Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat Wilders schuldig verklaard moet worden?

Ja
64 (32%)
Nee
135 (67%)

Totaal aantal stemmen: 199

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:39

janesmith schreef:
Dan zijn alle linkse stemmers ook verantwoordelijk voor de krakersrellen waar ze de boel kort en klein slaan, want die zijn ook links.
Als we toch aan de gang zijn, dan weet ik er ook wel 'n paar. ;-)

Toch vraag ik me af wat er gebeurt als de EDL dus écht de naam PVV gaat gebruiken in de demonstratie. In dat geval denk ik dat de PVV juridische stappen moet gaan ondernemen wegens smaad. Anders vind ik ze niet erg geloofwaardig.

Krakers lopen namelijk ook niet rond met bordjes waarop "PvdA", "SP" of "Groenlinks" op staat denk ik. Krakers zijn eerder anarchisten, die helemaal geen regering willen hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:44

janesmith schreef:
Nee, je begrijpt het verkeerd, Alane.
Ik bedoel niet dat jij ongelijk had wat deze zaak en het OM betreft.
Ik haalde die vrijspraak aan om te laten zien dat er logica zat in de afwijzing voor vervolging van het OM in de huidige zaak.
Precedentwerking noemen ze dat.

Dat ging over het feit dat werd verkondigd dat het OM wildres zou hebben vrijgesproken... het OM KAN nietmand vrijspreken, hooguit afzien van vervolging, wat deze toen heeft gedaan, en waartegen de aangevers dus in beroep kunnen gaan bij het hof...

mi is een precedent alleen dan van toepassing als het gaat om eenzelfde voorval en niet tegen hetzelfde voorval, immers zou men dan nooit beroep kunnen aantekenen tegen een uitspraak...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:47

joostvangestel schreef:
janesmith schreef:
Dan zijn alle linkse stemmers ook verantwoordelijk voor de krakersrellen waar ze de boel kort en klein slaan, want die zijn ook links.

Toch vraag ik me af wat er gebeurt als de EDL dus écht de naam PVV gaat gebruiken in de demonstratie. In dat geval denk ik dat de PVV juridische stappen moet gaan ondernemen wegens smaad. Anders vind ik ze niet erg geloofwaardig.

Krakers lopen namelijk ook niet rond met bordjes waarop "PvdA", "SP" of "Groenlinks" op staat denk ik. Krakers zijn eerder anarchisten, die helemaal geen regering willen hebben.

EFi is tegen de shariawet en voor de vrijheid van meningsuiting.... min of meer kort door de bocht tegen oa burka's en ze steunen Wilders (niet de PVV) in zijn rechtzaak.

Ik geloof ook nooit dat ze een partij ondersteunen, om dat het een NON politieke beweging is, tegen de islamitisering... EDL en DDL bestaan onder de 'vlag' van de EFI.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:48

@ Joost: Vind jij dan ook dat Ajax en Feyenoord juridische stappen moeten ondernemen tegen relschoppers die dat zg doen omdat ze de club steunen? Ik vind dat behoorlijk ver gezocht, want niemand beweert dat deze clubs deze relschoppers steunen. Het wordt vreemd genoeg een heel ander verhaal als het Wilders en/of de PVV betreft.
En om nog verder te speculeren: zouden aanhangers van de Islam een geding moeten aanspannen tegen moslims die zich hier in Nederland misdragen in naam van dit geloof? Per saldo wil de men de Islam graag bekend laten staan als vreedzame religie.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:53

Alane schreef:
janesmith schreef:
Nee, je begrijpt het verkeerd, Alane.
Ik bedoel niet dat jij ongelijk had wat deze zaak en het OM betreft.
Ik haalde die vrijspraak aan om te laten zien dat er logica zat in de afwijzing voor vervolging van het OM in de huidige zaak.
Precedentwerking noemen ze dat.

Dat ging over het feit dat werd verkondigd dat het OM wildres zou hebben vrijgesproken... het OM KAN nietmand vrijspreken, hooguit afzien van vervolging, wat deze toen heeft gedaan, en waartegen de aangevers dus in beroep kunnen gaan bij het hof...

mi is een precedent alleen dan van toepassing als het gaat om eenzelfde voorval en niet tegen hetzelfde voorval, immers zou men dan nooit beroep kunnen aantekenen tegen een uitspraak...

precedentwerking gaat op bij definitieve uitspraken. Die uitspraak uit 2008 is definitief en daardoor een precedent.
Het OM kan inderdaad niemand vrijspreken, alleen vrijspraak vragen.
Het houdt wel in dat als Wilders nu weer vrijgesproken wordt, er geen enkel hoger beroep meer mogelijk is voor de klagers en ook een gang naar de Europese rechter is onmogelijk. Dat komt door de vraag om vrijspraak van het OM.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:56

joostvangestel schreef:
janesmith schreef:

Dat kan helemaal niet! Het OM zal dat gelijk verwerpen daar je mag roepen wat je wilt.
De PVV heeft al gezegd niets te maken te hebben met deze club, maar zal uiteraard, als grote voorvechters van het vrije woord, geen kansloze zaak aan gaan spannen. Dat is iets dat weggelegd is voor Nedrland Bekent Kleur, en aanhang.

