de pil gaat uit het basispakket?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:44

faye1995 schreef:
Dat staat ergens in het topic, er moet een bepaald bedrag betaald worden per 3 mnd.

Ja, dat betaal ik momenteel, 12,59...
Maar als de pil uit het basispakket gaat, zal ik wel meer betalen...

Zal nog ff weer zoeken hoor ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:09

Unwritten schreef:
Pil bij de drogist ook prima, wedden dat het dan snel genoeg ingeburgerd is? Bedoel paracetamol en ibuprufen krijg je ook niet vergoed.. die haalt men ook gewoon bij de drogist.

Dus jij vindt de hele vraag van zorgkosten gereduceerd tot 'je kunt het wel of niet bij de drogist halen'? Tsja. Dan kan ik er inderdaad weinig tegen inbrengen. Ik heb dus zelf altijd gedacht dat we een bepaalde beschaving willen houden zodat zorg in bepaalde mate beschikbaar is voor iedereen, ook voor mensen die het niet kunnen betalen. Maar het gaat niet om zorg blijkbaar, maar puur om bij welke winkel je iets koopt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:42

Angelita schreef:
rainbow8 schreef:
De pil wordt niet alleen gebruikt om maar in het wilde weg te kunnen sexen. Ik was 15 toen ik aan de pil ging..... Dit om een medische reden. Mijn eisprongen verliepen niet normaal, elke maand had ik weer minimaal 1 cyste en verschrikkelijk veel pijn. Zelfs zoveel dat ik ervan flauwviel.......

Jessix schreef:
Dan heb jij een medische reden. Maar dat neemt niet weg dat de meeste pil-gebruikers een ander doel hebben, toch? En ik heb het helemaal niet over in-het-wilde-weg-te-kunnen-sexen.. Maar men gebruikt de pil veelal als anti conceptie middel en dat is een keuze, dus die kan je dan ook zelf betalen. En of dat nou met je man is of met 20 verschillende, dat vind ik nou helemaal niet boeiend.

Vind dit een beetje overdreven....... Ik gebruik de pil ook o.a. om maar ''in het wilde weg te kunnen seksen''. Seks hoort gewoon bij een relatie: het is leuk, het is goed voor je relatie en heel veel mensen (waaronder mijn vriend en ik) vinden dat een condoom het compleet verpest. Blijkbaar heb jij geen behoefte aan seks maar heel veel andere mensen wel.

De pil is geen eerste levensbehoefte maar het is gewoon een heel leuk (en voor veel mensen belangrijk) extraatje, daarbij komt dat het ook veel ongewenste zwangerschappen voorkomt. Ik vind dat de overheid daar best een kleine bijdrage aan mag leveren.

Heb je dit nou tegen mij??! Zo ja, waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:54

Shadow0 schreef:
Unwritten schreef:
Pil bij de drogist ook prima, wedden dat het dan snel genoeg ingeburgerd is? Bedoel paracetamol en ibuprufen krijg je ook niet vergoed.. die haalt men ook gewoon bij de drogist.

Dus jij vindt de hele vraag van zorgkosten gereduceerd tot 'je kunt het wel of niet bij de drogist halen'? Tsja. Dan kan ik er inderdaad weinig tegen inbrengen. Ik heb dus zelf altijd gedacht dat we een bepaalde beschaving willen houden zodat zorg in bepaalde mate beschikbaar is voor iedereen, ook voor mensen die het niet kunnen betalen. Maar het gaat niet om zorg blijkbaar, maar puur om bij welke winkel je iets koopt?

Nee, het gaat niet om puur bij welke winkel je iets koopt, maar dat ik het onzinnig vindt om bijvoorbeeld Tena Lady, te laten vergoeden terwijl het ook algemeen verkrijgbaar is. De pil is niet algemeen verkrijgbaar maar (tenzij je echt desperate bent) op recept van de dokter..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:10

Jessix: ik heb het inderdaad tegen jou, rustig maar hoor...... :+
Waarom? Tja lees maar. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:25

Angelita schreef:

Rustig maar..?? Ik begrijp niet zozeer waar jij naar toe wil, maar goed..

De overheid betaald jouw pil niet, maar dat doet iedereen die ziektekosten premie betaald. Vandaar dat ik vind dat het niet nodig is. Het is immers geen medisch hulpmiddel.

