kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:50

superpony schreef:
Nee, waarom? Als je echt rijk bent, heb je het echt niet nodig. Ik denk dat genoeg mensen het oke vinden als het anders terecht komt dan.

Nou ja, ik zou niet nee zeggen tegen geld ook al had ik het vermogen van Donald Trump :o

Dat waar ik recht op heb, wil ik ook hebben ook....!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:51

ik hou alles bij Afbeelding

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:53

superpony schreef:
Kinderbijslag is soms leuk, maar je kan er geen kind van onderhouden natuurlijk. Ik heb er eentje van 12 en weet wat het allemaal kost.
Ik ben ervoor om het naar inkomen te betalen. natuurlijk betaalt een rijk iemand genoeg belasting en heeft er recht op. maar als iemand het verder niet nodig heeft, kan het anders besteed worden uiteindelijk.
Ik geloof dat er zat echte rijke mensen zijn die het oke zouden vinden dat hun gedeelte in een potje komt voor iets anders. hele slechte situaties bv waarin kinderen zitten of in tehuizen.....

We hebben het hier niet zo slecht en dat moet natuurlijk ook zo blijven.

wbt ziektekosten verzekering. Duur ja, maar ik gebruik( te ) meer dan ik betaal helaas. Dan ben je blij in Nederland te wonen. Hoe dat anders was gegaan?? Geen idee of ik het dan had gered allemaal, maar fijn dat het er is.

Nog over kinderbijslag. Je weet niet waar mensen het aan uitgeven en dat vind ik weleens een probleem. Mensen die weinig geld zeggen te hebben, maar wel roken, drinken, ( in bijzijn van kids ) altijd maar naar de fritetent gaan etc etc.......Daar zou van mij ook wel naar gekeken mogen worden, maar hoe?
Dan zegt iedereen zelf te mogen weten hoe je het uitgeeft.....Ik vind dat een kbs niet voor niks kbs heet. Natuurlijk is het een aanslag op het hele gezin als je kids hebt en geeft men het toch uit, dus blijft er NOG minder over voor de kids. Ik vind dat wel een kwalijke zaak.

School kost al niks. Ouderbijdrage is vrijwillig. Er zijn maar enkel scholen die een kind dan ook echt uitsluiten van activiteiten. Schoolboeken hebben wij dit jaar alleen 100 euro borg voor betaald. Schriften etc kan je zo duur maken als je wilt.
Door de jaren heen kost een kind bergen geld, maar het is ook wat je zelf wilt. Ik vind het ook leuk als hij happy is met Nike's, maar het hoeft niet. Hij sport en w hebbe nogal veel reiskosten daarvoor ook vanwege het niveau. We doen het graag, maar telt enorm aan. Dure nieuwe fiets die hele winter weinig is gebruikt, dus rij je op en neer a volle tank per week, tja.......

Het is niet altijd makkelijk misschien. Je kan altijd tegenslagen hebben, hadden wij ook. Maar heel veel kan met instelling. Mijn oom en tante kregen ooit 3 en 4 vrij onverwachts en die konden ook alles doen en goed eten, sporten, vakantie etc.....Goed planne iets harder werken soms en prioriteiten stellen.

Wil je dat niet, mag je ook niet altijd klagen of het van anderen laten afhangen. Iedereen heeft zo zijn problemen wel eens of moet keuzes maken etc

Ouderbijdrage hier op de Peuterspeelzaal VERPLICHT en inkomensafhankelijk, terwijl mijn kind netzoveel aandacht krijgt als die van de buurvrouw.

mariellede

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:57

wat denk je van successierechten..
heeft je vader/man of net wie dan ook jaren voor gewerkt en belasting over betaald, mag jij dat nog eens als je iets erft

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:00

Oke, peuterspeelzaal heb ik geen ervaring mee. Wij hadden creche a 100 gulden per dag destijds. Dan kan je net zo goed niet werken, amar was ik de zaak kwijt geweest en klanten.

Op de lagere school was het niet verplicht en kon hij gewoon aan alles meedoen als ik niet had betaald. Er is ook geen plicht, dat mag niet en staat er ook bij. Scholen leggen nadruk op het feit dat ze het wel graag willen voor de extra's. Meer betalen mag altijd en dat gebeurt ook!

