'Leven als een gekooid dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:11

Klopt idd dat je het in je moet hebben, wat dat is is niet concreet onder woorden te brengen. Maar daarnaast ben ik wel van mening dat enige theoretische achtergrond van het hoe en waarom onontbeerlijk is. Een goede mix in een team is heel belangrijk, en open staan voor elkaar, bereid zijn te leren van de ander ook als diegene het vooral op gevoel doet.

Wouterpaard: contracten van 40 uur pw worden volgens mij niet meer gegeven binnen de VG zorg. 36 uur is de max.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:15

Nope, hier is echt alleen maar 40u. Je krijgt al moeilijkheden als je 32 wil om bv je kinderen. Het is echt uitgaande van de gehandicapte dus daarom bijna alleen maar 40 uur.

Anoniem

Re: 'Leven als een gekooid dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:17

Apart, ik weet ook niet beter dat 36 uur de max is. VG, jeugd, psychiatrie etc.
Jullie vallen ook gewoon onder de CAO gehandicaptenzorg neem ik aan? Dan is 40 uur gewoon onmogelijk, 100% = 36 uur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:22

Mmm, ben blij dat ik gewoon 24 upw kan werken en veel bij mijn kindje kan zijn. Vind dat niet echt meer van deze tijd eerlijk gezegd, apart dat dit via de CAO wel kan (die 40 uur dan) omdat 36 uur 100% is. Ik heb in het werkveld gewerkt met een 32 urige werkweek en ik was eerlijk gezegd gesloopt aan het eind van mijn week, omdat sommige clienten je echt leeg zuigen.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:23

ik kom ook uit de zorg voor verstandelijk gehandicapten, en wat spicegirl zegt klopt : voor deze jongen was een appartement gebouwd, welke hij binnen een paar dagen gesloopt heeft!!
Er is dus weldegelijk veel geld en tijd in deze jongen gestopt.

Als hij ook maar iets doet wordt hij begeleid door meerdere mensen tegelijk, anders is het gewoon te gevaarlijk.
En reken maar dat deze cliënten een groot deel van het budget van een instelling opslokt.
Terecht, maar om nou de instelling verwijten niets te doen, nee , s Heerenloo is naar mijn idee een goede instelling , die echt probeert voor zijn cliënten te zorgen, maar soms is dit gewoon bijna onmogelijk.

Zelf heb ik jaren met autisten binnen een instelling gewerkt en als je ziet hoeveel je lichamelijk maar moet accepteren : niet normaal !!

Deze Brandon praat ook alleen maar over wie hij gaat verkrachten, vermoorden enz . Echt een probleem , en niemand weet wat ze met m aanmoeten. maar moeite ...die is echt wel gedaan voor hem!!!

dan nog een aanvulling : mijn man werkte 40 uur in een instelling. Dat kan wel maar op papier stond dan ook dat hij 111 % werkte :D . normaal is dus 100 % is 36 uur!!
Laatst bijgewerkt door luckyboy5 op 20-01-11 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:24

lovely82 schreef:
een goede vriend van ons heeft een broer, hij zit ook in een instelling maar niet van heerenloo maar een andere. Hij is 1 van de onhandelbare gehandicapten in Nederland en heeft daarom een eigen vleugel. Deze vleugel bestaat uit een eigen woonkamer, een tuintje en een isoleercel/slaapkamer. Ik ken hem persoonlijk goed en ik weet dat het een hele lieve jongen kan zijn maar ook erg agressief. Zijn broer onze beste vriend heeft dan ook veel moeite dat hij daar zit en dat ons erg pijn om dat zo van dichbij mee te maken. Van hem en een aantal andere bewoners is een aflevering geweest op zembla: http://player.omroep.nl/?aflID=8459354

Het doet mij ook heel zeer om deze jongen zo te zien ik hoop dan ook op snelle verbetering in de zorg zowel voor de patienten als mensen die werken in de zorg.

wat een prachtig mooie uitzending!!! Het is ook vreselijk dat ze maar zoveel middelen krijgen!!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:26

36 uur is idd via cao maar op mijn oude werk, werk je 40 uur waarvan 2 uur in atv dagen wordt betaald en je krijgt 105% uitbetaald.

