Vrouw en hond aangevallen door drie pitbulls

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:47

slimmerik schreef:
Vreemde zaak om de schuld min of meer bij het slachtoffer neer te leggen inderdaad. Je moet er toch vrij in zijn om je hond op te tillen. Zou een mooie boel worden. :n

Daar heb je deels gelijk in, maar vergeet niet dat honden ook singnalen verkeerd op kunnen pakken en dat maakt ze niet meteen vals
Je weet ook niet hóe ze het hondje oppakte, al voor de 3 er bij waren, of pas later, met een hoop gegil of juist rustig?

En dan nog het zijn en blijven dieren, onze reu is vorige week ineens gegrepen door zn wandelmaatje(ook een reu, beide niet gecastreerd)
Beide zijn Ridgebacks, en die van ons is normaal een sul en loopt al 3 jaar met alle soorten&maten honden en zowel teefjes als wel/niet gecastreerde reuen, en waarom zn maatje hem gegrepen heeft weet nogsteeds niemand.
Moet dat maatje dan ook ineens gestraft worden?
Kan goed zijn dat er toch van te voren iets aan vooraf is gegaan wat wij als mensen niet hebben gezien/niet hebben bgrepen

En ja een hond oppakken is niet slim, net zoals het bijvoorbeeld niet slim is om aangelijnde honden aan elkaar te laten snuffelen of om je eigen hond ineens plots aan te lijnen als je loslopende honden tegenkomt, en optillen valt ook in die categorie.

Dat het niet mág is ook niet zo, maar handig is het vaak niet. Al snap ik dat je als baas van een klein hondje hem graag optild en zo in veiligheid brengt.

Die van ons zijn groot (56 en 72 cm) en zwaar en lomp, en zullen vol gas op een andere hond af gaan, groot of klein, en dat kan heel bedreigend overkomen, zeker voor een onwetende of angstige baas van een kleine hond.
Als je je hondje op de grond laat zullen die van ons er níets mee doen, til je je hondje op dan gaan ze tegen jou lopen duwen uit nieuwsgierigheid en gaat je hondje dan blaffen en jij gillen dan gaan ze wrsch tegen je aan springen en flink blaffen.
Bijten zullen ze niet doen, of je moet ze pijn doen door ze weg te willen jagen dmv een trap te verkopen.

Dus tsja...hoe is het gegaan met die 3 honden en de vrouw van het klein hondje? Dat weet niemand dus 100% zeker.
En nee ik praat het bijten zeker niet goed!! Maar je weet niet wat er precies is gebeurd en dat maakt het moeilijk...

slimmerik

Re: Vrouw en hond aangevallen door drie pitbulls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:51

Tegen iemand opspringen, bijten .... maakt niet uit... je hoort je hond(en) onder appèl te hebben en anders moet je er maar niet de straat mee opgaan.

Mijn honden zullen nimmer en nooit op iemand afrennen als ik in de buurt ben. Allereerst niet omdat ik ze op straat aangelijnd heb en op eigen terrein ze onder appèl staan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:54

Tsja hier in het losloopgebied doen die van ons dat wel, net zoals 99% van de andere honden ;)
Op straat komen die van ons niet los, niet omdat ze iets doen, maar omdat ze niet goed genoeg luisteren en dan een gevaar voor het verkeer zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:58

Ook in een losloopgebied horen ze onder appèl te staan. Maar in dit geval is het gewoon op straat gebeurd. Honden blijken zelfs de begeleidster meegesleurd te hebben. Dus kan ik ècht niet het slachtoffer als schuldige zien.

En ja, misschien heeft ze wel gekrijst..... kan ik me voorstellen als 3 van die wilden op je af komen stormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:01

Als je honden zo reageren Renske ,horen ze ook in losloopgebied niet los.
Iemand moet zijn hond kunnen oppakken zonder door jou honden besprongen te worden.Ik zou met je honden nog maar eens een gehoorzaamheids curses gaan volgen.Hier is hier, wat er ook gebeurt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:56

Deze honden zijn goed afgericht en zijn tevens showhonden, die wekelijks ringtraining volgen, naast de gewone hondencursus en die dus ook op commando gebit laten tonen en zich door vreemden laten betasten, net zoals door keurmeesters op shows.
1x grauwen naar zo'n keurmeester en je hond mag de ring uit en heeft meteen een bepaalde naam binnen het show wereldje.
Die van ons krijgen altijd complimenten ook mbt gedrag dus ik begin hier geen discussie over onze honden, daar is nml niets mis mee!

