Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:22

vroli1 schreef:
Shadow0 schreef:
Vroli, kun je begrijpen waarom mensen zich door jouw opmerking gekwetst voelen?

ik kan ergens begrijpen dat ze kwaad op mij zijn (ik weet (gelukkig) niet hoe het is om een kind te verliezen) maar als ze nou eens lezen wat er staat en dat ik dat geloof..

Nee, ze zijn niet zozeer boos op jou, dat durf ik wel te zeggen. Maar kun je je niet voorstellen dat iemand zich erg gekwetst voelt als ze iets heel dierbaars verloren zijn, zich afvragen waarom ze dat overkomt en iemand plaatst een citaat waardoor het lijkt alsof het ook nog hun eigen schuld zou zijn?
Kun je je in hun situatie verplaatsen (al is het maar een beetje - natuurlijk kun je niet weten wat het is een kind te verliezen als je dat niet zelf overkomen is, maar de frustratie, het verdriet van het verlies, daar kun je misschien wel iets bij voelen?)

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:23

Ik ga ook voor de evolutietheorie. Ben een bioloog (weliswaar nog in opleiding) en sowieso geloof ik niet in de schepping :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:34

vroli1 schreef:
en ik snap minder van wat jullie bedoelen.. volgens mij kunnen we praten als brugman maar schieten er niets mee op :)

Prima. Laat me even wel duidelijk zeggen tegen al degenen die in dit topic meelezen: in het christelijk geloof is het dus niet de heersende opvatting dat als je kind overlijdt of als jij of je kind ziek wordt, jij wel iets fout gedaan zult hebben! Er zijn mensen die dat denken, maar die zijn er ook in niet-christelijke kringen, die noemen dat 'karma' of zoiets, geloof ik ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:37

ik krijg steeds meet het idee dat het taboe begint te worden om in god te geloven.

en dat het steeds populairder wordt om de schepping te verwerpen.

ook krijg ik steeds meer het gevoel dat zij die niet in de schepping geloven zich slimmer en beter ontwikkeld voelen dan de gelovigen.

zijn alleen gevoelens en ideeen.

maar de tijden lijken gekeerd.

tegenwoordig lijken de gelovigen de pispalen en degene die zich moeten verantwoorden over hun visie op het leven. en het geloof in de evolutie wordt maatschappelijk geaccepteerd als waarheid. we leven in een tijd waarin de wetenschap bepaald wat waar is en wat niet.

geloven is uit.
het geloof verwerpen raakt in.

tegenwoordig wordt je uitgelachen als je zegt in God te geloven en neemt men je niet serieus.

gelovigen worden volgens mij vaak gezien als onderontwikkeld, ouderwets, onrealistisch....

of is dat gevoel onterecht?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:38

Het is niet kwetsend bedoeld maar ik vind het gewoonweg een beetje 'dom' wanneer je gelooft in de schepping. Alsof er ergens een meneertje is, die we niet kunnen zien, dus een onzichtbaar persoon, welke al 2010 jaar bestaat (of nog langer) en welke alles geschapen heeft en alles bepalend is want 'god bedoeld het zo' .
Ik komt op mij zo naiief over, sorrie :) .
Ik bedoel: honden, katten, vissen, dolfijnen, konijnen, olifanten, spinnen, sprinkhanen en de rest van het dierenzooitje hier op aarde geloven ook niet in god. Waarom niet: omdat hun brein niet tot zo ver kan 'nadenken en relativeren' . Het geloof zegt het al: men 'gelooft' ergens in. Maar er zijn absoluut geen bewijzen voor.

De bijbel kan ook geschreven zijn door iemand die zin had om een leuk verhaal neer te zetten. Toch? Is namelijk niet controleerbaar.

Edit: ben zelf katholiek opgevoed, vroeger ook veel in de kerk geweest, heb communie gedaan hele mikmak, maar geloof er simpelweg niet in.

Blue_Eyes

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:40

@Millennium; ook jouw post staat zo bol van de vooroordelen en onwaarheden dat je duidelijk gewoon niet weet waar je het over hebt.