Kanniet schreef:
Vind jij dan ook dat Ajax en Feyenoord juridische stappen moeten ondernemen tegen relschoppers die dat zg doen omdat ze de club steunen? Ik vind dat behoorlijk ver gezocht, want niemand beweert dat deze clubs deze relschoppers steunen. Het wordt vreemd genoeg een heel ander verhaal als het Wilders en/of de PVV betreft.
En om nog verder te speculeren: zouden aanhangers van de Islam een geding moeten aanspannen tegen moslims die zich hier in Nederland misdragen in naam van dit geloof? Per saldo wil de men de Islam graag bekend laten staan als vreedzame religie.

Dit soort suggesties komen voort uit de blinde haat tegen de PVV en Wilders. Als het aan links lag dan zouden ze desnoods nog de wet overtreden om ze aan te kunnen pakken. Begrijp ik wel, want Wilders, en Wilders alleen, is verantwoordelijk voor de val van alles waar links voor staat.
Zijn ze ook nog eens sinds lange tijd regeringsinvloed kwijt, dan rest nog maar één ding. Ongenunceerd schieten in de hoop dat men iets raakt.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 28-10-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:57

janesmith schreef:
precedentwerking gaat op bij definitieve uitspraken. Die uitspraak uit 2008 is definitief en daardoor een precedent.
Het houdt wel in dat als Wilders nu weer vrijgesproken wordt, er geen enkel hoger beroep meer mogelijk is voor de klagers en ook een gang naar de Europese rechter is onmogelijk. Dat komt door de vraag om vrijspraak van het OM.

En omdat het niet mogelijk is het gerechtshof zo dom om hte OM opdracht te geven om tot vervolging over te gaan?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:02

Alane schreef:
janesmith schreef:

En omdat het niet mogelijk is het gerechtshof zo dom om het OM opdracht te geven om tot vervolging over te gaan?

Wat heeft het één met het ander te maken?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:58

kanniet schreef:
@ Joost: Vind jij dan ook dat Ajax en Feyenoord juridische stappen moeten ondernemen tegen relschoppers die dat zg doen omdat ze de club steunen?

eerlijk gezegd: Ja! en dat wordt ook gedaan. Relschoppers wordt in ieder geval de toegang tot het stadion ontzegd, en soms ook voor langere tijd. Ik wil ook niet dat mensen misdaden gaan doen om mij een plezier te doen. Dat schaadt mijn naam, dus vind ik dat men dat niet moet doen. Het is NIET goed bedoeld, want het gaat tegen mijn principes in.

kanniet schreef:

Ik vind wel dat moslims zich nog feller moeten keren tegen diegenen die misdaden plegen in de naam van God (Allah, etc). Dus die harde aanklachten zouden er wel moeten komen.

Overigens is er wel een verschil tussen de relatie van moslims en de islam en de relatie van Wilders tot de PVV. De PVV heeft een duidelijk aanspreekpunt in Wilders. Er is niet één aanspreekpunt (buiten Allah dan) die namens de islam spreekt.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:06

Dat vind ik fijn om te horen. Ik ben het hierin helemaal met je eens, alleen zou ik niet weten hoe Wilders deze mensen de toegang tot het land zou kunen verbieden. Jij wel? Hij heeft gedaan wat hij kon, namelijk nadrukkelijk afstand nemen. En nóg krijgt hij de schuld van dit alles.

Volgens mij is het boek de koran een leidraad door het leven van de islamiet. Of dat in naam van Allah door een aardse man is opgeschreven, of heeft A. hier niets mee te doen? Ligt aan wat je wel of niet gelooft. Ik geloof niet in goden, noch in profeten.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 28-10-10 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Re: Advocaat klagers ontevreden over proces tegen Geert Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:10

Nee, helemaal niet de toegang tot het land ontzeggen. Gewoon een mooie geldboete van een paar duizend pond per persoon als ze weer terugkomen in het Verenigd Koninkrijk.

Hij zou dus misschien zelfs onder Brits recht moeten aanklagen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:17

joostvangestel schreef:
Nee, helemaal niet de toegang tot het land ontzeggen. Gewoon een mooie geldboete van een paar duizend pond per persoon als ze weer terugkomen in het Verenigd Koninkrijk.

Hij zou dus misschien zelfs onder Brits recht moeten aanklagen.

En waar zou je ze voor moeten aanklagen?
Volgens mij hebben ze nog geen wet overtreden.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:31

Overigens vond ik het debat van gister wel erg goed toen ze het hadden over de buitenlanders hier heen laten komen.
Vond dat er erg goed werd gezegd hóe er over werd gedacht.

Namelijk dat als je hier heen wilt komen om een nieuw leven op te bouwen, hier dus een béter bestaan op wil bouwen, je je daarmee ook verplicht om je in te burgeren, te werken en bij te dragen aan de samenleving.