Als de honden in het losloop gebied zijn ga ik ze níet aanlijnen, waar is het losloopgebied anders voor?? Laat ze daar gewoon ff lekker hond zijn en het zelf uitzoeken met hun soortgenootjes n lekker rennen&spelen!
Overigens zijn dat ook duidelijk afspraken voor dat gebied om problemen te voorkomen, álle honden los. Kan je hond dat niet, dan aangelijnd buiten dat gebied wandelen :)

En slimmerik zoals ik al zei praat ik de reactie van die 3 honden niet goed, en dat ze die vrouw meesleuren terwijl ze aan zijn gelijnd ook niet want dat gaat gewoon nergens over en dat horen ze niet te doen, simpel zat.
Ik legde alleen uit waarom er wordt gezegd dat t niet verstandig is om je hondje op te pakken, dit is iets wat ik bij iedere hondencursus en cursussen over gedrag enz weer te horen krijg dus daar zal toch wel een kern van waarheid in zitten lijkt me!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:09

nou ik kan je wel vertellen dat ik er niet op zit te wachten om bestormd te worden door een stel honden.

en je moet ook zo verantwoordelijk zijn voor je honden dat ze ook loslopend goed onder je gezag staan.

en dan ook nog,wbt het optillen,ik vind het een fout van de begeleider van de honden,als iemand zn hondje optilt,hoor jij je honden ook gewoon terug te roepen,en je kan zelf wel weten dat ze niks doen,maar dat weet de ander niet

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:57

Tuurlijk zijn die 3 honden fout! Dat hoor je mij nergens zeggen...
Maar dan nog blijft het ook fout om je hondje op te tillen.
Net wat Renske zegt, honden hebben ook nog hun eigen taal.
Jij staat misschien wel boven je honden, maar dat andere hondje/mevrouw staat dat niet.
Op het moment dat jij niet oplet en je verliest je 3 honden, is dat jouw! fout en niet die van de honden.

Nogmaals, ze hadden niet mogen bijten!!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:00

Getver.. wat vreselijk!
Begrijp niet dat die vrouw er dan 3 tegelijk aan het uitlaten was en dat ze kennelijk geen muilkorf om hadden.
Deze 3 honden zijn kennelijk niet te vertrouwen... dus vormen een gevaar op de openbare weg vind ik.
Hopen dat ze er goed vanaf komen (vrouw en hondje).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:04

deze 3 honden (ik ben voor 99% zeker dat ik ze ken) worden altijd met zijn 3en aangelijnd uitgelaten, zijn hardstikke braaf, hebben met mijn stafford gespeeld, ik kan ze gewoon aanraken, kinderen kunnen er op af rennen, noem het maar op.
Geen muilkorf nodig dus...
Iedereen kan een keer in de fout gaan. Schijnbaar is er iets gebeurd waardoor ze dit gedaan hebben.
Als je paard 1x losbreekt en bijt, wat doe je dan?
Muilkorven of afmaken?

Kom op zeg, ze weten nu toch dat iets aan gedaan moet worden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:16

afmaken is van de zotte.

misschien zou de begeleidster een cursus kunnen volgen in hondengedrag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:22

Ik persoonlijk zou wel mijn honden af laten maken als ze dit zouden doen.

Ik zou er doodziek van zijn en enorm verdriet hebben......... maar ze gaan dan wel dood.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:28

KiWiKo schreef:

Ik zou er doodziek van zijn en enorm verdriet hebben......... maar ze gaan dan wel dood.

Hier ben ik het mee eens. Stel dat ik een hond heb die zonder duidelijke reden een hond incl. baas (!!) aanvliegt en flink bijt, dat laat ik hem gelijk afmaken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:35

Delphi schreef:
KiWiKo schreef:

Hier ben ik het mee eens. Stel dat ik een hond heb die zonder duidelijke reden een hond incl. baas (!!) aanvliegt en flink bijt, dat laat ik hem gelijk afmaken.

Wij hadden een Bullmastiff, die heeft ook iemand aangevlogen en doorgebeten. (Is niet helemaal 100%)
We hebben hem naar een asiel gedaan, verhaal verteld en gezegd dat ie naar een boerderij oid als waakhond moet functioneren, in de hoop dat hij een goed tehuis kreeg. Hij had gewoon de ruimte nodig.
Mijn moeder is vorig jaar opzoek gegaan en hij heeft nu een heerlijk leventje bij een palletbedrijf waar hij samen met een vriendinnetje als waakhond mag spelen. Ik ben blij dat we hem deze kans hebben kunnen geven!

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:38

Dat vind ik dus eigenlijk ook ( het inslapen ). Jij als eigenaar moet dan je verantwoording nemen.

Nog iets anders ( over het aan komen stormen ). Ik heb een hondje van 40 cm hoog. Niet echt klein maar zeker niet groot.
Als er joekels op hem af komen stormen wordt hij vreselijk onzeker. Waarom, omdat die grote honden de mijne nogal wat keren omver hebben gesjeesd.
Nee ze doen niets, mijn mijn hond krijgt wel een klap van zo'n hond. Sterker nog door zo'n leuke actie is die van mij tegen een boom aangeknald en heeft hij sindsdien Patella luxatie.
Hij is zelfs nog geopereerd hieraan.
Ik vind dus ( of de hond nou groot of klein is en of het nou in een losloop gebied is of niet ) honden horen bij je te blijven. Spelen kan als beide eigenaren dit goed vinden. En moet niet worden bepaald door overenthousiaste honden.
Het zou wel zot zijn als ik met mijn hond niet in losloopgebieden moet gaan lopen omdat iemand anders zijn hond niet bij zich zou kunnen houden ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:38

kan met mijn honden niet, mijn honden zijn jagers.

Mijn honden gaan dan gewoon dood.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:04

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die zeggen dat je je hond niet/nooit op mag tillen zelf een klein hondje hebben (gehad), en in de situatie hebben gestaan dat er één of meerdere onbekende honden met onbekende intentie op jou en je kleine hondje afstuiven.

Of het wel of niet mag, wel of niet verstandig was en al roept elke hondentrainer dat het niet goed is, als er onbekende (grote) honden op mijn hondje van 4 kg en 15 jaar oud af komen stuiven, dan til ik haar wél op. Zeker als ik een roepende eigenaar met zwaaiende armen erachter aan zie stuiven. Better safe than sorry, en ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik haar als lunch voor drie honden heb op laten gaan omdat sommige mensen zeggen dat ik haar niet op moet tillen. En als zouden ze haar niet als lunch zien, drie honden van 40+ kilo die over mijn hondje van 4 kilo heen denderen is ook niet fantastisch voor haar gezondheid. Onze Kiki kon heel goed aangeven dat ze geen zin had in gespeel en gedoe, maar niet elke hond kan op tijd in de ankers als ze zo hard aan komen rennen.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:09

Moeilijk deze kwestie. Hond naar asiel/Hond aflaten maken?
Ik vind in ieder geval wel dat er actie moet worden ondernomen.
Een bekeuring..poeh. Zou ook lekker zijn, koop even een leven van een hondje af! Lijkt nergens op.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:36

Berdien schreef:
Ik vraag me af hoeveel van de mensen die zeggen dat je je hond niet/nooit op mag tillen zelf een klein hondje hebben (gehad), en in de situatie hebben gestaan dat er één of meerdere onbekende honden met onbekende intentie op jou en je kleine hondje afstuiven.

Of het wel of niet mag, wel of niet verstandig was en al roept elke hondentrainer dat het niet goed is, als er onbekende (grote) honden op mijn hondje van 4 kg en 15 jaar oud af komen stuiven, dan til ik haar wél op. Zeker als ik een roepende eigenaar met zwaaiende armen erachter aan zie stuiven. Better safe than sorry, en ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik haar als lunch voor drie honden heb op laten gaan omdat sommige mensen zeggen dat ik haar niet op moet tillen. En als zouden ze haar niet als lunch zien, drie honden van 40+ kilo die over mijn hondje van 4 kilo heen denderen is ook niet fantastisch voor haar gezondheid. Onze Kiki kon heel goed aangeven dat ze geen zin had in gespeel en gedoe, maar niet elke hond kan op tijd in de ankers als ze zo hard aan komen rennen.

Kan ik mij helemaal in vinden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:42

ik moet er toch niet aan denken dat er een paar van die pitbulls aan komen vliegen als ik met mn honden of pony loop.
Ik zou me ter plekke beschijten hahaha.
Zulke honden moet men aan de lijn houden,al is het maar zodat andere mensen en dieren niet verstijven van de schrik.

myssy_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:03

'Zeker als ik een roepende eigenaar met zwaaiende armen erachter aan zie stuiven'

Mijn jongste hond wil ook altijd spelen met andere honden en rent er dan de helft van de tijd ook naar toe(ja wij gaan wel naar cursus, maar je moet ergens beginnen he).Maar moet het dan zo zijn dat ik haar maar vast moet houden(oftewel geen contact met andere honden>wordt vanzelf een probleemhond want aan de riem contact maken doen wij absoluut niet) of kunnen mensen met agressieve/bange/contact gestoorde enzv. honden beter ergens anders gaan lopen, of simpelweg op een afstandje even blijven staan en vragen of ik kan zorgen dat mijn hond daar blijft of dat ze even rustig kennis komt maken?Mocht het voorkomen dat ze er toch heen rent, ga ik toch ook absoluut niet staan schreeuwen, rennen, zwaaien enzv maar loop ik gewoon de andere kant op zachtjes fluitend.
Nu had ik laatst een aanvaring met mijn oudste mechelaar en het hondje(jack russel) van de buren. Die laatste valt eigenlijk altijd uit naar mijn hond, en nu was die van mij een keer los en wat het blijkbaar zat en duikt er op af(zonder te bjten). Ik ben daar aan de deur geweest en we besloten een aantal keren af te spreken om zo de honden rustig aan elkaar te laten wennen.
Mijn eerste hond heb ik als herplaatser van 1,5 jr ergens weg gehaald en die was dus echt vals naar andere honden. Aangezien ik vind dat elke hond los moet kunnen lopen deed ik haar gewoon voor de zekerheid een muilkorf om op het losloopveld.
Ik denk dat het veel makkelijker wordt voor ons allemaal als we af en toe eens met elkaar communiceren en wat toleranter zijn. De meeste problemen bij honden komen voort uit het gedrag van de baasjes(0f ex-baasjes) en bij dit laatste kun je er misschien niet veel meer aan veranderen maar je kunt er wel op een goede manier mee om leren gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:18

nou ik ben absoluut niet het type wat meteen angstig word als er een hond op me af komt,maar als het pitbull achtigen zijn dan wringt bij mij de keutel hoor hahaha
Die beesten staan er nu eenmaal om bekend dat ze agressief zijn of plots kunnen zijn en dan denk ik dat het beter is als je als eigenaar met zo'n hond buiten loopt deze gewoon aan de riem houd of doe hem een muilkorf om.(dit geld voor alle honden die niet te peilen zijn in mijn ogen)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:14

Berdien schreef:
Ik vraag me af hoeveel van de mensen die zeggen dat je je hond niet/nooit op mag tillen zelf een klein hondje hebben (gehad), en in de situatie hebben gestaan dat er één of meerdere onbekende honden met onbekende intentie op jou en je kleine hondje afstuiven...

Ik sluit me helemaal aan bij Berdien's reactie. We hebben ook twee kleine honden op leeftijd en als dat nodig is, neem ik er een onder iedere arm ( :+ ) om hen te beschermen tegen loslopende, flippende, niet luisterende honden. Maakt niet uit wat voor ras het is, een hond hoort niet los te lopen als hij zo op andere mensen/ honden reageert. Daar is geen excuus voor te vinden. Ook niet in een losloopgebied, vind ik. Dat is geen vrijbrief voor honden die andere mensen/ honden lastig vallen. Ik weet na tig cursussen dat het oppakken niet hoort, maar op zo'n moment gaat logisch denken voor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:55

wbt het afmaken,als het de fout van de begeleider is,wat doe je dan?

en als ik een klein hondje had zou ik m als reactie optillen,maar tijdens het uitlaten zie ik ook heel vaak kleine hondjes die grote honden helemaal gekmaken en eromheen rennen en hard keffen,en als zo'n grotere hond dan uitvalt omdat ie er genoeg van heeft........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:00

Ann schreef:
Ik weet na tig cursussen dat het oppakken niet hoort, maar op zo'n moment gaat logisch denken voor.

Dus op die tig cursussen werd niet logisch nagedacht? Die vat ik niet helemaal.