Ik vind het een hele mooie discussie.
Mensen reageren heel verschillend. Sommigen reageren uit emotie; woede, verdriet, en die drukken zich ook heel stellig uit.
Anderen reageren meer uit ratio en zijn bezig met bedenken hoe iets dan in de praktijk moet worden uitgevoerd.
Puur uit woede of verdriet of emotie kun je geen regels maken; iedere pedoseksueel een spuitje, je bedoelt doodstraf?
hmmm dan moet je wel heel zeker zijn dat iemand schuldig is. Waar staat dan nog meer de doodstraf op.
Betekent dat dan dat je je vader ter dood veroordeeld als die jou heeft misbruikt?
Moeilijk hoor.
Bij het inrichten van onze maatschappij en normen heb je gewoon je ratio nodig of mensen die dat goed gebruiken.
De emoties zijn heel hard nodig om de ratio in beweging te zetten.
Onze maatschappij is zo ingewikkeld dat het ons rechtsgevoel soms/ vaak in de weg staat.
Kon je maar gewoon het recht in eigen hand nemen wat een opluchting zou dat zijn, je rekent er zelf wel even mee af!
Omdat we in een grote maatschappij leven kan dat gewoon niet meer.
Ik heb een aantal voorbeelden; Bij ons in het dorp ging het verhaal dat een een meisje was lastig gevallen vanuit een auto.
Vanuit een basisschool werd een half kenteken doorgestuurd met het bijbehorende merk auto.
Even later kwam ook vanuit de gemeente een waarschuwend bericht.
Kinderen op school hadden ineens allemaal "de Kinderlokker" gezien, overal werd hij gesignaleerd.
Men wist inmiddels ook waar hij woonde en daar gingen ze wel even verhaal halen.
De telegraaf kwam zelfs met een bericht dat de ouders in Zeewolde het zelf wel even zouden regelen op het dorpsplein.
Later bleek het verhaal niet te zijn wat iedereen er van had gemaakt.
Het adres klopte niet en er is iemand vals beschuldigd.
Massahysterie.
Wij hebben een poos naast een pedofiel gewoond, deze man was niet veroordeeld en gelukkig heeft de buurvrouw ons gewaarschuwd.
Met ons buurtje hielden wij hem in de gaten.
Mijn kinderen gingen natuurlijk niet bij hem naar binnen, ging prima.
Ik sta voor de klas; wij zien hier soms ook kinderen waarvan we nu al zien dat dat niet goed gaat komen
ondanks alle zorg die we proberen te geven.
Dat is heel erg.
Ik ben duidelijk van de ratio

Als mijn kinderen iets overkomt hoop ik dat ik al mijn woede en verdriet kan uiten en dat er dan mensen zijn die hun verstand gebruiken en mij tegen houden met wat ik dan van plan ben