Citaat:
Mmm, ben blij dat ik gewoon 24 upw kan werken en veel bij mijn kindje kan zijn. Vind dat niet echt meer van deze tijd eerlijk gezegd, apart dat dit via de CAO wel kan (die 40 uur dan) omdat 36 uur 100% is. Ik heb in het werkveld gewerkt met een 32 urige werkweek en ik was eerlijk gezegd gesloopt aan het eind van mijn week, omdat sommige clienten je echt leeg zuigen.

Als je in een goed team zit, dan zijn wordt je energie gespaart doordat de bewoners minder energie vreten ;) 24u is misschien wel goed voor de mens maar niet voor de bewoners, hierdoor krijgen ze veels te veel wisseling. Ik ben ook van mening mensen van mijn leeftijd (23) hebben niks aan 16/ 24 uur die kunnen werken en geld verdienen. Maar ik ben ook op mijn 19e begonnen met 40u dus ben het gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:36

Pff, nou werk ook maar 24 u. en zolang het niet nodig is, ga ik er echt niet meer werken :+
(oké, nu werk ik nooit in een vast team en doorgaans ook niet de teams die lekker lopen en op veel verschillende plekken, dus dan is 100% echt wel slopend)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:39

Wouterpaard: dat klopt, goed team is essentieel. Maar ik ben van mening dat, als dat goede team er staat part time werken ook prima kan. Mits er goede overdracht en een eenduidige manier van werken is zodat clienten er niet onder lijden. Begeleiding moet imo niet persoonsafhankelijk zijn.

Wbt wel 40 uur kunnen werken mits je goed team hebt ben ik niet helemaal met je eens, die werkplek waar ik 32 uur pw werkte was een goed team, en goede randvoorwaarden. Toch was ik op aan het eind van de week. Je moet gewoon die 32 uur continu op scherp staan wat heel veel energie kost. Als ik mijn aandacht verslapte kon een ander daar de dupe van worden. Scheelde trouwens wel dat mijn baan op dagbesteding was, en clienten 9 dagdelen dagbesteding kregen. Kwam voor mij neer op een werkweek van 32 uur max, meer was niet mogelijk.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:48

Zolang jij wordt gevraagd om niet in een vast team te komen, zullen die anderen ook nooit 'vast' teams worden. Wij hadden dan ook geen 0 uren contracten oid.

Ben ik met je een susanH maar hoe wil je een goede overdracht hebben en de kleine dingen van een bewoner zien als je er maar 3 dagen bent? Mijn mening maar geloof wel dat het zou kunnen, maar alsnog zien de bewoners dan meer mensen in mijn ogen niet wenselijk voor gedrag. Het heeft in mijn ogen ook mee te maken met de dagbestedingen daar zijn sommige heel anders dan 'thuis'.

Ze kunnnen ook niet met minder uren omdat de bewoners op het terrein zelf dagbesteding hebben met dezelfde mensen die de adl doen. Het is echt 24uurs verzorging, doordat je zoveel met ze werkt sta je idd wel op scherp maar dit is bij mij automatisme, en kost me geen energie meer.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:57

SusanH schreef:
Waarom zou een HBO'er alles uit boeken hebben geleerd? Ik heb ook een HBO opleiding maar heb net als een MBO'er diverse stages gelopen om praktijkervaring te doen. Het meeste heb ik dus geleerd in de praktijk. Ik heb ook met SGEVG clienten gewerkt en werk juist graag met mensen met behoorlijk wat theoretische bagage (naast de broodnodige praktijkervaring) dit omdat je dan veel minder over de achtergrond van bepaald gedrag of een bepaalde begeleidingsstijl hoeft uit te leggen. Ik heb zo vaak mee gemaakt dat ik iedere keer weer opnieuw uit kon leggen waarom iemand bepaald gedrag liet zien, en waarom het zo belangrijk was daar op een eenduidige manier mee om te gaan.

