RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:41

Maar op die manier kunnen starters juist sneller aan een woning komen en kun je dus juist makkelijker je huis verkopen. Omdat andere je huis ook makkelijker kunnen kopen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:06

Krips schreef:
Maar op die manier kunnen starters juist sneller aan een woning komen en kun je dus juist makkelijker je huis verkopen. Omdat andere je huis ook makkelijker kunnen kopen.

En mijn waardevermindering, wie gaat die betalen?? Ook ik neem ik aan?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:28

Die krijg je in principe terug omdat het nieuwe huis wat jij koopt ook in waarde is verminderd. Als jij duurder gaat wonen in het huis dat je koopt ook voordelig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:55

Maar niemand wil toch de HRA helemaal afschaffen. Pas boven een bepaald bedrag toch???

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:16

En sowieso zeer gelijkmatig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:27

Krips schreef:
Dat vind ik onterecht. Ik vond Rutte niet erg naar voren komen. Maar uiteindelijk denk ik ook. Het gaat er niet om hoe goed iemand kan debateren. Het gaat erom wat de standpunten zijn en wie het beste ons land kan regeren.

Ik vond het nagesprek nogal gekleurd, er was maar een persoon die neutraal leek te zijn. De rest begon enthousiast Cohen neer te sabelen en daarna de andere linkse lijsttrekkers, alleen om Roemers konden ze niet heen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:35

Ik vind het bijzonder dat dit topic nu het over een debat ging dat over de economie ging de interesse ineens weg lijkt te zijn en er bijna niemand meer post. Is er alleen maar interesse in Wilders met zijn integratie-problematiek?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:40

Ik heb hier niet alles gelezen.

Juist wanneer het niet gaat over Wilders heb ik pas interesse, er is al genoeg gesproken over deze man, de VVD doet er zijn voordeel ondertussen mee.

Cohen, ik denk dat dit een goed bestuurder zal zijn, hij komt niet goed naar voren in de debatten maar dat komt omdat deze man een denker is en niet ad hok een mening geeft. Sinds wanneer is politiek afgezakt naar een wedstrijd in het zo snel mogelijk een populaire reactie plaatsen???????

Ik persoonlijk heb wat meer met die kant die nadenkt voordat hij/zij wat zegt, niet uit is op populariteit en zeker zichzelf durft te zijn.

Ik vondt Roemer erg fijn om naar te kijken en te luisteren, daarlangs denk ik dat een stem op de SP zeer verstandig zou kunnen zijn als tegenwicht voor al die VVD-stemmers. Er moet toch straks een zo groot mogelijke groep mensen daar zitten die de belangen van ons mensen vertegenwoordig?

De tijd zal het ons zeker gaan leren.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:49

Krips schreef:
Ik vind het bijzonder dat dit topic nu het over een debat ging dat over de economie ging de interesse ineens weg lijkt te zijn en er bijna niemand meer post. Is er alleen maar interesse in Wilders met zijn integratie-problematiek?

Nee hoor, ik wacht gewoon wat verhelderende posts af. ;) Ik vind het ook jammer dat er zo weinig respons is op jouw vraag.
Maar om er nog even op door te gaan. ;) Ik kan mezelf vinden in de manier van afschaffing van de HRA van Groen-links en D66. Maar....., zal het als de kogel idd. door de kerk is ook idd. op die manier gaan of zal het dan toch op een véél minder geleidelijke manier gaan?
En nog steeds weet ik niet of het doorstroom bevorderd. Stel dat iemand een max. hypotheek heeft afgesloten op een huis wat hij gekocht heeft voor €250.000. Hij is níet afhankelijk van de HRA. En stel dat de huizen nu goedkoper worden. Misschien heeft deze persoon al heel lang een huis van €300.000 op het oog, maar dat kan hij niet betalen. Nu daalt dat huis met pak-hem-beet €50.000. Dan zou het geen probleem meer moeten opleveren. Maar....., zijn huis wordt ook (bv) €40.000 minder waard. Als hij nog niet zo heel veel afgelost heeft blijft hij dus met een 'schuld' zitten. Die 'schuld'gaat mee naar zijn volgende hypotheek. Daarbij komen dan nog allerlei kosten zoals notariskosten, makelaarskosten, taxatiekosten enz. Als je dan alles bij elkaar optelt is dat huis wat van 3 ton naar 2,5 gedaald is, dus stiekum toch duurder dan die drie ton die het voorheen kostte.
Wie kan me helpen? Maak ik een denkfout en waar maak ik die dan?

En dan de AOW leeftijd naar 67. Hoe lang geleden werd het voor het eerst geopperd? Héél Nederland in rep en roer. Nu zegt iedereen (ik ook ;) ) 'het kan ook niet anders'. Maar hoe wil de politiek dat voor elkaar krijgen? Als je ouder dan 50 jaar bent, kom je bijna niet meer aan de bak. En daarbij hebben we ook nogal wat werklozen. Op dit moment heeft een werkgever het gewoon nog voor het kiezen. Misschien lukt het over een X-aantal jaren als er te weinig personeel is, maar ik zie het nu nog niet zo voor me.
Misschien is er iemand die me hier opheldering over kan geven?

