Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:45

Ayasha schreef:
Nee want daar geven even zeer moslima's les. Dus daar kan ik niet terecht.

Het gaat me er niet om dat ik ze wil mijden, het gaat me er om dat die optie er niet is. ;)

Gelukkig wel ja, zo leert men nog eens wat van elkaar ipv dat iedereen met dezelfde mening elkaar heerlijk opstookt over dingen waar ze geen mening over hebben. Accepteer en respecteer elkaar gewoon lekker zoals je bent en hou op met het hokjes maken

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:46

Ayasha: Dan vrees ik dat je pech hebt ;) Lijkt me heel lastig als je zo vatbaar bent voor mensen met een geloof... Dan moet je wel een moeiljk leven hebben.. Sorry dat bedoel ik niet gemeen maar dat vind ik echt! Ik denk dan echt: what's the problem?!

Ik ben ook ongelovig en ik vind het JUIST interessant en boeiend om mensen van allerlei soorten en geloven etc om me heen te hebben.. Dat heeft mij ook sterker gemaakt in wie ik ben, in waar ik voor sta en het heeft ook meer inzichten geboden.. Maar goed.. Mijn ideale wereld ziet er denk ik anders uit dan de jouwe ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:46

Ayasha schreef:
Ik probeer m anders. Een christen kan naar een christelijke school. Een moslim kan naar een moslimschool enz enz... Maar waar kan de ongelovige heen om enkel "zielsverwanten" rond zich te hebben?

Je kunt een eigen school oprichten, in Nederland althans. Scholen die niet onder bestuur van de gemeente vallen en ook geen geloofsrichting hebben heten 'bijzonder-neutrale scholen'. Maar tot nu toe heeft niemand de moeite genomen om een antireligieuze streng-atheistische school op te richten. Er zijn wel veel bijzonder-neutrale scholen (ik heb er zelf opgezeten), maar niet met als uitgangspunt het weren van religie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:48

Lees mijn tweede bericht eens... :) Dat de optie er niet is om het te ontwijken. Dat dat me meer dwars zit. :') Zoals ik al zei, ik heb het in mijn hoofd maar ik krijg het niet duidelijk gemaakt :')

lijntje: lees het goed, het gaat me er niet om dat ik iemand niet respecteer, het gaat er om dat die optie er niet is voor ongelovigen, dus dat ongelovigen eigenlijk geen optie hebben om ergens gewoon lekker helemaal zichzelf te zijn. In tegenstelling tot gelovigen die gewoon overal heerlijk zichzelf mogen zijn. :)

C'tjelief; Ik ga geen gelovigen ontwijken en mijn leven is prima, hoef jij je echt geen zorgen om te maken ;). Een van mijn beste vrienden is een moslim en de andere is sinds een jaartje richting Jehova's getrokken. ;) Ik vind enkel dat in een school van de staat, geen tekenen van geloof thuis horen. :) Staat en kerk zijn al een tijdje gescheiden maar die grens lijkt steeds dunner te worden. :)

Ik heb overigens op een school gezeten die van de provincie was en waar men inderdaad niet met hoofddoek voor de klas moest gaan staan. ;) Ze hadden daar voor iedereen, gelovig of niet, zeer strenge kledingsregels incl hoofdbedekking en kon je daar niet mee leven, leerkracht of leerling, dan trapte je het af. :) En wat heb ik het daar heerlijk gehad! Daar kon men zich helemaal zelf ontplooien zonder op iemand anders te moeten letten. Daar kon men elkaar onbevooroordeeld leren kennen en daar konden we heerlijk discussiëren over geloof en alle andere levenskwesties... En dát mis ik wel eens in scholen waar uiting van geloof wel toegestaan is, in de christelijke school waar ik er voor zat was dat nl niet mogelijk. Kwam heel bedeesd en voorzichtig die nieuwe school in, geen idee wat ik nou precies mocht zeggen en wat niet want ja in die christelijke school.... := Maar de school waar ik toen zat kon dat allemaal. :) DAAR was pas echt vrije meningsuiting, was je moslim? Prima, kom derbij, was je christen? Even goede vrienden, geloof je niet? Fantastisch, koekje er bij?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-04-10 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:50

ik snap Ayasha wel een beetje.
voor veel geloven zijn aparte scholen. waarom dan niet voor mensen die helemaal niets met geen enkel geloof hebben?

ik zou mijn kinderen later juist wel graag op een openbare school hebben,zodat ze van alles wat meekrijgen.
mits natuurlijk een geloof niet opgedrongen wordt.maar dat lijkt me logisch

Shadow0

Ayasha schreef:
Lees mijn tweede bericht eens... :) Dat de optie er niet is om het te ontwijken.