Dit was een voorbeeld, tuurlijk uitzonderingen daar gelaten.
Anders gezegd, Ik werk liever met iemand die BBL of deeltijd gedaan heeft dan een voltijd opleiding (als iemand net van school af komt). Ongeacht niveau. Bij ' ons' worden begeleiders die een voltijd opleiding hebben afgerond en gelijk bij ons komt solliciteren ook niet aangenomen. Gebrek aan directe ervaring (ook hier uitzonderingen daar gelaten)

@ Kanelly, ben het geheel met je eens. Het zogenaamde fingerspitzengefuhl

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:11

Kanelly schreef:
Apart, ik weet ook niet beter dat 36 uur de max is. VG, jeugd, psychiatrie etc.
Jullie vallen ook gewoon onder de CAO gehandicaptenzorg neem ik aan? Dan is 40 uur gewoon onmogelijk, 100% = 36 uur.

36 uur is inderdaad 100% binnen GGZ, maar daarom kunnen mensen nog wel 38 of 40 uur werken en daar naar betaald worden.
Ik ken MBO-ers die goed werken en HBO-ers die goed werken.
Ik denk dat het vooral aan de persoon ligt en de interesse in het vak/patiënt/cliënt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:16

wouterpaard schreef:
Zolang jij wordt gevraagd om niet in een vast team te komen, zullen die anderen ook nooit 'vast' teams worden. Wij hadden dan ook geen 0 uren contracten oid.

Dát is nou juist mijn werk ;) (crisisinterventor)
Wij komen de brandjes blussen, coachen, lastige cliënten begeleiden, werken daar waar nodig en als alles weer loopt (dus er bijv. weer een volledig team staat), gaan we weer. (en op veel plekken zijn wij inval ipv poolers of uitzendbureau's)
Dus nee, in een vast team kom ik niet (tenzij ik ergens bij een instelling naar een baan solliciteer), maar dat maakt mijn werk nou juist zo leuk ;)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:23

Kanelly schreef:
wouterpaard schreef:

Dát is nou juist mijn werk ;) (crisisinterventor)
Wij komen de brandjes blussen, coachen, lastige cliënten begeleiden, werken daar waar nodig en als alles weer loopt (dus er bijv. weer een volledig team staat), gaan we weer. (en op veel plekken zijn wij inval ipv poolers of uitzendbureau's)
Dus nee, in een vast team kom ik niet (tenzij ik ergens bij een instelling naar een baan solliciteer), maar dat maakt mijn werk nou juist zo leuk ;)

Of als we zieken hebben staat jouw bedrijf ook bij ons in de telefoonklapper :Y) Als ik het goed heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:31

PB :D :+

edit: goed :D

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:07

Kanelly schreef:
Tja, is ook geen uitzondering dat je met z'n 5-en of 6-en op de grond ligt met iemand ;)
Je hebt er sowieso minimaal 3 nodig en meestal 4 of 5.
En op veel plekken staan er sowieso 10/12 man om je heen als je alarm drukt, kan je kiezen :D

Maar met z'n 6-en naar binnen, oké ik kan er niet over oordelen, want ik ben er nooit bij geweest, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat vreselijk bedreigend is voor hem.
Er zijn zat clienten bij wie die back up nodig hebt, maar dan gaan nummer 1 en 2 naar binnen en de overigen staan buiten gezichtsveld te wachten.

Kan me voorstellen dat de stukken hierboven, van het andere forum, voor 'leken' heel heftig klinken, maar voor degenen die met deze doelgroepen werken is het echt geen bijzonderheid.

Agenten erbij, is ook geen uitzondering.
Niet dat dat altijd lekker werkt, soms is het wel nodig om acties met helm en schild uit te voeren, dan is het wel prettig als de heren komen in hun kekke pakjes :+

Lees dit nu pas, zo herkenbaar dit!
Ik kan weer niet anders dan het met je eens zijn!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:13

flyfly schreef:
Jullie hebben het er telkens over dat Brandon conctant vastgebonden zit. Hij is alleen vast als er mensen in zijn kamer komen!!!!!! Dan krijgt hij de sleutel onder de deur doorgeschoven en moet zichzelf vastmaken. Pas als hij vast zit komt het personeel binnen. Hij zit geen 24 uur per dag aan de ketting!!

Ik vind het goed van je dat je dat meldt, dat geeft toch wel een ander beeld, ook al komt die jongen verder niet buiten.