Krackertje, je hebt gelijk. Als ik naar de peilingen kijk, vrees ik voor een érg rechts kabinet. Nu ben ik eigenlijk tamelijk rechts denkend, maar ik wil dit keer links stemmen in de hoop dat er tóch een linkse partij bijkomt die de rechtse punten wat kan afzwakken.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 02:00

Lovely schreef:
Dat kan, maar dan nog is het niet zo dat de HRA zomaar patsboem naar 0 gaat. Als er iets verandert, dan zal dat stapsgewijs zijn. Voor nu vind ik het wel goed dat men er even met de neus bovenop gedrukt wordt en misschien gaat nadenken over een en ander. Misschien kan Philips ook nog een tijdje gewone ouderwetse goedkope televisies blijven maken :D.

Klopt, men gaat nadenken.

Wij hadden het plan om over enige tijd onze woning, waar wij hard voor gewerkt hebben, te verkopen en te gaan huren, ja wij zouden dan natuurlijk huren zonder huursubsidie!

Als de HRA eraf gaat zullen de prijzen van de huizen naar beneden knallen, de huren gaan volgens het plan van de VVD stijgen. Wij hebben dan ook voorlopig ons plan maar in de ijskast geplaats, wij zijn straks waarschijnlijk wijzer met het aanhouden van onze woning.

Resultaat: mensen blijven in hun koopwoningen, men zal het net als ons niet ziet zitten om te verkopen en nog duurder te gaan huren, wij zijn wel goed maar niet gek natuurlijk.

Eens kijken hoe blij de makelaars hiervan worden, niet te vergeten de hypotheekverstrekkers etc....

Kortom, ik denk dat er weinig geld zal gaan rollen in de woningmarkt met enige gevolgen lijkt mij zo.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 02:02

insun, dat is strategisch stemmen, ik hoor zoveel rechts geluid dat ik denk dat wat tegenwicht zeker van belang zal zijn straks.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:52

krackertje schreef:
insun, dat is strategisch stemmen, ik hoor zoveel rechts geluid dat ik denk dat wat tegenwicht zeker van belang zal zijn straks.

Ik denk ook dat dat hard nodig is. Mijn zoon gaat groenlinks stemmen, hij heeft de programma's goed door geplozen en als kleine ondernemer die in zijn restaurant biologisch inkoopt kan hij eigenlijk niet anders.
En dan vraag ik me weer af, waarom haalt groenlinks niet meer stemmen. Femke is een top politica, heeft niet dat zeurderige van haar voorgangers en is zeer bevlogen.
Mensen zouden eens beter moeten kijken, en daar bedoel ik niet de stemwijzer mee, welke partij nu echt voor hun belangen opkomt en wiens standpunten je je prettig bij voelt. Dat zou de VVD heel veel stemmen gaan schelen denk ik, want het kan toch niet zo zijn dat de manier waarop die partij de zaken die al zo slecht gaan, zorg, armoede bestrijding etc, nog minder zal gaan toebedelen.

Omdat Job een bedachtzaam man is en de vragenstellers eerlijk wil antwoorden, zakt hij in de peilingen ten koste van een olijke snelle debater.......

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:02

Ik meng me niet zo in de discussie over de HRA omdat ik het echt onwijs ingewikkeld vind en heel moeilijk om te snappen. M'n vader heeft het me al meerdere keren uitgelegd maar het blijft ingewikkeld. Ben niet zo economisch aangelegd. Er staat nu een heel overzichtelijk artikel over in de krant dus denk dat ik dat straks even ga lezen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:07

Sarabande, ik denk dat GL teveel de wij-zijn-overal-tegen geitenwollensokken partij is.

Krackertje, in het NRC stond van de week dat ook de plannen van de VVD mbt de immigratie niet voldoen aan de Europese regelgeving daarover. De VVD staat namelijk niet zo ver af van de PVV wat dat onderwerp betreft en doet inderdaad haar voordeel met de wat gematigder opstelling in dezelfde gedachte.

Sinds Fortuin zijn de debatten veranderd en is het een wedstrijdje aftroeven geworden.

Roemer gaat heel veel stemmen krijgen en ik denk ook dat hij die verdient.

Cohen wil te eerlijk zijn en ik hoop dat veel kiezers dat blijven herkennen.

Eefske, je mag altijd vragen en dan hoop ik dat wij er wel genoeg van snappen om je verder te helpen :).

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:46

Dat 'probleem' heb ik ook Eefske :j Het is me helemaal uitgelegd en ik snap het ook wel, maar heel veel meer dan 'ik ben voor afschaffing' kom ik niet :+

Ik ben wel echt voor verhoging van de AOW-leeftijd :j Toen deze is ingesteld was al duidelijk dat hij ooit verhoogd moest worden en we leven nu met ze alle een heel stuk langer dan toen.. Maar dan moet er wel nog even een maniertje verzonnen worden om ervoor te zorgen dat oudere mensen wat makkelijker aan de bak komen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:33

Chris schreef:
Dat 'probleem' heb ik ook Eefske :j Het is me helemaal uitgelegd en ik snap het ook wel, maar heel veel meer dan 'ik ben voor afschaffing' kom ik niet :+

Ik ben wel echt voor verhoging van de AOW-leeftijd :j Toen deze is ingesteld was al duidelijk dat hij ooit verhoogd moest worden en we leven nu met ze alle een heel stuk langer dan toen.. Maar dan moet er wel nog even een maniertje verzonnen worden om ervoor te zorgen dat oudere mensen wat makkelijker aan de bak komen.

Met je eens wat betreft die AOW :j