(En ook aan Snoevie) Die optie is er dus best, als je het wilt organiseren. Alleen blijkbaar heeft nog niemand het gedaan. Maar als je het nodig vindt, staat niets in Nederland je in de weg, je zoekt een paar medestanders, je richt een bestuur op en je begint een school. :)
C'est simple :)

CtjeLief

Ayasha.. ik begrijp je punt wel geloof ik.. Nu je aangeeft dat je niet zozeer baalt van gelovigen maar van het feit dat er geen school voor ongelovigen is.. Alleen deel ik die 'wens' niet met je.. vind het volkomen onnodig.. Maar dat is mijn mening natuurlijk..

Ayasha
Blogger

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:52

Heb nog even toegevoegd waarom ik zou willen dat die optie er meer is :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:52

is er wel markt voor? want als er veel behoefte voor was, was er dan niet allang iemand opgestaan om zo'n school op te zetten?

waarom die scholen er zijn weet ik ook niet. maar ik deel ook de mening dat ze weinig zullen toevoegen en dus onnodig zijn

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:58

maar wat voegt een school toe alleen specifiek voor 1 geloof?

ik vind het openbare juist wel mooi,dat iedereen er geaccepteerd word

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:00

ook weinig in mijn ogen. (waarschijnlijk vinden mensen dat het iets toevoegt aan de (religieuze)opvoeding van een kind, ik probeer het even vanuit hun ogen te bekijken)

alleen er schijnt markt voor te zijn zodat ze bestaan en kunnen blijven bestaan

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:02

ja dat is ook waar,zolang er belangstelling/markt voor is zal het blijven.

ik heb altijd op een katholieke basisschool gezeten,maar daar werd vrij weinig met het geloof gedaan,en er werd juist aandacht besteed ook aan andere culturen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:08

Ik geef morgen in Tilburg 2 voorlichtingen van elk 3 uur lang, misschien is dit een discussie die ik morgen ook weer eens ga inzetten bij de leerlingen als ik er nog wat ruimte voor kan vinden.. :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:13

jameyskatje schreef:
wat is het ergste dat kan gebeuren? dat ze nadenken over het leven en misschien ook wel gaan nadenken over hoofddoeken? dat ze op onderzoek uitgaan en informatie verschaffen over de islam? en in het ergste geval worden ze moslim! helluuppp!

Daar gaat het mij niet echt om ofzo, ik zal nooit maar dan ook nooit moslim worden. Het gaat er meer om dat ik het niet prettig vindt in de les als ik met haar praat bijvoorbeeld.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:14

Ayasha schreef:
CtjeLief schreef:
Ayasha.. inderdaad , ik begrijp je punt echt niet! Het gaat hier om een docent met een hoofddoek.. Als het een ongelovige decnt zou betreffen zou ik hier NET zo op reageren.. Ik spreek net min negatief over een ongelovige (wat ik zelf overigens ook ben) als over een Moslima.. Ik heb zelf ook docenten gehad met hoofddoen, heb daar echt nooit last van ondervonden. En ja soms ontstaan er discussies over geloof (zeker binnen Social Work hbo haha) maar dat vond ik juist heel erg interessant, veel van geleerd! Dus nee, ik begrijp nog steeds je punt niet geloof ik, sorry..

Ja maar ik heb het over geloof an sich, iemand die overduidelijk christelijk is (groot zichtbaar kruis of whatever) hoef ik ook geen les van. Geloof is iets van jezelf, houd het dan ook bij jezelf. :) Ik ga toch ook niet met een bordje op mijn rug lopen "ik geloof niet"? :)
Dus mij gaat het echt niet om het feit dat die vrouw een hoofddoek draagt of dat ze moslima was, als ze christen was en een levensgroot kruis bij zich droeg zou ik net hetzelfde reageren. :)

Shadow0: en waarom? :=

Idd goed gezegd :j.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:16

CtjeLief schreef:
Op een openbare school is ieder kind en iedere leerkracht welkom, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. De openbare school leert kinderen van jongsaf aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. Er wordt actief aandacht besteed aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. De openbare school heeft aandacht voor én biedt ruimte aan ieder kind én iedere leerkracht.
Niet apart, maar samen.