@jameyskatje: precies hoe ik het voel. De post onder de jouwe is daar het ideale voorbeeld van ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:40

wie zegt dat dieren niet g eloven in god?
ik ben (en vast meer mensen op de wereld) overtuigd van wel :)

vind jou post wel een beetje neerbuigend en kinderlijk geschreven. 'alsof er ergens een meneertje is... etc etc'

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:42

jameyskatje schreef:
ik krijg steeds meet het idee dat het taboe begint te worden om in god te geloven.

en dat het steeds populairder wordt om de schepping te verwerpen.

ook krijg ik steeds meer het gevoel dat zij die niet in de schepping geloven zich slimmer en beter ontwikkeld voelen dan de gelovigen.

zijn alleen gevoelens en ideeen.

maar de tijden lijken gekeerd.

tegenwoordig lijken de gelovigen de pispalen en degene die zich moeten verantwoorden over hun visie op het leven. en het geloof in de evolutie wordt maatschappelijk geaccepteerd als waarheid. we leven in een tijd waarin de wetenschap bepaald wat waar is en wat niet.

geloven is uit.
het geloof verwerpen raakt in.

tegenwoordig wordt je uitgelachen als je zegt in God te geloven en neemt men je niet serieus.

gelovigen worden volgens mij vaak gezien als onderontwikkeld, ouderwets, onrealistisch....

of is dat gevoel onterecht?

Misschien klopt je gevoel wel een klein beetje. Ik vind gelovigen absoluut niet onderontwikkeld of ouderwets. Zou het eerder onrealistisch of naiief willen benoemen.

Is er iemand welke mij, als niet-gelovige, met goede argumenten kan benoemen waarom deze gelooft in de schepping? :) (nogmaals, weet zelf precies hoe de schepping in elkaar zit, maar ben er niet van overtuigd). Wie kan mij overtuigen?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:43

jameyskatje schreef:
wie zegt dat dieren niet g eloven in god?
ik ben (en vast meer mensen op de wereld) overtuigd van wel :)

vind jou post wel een beetje neerbuigend en kinderlijk geschreven. 'alsof er ergens een meneertje is... etc etc'

Oke, dat is niet mijn bedoeling. Dat is enkel hoe ik het zie. Bedoel het niet neerbuigend. Mijn excuses.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:44

[quote="Blue_Eyes"]@Millennium; ook jouw post staat zo bol van de vooroordelen en onwaarheden dat je duidelijk gewoon niet weet waar je het over hebt.

Beargumenteer maar.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:44

Millenium, ik ben het wel met je eens hoor ;) Ik denk zelf ook: als God echt bestond, was er geen oorlog, geen honger, geen haat, geen angst..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:45

Millennium, als je dit schrijft:
Citaat:
Alsof er ergens een meneertje is, die we niet kunnen zien, dus een onzichtbaar persoon, welke al 2010 jaar bestaat (of nog langer) en welke alles geschapen heeft en alles bepalend is want 'god bedoeld het zo'.
geeft dat voor mij al aan dat je wel kunt zeggen dat je precies weet hoe het zit, maar dat dat toch niet helemaal klopt.
Ik zou zeggen: ik heb er inmiddels meer dan genoeg over geschreven. Lees even wat rond, gebruik de zoekfunctie op mijn naam. Ik heb nog een stapel strijk liggen en een 'Wuthering Heights' op de harddisk recorder ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:45

Kan er iemand duidelijk uitleggen waarom deze vind dat god en de schepping waarheden zijn?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:46

Blue_Eyes, wat klopt er volgens jou dan niet aan wat Millenium zegt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:50

Magnummm schreef:
Millenium, ik ben het wel met je eens hoor ;) Ik denk zelf ook: als God echt bestond, was er geen oorlog, geen honger, geen haat, geen angst..

Blue_Eyes schreef:
Waarom voorkomt hij het niet? Ook een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, denk ik. God heeft ooit de aarde perfect geschapen. Hij wist hoe het moest, maar de mens wilde niet luisteren en is zijn eigen gang gegaan. De aarde is beschadigd geraakt en beschadigt ook steeds verder. Volgens mij zijn ziektes onder meer daaruit ontstaan, uit die beschadiging. Nu aan God vragen om alle zieken zomaar te genezen, is aan God vragen om de rommel van de mens achter zijn kont aan op te ruimen. Ik zie het dan ook meer als een cadeautje als er een keer iemand wordt genezen, dan dat ik het van God denk te kunnen eisen.