JuliaMaria

Re: de pil gaat uit het basispakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:32

Je kwam een beetje aangevallen over met je ?!? vandaar. ;)

Het is inderdaad geen medisch hulpmiddel, maar het heeft wel heel veel voordelen en daar mag imo best een beetje voor betaald worden (verdere uitleg heb ik al gegeven).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:33

ik vind het ook niet zo'n probleem dat de pil er uit gaat, wat kost zo'n ding nou op jaarbasis? ik meen voor 48 weken €50 ofzo vind ik echt onwijs meevallen. Vind het daarentegen sneuer voor al die oudjes die lang niet allemaal het geld hebben om krukken,rollators en rolstoellen etc te kopen..

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:35

KiWiKo schreef:
faye1995 schreef:
:D:D:D:D Komt toch het idee van de abortuskliniek weer bovendrijven :)*

het is toch van de zotte, 12 jaar en seks... Oke ik ben 23 en klink vast als een oma maar echt het slaat op stront.
Tuurlijk, je kop in t zand steken heeft geen zin, maar hoe te voorkomen dat een kind met iemand naar bed wil... dat is de vraag!

Enne het dikgedrukte; Hoop niet dat jij het helaas vindt dat ouders (zoals jijzelf) seks hebben hihihih

super vulgair ............ maar deze 41 jarige heeft een heel gaaf sexleven :D :D :D

En ik maar denken dat jij onder de 21+ zat en peutermoeder was..

Nee gekheid op een stokje ik denk dat de abortuskliniek het erg druk gaat krijgen op deze manier.
12 jaar en sex zo raar is dat allemaal niet meer.Denk als je een topic opend op bokt of op een zwangerschapsforum dat er genoeg mensen jong aan sex zijn begonnen dus onder de 16 jaar.
Heb een nichtje die beviel op haar 14e dus wist al aardig van wanten.
En dan niet te denken aan kinderen van tussen de 9-14 jaar de andere lastig vallen op een sexsistische manier.Laats toch ook een groepje van die leeftijd die een naakte vriendin filmde die betast werd door kleuters dan weet ik wel genoeg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:44

Angelita schreef:
Je kwam een beetje aangevallen over met je ?!? vandaar. ;)

Het is inderdaad geen medisch hulpmiddel, maar het heeft wel heel veel voordelen en daar mag imo best een beetje voor betaald worden (verdere uitleg heb ik al gegeven).

Welnee, ik voel me niet zo snel aangevallen. Maar ik snapte je reactie niet op mijn "verhaaltje". En om dan maar meteen te stellen hoe ik met seks om ga vind ik wel een beetje ver gaan van je. We kennen elkaar immers niet en mijn seksleven of zoals jij dat noemde gebrek aan seksleven staat hier niet ter discussie. ;) Maar ik kan wel tegen een stootje hoor. :D

Let wel dat ik een reactie gaf en diegene had het over het verschil tussen het pilgebruik op medische gronden of er "in het wilden weg op los sexen". Dat waren niet mijn woorden! Wat ik vind is dat als er toch geschrapt moet worden, dan liever middelen als de pil, die veelal alleen gebruikt wordt als anti-conceptie middel. Liever dat dan dat mensen 5 euro per dag extra moeten gaan betalen omdat ze in het ziekenhuis liggen. Die mensen hebben geen keuze, die liggen niet voor de lol in het ziekenhuis. De mensen die aan seks doen hebben die keuze wel, ook om voor een ander voorbehoedsmiddel te kiezen.

Natuurlijk heb ik het liefst (net als ieder mens) dat alles blijft zoals het is. Maar dat schijnt niet mogelijk te zijn..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:48

Jessix schreef:
Angelita schreef:

Rustig maar..?? Ik begrijp niet zozeer waar jij naar toe wil, maar goed..

De overheid betaald jouw pil niet, maar dat doet iedereen die ziektekosten premie betaald. Vandaar dat ik vind dat het niet nodig is. Het is immers geen medisch hulpmiddel.

Ik denk dat Angelita meer doelt op het feit dat door minder pilgebruik veel ongewenste zwangerschappen totstandkomen. Wat kan leiden tot hogere ziektekosten, of andere kosten door een verkeerde opvoeding of noem maar op...
En aan een maatschappij waarin men goed kan samenleven, vind ik, mag een overheid best aan meebetalen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:51

Ja, vind ik ook.

Maar er schijnt bezuinigd te moeten worden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:54

Jessix schreef:
Ja, vind ik ook.

Maar er schijnt bezuinigd te moeten worden...

Klinkt banketstaaf, maar eigen land even eerst...
Doe wat aan de ontwikkelingshulp. Als mensen zelf een dergelijk iets willen opzetten, prima... Maar niet vanuit de overheid... Ik weet niet meer hoeveel het was, maar het bracht nogal wat op.

Er zitten meer kanten aan ongewenste zwangerschappen/ongewenste kinderen, wat als ze ziek worden? Dat betekend meer ziektekosten, en wie moeten dat betalen???
Dan toch liever 'geboortebeperking', scheelt heel wat in kosten...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:02

De bedoeling is om 600 miljoen te besparen, 32 miljoen voor de pil.
Voor nederland is 32 miljoen een habbekrats, maar voor de kleine man kan het aardig oplopen.

Wat ik dan niet begrijp is dat er bijvoorbeeld nog even snel 22 miljoen gestoken wordt in een 2 jarige verbouwing van het mauritshuis. (Besparen op antidepressiva moet 20 miljoen opleveren).

Dus met andere woorden, al die mensen die ad nodig hebben om te functioneren, maar dit niet krijgen. Mogen dit doen zodat we over 2 jaar weer mooie schilderijen kunnen bekijken...

Stom voorbeeld maar hoor, vind dat ze er niet helemaal objectief en eerlijk mee omgaan allemaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:04

Equidea schreef:
Voor nederland is 32 miljoen een habbekrats, maar voor de kleine man kan het aardig oplopen.

Wat ik dan niet begrijp is dat er bijvoorbeeld nog even snel 22 miljoen gestoken wordt in een 2 jarige verbouwing van het mauritshuis. (Besparen op antidepressiva moet 20 miljoen opleveren).

Dus met andere woorden, al die mensen die ad nodig hebben om te functioneren, maar dit niet krijgen. Mogen dit doen zodat we over 2 jaar weer mooie schilderijen kunnen bekijken...

Stom voorbeeld maar hoor, vind dat ze er niet helemaal objectief en eerlijk mee omgaan allemaal.

Ja, dat soort dingen zijn te gek voor woorden!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:08

Equidea schreef:

endabedoelik :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:15

Janine1990 schreef:
Klinkt banketstaaf, maar eigen land even eerst...
Doe wat aan de ontwikkelingshulp. Als mensen zelf een dergelijk iets willen opzetten, prima... Maar niet vanuit de overheid... Ik weet niet meer hoeveel het was, maar het bracht nogal wat op.

Er zitten meer kanten aan ongewenste zwangerschappen/ongewenste kinderen, wat als ze ziek worden? Dat betekend meer ziektekosten, en wie moeten dat betalen???
Dan toch liever 'geboortebeperking', scheelt heel wat in kosten...

Ja dat van ontwikkelingshulp vind ik ook echt niet kunnen in deze tijden van crisis. Daarbij vind ik het ook altijd heel vreemd waarom sommige landen zo in het nieuws komen als er een ramp is en andere helemaal niet.. Ik heb daar wel mijn bedenkingen bij.

Maar om terug te komen op de pil. Heel vervelend ongewenste zwangerschappen en nog veel erger die ongewenste kinderen. Maar dat kan natuurlijk wel voorkomen worden, ookal zou de pil niet vergoed worden. Kanker daaraan tegen.. Dat krijg je gewoon cadeau.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:17

Sjees,,wat ben ik blij dat ik vrijdag weer een spiraal gezet krijg :o

Ik vind het idd geen slim idee om de pil uit het pakket te halen :n En ga helemaal mee met boven staande bericht van Equidea

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:27

Angelita schreef:

Dat weet ik dus niet. Ik ben er op zich niet tegen... ik wil best meebetalen aan andermans pil maar ik heb makkelijk praten: ik heb 'm zelf ook. Maar we hebben iets van economische crisis en medische kosten die de pan uitrijzen en een maatschappij die eh niet meer echt geneigd is om een ander het voordeel van de twijfel te geven... en dan denk ik dat je betere argumenten nodig hebt dan 'het is wel leuk'. De zorgverzekering wordt steeds verder gereduceerd tot het strict noodzakelijke en misschien zelfs dat niet... dan zijn er weinig argumenten om de pil erin te houden.

(Dan zijn er trouwens ook wel redenen om de Tena Lady uit het zorgpakket te schrappen - die overigens nulnadaniente te maken hebben met of je zoiets wel of niet in de supermarkt kunt halen, maar WEL met de vraag of iets noodzakelijke zorg is of niet.)

En ik vind het opmerkelijk dat mensen van de ene kant steeds roepen dat er voor anderen vooral niks vergoed mag worden dat ze zelf ook niet krijgen, maar wel zelf graag nog even de regels buigen door een voorraadje in te slaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:27

Jessix schreef:
Ja dat van ontwikkelingshulp vind ik ook echt niet kunnen in deze tijden van crisis. Daarbij vind ik het ook altijd heel vreemd waarom sommige landen zo in het nieuws komen als er een ramp is en andere helemaal niet.. Ik heb daar wel mijn bedenkingen bij.

Maar om terug te komen op de pil. Heel vervelend ongewenste zwangerschappen en nog veel erger die ongewenste kinderen. Maar dat kan natuurlijk wel voorkomen worden, ookal zou de pil niet vergoed worden. Kanker daaraan tegen.. Dat krijg je gewoon cadeau.

Maar weet jij ook hoeveel mensen er hier in Nederland écht in armoede leven? Helaas zijn dat er nog steeds heel erg veel...
Jaren geleden vervulde mijn moeder een ambtsdragende functie binnen de kerk, hierbij ging zij ook elk jaar met pasen en met kerst paketten langsbrengen bij de armere mensen binnen de gemeente. Deze werden voorzien van een luxe stol met spijs bijvoorbeeld, andere lekkernijen, maar ook persoonlijke verzorging, een extraatje voor onder de douche van een luxer middel.
Per keer gingen er tussen de 30 en 50 pakketten rond.
Helaas is armoede een taboe in Nederland, en winkelen dergelijke mensen vooral bij de AH of andere 'luxere' winkels, worden niet graag gezien bij de aldi, hebben zeker weten een auto, en vaak ook nog een stoer uitziende hond.

Voor die mensen is het gebruik van de pil voor zichzelf of hun dochters, dadelijk niet meer te betalen.
En wat levert dat op??? Ik vrees te vrezen...

Nee, kanker is niet leuk, maar het zou nog minder leuk zijn dat ziektekosten door dit soort dingen stijgen, om vervolgens een rem te zetten op behandelingen bij kanker.....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:28

nou de pil die ik slik is er allang uit moet er allang zelf voor betalen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:28

Ik zou zelf geen voorraad inslaan, ik kan me er prima bij neerleggen dat ik straks gewoon meer moet betalen voor mijn verzekeringen. We zitten immers in een moeilijke tijd, en ik kan het wel betalen. Ook ben ik al aanvullend verzekerd juist omdat ik zo'n allergisch medisch rampenplan ben.. dat betaal ik nu toch ook..

Ik vind het alleen zuur voor de mensen die het niet zo breed hebben..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:34

Dat snap ik heel goed. En zoals ik ook steeds aangeef, in een perfecte wereld is het allemaal gratis! En ergens aan meebetalen wat je zelf niet gebruikt vind ik ook niet erg. We hebben tenslotte een zorg maatschappij.

Maar we hebben nu te maken met bezuinigingen. En dan ga ik wat dat betreft met shadow mee. Als je dan toch moet schrappen in het pakket, dan vind ik de pil het minst erg.

En het is zowiezo zuur voor de mensen die het niet breed hebben. Die lijden er altijd het meeste onder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:36

Ik zou ook inderdaad eerder de pil schrappen dan echte belangrijke medicijnen.. als ik het spul voor mijn hooikoorts niet meer vergoed zou krijgen, of antibiotica dan zou ik een stuk verder van huis zijn. Ik ben al zo'n medisch rampenfonds.. of alle EHBO bezoekjes.. huisartsenbezoekjes.. nee.. :=

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:39

Unwritten schreef:
Ik zou ook inderdaad eerder de pil schrappen dan echte belangrijke medicijnen.. als ik het spul voor mijn hooikoorts niet meer vergoed zou krijgen, of antibiotica dan zou ik een stuk verder van huis zijn. Ik ben al zo'n medisch rampenfonds.. of alle EHBO bezoekjes.. huisartsenbezoekjes.. nee.. :=

volgens mij.... (maar dat zou ik moeten checken) betaal ik mijn jaarlijkse hooikoortsinjectie en de xyzal (wat tegenwoordig geen xyzal meer heet maar een of ander merkloos spul is geworden) al grotendeels zelf.

ik krijg het zonder te betalen mee in de apotheek, jazeker, maar volgens mij ga ik daar nog een rekening voor krijgen, of het gaat van mijn eigen risico af. Een van de twee, dat weet ik bijna 100% zeker.