Pedofielen die na straf terug komen in maatschappij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pedofiel als buurman??

Poll eindigt op

Nee dat vind ik echt not done ik zou een handtekeningen actie starten en de duren langs gaan!
16 (8%)
Geen kids maar die mensen verdienen ook een plek!
61 (32%)
Nee want de veiligheid vd kids betekent alles voor mij als ouder!
43 (22%)
Nee dat soort mensen wil ik niet naast me en sta niet in voor mezelf.
53 (28%)
Ik heb kids maar vind dat ze ook een plek verdienen
15 (7%)

Totaal aantal stemmen: 188

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:59

Ik ontdekte dit topic vanochtend en ik heb het nog niet helemaal doorgelezen :o
Ik vind het een hele mooie discussie.
Mensen reageren heel verschillend. Sommigen reageren uit emotie; woede, verdriet, en die drukken zich ook heel stellig uit.
Anderen reageren meer uit ratio en zijn bezig met bedenken hoe iets dan in de praktijk moet worden uitgevoerd.

Puur uit woede of verdriet of emotie kun je geen regels maken; iedere pedoseksueel een spuitje, je bedoelt doodstraf?
hmmm dan moet je wel heel zeker zijn dat iemand schuldig is. Waar staat dan nog meer de doodstraf op.
Betekent dat dan dat je je vader ter dood veroordeeld als die jou heeft misbruikt?
Moeilijk hoor.
Bij het inrichten van onze maatschappij en normen heb je gewoon je ratio nodig of mensen die dat goed gebruiken.
De emoties zijn heel hard nodig om de ratio in beweging te zetten.
Onze maatschappij is zo ingewikkeld dat het ons rechtsgevoel soms/ vaak in de weg staat.
Kon je maar gewoon het recht in eigen hand nemen wat een opluchting zou dat zijn, je rekent er zelf wel even mee af!
Omdat we in een grote maatschappij leven kan dat gewoon niet meer.
Ik heb een aantal voorbeelden; Bij ons in het dorp ging het verhaal dat een een meisje was lastig gevallen vanuit een auto.
Vanuit een basisschool werd een half kenteken doorgestuurd met het bijbehorende merk auto.
Even later kwam ook vanuit de gemeente een waarschuwend bericht.
Kinderen op school hadden ineens allemaal "de Kinderlokker" gezien, overal werd hij gesignaleerd.
Men wist inmiddels ook waar hij woonde en daar gingen ze wel even verhaal halen.
De telegraaf kwam zelfs met een bericht dat de ouders in Zeewolde het zelf wel even zouden regelen op het dorpsplein.
Later bleek het verhaal niet te zijn wat iedereen er van had gemaakt.
Het adres klopte niet en er is iemand vals beschuldigd.
Massahysterie.

Wij hebben een poos naast een pedofiel gewoond, deze man was niet veroordeeld en gelukkig heeft de buurvrouw ons gewaarschuwd.
Met ons buurtje hielden wij hem in de gaten.
Mijn kinderen gingen natuurlijk niet bij hem naar binnen, ging prima.

Ik sta voor de klas; wij zien hier soms ook kinderen waarvan we nu al zien dat dat niet goed gaat komen
ondanks alle zorg die we proberen te geven.
Dat is heel erg.
Ik ben duidelijk van de ratio :D
Als mijn kinderen iets overkomt hoop ik dat ik al mijn woede en verdriet kan uiten en dat er dan mensen zijn die hun verstand gebruiken en mij tegen houden met wat ik dan van plan ben

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:26

Ik vind de doodstraf wel erg ver gaan.
waarom zou iemand die voor moord gezeten heeft na een aantal jaar wel weer terug mogen keren en een pedo niet?
Is moord dan minder erg????
Dat kan ik niet helemaal vatten eigenlijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:22

Aideen schreef:
Waar zijn jouw bronnen?

Ten eerste, verdiep je in de statistiek en je zal ontdekken dat je niet zomaar op deze manier een causaal verband kan aantonen. Er zijn immers geen hersenscans beschikbaar van mensen in de baarmoeder die op latere leeftijd pedofiele gevoelens koesteren. Dus kan het net zo goed, wat Randalinpony al aangehaald heeft, dat de hersenen van pedofielen veranderen door hun contact met de kinderen. En niet andersom.

