Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:19

Nee, maar ik heb ook geen behoefte om steeds de wijste te zijn. Dat zou betekenen dat tegen mij iedere keer alles gezegd kan worden en ik iedere keer weer op mijn tong moet bijten. Ooit raak je uitgebeten en verwacht je dat de ander eens bijten moet. 1 keer gaat nog, 2 keer is al lastig maar als diezelfde persoon voor de 3e keer persoonlijk wordt, dan krijgt die tegengas. En niet te weinig.

Alet74

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:11

Daarom zouden we allemaal een stapje terug moeten doen; eerst nadenken voordat we het bericht gaan plaatsen. Want voor je het weet, vervalt het weer in verwijten over en weer en schiet een topic zijn doel voorbij, zo zonde.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:12

Ja, dan kunnen we toch gewoon vanaf nu met zijn alle afspreken dat we niet meer persoonlijk worden, of we dat nou doen ofniet, en gewoon als volwassenen beschaafd met elkaar discussieren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:16

Lijkt me een goed idee! En dat we de ander er netjes op aanspreken als die het niet doet; 'even dimmen alsjeblieft!'

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:57

Ik stem ook voor.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:58

Mooi zo, dan zijn we het daar over eens. Goed om zo het weekend te beginnen. Dan wordt het hier in ieder geval weer prettig vertoeven :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:15

En als het nou saai wordt mogen we dan één dagje smokkelen _O-

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:39

Maar dan wel in overleg, dan weten we ervan, kunnen we een mod inlichten dat we die dag even los gaan!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:28

Heel goed, iedereen gelukkig +:)+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:40

Ik denk dat ik droom :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 13:12

Prrrr schreef:
Ik denk dat ik droom :D

Whahaha ik droom met je mee :D

Maarrr los daarvan ben ik nog steeds benieuwd hoe andere moderators over dit onderwerp denken :) Waarom nu precies voor dit beleid gekozen is?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 19:35

Heino schreef:
Maarrr los daarvan ben ik nog steeds benieuwd hoe andere moderators over dit onderwerp denken :) Waarom nu precies voor dit beleid gekozen is?

Joehoe?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:37

Ik vind het jammer dat er niet veel openheid is over dit onderwerp vanuit bokt. :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:50

Er is volgens mij vrij duidelijk bekend hoe Bokt denkt over vrijheid van meningsuiting. Het gaat alleen sommigen niet ver genoeg. Dat is weer een ander verhaal. Als Bokt op bepaalde uitspraken niet modereert dan kun je er van uitgaan dat dat dus binnen de limieten valt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 19:57

Ja Jane, de regels zijn duidelijk. Maar waaróm is voor dít beleid gekozen. Waarom mag ik niet zeggen dat ik jou een dom wicht vind, maar mag een ander wel alle Moslims over één kam scheren?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:00

Ik heb altijd het gevoel dat men hier te politiek correct wil zijn. Daarom wordt er qua inhoud op dat vlak te veel getolereerd in mijn ogen, en op andere (zeg maar kleinschaliger) vlak weer te weinig. En dan ligt het er natuurlijk ook nog weer aan uit welke richting de wind waait; iedereen kijkt overal weer anders tegenaan. Daardoor is er geen eenduidige lijn en dat schept veel verwarring en leidt tot irritatie.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:26

Voorbeeld van een forum waar ze ook te maken hebben met vrijheid van meningsuiting versus andere rechten: http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdi ... 762767.ece

Ik denk eigenlijk dat politieke correctheid bar weinig met het beleid te maken heeft. Ik denk dat het beleid sommige mensen te ver gaat en andere mensen niet ver genoeg, en dat je het daar niemand in naar de zin kunt maken. Juist omdat het geen zwart-wit tegenstelling is, juist omdat het over politiek debat gaat waarin je mensen niet te snel de mond moet snoeren. Dan kan je er volgens mij beter voor kiezen een forum als NM op te heffen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:49

Zaken als "marrokanen zijn geitenneukers/uitkeringstrekkers/crimineel" (oh pardon, dat vind ik, mag ik lekker zeggen, nah nah, vrijheid van meningsuiting FTW!). Hebben naar mijn mening helemaal geen moer met een normaal politiek debat van doen.
Volgens Bokt blijkbaar wel wel. Bokt is dan niets beter dan Marokko.nl, Geenstijl of weet ik wat voor forum dat zich constant op de grens begeeft. Verschil is dat die fora daar bewust voor kiezen en dat zelfs hun hele core business is.