Blue_Eyes schreef:
Stel je voor dat je kinderen zou hebben. Zou je iedere stap van die kinderen controleren, ook als ze wat ouder worden, en iedere misstap die ze zouden kunnen begaan, voorkomen?
Of zou je ze proberen vrij te laten en hun eigen fouten laten maken, zodat ze ook konden leren omgaan met de consequenties?

God heeft ons gemaakt met een eigen wil. Hij had ons best kunnen maken als marionetten aan een touwtje, maar de vraag is of we daar gelukkiger van zouden zijn geworden. Doordat we die eigen wil hebben, kunnen we dus ook kiezen om niet Gods weg te gaan. Zoals ook je kinderen de keuze kunnen maken om de dingen totaal anders te doen dan jij ze voor ogen had. Doet dat pijn? Ja, dat denk ik wel. Had je het vantevoren kunnen weten? Ja, je had denk ik wel zoiets kunnen verwachten. Is het daarom jouw schuld als jouw zoon voor de derde keer gaat scheiden? Nah... het is ZIJN keuze.

Om je zomaar een beetje op weg te helpen met wat quotes uit andere topics die ik hier ooit over geschreven heb.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:53

Magnummm schreef:
Blue_Eyes, wat klopt er volgens jou dan niet aan wat Millenium zegt?

Nou, als je even anderhalve bladzijde ofzo teruglees, weet je mijn mening over 'God heeft het zo bedoeld'. Om te beginnen. Daarnaast 'een meneertje die we niet kunnen zien' - we hebben Jezus gehad en geen historicus zal het bestaan van Jezus ontkennen.

millennium schreef:
Kan er iemand duidelijk uitleggen waarom deze vind dat god en de schepping waarheden zijn?

Nogmaals; lees even terug.
Ik zal je helpen; mijn quotes uit twee grote 'geloof'topics van de laatste maanden.
[NM] wetenschap vs. geloof
[LZP] Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Ik krijg nog eens een RSI van al dat typen ;)

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:54

Ik geloof in de evolutiertheorie, ben wel katholiek ofzo maar geloof er niet in :+

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:56

Oke. Je argumenten overtuigen mij nog steeds niet:

Waarom voorkomt hij het niet? Ook een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, denk ik. God heeft ooit de aarde perfect geschapen. Hij wist hoe het moest, maar de mens wilde niet luisteren en is zijn eigen gang gegaan. De aarde is beschadigd geraakt en beschadigt ook steeds verder. Volgens mij zijn ziektes onder meer daaruit ontstaan, uit die beschadiging.

Ziektes welke ontstaan uit beschadigen? Welke beschadigingen? Kanker wat ontstaat door oorlog? Of wat moet ik daar bij denken?

En oorlog, honger etc. voorkomt die niet omdat het 'eigen verantwoordelijk van de mens is'? Naar mijn inziens kan god oorlog niet eens voorkomen, aangezien er geen god is.

Kunnen de gelovigen ook de argumenten van de niet-gelovigen begrijpen?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:57

Maar Blue_Eyes, alles wat jij typt in je quotes zijn ook maar veronderstellingen... Bovendien, God bestaat alleen als wij er in geloven, en God bestond al voor de mens. Geen mens die dus kon geloven, dus ook geen God ;) Dus misschien mijn kromme mening. Ik ben meer van de biologische/wetenschappelijke kant en die zijde bied meer verschillende theorie die allen mogelijk kunnen zijn.. De wereld is niet gebouwd op geloof, maar op keiharde feiten ;) Biologische, wetenschappelijke, technische feiten.. ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:58

Eigenlijk zijn dit meningen welke zo gegrond zitten in mensen, dat ze haast niet veranderbaar zijn. We kunnen elkaar wel proberen te overtuigen, maar of het zin heeft? :) Wel denk ik dat het ons kan helpen de gedachtengang van anderen wat beter te begrijpen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:59

millennium schreef:
Eigenlijk zijn dit meningen welke zo gegrond zitten in mensen, dat ze haast niet veranderbaar zijn. We kunnen elkaar wel proberen te overtuigen, maar of het zin heeft? :) Wel denk ik dat het ons kan helpen de gedachtengang van anderen wat beter te begrijpen.

