Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:41

Jongens, zou het misschien met iets meer respect kunnen naar de koningin etc.? Ik vind uitspraken als 'Bea' en 'Balkie' niet echt bepaald gepast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:42

iirrssjjee

SteffiiY schreef:
iirrssjjee schreef:
hmm NRC maakt er een logisch verhaal van...

Maar wel een beetje overdreven om dan meteen zo hard te gaan schreeuwen eigenlijk...

Maar mensen die daar waren gingen meteen van het ergste uit..[/quote]

Ik bedoel die man.
NRC zegt dat die man begon te schreeuwen omdat mensen naast m vroegen of hij wat minder luidruchtig wil zijn...
Als iemand dat een aantal keer ana je vraagt tijdens de 2 minuten stilte, is logisch.
Maar als je er gek van wordt vind ik het nou niet nodig om meteen zo erg te gaan schreeuwen.

nobility

Echt wel, onvoorstelbaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:43

is het niet zonde dat velen nu enkel nog maar bezig zijn met deze man.. en niet meer om waar het vanavond om ging?

die energie is toch beter te besteden..

cp112

Het is toch eigenlijk wel erg ook.
Iemand wordt onwel en valt tegen een hek (dat omvalt)
En iedereen gilt en rent en denkt direct aan een terroristische aanslag....

Het is ook wel erg tegenwoordig hoor :\

Waves

KoudbloedKim schreef:
nobility schreef:
Echt heel heftig.. krijg er echt helemaal een naar gevoel van.

Mooi wat de filmer (of zijn vriend) op het eind zegt: ik denk dat er meer paniek is dan dat er wat gebeurd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:44

MaaikeMo schreef:
breezy302 schreef:
Hmmm. Zouden er echt honderden mensen zichzelf verwonden en het op een rennen zetten van een schreeuwende man?

Met koninginnendag vorig jaar.. Ja.. Wat er toen is gebeurt staat nog op ieders netvlies..

Toen reed er een man in een auto op mensen in. Dat is wat anders dan schreeuwen of bedoel je dat iedereen vorig jaar nog in zijn hoofd had?

Anoniem

Nueve schreef:
Een man, gekleed in joods-orthodoxe dracht, was tijdens de twee minuten stilte luidruchtig met een mobiele telefoon bezig. Na herhaaldelijk aandringen van omstanders, die hem tot stilte maanden, begon hij te schreeuwen. Hij werd door de politie opgepakt. In de ontstane commotie vielen enkele dranghekken om. Tientallen mensen raakten in paniek, honderden zetten het op een lopen.

mss een vechtpartijtje, zoiets stond in de telegraaf toch? Dat daarna iemand hem hard sloeg.

Hoe dan ook, ongelofelijk dat zoiets weer gebeurt.. :\ Alsof we geen normale feestdag meer in Nederland kunnen hebben..

Vraag me toch af wat er werkelijk aan de hand is geweest, dat je meeschreeuwt nadat er massapaniek is uitgebroken is in mijn ogen niet zo gek, maar wel dat als 1 man gaat schreeuwen, andere mensen dan mee gaan schreeuwen... Ik geloof dat er dan toch wel iets aan de hand geweest moet zijn..

Veseosunce

Re: Rare situatie bij de Dodenherdenking.

We kunnen wel allemaal gaan speculeren maar wat er ECHT gebeurd is op de Dam zul je toch niet te weten komen. :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:45

elke krant zegt iets anders, maar men weet nog niks zeker.

Isabelliej

Er is niemand onwel geworden, zie een aantal pagina´s terug.

cp112 schreef:
Het is toch eigenlijk wel erg ook.
Iemand wordt onwel en valt tegen een hek (dat omvalt)
En iedereen gilt en rent en denkt direct aan een terroristische aanslag....

Het is ook wel erg tegenwoordig hoor :\

Anoniem

Breezy302: Maar niemand wist wat er gebeurde.. voor hetzelfde geld was dat weer het geval.
Er stonden zoveel mensen.. daar kun je niet dwars door heen kijken..
Paniek maakt je blind.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jetske schreef:
We kunnen wel allemaal gaan speculeren maar wat er ECHT gebeurd is op de Dam zul je toch niet te weten komen. :)

Waarom niet? Dat wordt echt wel naar buiten gebracht hoor :)

kehdra

Laatst bijgewerkt door kehdra op 04-05-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:46

wow, ik schrok me daaar een partijtje.
verwachte mannen in het zwart met machinegeweren eigenlijk.......... :')
gek is dat, door verleden jaar is er toch bij veel mensen een soort angst gebleven... dat waakzame.

blij dat ik er niet tussen stond. op het moment dat de boel gaat rennen blijf je niet staan..
vind het echt zileig voor die kindjes, die worden gewoon vertrapt.

Mitchall

;(
Ik wist er niks van, ik ben er helemaal stil van..
Al helemaal toen ik dat filmpje zag, hopelijk om er snel helderheid in de situatie!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:47

breezy302 schreef:
Toen reed er een man in een auto op mensen in. Dat is wat anders dan schreeuwen of bedoel je dat iedereen vorig jaar nog in zijn hoofd had?