Ten tweede, je kan niet stellen dat hersengebied X enkel betrokken is bij gedrag Y. Bij bepaalde gedragingen zijn ontzettend veel hersengebieden betrokken en niet slechts één gebied. Er is geen één op één relatie tussen hersenen en gedrag. Daarnaast zijn de gebieden die betrokken zijn bij seksuele ontwikkeling óók betrokken bij andere gedragingen. Zo schijnen pedofielen verminderde grijze stof te hebben in de rechter amygdala, maar mensen met een bipolaire stoornis óók. En we zeggen ook niet dat mensen met een bipolaire stoornis pedofiele gevoelens hebben. Simpelweg omdat je niet zomaar dergelijke gevolgtrekking mag maken.

Ten derde, de studies die gedaan zijn naar afwijkende hersenontwikkeling en pedofilie zijn methodologisch erg zwak: erg weinig proefpersonen en ze zijn gedaan met nagebootste situaties (en je kan niet zomaar stellen dat een onderzoek in een laboratorium vergelijkbaar is met het echte leven)

Ten vierde, mochten wij idd slachtoffers van ons brein zijn zoals meneer Swaab beweert, kunnen we niet meer dan alleen maar medelijden hebben met pedofielen. Zij weten immers niet beter, ze zijn gedoemd tot de hersenen die zij hebben en kunnen niet anders. Ben je het daar mee eens? Dat we pedofielen maar helemaal niet hoeven te behandelen omdat het toch hopeloze gevallen zijn die slachtoffer zijn van hun eigen brein? Dat we ze het beste op een eiland midden in de zee kunnen dumpen, tezamen met schizofrenen, borderliners en psychopaten?

Mocht je wetenschappelijke artikelen willen hebben die hier dieper op ingaan moet je maar maar even een PB sturen want die kan en mag ik niet zomaar verspreiden :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:20

Heino schreef:
Zo schijnen pedofielen verminderde grijze stof te hebben in de rechter amygdala, maar mensen met een bipolaire stoornis óók.

Ohjee....ik heb bipolaire stoornis en val idd wel op jongere mannen :o

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:03

Heino schreef:
Aideen schreef:
Waar zijn jouw bronnen?

Ten eerste, verdiep je in de statistiek en je zal ontdekken dat je niet zomaar op deze manier een causaal verband kan aantonen. Er zijn immers geen hersenscans beschikbaar van mensen in de baarmoeder die op latere leeftijd pedofiele gevoelens koesteren. Dus kan het net zo goed, wat Randalinpony al aangehaald heeft, dat de hersenen van pedofielen veranderen door hun contact met de kinderen. En niet andersom.

Ten tweede, je kan niet stellen dat hersengebied X enkel betrokken is bij gedrag Y. Bij bepaalde gedragingen zijn ontzettend veel hersengebieden betrokken en niet slechts één gebied. Er is geen één op één relatie tussen hersenen en gedrag. Daarnaast zijn de gebieden die betrokken zijn bij seksuele ontwikkeling óók betrokken bij andere gedragingen. Zo schijnen pedofielen verminderde grijze stof te hebben in de rechter amygdala, maar mensen met een bipolaire stoornis óók. En we zeggen ook niet dat mensen met een bipolaire stoornis pedofiele gevoelens hebben. Simpelweg omdat je niet zomaar dergelijke gevolgtrekking mag maken.

Ten derde, de studies die gedaan zijn naar afwijkende hersenontwikkeling en pedofilie zijn methodologisch erg zwak: erg weinig proefpersonen en ze zijn gedaan met nagebootste situaties (en je kan niet zomaar stellen dat een onderzoek in een laboratorium vergelijkbaar is met het echte leven)

Ten vierde, mochten wij idd slachtoffers van ons brein zijn zoals meneer Swaab beweert, kunnen we niet meer dan alleen maar medelijden hebben met pedofielen. Zij weten immers niet beter, ze zijn gedoemd tot de hersenen die zij hebben en kunnen niet anders. Ben je het daar mee eens? Dat we pedofielen maar helemaal niet hoeven te behandelen omdat het toch hopeloze gevallen zijn die slachtoffer zijn van hun eigen brein? Dat we ze het beste op een eiland midden in de zee kunnen dumpen, tezamen met schizofrenen, borderliners en psychopaten?Mocht je wetenschappelijke artikelen willen hebben die hier dieper op ingaan moet je maar maar even een PB sturen want die kan en mag ik niet zomaar verspreiden :)

Ik reageer alleen op het dik gedrukte :)
Maar idd zal behandeling het niet wegnemen. Dit is iets, net als schizofrenen etc wat nooit echt weg zal gaan.
Het enige wat je kunt doen is ervoor zorgen dat ze leren omgaan met hun tsja.. kwaaltje, aandoening, geaardheid of hoe je het ook wilt noemen. Ze leren ermee omgaan op een manier dat ze geen andere mensen er meer mee schaden en zichzelf ook niet meer schaden.
Dus ergens zijn ze wel gedoemd ja.. maar ze kunnen ermee leren leven en daar draait die behandeling ook om..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:17

[VERWIJDERD]

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:00

Aideen schreef:
Heino schreef:
Dit kan je helemaal niet zo stellen. Er is een correlatie tussen bepaalde hersenafwijkingen en pedofilie, maar (vooralsnog) geen causaal verband..