Achtergrond idd, niet per sé het dragen van een hoofddoek.

En hé, ik voel me er gewoon niet fijn bij. Dus wie zijn jullie dan om te zeggen dat het hoort?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:18

Maar waarom zou je jezelf laten beinvloeden dan? Dat is dan toch iets wat bij jezelf ligt? Iedereen kan toch voor zijn eigen ding staan zonder dat dat een probleem hoeft te zijn? Iedereen mag zich toch uiten zoals diegene wil? Zo zie ik dat hoor.. Ik als ongelovige laat me ook niet beinvloeden door een christen, moslim, of gothic of wie of wat dan ook.. Sta gewoon voor mn eigen ding :) Al heeft iemand 1000 kruizen om zn nek hangen, is diegene zn goed recht!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:18

CtjeLief schreef:
@lijntje.. dat is precies de reactie die ik er ook op gaf. Als je je bij het zien van een hoofddoek opgedrongen voelt tot een zeker geloof denk ik dat het probleem bij jezelf ligt. Ben je dan wel zo zeker van je eigen mening?? Als je echt voor je 'eigen ding' -wat dan ook!- staat moet het zien van een hoofddoek, of een kruisje toch niet zorgen voor een opgedrongen gevoel? Want dan moet je bij jezelf nagaan waar die onzekerheid vandaan komt.. Zo zie ik het althans..

Ja, ik ben heel zeker van mijn eigen mening. Ik vind het gewoon vervelend dat ik, hoe zeg je dat, een hoofddoek vind ik een storen in het contact zeg maar.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:19

waarom?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:22

Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar ik voel me er gewoon niet fijn bij ;).

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:23

Misschien helpt het als je dat bij jezelf eens na probeert te gaan.. Is toch veel fijner als je daar geen probleem mee zou hebben?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:30

Ik denk dat het ook komt dat ik bijvoorbeeld de wijze waarop dieren geslacht worden in de Islam verschrikkelijk vind, ik ben echt een groot strijder voor dierenrechten. En misschien toch een soort van vrouwen onderdrukking.. dat dat onbewust maakt dat ik het vervelend vind, omdat ik het met die dingen associeer.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:31

IsabelvS schreef:
Sandeman schreef:
Oh hij haalt ons niet over hoor. Alleen hij leest altijd bladen van de jehova in de pauze en toen hadden we het een x over. Hij zei alleen maar, niet geloven is niet goed. Maar daar laat ie het verder bij.
Hij mag bijv ook geen kerstpakket ontvangen vanwege zijn geloof,maar je mag hem wel dingen zo geven,vreemd. Gaf hem vorige x mijn oude mobiel, die gaat dan mee naar Ghana,daar komt ie vandaag. Dan issie zo blij. Schat van een man.

Dat is bij ons idd ook een beetje, soms hebben we het over ( :+ ) relaties van leraren en dan roept ze ertussen door dat een man moslim moet zijn en dat dat het beste is etcetera.

Bovenstaande vind ik kwalijk, de hoofddoek en een docent die frans geeft en niet goed nederlands spreekt/schrijft niet.
Ik werk als jongerenwerker in een wijk met 90 procent moslims, ik ben zelf nederlands.
Ik heb erg vaak gesprekken met jongeren over geloof, relaties en alles wat daarom heen gebeurd.
Als er iets is, wat je niet moet doen als professional die met jongeren (en dus ook leerlingen) om gaat, is het hen je eigen mening opdringen.
Ik vind dat in bovenstaand stukje wel het geval.
Zelf heb ik 2 stagiaires met hoofddoek. En 2 nederlandse stagiaires. Ik zie soms verschil in reactie bij de stagiaires als het gesprek gaat over relaties, homo's en geloof. Ze mogen van mij vertellen hoe zij erover denken, maar nooit mogen zeggen dat hun mening de beste is.
Misschien moet je eens met haar in gesprek gaan en vertellen dat dit je bezig houdt. Misschien vertelt ze je dingen waar je nooit aan had gedacht.
In gesprek blijven is het allerbeste wat mensen met verschillend geloof/opvattingen kunnen doen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:41

Citaat:
Ik denk dat het ook komt dat ik bijvoorbeeld de wijze waarop dieren geslacht worden in de Islam verschrikkelijk vind, ik ben echt een groot strijder voor dierenrechten. En misschien toch een soort van vrouwen onderdrukking..

