kijk eerst naar jezelf voordat je het over de mentaliteit van een ander hebt.
Je bent vrij respectloos en zelfs grof naar andere mensen die paarden niet houden op de manier waarop jij het optimaal vindt. Noemt ze dus zelfs "kennisloos" en "zonder respect voor dierenwelzijn". Dat vind ik nogal wat.
De manier waarop jij respectloos mensen die er anders over denken dan jij in een hoek zet, zegt zeker iets over jouw als persoon.

En als we het dan toch over kennis hebben: jouw wetenschap baseer je op een theorie uit 1800 die inmiddels al lang door de moderne wetenschap is achterhaald. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:41

PercyLeen schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij jouw post :) Mijn paard is ook een paard die het nodig heeft om paard te kunnen zijn. En als je afhankelijk bent van pensionstalling kan ik je vertellen dat het knap lastig is. Maar inmiddels komen we steeds een stapje dichter bij 'perfect'.

Ja, maar PercyLeen, van HC zou je helemaal geen paard MOGEN houden, zeker niet als je afhankelijk bent van pensionstalling waar het allemaal niet helemaal "perfect" is, alleen maar omdat jij het zo leuk vind om te rijden. Dan ben je nl. een dierenbeul. :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:49

Het leven van HC wijkt gewoon enorm af van het leven hier in NL en dus ook het paarden houden. Is imo appels met peren vergelijken.

Mijn paarden staan 's nachts binnen, behalve 's zomers, bevalt me prima. Ik wil mijn paarden ab-so-lúút 's winters niet buiten hebben 's nachts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:50

Quellian schreef:
Mijn paarden staan 's nachts binnen, behalve 's zomers, bevalt me prima. Ik wil mijn paarden ab-so-lúút 's winters niet buiten hebben 's nachts.

Waarom niet?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:54

Ik heb drie boeken van Henry Blake (als iemand die kent??)
Henry Blake is een tijdgenoot van Monty Roberts dus het verhaal speelt zich ongeveer in dezelfde tijd af.
Henry Blake is ook iemand die altijd met paarden leefde, paarden observeerde in kuddes en gedomesticeerde paarden (jaren lang), het gedrag van paarden etc. Hij deed allerlei observaties om te kijken hoe paarden reageerden op allerlei situaties en kon daar conclusies aan verbinden.
Mensen brachten hem later de moeilijkste, meest verknipte paarden en met de kennis van zijn eigen studies kon hij bij vrijwel elk paard het vertrouwen winnen er weer een 'echt paard' van maken.
Deze boeken zijn erg interessant en leerzaam en totaal niet zweverig of vaag.

Maar ook hij hield zijn paarden op een manier die volgens het ethagram niet goed is.
Hij had ook stallen waar paarden stonden, reed met zadel en hoofdstel en zal waarschijnlijk wel meer dingen gedaan hebben die volgens het ethagram niet kunnen.
Maar toch is het een echte 'paardenman' met heel veel kennis.
Iemand die echt goed wist wat hij deed en waarom.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:56

JoviBan, mijn paarden zijn het buiten staan op een gegeven moment zat.
Onlangs heb ik min of meer besloten om ze 24/7 buiten te zetten met een schuilstal, maar dit is toch 's nachts een eigen stal geworden. Ik merk ook aan ze dat ze die rust nodig hebben.

Daarbij is onbeperkt ruwvoer voor mijn paarden ook absoluut geen aanrader. Op de huidige stal kregen ze onbeperkt en namen het er ook erg ruim van. Sinds kort hebben we afgesproken dat ze meerdere keren ruwvoer krijgen verdeeld over de dag, want met onbeperkt eten ging het de verkeerde kant uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:59

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Welk feit?

Meervoud; feiten.

Wetenschappelijk onderzoek :)*

Begín eens met het boek van Waring en het ethogram door McDonnel.
Daar staan de feiten waarmee de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier voor het paard soortspecifiek ingevuld moeten worden in.

Zonder kennis van degelijk onderbouwde informatie is een mening over welzijn en paardhouden ongefundeerd.
Als je geen kennis wil is dat een keuze doch het diskwalificeerd je van inhoudelijke opmerkingen.