Daar heb je gelijk in.

Ik begrijp het niet en zal het nooit begrijpen ook. Heb er ooit eens mijn best voor gedaan, maar het klinkt mij als 'onzin' in mijn oren. Sorry, mijn mening (en gelukkig dat we allemaal onze mening mogen hebben) ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:00

Ik was ooit ongelovig, dus ik kan je argumenten best begrijpen, maar jij de mijne zo te zien niet.

De aarde is beschadigd. Dat zie je neem ik aan zelf ook wel om je heen. Er is megaveel milieuvervuiling, grote paniek om het klimaat en zo zijn er nog wel meer dingen te noemen, maar ik ben geen bioloog, geoloog of wat dan ook. Kanker kan inderdaad ontstaan door oorlog, als er bepaalde wapens worden gebruikt, maar ik bedoel meer dat kanker kan ontstaan door verkeerde voeding, vervuild water, bepaalde medicatie, uitlaatgassen, you name it. Ook onze genen zijn beschadigd geraakt, denk ik, waardoor kanker kan ontstaan.
Als jij natuurlijk al begint van 'god kan oorlog niet voorkomen omdat hij niet bestaat' dan zijn we uitgepraat, want jij staat duidelijk niet open voor mijn standpunt. Dan kan ik nog zo uitleggen hoe ik erover denk en erin sta, als jij dat al zo afdoet, zijn we nu klaar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:01

Magnummm schreef:
Maar Blue_Eyes, alles wat jij typt in je quotes zijn ook maar veronderstellingen... Bovendien, God bestaat alleen als wij er in geloven, en God bestond al voor de mens. Geen mens die dus kon geloven, dus ook geen God ;) Dus misschien mijn kromme mening. Ik ben meer van de biologische/wetenschappelijke kant en die zijde bied meer verschillende theorie die allen mogelijk kunnen zijn.. De wereld is niet gebouwd op geloof, maar op keiharde feiten ;) Biologische, wetenschappelijke, technische feiten.. ;)

Ja, het zijn veronderstellingen, maar ze zijn wele rgens op gebaseerd. Jouw veronderstelling 'God bestaat niet' is ook niet meer dan een veronderstelling.
Tegelijk zeg je: God bestond al voor de mens en omdat geen mens kon geloven, was er ook geen God. Dat is volgens mij inderdaad krom - althans, dat snap ik niet.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:03

Laat ik het zo stellen: ik geloof niet in god. Voor mij bestaat er geen god. Maar ik zou graag uitleg van een gelovige willen of zijn of haar standpunt wat betreft het geloof.

Ik zie wel logica in je argumenten wat betreft het ontstaan van kanker, maar ik zie het verband van god daar niet mee.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:04

Blue_Eyes schreef:
Ik was ooit ongelovig, dus ik kan je argumenten best begrijpen, maar jij de mijne zo te zien niet.

De aarde is beschadigd. Dat zie je neem ik aan zelf ook wel om je heen. Er is megaveel milieuvervuiling, grote paniek om het klimaat en zo zijn er nog wel meer dingen te noemen, maar ik ben geen bioloog, geoloog of wat dan ook. Kanker kan inderdaad ontstaan door oorlog, als er bepaalde wapens worden gebruikt, maar ik bedoel meer dat kanker kan ontstaan door verkeerde voeding, vervuild water, bepaalde medicatie, uitlaatgassen, you name it. Ook onze genen zijn beschadigd geraakt, denk ik, waardoor kanker kan ontstaan.
Als jij natuurlijk al begint van 'god kan oorlog niet voorkomen omdat hij niet bestaat' dan zijn we uitgepraat, want jij staat duidelijk niet open voor mijn standpunt. Dan kan ik nog zo uitleggen hoe ik erover denk en erin sta, als jij dat al zo afdoet, zijn we nu klaar.

En wat je hier nu neertypt, zijn allemaal dingen die biologisch te verklaren zijn ;) Dus, dat is ook wel een beetje krom!