[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:23

Wilders is ontstaan na het gebeuren met Fortuyn. Ergens hoop ik dat hem niet hetzelfde lot wacht, al zou ik er niet raar van opkijken. Het speerpunt van Wilders zijn de allochtonen en alles wat daar mee te maken heeft. De aanslagen in New York, Londen en Madrid hebben zijn geschreeuw alleen maar versterkt, ook al zijn er genoeg bewijzen voor andere oorzaken voor deze aanslagen dan de 'Taliban en de Islam'.

De punten die Nessah eerder noemde zijn zeer zorgwekkend als Wilders inderdaad aan de macht komt. Onze kans op een links kabinet (en dus vooruitgang in de sociale zekerheid e.d.) is ons de vorige verkiezingen door CDA en PvdA door de neus geboord. Het CDA durfde het simpelweg niet aan met twee 'linkse' partijen in het kabinet te gaan zitten en hebben daarna als zwaktebod een kleine partij gevraagd om hun aan een meerderheid te helpen.

Het milieu zal de komende jaren bovenaan de prioriteitenlijst van een kabinet moeten staan, gevolgd door zorg en onderwijs. Ik hoop dat daar ook in de verkiezingsdebatten aandacht aan wordt besteed en men niet in de verleiding komt Wilders enkel en alleen over de islamisering etc te laten blaten. Laat ze maar eens inhoudelijk reageren op moeilijke vraagstukken, maak het ze maar eens moeilijk en geef ze niet alleen een podium om populistische opmerkingen te maken en zo stemmen te winnen.

Zoals ik net in mijn mailbox als PS'je onder een mail las: Kies op 3 maart voor een partij waar je 4 maart nog wat aan hebt. En zo is het maar net! Dat geldt natuurlijk net zo hard voor de verkiezingen in juni.

Anoniem

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:27

Ik mag inderdaad ook hopen dat Zorg, Milieu, onderwijs en wonen (want van mij mogen die huurorganisaties op de schop.. het is van de zotten dat je je op je 10e al in moet schrijven om op je 21e een leuk plekje voor jezelf te hebben in rotterdam of amsterdam) bovenaan de lijsten komen te staan..

Ik ben ook bang, dat wanneer Wilders hetzelfde lot wacht als Fortuijn en van Goch, er wel eens enorme problemen kunnen ontstaan. Dat was toen al de 'angst' met Karst T. Want als dat een buitenlander was geweest... maar stel je voor dat Wilders neergeschoten wordt door een (bij voorbeeld) Marrokkaan die het zat is als slecht afgeschilderd te worden.. dan wijzen alle vingers ineens dezelfde kant op, maar dan gaat het buitenland zich er ook mee bemoeien. Ten slotte is Wilders internationaal 'berucht' wegens Fitna. En mocht het gebeuren.. dan zien veel landen in dat Wilders wel een punt heeft.. en dan is een oorlog nabij hoor :j :=

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:31

Sja, enige wat ik echt jammer blijf vinden is dat ik veel mensen gesproken heb die pvv stemmen ( ook een debat op school gehad) dat alleen maar doen voor de allochtonen,zorg en dieren.
En gewoon weg niet verder kijken dan dat.

Dat vind ik niet al te slim.. Je mag hier in Nederland stemmen.. Als je dan ook gaat stemmen,verdiep je er dan ook in.
Maar dat is mijn mening.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:40

Nessah schreef:
Sja, enige wat ik echt jammer blijf vinden is dat ik veel mensen gesproken heb die pvv stemmen ( ook een debat op school gehad) dat alleen maar doen voor de allochtonen,zorg en dieren.

Dat vind ik niet al te slim.. Je mag hier in Nederland stemmen.. Als je dan ook gaat stemmen,verdiep je er dan ook in.
Maar dat is mijn mening
.