Ja, dat heeft iedereen nog in zijn hoofd, en waarschijnlijk bang dat er weer iets gruwelijks zou gebeuren..
Was ook het eerste wat ik dacht toen ik dat geschreeuw hoorde, dit meen je niet, toch niet weer??
(niet zozeer dat er een auto naar binnen komt rijden, maar dat iemand een aanslag doet..)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:47

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:48

Een NRC-redacteur stond vlakbij de plek waar het gebeurde:

http://www.nrc.nl/binnenland/article253 ... hrille_gil

Citaat:
Een ijzingwekkend harde, schrille gil

Gepubliceerd: 4 mei 2010 21:36 | Gewijzigd: 4 mei 2010 21:43

Door onze redacteur Mark Schenkel

NRC-redacteur Mark Schenkel stond op enkele meters van het incident. Die gil, die ijzingwekkende gil? dat kan toch maar één ding betekenen?

Beeld NOS van chaos op de Dam.Amsterdam, 4 mei. Acht uur precies. Acht slagen weerklinken van de klok bovenin het paleis op de Dam. Stilte volgt. Stilte, waarin ik, en de duizenden aanwezigen om mij heen, stilstaan bij de slachtoffers van oorlog en geweld. Zoals ieder jaar op 4 mei.

Dan begint het.

Achter mij gaat een mobiele telefoon over. "Hallo? He, ha!", klinkt het opgewekt. Voor het eerst dat ik dat meemaak, op 4 mei op de Dam. Spijtig. Jammer. Onaangepaste figuur. Negeren maar.

Omstanders beginnen te sissen. "Het is dodenherdenking, man." De gebelde man - die ik niet kan zien - reageert lacherig. "Jaja, dodenherdenking…". Hij dringt zich naar voren. Hij passeert me – ik ben verward: het is een jonge man die er uitziet als een orthodoxe jood. Zwart gekleed, donkere baard, zwarte pijpenkrullen.

Dan dringt hij zich al bellend voorwaarts. Op de stoep voor Madame Tussauds. Opnieuw boze omstanders. Hij verdwijnt uit mijn zicht, achter de rijen mensen voor me.

Dan gebeurt het pas echt. Er klinkt vanaf zijn plek een gil. Een ijzingwekkend harde, schrille gil. Geen woorden, geen betekenis. Alleen: een gil.

Wij, omstanders, aarzelen. Aarzelen een tel. Dan: angst. Blinde angst. Verlammende angst. In deze ene fractie van een seconde flitst door mij heen wat – getuige de omstanders die ik naderhand aanschiet – door iedereen heen flitst: een aanslag. Een bom. Of een machinegeweer. Die gil, die ijzingwekkende gil… kan dat niet alleen betekenen: een aanslag?

De mensenmassa zet zich in beweging, wil weg, als ware zij één persoon. Weg, weg van hier, weg van deze plek waar nu, hier, een bom gaat ontploffen. Angst straalt uit de ogen van de mensen voor mij, die zich hebben omgedraaid en WEG willen – hoe, maakt niet uit. Langs mij, over mij, door mij heen. WEG van hier.

Terwijl de massa duwend, trekkend, schreeuwend zich een weg naar achteren baant, struikel ik bijna over een kinderwagen. Moeder eronder, een arm uitgestoken naar de dringende menigte – raap me op! Dan sterft de gil weg. Stilte. Plotseling. Stilte, zoals om acht uur. Dan: wat was dat?! Vragen. Vragen in de menigte. Wat was dat? Wie was dat? Wat is er gebeurd?!

De man is overmeesterd door de politie, zeggen omstanders. Agenten in burgerkleding duiken links en rechts op. Rustig maar, kalmte mensen, alles onder controle.

"Er is zojuist iemand onwel geworden", zegt de omroeper van de ceremonie op de Dam. Onwel? Ik heb niemand onwel zie worden – alleen iemand heel hard horen gillen en de mensen de schrik van hun leven zien aanjagen. Is de onwel-boodschap een manier om de grote mensenmassa die hier bijeen is niet in paniek te brengen? Ik weet het niet zeker. Ik kan het niet weten.

Straks, thuis, zal ik lezen wat er gebeurd zou zijn. Het Wilhelmus wordt opeens ingezet. Opnieuw de gedachte: een bezweringsformule. Doen alsof we gewoon verder gaan. Maar dat gaan we niet, wij, de duizenden op de Dam. We lopen weg, weg, naar een rustige plek. Met angst in de knieën.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:49

Cayenne schreef:
Jetske schreef:

Waarom niet? Dat wordt echt wel naar buiten gebracht hoor :)

Het wordt nu toch ook naar buiten gebracht en mensen gaan nog speculeren dat er iets anders is gebeurd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:50

Pf krijg rare gevoelens van dat stukje.. Goed geschreven.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:50

Mooi stuk van die verslaggever. Het komt op mij over alsof dit gekleurd is geschreven, maar als het zo gebeurd is, maakt dat een hoop duidelijk denk ik.

Ik mis overal die koffer waar onze MP het over heeft gehad, kan het nergens terug vinden. dat is toch vreemd?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 04-05-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:51

Die paniekreactie is toch heel logisch?
Zoals eerder genoemd is zijn we gewoon kudde-dieren.
Echte paniek ontstond ook pas na de knallen van de hekken, logisch dat je dan schrikt!