Trouwens, waarom sturen ze niet een paar keer per week wat sterke kerels om die jongen een uurtje begeleid naar buiten te laten gaan, dat zou al schelen. Maar ja, het draait altijd weer om het geld...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:18

Dat komt ook duidelijk naar voren in de docu dat hij alleen vast gaat bij contact momenten.

En een stel kleding kasten wekt alleen maar agressie op. Je kunt beter 5 meiden hebben die top begeleiders zijn (en CFB getrained) dan 5 kleding kasten onder het mom van ' een dag niet gevochten is een dag niet geleefd' (en ja dit is een echte quote van een begeleider die bij ons gelijk kon vertrekken).
Niet bot bedoelt,maar je reactie laat zien dat het voor leken een moeilijk te doorgronden punt is. En dan dze complexe zorg echt een vak appart is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:41

@ Sjoos Wat de docu betreft, veel mensen reageren zonder de moeite te hebben genomen die hele docu af te kijken. Inderdaad kunnen kleine dames soms meer goeds doen dan grote domme kleerkasten, maar ik meen me te herinneren dat de gebruikelijke dames het niet meer zagen zitten en/of op waren... Dan blijven de grotere kleerkasten, (maar niet de domme meppers) over. Er zullen toch ook wel tactvolle kleerkasten bestaan?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 02:17

Heb dit hele topic gelezen. Ben zeer zeker geen deskundige op dit gebied. Maar heb wel vragen.
Is er ooit al eens iemand zoals Brandon 'genezen'? En met genezen bedoel ik: dermate handelbaar dat een aangepast leven binnen een inrichting weer mogelijk is? Zonder dat ie iemand aanvalt of nog erger?
Wordt er in instellingen b.v. weleens met hypnose gewerkt? Of met de technieken die ze in de USA gebruiken voor zware criminelen, de EMDR-technieken?
Linkie:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =19&t=8410

Kortom, zijn er eigenlijk wel vooruitzichten voor iemand als Brandon?

Enne... als ik alles zo lees wat jullie in de zorg meemaken... pfff..... respekt!! Echt, heel diep respekt voor wat jullie dagelijks meemaken!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 03:19

Tsja...heel cru gezegd, maar de maatregelen die getroffen worden....worden grotendeels getroffen om ervoor te zorgen dat Brandon zichzelf en anderen niet verwond. Wat ik begreep leeft brandon al langer zo, mijn vraag is wat dan nu de de druppel is geweest waardoor zijn moeder nu opeens zo aan de bel trekt
Brandon leeft zo door beperkingen in de zorg, aan de andere kant....het klinkt heel cru, maar als ze hem nu 3 op 1 begeleiding zouden geven...dan worden die mensen weggehaald bij andere cliënten die het ook nodig hebben. En hoeveel kinderen /volwassenen zijn er zoals brandon. In psychiatrie heb ik er toch ook wel gezien die geen kleding aankregen omdat ze pogingen deden zichzelf op te hangen / zichzelf tourniqets gaven en alles kapot scheurde, zelfs die hele dikke / katoenen kleding voor in de isoleer kregen zij kapot
(wat ik toch best knap vond). Wat moet je dan....

Mensen die de gehele dag hun handen gefixeerd hebben omdat ze anders haren eruit trekken maar ook vooral zo in hun ogen zitten te porren dat ze de meest verschrikkelijke ontstekingen / verwondingen krijgen...

Families dragen de zorg over van deze mensen omdat ze er zelf niet meer uitkomen, omdat ze zelf niet de middelen en maatregelen willen treffen / kunnen treffen thuis om voor deze mensen te zorgen. Tuurlijk is dit niet het mooie voorbeeld en zeker niet de meest chique oplossing, maar het is tegenwoordig ook wel de tendens om de verantwoordelijkheid ergens anders te leggen en vervolgens bij elke scheet die dwars zit om het hardst te gaan roepen. En het meest erge, mensen in de politiek die blaten nog vrolijk mee. Die hebben totaal geen verstand van hoe het gaat....er wordt geroepen: we gaan deze jongen vrij krijgen...maar wat zeggen ze tegen de begeleider die zich kan melden op de SEH omdat hij inelkaar geslagen is? Dat hoort bij je werk?