Jaren geleden hoorde de niet stemmers, als je niet stemt heb je ook geen recht van spreken. Nu stemmen mensen komt het volgende verdiep je er dan ook in, ik denk dat we uiteindelijk al lang blij mogen zijn dat er nog zoveel mensen gaan stemmen. Dat is ook heel anders geweest.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:44

"* open net de brievenbus en heb daar een "ahum" prachtige flyer van SP*

geprobeerd met een pakkende tekst mensen te overtuigen, in eerste instantie als je de tekst leest denk je hmm..kan een punt zijn....tot dat je verder geintresseerd wil lezen,want dan kan niet, de tekst op de folder wordt halverwege afgekapt en je moet het zelf maar verder uitzoeken op internet, het adres staat er met koeienletter op beschreven...

lekker presentatief zo een folder! goed bezig die SP :n :n :n

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:48

Nessah schreef:

Maar dat is mijn mening.

Dat zijn ook geen onbelangrijke punten en dat kan zeker genoeg zijn om een keuze te maken. Een wel overwogen keuze. Wat mij erg opvalt, is dat de links stemmende mensen steeds kritiek hebben op de rechts stemmende. Ze zijn dom, denken niet over hun keuze na en moeten het tot in detail beargumenteren. Een andere mening hebben is niet dom, ik als redelijk rechts stemmende (VVD) ga ook niet zeggen dat links stemmende dom zijn, want het is al jaren een puinzooi in Nederland en dan ben je dom en denk je niet na als je daar alweer op stemt. Hoe zouden de links stemmende dat vinden als dat steeds werd aangehaald als argument om hun eigen standpunt te verdedigen en de ander de mond te snoeren. Niet leuk vermoed ik zo, terwijl het nu wel steeds gebeurd richting de rechtse stemmers. Het is ieders vrije keuze en soms kunnen een paar punten erg hard opwegen voor een goede doordachte keuze.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:57

Volgens mij heeft dat niks met rechts en links stemmend te maken. VVD is heel wat anders dan PVV. Ik denk dat de meeste VVD stemmers redelijk kunnen beargumenteren waarom ze dat doen, bij de PVV stemmers hoor je negen van de tien keer: alle allochtonen het land uit omdat dat ook het grootste geluid uit de PVV hoek is. En dat is niet verder kijken dan je neus lang is. Dát is het verschil met anderen, niet zozeer het links of rechts stemmen. Nadenken over je keuze betekent je er verder in verdiepen dan wat de media er uit pikt. Die doen dat ook alleen maar voor de kijkcijfers... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:57

Ik ga PVV stemmen :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:02

Ik heb niemand dom genoemd :) Ik ken hier niemand persoonlijk.

Ik heb inderdaad liever dat mensen die zich er niet in verdiepen niet stemmen.. Die mensen weten dus niet eens waarop ze stemmen... Je wilt toch weten voor welke standpunten je stemt?
@_sparta_: Vind jij dat belangrijk genoeg om dan maar het milieu te vergeten?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:05

Nessah schreef:

Ik heb inderdaad liever dat mensen die zich er niet in verdiepen niet stemmen.. Die mensen weten dus niet eens waarop ze stemmen... Je wilt toch weten voor welke standpunten je stemt?

En dat maak jij uit? Iedereen heeft recht om te stemmen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:06

Ja, iedereen boven de 18 heeft recht om te stemmen. Maar, dan ga je er wel vanuit dat iemand ook weet waarvoor hij stemt. Weet je niet waarvoor je stemt, en hobbel je met de massa mee.. dan kun je net zo goed niet stemmen, stemmen die niet gaan worden namelijk verdeeld, evenredig.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:11

Heino schreef:
Overigens vind ik dat je best even zélf terug kan lezen MirjamN, wanneer je graag aan een discussie mee wilt doen. Lekker makkelijk om het anderen voor je op te laten zoeken :)

Duh, wie vraagt hier nou om een reactie? Ik vind het wel jammer als we hier allemaal op de inhoud bezig zijn, dat jij met van die dooddoeners komt. Als psychologiestudent verwacht ik wat meer inzicht in de gedachtengang van mensen :-)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:20