Ik heb nog steeds niet, in al die maanden dat dit nu speelt, van Bokt gehoord of ze er bewust voor kiezen dit soort grensopmerkingen te laten staan of dat het gewoon onbenulligheid is.

Ik dacht altijd, Bokt is een peerdenforum die gewoon niet weet hoe ze hier mee om moeten gaan. Ondertussen begin ik te denken dat het een bewuste keuze is en dat de leiding van Bokt zelf misschien niet zo anti-discrminiatie is. Dat kan, mag hoor, is hun forumpje, hun hobby. Maar laat het even weten, dan kan ik ook een keuze maken en een ander forum gaan zoeken :)
Laatst bijgewerkt door Waves op 19-09-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:52

Waves,
Ik heb al tijden de indruk dat Bokt niet om weet te gaan met de politieke discussies hier op Bokt.
Maar ik vind dat soms wel van partijdigheid (moedwillig of niet) sprake is.

Teddy321Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:54

Ik ben het helemaal met Waves eens en zou ook weleens willen waar de Bokt mod's staan wat betreft discriminatie of wat het beleid op bokt is. Ik begin er in ieder geval een nare smaak aan over te houden en kom al niet heel veel meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:56

Dat heb ik ook wel Teddy321 dat ik minder kom, maar als je geen tegengeluid laat horen/mag geven, dan kan je het beter geen discussieforum noemen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:03

Electra63 schreef:
Waves,
Ik heb al tijden de indruk dat Bokt niet om weet te gaan met de politieke discussies hier op Bokt.
Maar ik vind dat soms wel van partijdigheid (moedwillig of niet) sprake is.

Dat er de indruk is van partijdigheid zal bij meer bokkers leven. Of dit moedwillig is of niet zou ik nu juist gaag horen. Bart en Eline mogen best zeggen dat ze helemaal geen moeite heeft met dit soort uitspraken of de propagandistische linkdumperij van enkele nadrukkelijk aanwezige bokkers in die topics.

Maar dat doen ze niet. Alles blijft in het vage doormodderen waardoor mensen hun eigen conclusies gaan trekken en gaan speculeren over hun standpunten in deze. Ik snap persoonlijk niet dat ze dit willen.

Het gaat helemaal niet om tegengeluiden of verschil van mening, dat is juist prima. Het gaat om de manier waarop. Het is een dunne lijn die een normaal debat onderscheidt van discriminatie, topickapen, linkdumpen etc.
Als de moderators dit onderscheid niet kunnen maken (waar ze geen blijk van hebben gegeven de afgelopen maanden) dan kunnen ze beter dit soort grenstopics sluiten. Jammer, maar soms moet je erkennen dat iets een maatje te groot is voor je forum.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:04

Misschien zou Bokt eens contact op kunnen nemen met mijn collega's bij het MDI..

"Ook heeft het MDI ervaring in het trainen van moderators van interactieve websites in het herkennen, voorkomen en bestrijden van discriminerende uitingen. Met deze training is in het verleden al zeer positief resultaat geboekt!"

Zo'n training inspireert mensen, en kan ook ontzettend leerzaam zijn. Ik heb hier meegemaakt dat mods met mij in discussie gingen over wat wel of geen discriminatie betreft, en toen dacht ik serieus: zo'n training kan hen HEEL VEEL leren, want de kennis ontbreekt imo bij enkele mods... (is ook een heel lastig onderwerp, en ik als professional in het werkveld moet er soms nog wetb. v. Strafrecht bijpakken, of de AWGB, dus het is geen aanval op de mods in deze)

Ik geef zelf ook zulke trainingen en de resultaten zijn vaak erg positief!

Even een tip van mijn kant.. :)

bron: http://www.meldpunt.nl/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:07

Ik geloof zeker, dat het heel moeilijk objectief Modden is op dit soort topics.
Het beste is, denk ik, dan 1 lijn te trekken. Het is dan wel belangrijk, dat deze lijn bekend is bij de gebruikers.

Teddy321Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:08

Electra63 schreef:
Ik geloof zeker, dat het heel moeilijk objectief Modden is op dit soort topics.
Het beste is, denk ik, dan 1 lijn te trekken. Het is dan wel belangrijk, dat deze lijn bekend is bij de gebruikers.

Inderdaad, maar dan moet je niet de 1 bannen en de ander z'n ban verkorten??!! Of zie ik dat verkeerd?