Zeker kan ik dat zo stellen. Als Dick Swaab deze conclusie getrokken heeft (hersenonderzoeker die een team leidt in het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen, hij was hoogleraar neurobiologie aan de Universiteit van Amsterdam, dertig jaar directeur van het Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek. Schrijft voor diverse tijdschriften en kranten o.a. NRC Handelsblad) dan beschouw ik dat als een feit.

Waar zijn jouw bronnen?

@Randalinpony: Ik weet niet hoe deze specifieke afwijkingen ontstaan, zo ver ben ik nog niet in het boek. Ik weet ook niet of hij dit überhaupt wel bespreekt.

Het laatste wat ik ooit over Swaab gehoord heb, is dat hij bepaald niet onomstreden was. Nou veranderen tijden, en het onderzoek naar hersenen en de correlatie met gedrag is niet langer een taboe, gelukkig maar, maar ik denk dat je op dit moment nog geen enkele conclusie over hersenen, de interactie tussen hersenen, genen en gedrag als feit mag beschouwen.

Hoogstens mag je je observaties en conclusies gebruiken als basis voor verder onderzoek.

Eerlijk, de wetenschap staat op dit gebied aan het begin van een lange reis.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:37

Daarbij denk ik dat dat onderzoek wordt gedaan op subsidie en daardoor ben ik ook vrij huiverig om de uitslagen als feiten te benoemen.
VB:Het CVS/ME onderzoek te nijmegen leeft op subsidie én hun mooie cijfers zijn bij elkaar gegocheld. Andere landen hebben hier ook onderzoek naar gedaan die uiterst negatief is gebleken. Patientenverenigingen zijn nog steeds bezig om ze te laten stoppen om zo het geld in beter onderzoek te kunnen inzetten én mensen behoeden voor nog meer schade die deze behandeling kan veroorzaken.
Maar goed dat is een ander onderwerp, maar heeft voor mij wel bewezen dat de "zogenaamde" feiten uit medisch onderzoek niet altijd waar zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:55

Opzich zit er wel een kern van waarheid in wat Swaab beweert, het is alleen veel te ongenuanceerd en onvolledig. En ik erger me er nogal aan dat quasi-wetenschappelijke boeken zo veel mensen op het verkeerde been zetten :) Vrijwel al het onderzoek wordt trouwens gesubsidieerd, geld moet ergens vandaan komen. Maar ik ben zeker extra kritisch wanneer een onderzoek naar een bepaald nieuw geneesmiddel gesubsidieerd wordt door de fabrikant van het geneesmiddel ;)

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:00

Imo verdient ook iedereen een tweede kans, toch...
Verkrachters en Pedoseksuelen zijn, in tegenstelling tot roofovervallers en andere criminelen, vaker ziek in hun hoofd. Daarom dat zij vaker recidiveren als andere criminelen, omdat zij die drang, zonder psychiatrische begeleiding, niet kunnen overwinnen.
Mede hierdoor vind ik dat deze toch beter in de gaten gehouden moeten worden. Vrijgelaten pedoseksuelen mogen imo zeker niet in de buurt van scholen en/of kinderen gaan wonen, mits zij medicijnen nemen.
Misschien kortzichtig, maar ik heb liever een verkrachte persoon minder.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:13

Maar hoe controleer je of iemand daadwerkelijk zijn medicijnen slikt ?

Biebabeloeba

Re: Pedofielen die na straf terug komen in maatschappij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:17

In het begin moet de maatschappelijke werker die hem helpt bij zijn reïntegratie hem daarbij helpen en hopelijk zal hij zelf inzien dat het medicijnen slikken voor zijn eigen bestwil is. Pedoseksuelen kunnen imo niets aan hun geaardheid doen, maar ze kunnen hun lustgevoelens wel bedwingen. De meeste willen dit ook wel, en deze zullen die medicijnen uit vrije wil slikken.
Degenen die geen medicijnen (willen) slikken zijn imo nog niet klaar om opnieuw vrijgelaten te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:21

Gemiddeld wordt een vrijgekomen patiënt zo'n 7 jaar nog gevolgd. (RIBW, begeleiding, meldingsplicht etc. etc.)
In deze periode is er ook een strenge controle op het halen van hun depot, verschijnen ze niet, wordt er echt wel aan de bel getrokken ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:47