Ik ben vrijwilligster geweest bij voetbal en een team ging op buitenlands toernooi. 1 kind kon niet mee, want ouders konden niet betalen. Dat hebben beide ( rijke ) trainers ( vaders in vrije tijd ) Betaald zonder iemand dat verder wist. Dat soort dingen gebeuren echt als mensen rijk genoeg zijn.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:06

das wel heel aardig van die trainers

ik heb vroeger in een jeugdorkest gespeeld waar bijna alleen maar rijke kinderen zaten. (ik niet mijn vader werkte in de haven)
maar ook een aantal niet en met orkest reizen kregen we subisidie van de gemeente rotterdam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:11

Hier is de bijdrage op school "vrijwillig". Want als je niet betaalt mag je kind niet mee op schoolreis.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:13

bij mij was er een vrijwillige schoolbijdrage en school reisje moest je apart betalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:15

Mijn zoon zit nu op een Havo/Vwo en er zitten aardig wat kinderen van ouders die het goed hebben. Ik zeg niet rijk, amar wel goed. Ik merk wel dat school heel makkelijk denkt over uitgaven. Koop even leesboeken, we gaan bowlen, neem geld mee voor kaartje dit of dat etc etc. Het zijn kleine beetjes, maar ik denk er weleens aan dat ze erg makkelijk denken en als je het niet hebt, of je hebt meer kinderen, het niet altijd zo fijn is. Die kleine uitgaven samen zijn opgeteld ook veel en komen steeds onverwachts.
Voetbal net zo. Hij voetbalt dan wel op aardig niveau, maar ze denken niet na....We weten nu dat hij van 3 op 4 April ergens overnacht, maar wat het gaat kosten incl erheen met 2 voetbalbusjes, eten, zwemmen of wat ze wilden doen etc etc......

Dat gaat altijd wel door, dat soort uitgaven en die wachten niet een kwartaal op kbs

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:16

hier op school is die ook vrijwillig :) want inderdaad je kind kan niet mee met uitjes dan........

Ik heb de eerste paar jaren dat Sanne daar op school zat dubbel betaald, gewoon ik had het financieel goed.... kon er best vanaf......... zo konden ook kinderen mee die het minder breed hadden..........

Toen ging het even slecht met Kimmie, en ik kreeg nog net geen deurwaarder in mijn nek zeg!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:17

En dat wisten jullie allemaal niet van te voren? Daarom moet kinderbijslag maar blijven bestaan? Voor de luxe (uitjes), daar komt het op neer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:19

hmzzz luxe uitjes............. de druk is groot hoor als je kind als enigste van de klas niet meekan............

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:19

dat is met de scouting precies zo.
gaan ze een dagje weg kost het voor dochter lief ruim 30 euro , komt de week erna zoonlief met een briefje thuis dat ze een speciale dag ergens hebben kost ook 20 euro.

de lagere school van mijn kinderen staat in een wijk waar kinderen wonen van ouders die geen leggende gelde hebben dus hebben ze besloten niet op schoolreisje te gaan, maar gewoon leuke dingen in de buurt te doen.
dit doen ze al jaren en dat bevalt ze prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:20

_sparta_ schreef:
En dat wisten jullie allemaal niet van te voren? Daarom moet kinderbijslag maar blijven bestaan? Voor de luxe (uitjes), daar komt het op neer.

Ten eerste moet je beter lezen en ten tweede vind ik je reactie erg verzuurd. Had jij het als kind leuk gevonden om als enige niet mee te mogen op schoolreisje? En nee, niemand beweert dat de kbs daarvoor bedoeld is!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:21

Dat begrijp ik.
Maar het gaat ook over zwemmen, voetbal en dingen meer. Laat daar eens wat weg en dat uitje van school kan wel.
Nee kbs is daar niet voor, maar daar gaat het wel heen. daarom zeg ik, stop het in wat anders.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:22

snap je reactie niet helemaal.

gemeentes geven juist geld aan arme mensen zodat de kinderen kunnen zwemmen of op een sport clubje kunnen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:23

buiten de kinderbijslag om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:23

Zwemles is geen luxe maar een noodzakelijk kwaad. Als je niet kan zwemmen verdrink je namelijk! Ik neem aan dat jij ook zwemles gehad hebt? Een kind niet laten sporten betekent een grotere aanslag op het zorgstelsel later. Dus linksom of rechtsom, de maatschappij betaalt voor andere groepen in de samenleving. Ik heb nog wel een lijstje van zaken waar ik belasting voor betaal, waar ik geen gebruik van maak omdat ik me de pleuris werk en anderen uit de neus vretend, shaggies rokend voor de buis hangen de godganse dag!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:34

Ik sportte ook. Heette buiten spelen. Touwtje springen, in een boom klimmen, hullahoepen, stoepkrijten, tikkertje spelen, in de speeltuin van de gemeente spelen, op de fiets naar school...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:37

Vjestagirl schreef:
Ik sportte ook. Heette buiten spelen. Touwtje springen, in een boom klimmen, hullahoepen, stoepkrijten, tikkertje spelen, in de speeltuin van de gemeente spelen, op de fiets naar school...

ENnnnn paardrijden en pianospelen :D of doe je dat pas 3 jaar?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:43

Paardrijden doe ik sinds mijn 10de (dus bijna 12 jaar), pianospelen ook (en k ben er nogsteeds slecht in, das wel erg).

Ik probeer aan te geven dat sporten niets hoeft te kosten. Klinkt niet zo leuk als kunnen zeggen dat kleine Zofietje op turnen zit, maar t effect is t zelfde... Zelfde voor mensen die af willen vallen maar de sportschool niet kunnen betalen: buiten hardlopen is gratis.

Zwemles van school uit gehad (en ik heb t ff opgezocht op de website van mijn basisschool: dat gaat het nogsteeds).

Enne KiWiKo... Sinds wanneer is piano spelen een sport :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:43

Een school mag echt de ouderbijdrage niet verplichten of afdwingen, dus vind het heel vreemd van die scholen. Ze horen het er ook bij te vermelden dat het niet verplicht is, amar ze meer moeite hebben uitjes te doen.

Veel uitjes binnen de gemeente zoals excursies, worden al betaald door gemeente.

_sparta_ ook sport is heel belangrijk. Sociaal leven, gezond, samenwerken etc........Natuurlijk kan je buiten spelen als je een beetje fijn woont. helaas kan het heel vaak ook niet meer!!

daarnaast zie ik veel hangjongeren die niks te doen hebben en meer problemen veroorzaken dan kinderen die het druk hebben met leren en sporten. Ben blij dat die van mij sport en we hebben er veel voor over dat ie dat kan doen op dit niveau naast school en op die afstand en tijden.

Ik weet alleen niet of ik 3 van zulke kinderen had moeten hebben..........Dan was het sporten op niveau, merkkleding e andere luxe echt een heel ander verhaal geworden. maar dat is eigen keus!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:44

Schoolzwemmen is heel zeldzaam en vaak niet al in groep 2 maar pas vanaf groep 4/5 dat is echt te laat.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:47

De ouderbijdrage, die is inderdaad vrijwillig! Schoolreizen staan buiten deze ouderbijdrage.
Dat er op scholen kinderen niet mee mogen door niet te betalen is erg jammer, maar wel begrijpelijk.
Ik doe de administratie op een basisschool en weet er dus alles vanaf. Het zijn altijd dezelfde personen die niet betalen. Bij een uitkering, kun je bij de gemeente de facturen inleveren en wordt het door hen betaald. Bij te weinig inkomsten zijn er legio aan stichtingen die wel willen bijstaan. Ik maak daar de ouders/verzorgers ook altijd op attent. Via de nieuwsbrief en eventueel telefonisch bij mensen waarvan je weet, dat ze de weg waarschijnlijk niet zelf kunnen bewandelen.
Tevens hebben we een spaarsysteem, zodat de mensen maandelijks een klein bedrag sparen (op school) en is de uitgave dus verdeeld. Kortom: er zijn oplossingen in overvloed, maar de school moet er ook de middelen voor hebben (mensen) om dit allemaal goed te regelen..

Schoolzwemmen is bij ons ook van toepassing. Werk wel op een SBO, dus daar zit wel verschil in.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:53

Ik vind dat het ook best afgeschaft mag worden ... Mensen kiezen als stel voor kinderen hoeft de rest van nederland toch niet te betalen... En de eerste die zegt kindjes genomen te hebben voor de samenleving moet ik nog tegenkomen :D

Want naast de kinderbijslag, kosten kindertjes ook geld aan opvang, krijgen pappa en mamma kindgebonden budget.
Wordt er voor kindertjes geen ziektekosten premie betaald, wordt school een enorm gedeelte tot 16 jaar ofzo vergoedt, en ga zo maar verder.

En nee ik heb nooit huurtoeslag gekregen, geen zorgtoeslag, geen kinderbijslag, ik krijg helemaal niks van de belasting. Wij betalen alleen :+ Dus nee ook geen huurtoeslag voor mn 25ste , gewoon netjes een huisje gekocht.
En tegen onvoorziene omstandigheden hebben wij ons verzekerd... Kost geld maar ook dan krijg ik dus niks uit potjes.

Zouden meer mensen kunnen doen... :D