Ik begrijp best je gevoel hierin, maar als ik dit lees denk ik: verdiep je eerst eens in het geloof en wees op de hoogte van hoe de Islam echt in elkaar steekt, voordat je dit roept.

Denk eens aan Nederland: hoe gaan wij in NL om met dieren? Wat is erger? Een dier de hals doorsnijden die wel het vrije leven heeft gekend, of een kip onthoofden die zn korte leven in een legbatterij heeft gezeten.. ik bedoel maar.. Dat vrouwen worden onderdrukt binnen de Islam is voor het grootste deel nonsens.. In Nederland worden er ook 'ik weet niet hoeveel' vrouwen onderdrukt, je moest eens weten!
Dus waarom dan wel 'tegen' een Moslim met hoofddoek zijn (generaliserend) en niet tegen een Nederlander?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:51

Ayasha schreef:
Ja maar ik kan hier wel helemaal uitleggen waarom ik geen les zou willen van iemand met een hoofddoek, maar dat de mevrouw daar met een hoofddoek staat daar doet niemand moeilijk om. :D Snap je watk bedoel?

Overal waar ik kom waar het om een of andere reden komt op geloof, moet ik gaan uitleggen waarom ik niet geloof, maar als je hen dan vraagt waarom zij wel geloven dan is het ineens "ja daar kan je toch niet op antwoorden"... := En dat merk ik hier in het topic ook, de mevrouw met de hoofddoek krijgt alle begrip, en begrijp mij nu niet verkeerd, ze moet vooral doen wat ze niet laten kan. Maar iedereen die hier zegt dat ze er geen les van zouden willen (wat imo even zeer een keuze is als er wel les van willen) kan met hand en tand gaan verdedigen waarom niet. :)

Hm, ik krijg niet goed verwoord wat ik in mijn gedachte heb zitten :x

Ik snap best wat je bedoelt. Er wordt je gevraagd waarom je geen les zou willen van zo iemand, dat kunnen we hier niet aan die mevrouw vragen. Persoonlijk hoef ik het haar ook niet te vragen, want ik begrijp het wel. Bovendien - de enige hier die antwoorden kan geven over het hoe en waarom van de hijaab moet zich ook 'met hand en tand verdedigen'...

Het taalprobleem in Brussel... laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat te maken had met Franstalig en Vlaamstalig (Nederlands)... niet met Marokkaans of Arabisch :')
Shadow0 schreef:
Ctjelief: het taalprobleem daar zorgt wel voor meer dan alleen kwalitatief minder onderwijs. :)

Kabinetscrises enzo ;)

@Ayasha; er zijn nou eenmaal weinig tekens die ongelovigen kunnen omhangen. Al zou jij met een symbool op je hoofd of om je nek gaan lopen dat aangaf dat je niet gelooft, weet ik veel, een groot paars hart ofzo, ik zou me er niet aan storen.
Voor degene die echt geen 'gelovigen' om zich heen wil hebben, bestaat er althans in Nederland het recht om een school op atheistische basis op te richten. Net wat jij wilt. Dat niemand dat doet, is een keuze. Religieuzen maken wat dat betreft blijkbaar een andere keuze. Openbaar, het woord zegt het al, is voor iedereen. Wordt namelijk vanuit de overheid gedragen. Bijzondere scholen zijn vanuit prive-initiatief en iedere privepersoon mag dus een school op levensbeschouwelijke basis oprichten, welke dat dan ook moge zijn.
Die optie is er dus wel degelijk. Je moet er alleen wat moeite voor doen. (Edit: ik zie dat Shadow dat ook al uitlegde).

@Ctjelief; met jou kan ik praten ;)