Als fixeren niet hoeft...dan zeker niet, maar als mensen niet te handhaven zijn, dan moet je iets. Voor de oplossing van dit soort extreme gevallen is veel geld en personeel nodig. Al zou je het geld lospeuteren vraag ik mij af of je voldoende personeel kan vinden.

Er zijn zoveel schrijnende casussen als Brandon...ik snap dat zijn moeder dit niet kan zien...maar waar ik nu een beetje naar van wordt is dat de instelling door het slijk gehaald wordt in het nieuws terwijl ik mij afvraag of Brandon er in een andere instelling anders vanaf was gekomen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 03:24

countrygirl schreef:
Heb dit hele topic gelezen. Ben zeer zeker geen deskundige op dit gebied. Maar heb wel vragen.
Is er ooit al eens iemand zoals Brandon 'genezen'? En met genezen bedoel ik: dermate handelbaar dat een aangepast leven binnen een inrichting weer mogelijk is? Zonder dat ie iemand aanvalt of nog erger?
Wordt er in instellingen b.v. weleens met hypnose gewerkt? Of met de technieken die ze in de USA gebruiken voor zware criminelen, de EMDR-technieken?
Linkie:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =19&t=8410

Kortom, zijn er eigenlijk wel vooruitzichten voor iemand als Brandon?

Enne... als ik alles zo lees wat jullie in de zorg meemaken... pfff..... respekt!! Echt, heel diep respekt voor wat jullie dagelijks meemaken!

Ik weet er weinig van, maar is EMDR niet om emotionele trauma's te verhelpen? (herinneringen e.d.)
Ik denk dat het bij Brandon in de basis al niet goed zit, dus vraag me sterk af of EMDR dan zin heeft. Hij heeft dit immers al zijn hele leven.

Verder zou ik het onbegrijpelijk vinden als hij nu een eigen huisje krijgt door de politieke bemoeienis.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:13

Zoolgangster schreef:
@ Sjoos Wat de docu betreft, veel mensen reageren zonder de moeite te hebben genomen die hele docu af te kijken. Inderdaad kunnen kleine dames soms meer goeds doen dan grote domme kleerkasten, maar ik meen me te herinneren dat de gebruikelijke dames het niet meer zagen zitten en/of op waren... Dan blijven de grotere kleerkasten, (maar niet de domme meppers) over. Er zullen toch ook wel tactvolle kleerkasten bestaan?

Zijn andere begeleiding zag het niet meer zitten, niemand zegt dat dit dames zijn.
Tuurlijk zijn er ook tactvolle kleerkasten. Echter je hoeft niet breed en gespierd te zijn om iemand naar de grond te brengen en te fixeren. Dankzij technieken. En of je nou sterk of slap bent, met zes mensen moet je iemand wel kunnen houden anders doe je iets gruwelijk fout. (voorbeeld fixatie zes man op de grond: 1 bij het hoofd, bij elke arm 1 persoon, op elk been 1 persoon en 1 op de rug/billen op de plek te houden)

@ Countrygirl, uit eerste hand ervaring kan ik zeggen ja. ivm beroepsgeheim kan ik er niet teveel op ingaan, maar het ging om een man die niet vastgebonden werd dmv een tuigje maar met polsbanden en derest van de tijd op zijn kamer. Nu draait hij mee in de groep en heeft sporadisch nog zoveel spanning.

Als hij een gloednieuw huis krijg dan komen ze gvd eerst bij ons maar eens verbouwen! De gaten zitten in de muren, de schimmel groeit achter de kasten....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:01

@Sjoos Omdat ik een geval weet waarbij iemand met een mentale stoornis op straat door het lint ging en letterlijk door 5 agenten nog niet fatsoenlijk gefixeerd kon worden... Vandaar dat ik me afvroeg of dames redelijkerwijs in staat zijn die grote knul te fixeren...

Wat je verder zegt klopt ook: waar 3 mensen bij Brandon zijn, zijn er 3 ergens anders weg... Het "eeuwige" dilemma in de zorg...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:37

Dames zijn er tot instaat (ben zelf ook een dame ;) wel een vrij potige haha.) Je hebt natuurlijk inimieni meisjes die dat niet redden, maar die werken ook niet in dit werkveld.