Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:58

stef schreef:
er is niet maar 1 vrijlaatpoging ondernomen, Keiko is echt niet de enige. Op de lijst staan er 15, waarbij bij maar 1 vermeld staat dat die nog steeds in leven zou zijn....
Nu lees je wel wat je wilt lezen. Dat lijstje geeft (buiten Keiko) een keer overleden aan en een keer nog levend, dat is dus sam/sam. Van de anderen is het niet bekend. En de overleden Orka heeft nog 4-5 jaar in het wild geleefd, dat is nog een aardige tijd. De nog levende is nu dus minimaal 34 jaar. Deze hadden ook maar kort "gevangen" gezeten.

Keiko is het enige voorbeeld wat lijkt op het vrijlaten van oudere Orka's na jaren gevangenschap. Dus niet echt meetbaar.

Sabinee__

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:11

Pfffft zo raar, die killerwale heb ik nog gezien ..
Zat net CNN te kijken met die persconferentie, echt erg wat er gebeurd is ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:42

nowornever schreef:
Nee dat begrijp ik lesilla maar ze hebben echt het beste voor met de orka`s.

Maar is dat voldoende voor het dier?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:04

stef schreef:
er is niet maar 1 vrijlaatpoging ondernomen, Keiko is echt niet de enige. Op de lijst staan er 15, waarbij bij maar 1 vermeld staat dat die nog steeds in leven zou zijn....

Er staat ook maar bij één vermeld dat hij overleden is, nl bij Keiko. Bij de rest staat niets, zijn deze vrijlatingen dan gefaald ...
Komt nog eens bij dat Keiko om en bij de 30 jaar was wat voor een mannelijke orka nu ook weer geen abnormaal lage leeftijd is om te komen sterven. Zeker dan nog gezien zijn medische verleden van huid- en virale infecties ten gevolge van zijn gevangenschap. Dat is trouwens nog zo iets, Keiko's huidinfecties waren quasi onmiddelijk verdwenen nadat hij terug in zijn natuurlijke habitat werd ondergebracht, zegt voor mij toch wel genoeg hoor.

Op de eerste plaats moet men stoppen met dieren uit het wild te halen voor ons 'amusement'. Verder vind ik dat het hoog tijd begint te worden dat er eens wordt nagedacht en dat er echt werk wordt gemaakt van ofwel zodanig ruime verblijven en dito verzorging zonder als een clown te moeten optreden om orka's een aangenaam leven te bezorgen in gevangenschap ofwel moeten ze serieus gaan investeren in professioneel begeleide vrijlatingen van orka's. Maar gewoon zeggen dat het 1 keer is misgelopen, dus we doen het maar niet meer want dat is zielig, is voor mij geen oplossing.

Bekijk dit filmpje eens, dit gaat over orka Kshamenk, gevangen en gehouden in Argentinië. Via http://www.keiko.com is men aan het ijveren om de Argentijnse overheid zover te krijgen dat ze ervoor zorgen dat deze orka via hun organisatie kan worden vrijgelaten.
http://vimeo.com/5288896

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:10

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 22:21

Bestaat die site van Keiko nog steeds? Daarop had ik toen alles gevolgd van Keiko's vrijlating! Bedankt!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:41

HorseyDude schreef:
Bestaat die site van Keiko nog steeds? Daarop had ik toen alles gevolgd van Keiko's vrijlating! Bedankt!

Ja hoor, ze zetten zich nu in voor andere orka's in gevangenschap.
Zij zijn ook degenen die orka's begeleiden en 'trainen' op hun vrijlating, ze hebben immers alle 'benodigdheden' en 'accomodatie' voorhanden sinds de vrijlating van Keiko.
Zij zijn nu dus bezig om Kshamenk vrij te krijgen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:50

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 23:05

Ben er al lid van... verschrikkelijk gewoon... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:19

HorseyDude schreef:
Ben er al lid van... verschrikkelijk gewoon... |(

Wat maakt het uit, ik heb eens met tranen met tuiten gestaan op de boeg van het schip waar mijn man kapitein op is, omdat ik voor het eerst in mijn leven een wilde school dolfijnen zag. Ze zwommen met de romp van het schip mee en later sprongen ze over de hekgolven, prachtig. Als je op het dek stond, keken ze naar je, heel fascinerend. Geen dolfinarium kan me sindsdien nog boeien.

Ik heb Gudrun ook gezien in Harderwijk en zoals ik hier al eerder las, het is me wel bij gebleven, ik heb altijd de naam onthouden, ik dacht alleen dat het om een mannetje ging :D

Dieren in gevangenschap houden voor onderzoek, vind ik niet echt een plausibele reden om dieren zo te houden. Een orka in een zwembad vertoont mijns inziens een heel ander gedrag dan in zijn oorspronkelijke habitat, mijn zijn eigen familiegroep.
De witte haai wordt ook niet in gevangenschap gehouden en er is volop onderzoek naar, ja er blijft nog een hoop giswerk rondom, maar ja, is dat ook niet het mooie ervan?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:24

inderdaad het onbekende sieren de dieren meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:13

In gevangenschap houden is niet enkel voor onderzoek, maar ook voor educatie, wat op de langere termijn bescherming oplevert

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:16

Ik kan nou niet echt zeggen dat ik het heel erg vind, het is natuurlijk vervelend voor die vrouw en haar familie, maar ik kan het beestje geen ongelijk geven :n. Dat soort dieren horen gewoon in de natuur thuis. Dat je ze niet meer kunt vrijlaten is ook een hoop onzin, dat willen we graag blijven geloven. Er zijn zat wilde dieren die weer uitgezet kunnen worden nadat ze in gevangenschap hebben geleefd, of opgevangen zijn geweest. Dit is vanaf het begin af aan niet ok geweest, ze hadden het beest nooit gevangen moeten houden.
Ook al zouden ze het niet overleven, dan nog denk ik zomaar dat die beesten zelf 1000x liever nog maar 1 dag te leven zouden hebben in het wild, dan 20 jaar in gevangenschap. Ik heb het keiko-verhaal niet echt uitgebreid bekeken, maar zag staan dat ie niet overleden is doordat ie verhongerd is of zijn instinct niet meer werkte, maar door een longontsteking :+. Waarvan ik het vermoeden heb dat die verband heeft gehouden met zijn leven in gevangenschap.

Educatie kan ook op een andere manier, door onderzoeken in het wild en observatietochtjes, dan kun je mensen leren hoe ze zich horen te gedragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:17

stef schreef:
In gevangenschap houden is niet enkel voor onderzoek, maar ook voor educatie, wat op de langere termijn bescherming oplevert

Hopelijk helpt dat de tijger ook wat :D Want zolang de wereldbevolking blijft groeien en leefruimte en dergelijke nodig heeft, gaat de natuurlijke habitat van veel dieren er gewoon aan, ondanks educatie.

Maar goed, ik vraag me af waarom voor educatie dieren die normaliter in oceanen zwemmen in een zwembad moeten. Wat kun je daar dan precies van leren? Voor welke tak van educatie is het noodzakelijk dat een dier in dat zwembad wordt gehouden?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:22

en daarom zou ik niet met dolfijnen willen werken ,kracht op het droge dus paarden prima maar kracht met water gaan voor mij niet samen en een dolfijn kan gewoon een mens doden. ok een paard ook .

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 07:39

hyppolyte schreef:
Ik heb het keiko-verhaal niet echt uitgebreid bekeken, maar zag staan dat ie niet overleden is doordat ie verhongerd is of zijn instinct niet meer werkte, maar door een longontsteking :+.

Helaas geen jachtinstinct, hij ging niet jagen en zwom met een lege maag rond. Hij werd daarom nog steeds gevoerd, dus hij is idd niet verhongerd ;)
Lees dit stuk maar (even naar Keiko scrollen)
http://www.orca-ocean.nl/index.php?url= ... uws%202009

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:36

Als ze nou aan het eind hetzelfde doen als bij deel 1 (een telefoonnummer showen en dan zorgen dat mensen zich sterk maken voor de vrijlating van Lolita, niet keiko deze keer) dan heeft ze nog een kans...

http://www.imdb.com/title/tt1394329/

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:36

Weet je, misschien vind ik het wel een beetje zielig voor die arme Tillikum... misschien wilde hij alleen maar spelen met haar, en ging hij gewoon te ruw met haar om... hij kende gewoon zijn eigen kracht niet en heeft hij zich nu in een penibele situatie gewerkt... ik zie het nu als een groot kind dat zomaar straf heeft gekregen voor iets waar hij niets aan kon doen... net alsof hij nu wil zeggen: jongens, sorry, het was een ongeluk, ik kende mijn eigen kracht niet, sorry voor mijn trainster en het spijt me zo zeer...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:16

Heb je wel eens beelden gezien van een orca die een volwassen zeeleeuw van de vloedlijn plukt? Dit soort gedrag heeft niets met spelen te maken. Spijt?! Dit is trainster no. 2 die hij om het hoekje heeft geholpen...Antropocentische onzin, "ken mijn eigen kracht niet".

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:45

Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:51

We kunnen alleen maar hopen dat er binnen een paar jaar geen nummer drie volgt :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 12:55

Dit bezorgt SW volgens mij een hele slechte naam als dit zo doorgaat... dan zeggen ze van héé kijk, daar heb je dat moordbeest en zo... ze kunnen beter hun naam zuiveren door bijv minder shows en zo te doen...

Slechte naam = minder bezoekers! (en daar zit men volgens mij niet op te wachten)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:06

Spijt is geloof ik ook niet iets wat zo'n orca kent. Kan best dat het spelen was, echt honger zal hij niet gehad hebben, maar denk niet dat hij nou echt beseft wat hij gedaan heeft.
Ik heb trouwens ook wel het idee dat ik onderhand voorzichtiger met mijn paard (toch stukje kleiner en geen in het wild geboren roofdier) om ga dan die trainers met orca's. Die afbeeldingen van trainers liggend met hun hoofd op die grote bek met scherpe tanden.... Denk dat het niet verkeerd dat ze daar onderzoek naar gaan doen. Als ik er over nadenk vind ik het ook wel verbazingwekkend dat er niet veel meer van die ongevallen zijn. Vraag me af hoe ze uberhaupt ooit op het idee zijn gekomen die beesten te vangen en te gaan trainen, van dolfijnen hoor je geregeld dat ze ook in het wild mensen opzoeken, van orca's bij mijn weten niet.
Ik las ook op CNN dat zo'n inspectiedienst weer extra gaat kijken naar het welzijn van de orca's. Zelf denk ik niet dat dat zulke ongelukken voorkomt, in Seaworld hebben ze het in vergelijking met andere parken best goed voor elkaar. Maar misschien dat er wel welzijnseisen komen waardoor die sneue orca in Miami een groter verblijf + maatje krijgt. In met die in Argentinië mogen ze van mij wel weer een poging doen om hem vrij te laten. Dat bassin is echt abnormaal klein, en dan ook nog zonder soortgenoten :n .

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:07

HorseyDude schreef:
Weet je, misschien vind ik het wel een beetje zielig voor die arme Tillikum... misschien wilde hij alleen maar spelen met haar, en ging hij gewoon te ruw met haar om... hij kende gewoon zijn eigen kracht niet en heeft hij zich nu in een penibele situatie gewerkt... ik zie het nu als een groot kind dat zomaar straf heeft gekregen voor iets waar hij niets aan kon doen... net alsof hij nu wil zeggen: jongens, sorry, het was een ongeluk, ik kende mijn eigen kracht niet, sorry voor mijn trainster en het spijt me zo zeer...

Nu ben je echt aan het vermenselijke en ik denk dat dat een beetje de verkeerde wending van dit topic aan het worden is. Het is duidelijk dat dit dier geen moordlustige bedoeling had, want dan zouden ze het slachtoffer bijeengerapen moeten hebben.
Maar spijt zal dat dier niet kennen, dat is ook geen gevoel dat een dier uberhaupt heeft, die volgen een instinct, dus niet gevolg en oorzaak en dat dan gaan overberedeneren.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:09

inderdaad hij is het allang weer vergeten/