Kanelly schreef:
Gemiddeld wordt een vrijgekomen patiënt zo'n 7 jaar nog gevolgd. (RIBW, begeleiding, meldingsplicht etc. etc.)
In deze periode is er ook een strenge controle op het halen van hun depot, verschijnen ze niet, wordt er echt wel aan de bel getrokken ;)

Maar hoe vaak gaat een veroordeelde pedosexueel nou opnieuw de fout is en hoe veel daarvan worden niet opnieuw veroordeeld maar wel met relatief grondige redenen opnieuw verdacht? (niet elk slachtoffer wil naar de rechtbank of heeft harde bewijzen)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:00

Wat ik nou zo triest vind, is dat mensen het blijkbaar oke vinden om zo'n iemand terug te laten keren in de maatschappij onder het mom van 'iedereen verdient een tweede kans' en als er dan wéér een slachtoffer te betreuren is, das dan jammer. Misselijk word ik er van. Je weet waar je aan begint als je met kinderen rotzooit, dan zal je de gevolgen moeten dragen. En als die gevolgen zijn dat je levenslang in de bajes zit, tsja....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:16

JessAndHope schreef:
Wat ik nou zo triest vind, is dat mensen het blijkbaar oke vinden om zo'n iemand terug te laten keren in de maatschappij onder het mom van 'iedereen verdient een tweede kans' en als er dan wéér een slachtoffer te betreuren is, das dan jammer. Misselijk word ik er van. Je weet waar je aan begint als je met kinderen rotzooit, dan zal je de gevolgen moeten dragen. En als die gevolgen zijn dat je levenslang in de bajes zit, tsja....

Zolang iemand niet tot levenslang is veroordeeld, zal hij na zijn straf toch ergens moeten wonen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:39

En daarom ben ik vóór hogere straffen :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:41

Ja, dat kan.
Maar zolang iemand geen levenslang heeft, moet hij toch ergens wonen na het uitzitten van zijn straf.

En waar wil je dan hogere straffen voor? En hoeveel hoger?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:12

Van mij part op alles wat de wet verboden heeft. Van moord, tot roof, tot pedofilie. En met hoger gewoon minimaal 2x zo hoog.
Bijvoorbeeld: het is toch van de zotte dat je 5 jaar cel krijgt voor het verstikken van 4 (!!) baby's????
Kom op zeg, van de zotte!

Even slightly off-topic: er is genoeg cirminaliteit in NL en toch hebben we cellen leeg staan :? Schiet mij maar lek.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:23

Hmmm, volgens mij is het niet het doel van ons rechtsysteem om alle cellen te vullen. Dus die opmerking snap ik niet zo :?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:25

Wat ik bedoel is: hoe kunnen we in hemelsnaam cellen óver hebben als we nogsteeds criminaliteit enzo in NL hebben. Ook even in ogenschouw genomen dat er dus 5 jaar cel gegeven word voor een 4-voudige moord....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:28

Geen idee... waar wil je heen? Zwaarder straffen omdat er cellen leeg staan? En als we dan beperkte beschikking hebben over cellen, dan maken we de straffen weer korter?

Al met al zijn de straffen in NL niet zo licht als de Telegraaf (enz.) ons willen laten geloven. Vergeleken met de rest van Europa zijn we een van de strengste landen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:58

JessAndHope schreef:
Van mij part op alles wat de wet verboden heeft. Van moord, tot roof, tot pedofilie. En met hoger gewoon minimaal 2x zo hoog.
Bijvoorbeeld: het is toch van de zotte dat je 5 jaar cel krijgt voor het verstikken van 4 (!!) baby's????
Kom op zeg, van de zotte!

Even slightly off-topic: er is genoeg cirminaliteit in NL en toch hebben we cellen leeg staan :? Schiet mij maar lek.

Te snel rijden, papiertje op de straat gooien, je hond los laten lopen in het bos, met je paard niet op het ruiterpad rijden, fietsen zonder verlichting. Allemaal minimaal 2x hogere straffen, flink hoge boetes, celstraffen, want daar worden we beter van...

Alles richten op straf, niet meer op mogelijke terugkeer in de maatschapij, zodat als die mensen dan vrijkomen ze iig flink boos zijn en 20 jaar achterlopen in alle ontwikkeling buiten de muren van de gevangenis.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:11

Ja heel cru hoor, maarre.... gewoon níet meer terug in de maatschappij? Moet je maar met je platpoten van kinderen afblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:21

En degenen die niet recidiveren Jess?
Die moeten lijden onder 'de kwaden'?