Al met al is dit onderwerp een illustratie van onwil om de realiteit te onderkennen bij een deel van de ruiterij.
De sector paard loopt 100 jaar achter in dierenwelijnsregelgeving en wil dit gaag zo houden. Waarom?
Omdat het goed zit met welzijn van het paard?
Als de ruiterij een ´edele´ aangelegenheid zou zijn, zou men staan te dringen om de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier in te vullen.
Helaas moet het paard het maar doen met wat er is want ´in de Randstad is het nu eenmaal niet mogelijk´....

Als je geen zoutwateraquaruim hebt, kan je geen zeepaardjes houden.
Voor landpaardjes gelden andere normen want anders kunnen veel ruiters niet rijden.

Het was een vraag aan Jessicajoann, jouw mening ken ik inmiddels wel :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:02

PercyLeen schreef:
Yamcha schreef:
Ik vind ook dat een paard het grootste deel van de dag buiten hoort te staan. Kunnen ze lekker paard zijn, dat is imo ook gezond voor in het koppie. Maar een paard is ook gebouwd om te bewegen, neit bewegen (dat gaat namelijk niet in een box van 3 bij 3) moet imo op den duur ook schadelijk zijn voor het lijf.
Als je weet dat paarden in de natuur zo een 20 uur per dag aan het zoeken van eten en het eten zelf besteden, en je geeft ze op stal maaltijden van brok en een beetje hooi, zijn stalondeugden ook niet zo verwonderlijk...... paarden vervelen zich dan echt te pletter. Een paardenlijf is gemaakt om de hele dag met eten bezig te zijn. Ik vind het echt een vorm van vermenselijking om ze 3 maaltijden op een dag te geven....... voor een dier dat de hele dag eet.
(vind 3 maaltijden voor een hond ook onzin, een hond is een roofdier, een wolf vreet zich een keer op een dag, of eens in de 2 dagen vol, en dan eten ze soms dagen niet....... is offtopic, maar het is dezelfde vermenselijking)
Een paard kan ook echt last krijgen van maagzweren en andere klachten als het gedwongen is om zijn eten te verdelen in maaltijden....... mijn merrie gaat 's ochtends om 8 uur naar buiten, en om 9 uur 's avonds komt ze weer binnen....... we geven onbeperkt ruwvoer, en ze krijgt een handje brok. That's it. En ze is een gelukkig paard, omdat ze gewoon paard kan zijn. Ze is geen stresskip, ze is gezellig en vriendelijk, uitermate sociaal, en een heerlijke knuffel. Ze is wel een echte merrie, in die zin dat ze precies weet wat ze wil, dat zeker. Maar ze is gelukkig en vrolijk, ik geloof dat ze wel geniet van haar leventje. Lekker de hele dag buiten met andere paarden, lekker de hele dag dooreten (overigens krijgen ze om 11 uur 's avonds nog een keer hooi en luzerne, omdat we niet willen dat ze zich vervelen op stal) doen waar ze zin in heeft, en dan komt het vrouwtje ook nog regelmatig gezellig iets doen...... ik wil niet meer anders, echt niet.

Ik zie het verschil niet tussen het paard van Yamch en mijn paard :o?
Mijn paard wordt om 6 uur 's morgens buiten gezet en wij halen hem zelf tussen 18 en 20 uur naar binnen. Dan wordt die nog gepoetst en gereden, en ook 's avonds nog biks en hooi. Dus hij kan gewoon de hele dag paard zijn met zijn vrienden :D .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:04

mika11 schreef:
Ik heb drie boeken van Henry Blake (als iemand die kent??)

Die heb ik inderdaad ook in mijn bibliotheek staan. Heerlijk leesvoer.
Henry Blake is echter goedbedoeld anekdotisch met nul waarde voor feitenkennis over paardgericht paarhouden.
Blake wist in het geheel NIET wát hij nu eigenlijk deed. Zijn verklaring voor zijn waarnemingen door paarden ESP toe te kennen is illustratief.

Monty Roberts is niet eeens goedbedoeld anekdotisch doch commercieel maar verder net zo anekdotisch.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-04-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt