timilon schreef:Ja dus.heb je het filmpje van halalslachten al gezien jessix?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tallie1979 schreef:Daphna schreef:Ik ben pro halal, maar dit in dit filmpje is geen halal, ook al wordt gezegd van wel. Wie zegt dat dit halal is houdt zichzelf voor de gek. Ik hoop ook dat dit verboden wordt, net zoals de rest van de bio industrie.
timilon schreef:de verdoving waar ze bij normaal slachten over praten, is de pin in het hoofd.
daardoor is het dier hersendood(of word geacht hersendood te zijn)
bij halalslachten zijn ze inderdaad VOOR een goed leven, maar hoe weet je dat een dier een goed leven heeft gehad als je het dier niet zelf fokt, opfokt en slacht?
en wat betreft het slachten zelf bij halal, er zijn een hoop regels die gelden, en ik heb die regels in de filmpjes niet na zien leven.
(dieren mogen een ander dier niet geslacht zien worden, mag niet in een positie gedwongen worden etc...de schapen lagen allemaal in een gedwongen houding op de rug.klein voorbeeld alnders word het zo'n lang verhaal)
Tallie1979 schreef:Denk eerder dat het aan het vlees zelf ligt. Lamsvlees is bijvoorbeeld taaier vlees dan van een kip of varkenDe smaak is ook heel specifiek
Denk persoonlijk ook niet dat het aan de wijze van slachten ligt
Jessix schreef:timilon schreef:de verdoving waar ze bij normaal slachten over praten, is de pin in het hoofd.
daardoor is het dier hersendood(of word geacht hersendood te zijn)
bij halalslachten zijn ze inderdaad VOOR een goed leven, maar hoe weet je dat een dier een goed leven heeft gehad als je het dier niet zelf fokt, opfokt en slacht?
en wat betreft het slachten zelf bij halal, er zijn een hoop regels die gelden, en ik heb die regels in de filmpjes niet na zien leven.
(dieren mogen een ander dier niet geslacht zien worden, mag niet in een positie gedwongen worden etc...de schapen lagen allemaal in een gedwongen houding op de rug.klein voorbeeld alnders word het zo'n lang verhaal)
Ik vind het filmpje ook niet echt educatief met die lachende meisjes erbij. Volgens mij komt er weinig van het ritueel zo.
Ja hoe weet je iets zeker? Dat is altijd de vraag natuurlijk, ook bij scharrelvlees. Ik las net inderdaad al op een website dat ze hersendood bedoelen met "verdoven of bedwelmen bij de slacht". Ja, is dat zoveel beter? Het duurt zo'n 8 tot 10 seconden bij halal slachten tot het dier daadwerkelijk dood is.
Voor mij is het nog steeds om het even.
Jessix schreef:Het zou mij niets uitmaken en ik hoef het als ouder ook niet te weten. Ze vertellen nu toch ook niet dat ze worst eten uit de bio industrie? Ik vind het belangrijk dat een dier een goed leven heeft. Van mij als vegetariër hoeven ze helemaal niet geslacht te worden, maar aangezien dat toch gebeurd, maakt het me ook niet uit of het nou halal is of niet.
Jessix schreef:Flosje446 schreef:Ik ging op zoek naar wat dan wel normaal halal slachten is en vond dit filmpje (sorry als deze al een keer geplaatst is):
http://www.youtube.com/watch?v=R-xxUtg4ZF8
Dit is op een correcte manier halal slachten. Ik vind het echt verschrikkelijk. Dat je ook die pogingen nog hoort om adem te halen. Ik ging gewoon bijna over mijn nek (en ik ben echt heel veel gewend). Ik ben in een slachterij geweest en ik heb meerdere varkens geslacht zien worden. Dat ging er allemaal netjes aan toe. Zover ik kon zien hebben deze varkens niet geleden, ze kregen een stroomstoot en het was meteen over.
Nou ik vond het niet zieliger om eerlijk te zijn. Ik kreeg ook wel de indruk dat het dier in één keer dood was. Reflexen zie je altijd nog.
Wat ik altijd zo raar vind is dat "ze" zeggen dat het dier niet verdooft is bij halal slachting, maar een dier wordt toch nooit verdoofd? Er mogen toch helemaal geen verdovingsmiddelen in vlees zitten? Zelf na het geven van een wormenkuur moet je nog 14 dagen wachten voor de slacht.![]()
Wat ik een pluspunt vind van halal slachting is dat zij er wel voor zijn dat een dier een goed leven heeft gehad en dus geen bio beesten gebruiken.
jameyskatje schreef:Tallie1979 schreef:quote]
helemaaal waar!
jammer dat mensen dit aannemen als ' halal slachten' enkel omdat het zo wordt genoemd betekent niet dat het ook zo is!
\
als het niet aan de voorwaarden voldoet, is het niet halal te noemen.
en waar mensen zijn zijn oplichters.. of het nu moslims zijn of niet. overal heb je harteloze mensen met oog voor het maken van winst. al moeten zehiervoor over lijken gaan en wetten overschrijden.
MamboBeach schreef:Jessix schreef:Het zou mij niets uitmaken en ik hoef het als ouder ook niet te weten. Ze vertellen nu toch ook niet dat ze worst eten uit de bio industrie? Ik vind het belangrijk dat een dier een goed leven heeft. Van mij als vegetariër hoeven ze helemaal niet geslacht te worden, maar aangezien dat toch gebeurd, maakt het me ook niet uit of het nou halal is of niet.
Zo, dat is wel heel makkelijk zeg...
Het maakt je niet uit? Maar je eet zelf geen vlees? Hoezo, lust je het niet?
MamboBeach schreef:Nou, ik vind het heel makkelijk als je zegt dat je er erg voor bent dat een dier een goed leven heeft, wat een goed punt is hoor, maar ik snap niet dat het doden van een dier voor jou niet belangrijk is.
Jessix schreef:Het zou mij niets uitmaken en ik hoef het als ouder ook niet te weten. Ze vertellen nu toch ook niet dat ze worst eten uit de bio industrie? Ik vind het belangrijk dat een dier een goed leven heeft. Van mij als vegetariër hoeven ze helemaal niet geslacht te worden, maar aangezien dat toch gebeurd, maakt het me ook niet uit of het nou halal is of niet.
faye schreef:Het interesseert een moslim geen reet of een schaap een goed leven heeft gehad. Ze willen een schaap voor zo weinig mogelijk geld. Mijn schoonpa krijgt ze ieder jaar weer, maar verkoopt niet meer aan moslims.
En dat dierenwelzijn belangrijk is voor een moslim? een varken boeit ze niet toch? Dat zijn smerige beesten...
Jessix schreef:@ Timilon: Ik begrijp jouw standpunt hoor. En je hebt gelijk dat het dier inderdaad eerder (hersen)dood eerder plaatsvind als de 8 a 10 seconden van het halal slachten. Dus in dat opzicht zou het minder wreed zijn.
Maar aan de andere kant vind ik de regels die samen gaan met het halal slachten weer beter. Niet zo massaal. Ik maak me meer zorgen om de bio industrie als die laatste 8 a 10 seconden dat het dier leeft. De angst zal het ook wel hebben in een "gewone slagerij".
KiWiKo schreef:Krips schreef:83% hoeft zich niet aan 17% aan te passen. De creche heeft alleen een inschattingsfout gemaakt. Zij dachten dat het geen probleem zou zijn om rekening te houden met elkaar. Maar er moet niks. Ze hebben het eten immers alweer aangepast.
hmzzz rekening houden met elkaar........... is toch doen wat de meerderheid wil??? de minderheid houd dan rekening met de meerderheid............ de meerderheid die rekening houd met de minderheid is een soort van niet rekening houden met elkaar