Ik stond even te klapperen met mn oren toen er vanuit de oppositie werd gezegd dat dit heel cru is om te zeggen...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:37

Zoals Wilders zei: "Als je je bed niet uitkomt, mag je het land uit."

En daar ben ik het helemaal mee eens

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:39

@ Janesmith: _O-

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:40

janesmith schreef:
Alane schreef:
En omdat het niet mogelijk is is het gerechtshof zo dom om het OM opdracht te geven om tot vervolging over te gaan?

Nou als die ene uitspraak, die jij eerder aanhaalde, precedentwerking heeft, dan is het wel dom van het gerechtshof dat die dan geheel kansloos toch het OM over laat gaan tot vervolging... immers zouden ze die zaak dan sowieso verliezen... en snap ik de ophef niet helemaal van de advocaat van Wilders... volgens jouw uitleg hebben ze die zaak al gewonnen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:45

Alane schreef:
janesmith schreef:

Nou als die ene uitspraak, die jij eerder aanhaalde, precedentwerking heeft, dan is het wel dom van het gerechtshof dat die dan geheel kansloos toch het OM over laat gaan tot vervolging... immers zouden ze die zaak dan sowieso verliezen... en snap ik de ophef niet helemaal van de advocaat van Wilders... volgens jouw uitleg hebben ze die zaak al gewonnen.

Oke, ik begrijp nu wat je bedoelde.
Dat was inderdaad ook heel dom van het Hof, en daar zijn de rechtsgeleerden het in het algemeen over eens.
Zelfs volgens advocaat Spong (die de aanklacht mede indiende) is een zaak tegen Wilders kansloos.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:49

janesmith schreef:
Alane schreef:

Oke, ik begrijp nu wat je bedoelde.
Dat was inderdaad ook heel dom van het Hof, en daar zijn de rechtsgeleerden het in het algemeen over eens.
Zelfs volgens advocaat Spong (die de aanklacht mede indiende) is een zaak tegen Wilders kansloos.

Alleen dan apart dat de advocaat van Wilders en Wilders zelf zich in allerlei bochten wringen als het zo overduidelijk is dat Wildres die zaak NIET gaat verliezen....

Vwb de uitspraken van Wilders, daar zitten uitspraken tussen die jij of ik niet hoefden te doen om om het gerechtelijke matje geroepen te worden...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:03

Alane schreef:
Alleen dan apart dat de advocaat van Wilders en Wilders zelf zich in allerlei bochten wringen als het zo overduidelijk is dat Wildres die zaak NIET gaat verliezen....

Dat had te maken met de schijn van partijdigheid van de rechters.
Bovendien is het voor Wilders gunstig als deze zaak tot in lengte gerekt kan worden.
Het liefst tot na de Statenverkiezingen van maart 2011. Allemaal politiek.
Je zag dat de PVV in de peiling twee zetels gestegen was, en de reden was juist die wraking.

Alane schreef:
Vwb de uitspraken van Wilders, daar zitten uitspraken tussen die jij of ik niet hoefden te doen om om het gerechtelijke matje geroepen te worden...

Misschien nu niet, maar als hij eenmaal vrijgesproken is, dan mag iedereen dezelfde uitspraken doen. Dat is precies die precedentwerking die ik eerder aanhaalde.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:11

janesmith schreef:

Lijkt me nogal moeilijk, er is nog geen demonstratie geweest. Ik denk dat er wel iets te doen is als er een paar gaan roepen dat ze iets doen "in opdracht van Wilders".

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:21

joostvangestel schreef:
janesmith schreef:

Lijkt me nogal moeilijk, er is nog geen demonstratie geweest. Ik denk dat er wel iets te doen is als er een paar gaan roepen dat ze iets doen "in opdracht van Wilders".

Ze moeten het nogal bont maken wil het strafbaar zijn. Zeker met het OM in Amsterdam want zoals je hebt kunnen zien bij het Wilders proces vinden die praktisch alles goed. Tenzij er geweld de hoek om komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:16

JessAndHope schreef:
Overigens vond ik het debat van gister wel erg goed toen ze het hadden over de buitenlanders hier heen laten komen.
Vond dat er erg goed werd gezegd hóe er over werd gedacht.

Namelijk dat als je hier heen wilt komen om een nieuw leven op te bouwen, hier dus een béter bestaan op wil bouwen, je je daarmee ook verplicht om je in te burgeren, te werken en bij te dragen aan de samenleving.

Ik stond even te klapperen met mn oren toen er vanuit de oppositie werd gezegd dat dit heel cru is om te zeggen...

Ik heb het debat niet gekeken, maar welke onverlaat zei de laatste zin? -O-

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:28

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:49

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:36

Zal kansloos blijken te zijn, want een parlementslid kan helemaal niet aangeklaagd worden voor zaken die hij/zij bnnen het parlement zegt.
Dit is dus een aangifte voor de buhne.