@dynamiek: Rustig :) Ik wil niemand aanvallen zeg alleen mijn mening.. Ik zeg dat ik vind dat als je toch niet weet waar je op stemt, je beter niet kan stemmen. Ik bepaal niets, want iedereen heeft stemrecht. Ik geef alleen mijn mening.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:28

Zoals het er nu uitziet ga ik op de PVV stemmen. Ik ben nog niet 100% zeker. Ik moet me nog iets meer verdiepen in het hele gebeuren en ik wacht de debatten en alles even af.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:34

Ik hoor nog niemand over Trots op Nederland. Pas was Rita Verdonk bij Business Class en die had toch ook wel goed onderbouwde meningen. En ze wist ook waar geld vandaan moest komen om plannen te bekostigen. Jammer dat ze in de peilingen zo laag staat, dat pleit niet om op haar te stemmen, want de kans dat je stem dan verschil maakt, is erg klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:36

Ik moet ook zeggen dat ik verbaasd keek naar de standpunten van Rita. Ik vind haar in Debatten ook sterk overkomen. Vond het alleen een beetje jammer dat ze met termen als dom en kontendraaiers ging gooien. :')

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:38

Voor mij is het daarom nog niet zeker dat ik op de PVV ga stemmen. Ik ben ook heel erg benieuwd naar Trots op Nederland. Ik heb bij de vorige verkiezingen ook op haar gestemd. Ik vind haar altijd erg goed overkomen.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:41

Rita is zeker sterk in debatten. Heb Geert Wilders nog niet recent gezien, maar de laatste keer dat ik hem zag, was ik niet gecharmeerd van zijn taalgebruik. Ik hou niet van dat grove in de mond zijn. Je moet het ook netjes kunnen vertellen!

Mark rutte was trouwens ook pas bij business class en die voerde ook een sterk debat. Heb verder nog weinig debatten gezien. Vanavond live voor de gemeenteraadsverkiezingen, ben benieuwd.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:22

Toekie schreef:
Maar dat is wel wat de PVV van plan is. Daarom had ik het over prioriteiten (waar ik dus anders over denk). :)
Ik ben er vanuit gegaan dat je voor die partij kiest. Excuses als ik dat verkeerd heb gezien.

Een partij die zich overigens ook erg actief inzet voor gezondheidszorg, is de SP. :)

Oohhhh, moet ik nou weer helemaal terug gaan zoeken in dit topic.....
Citaat:
Zorg / Sociale Zaken

Extra geld voor verpleeghuiszorg: minder bureaucratie/overhead en meer handen aan het bed
Nette eenpersoonskamers voor ouderen in verpleeghuizen: ouderen zijn geen gevangenen

En zo kan ik heel veel quote's plaatsen waar ik het mee eens ben, maar om deze ging het effe in mijn reaktie.
En nee, ik ben niet echt dom, verdiep me echt wel ergens in, maar ben me ook zeer bewust dat geen enkele partij al zijn standpunten kan waarmaken want zeker de PVV zal vanuit principe gezien al tegen veel tegenwerking aan gaan lopen, ook al zijn de andere het er stiekem wel mee eens.
Zo kinderachtig gaat het er ook in Den Haag wel aan toe en dan vergeet met het belang van de burger.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:13

Nessah schreef:

Van mij mag het milieu inderdaad wel een stapje terug doen op het programma.
Kilometerheffing als voorbeeld vind ik belachelijk. Er zullen maar erg weinig mensen minder door gaan rijden, simpelweg omdat hun dat nodig hebben om te gaan werken. En openbaar vervoer is niet overal een haalbare optie als je niet in de (rand) stad woont.
En aan de uitgelekte milieu rapporten is ook duidelijk te zien dat we flink aan het lijntje gehouden worden om maar veel te kunnen betalen.
Hiermee zeg ik niet dat er niet naar milieu gekeken hoeft te worden, maar het allemaal wel wat minder overdreven kan. Ik vind de prioriteit nu inderdaad ergens anders liggen in Nederland, dit omdat we hier al een hoop doen aan milieu.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:14

ik mag nog niet stemmen maar van mij mag Wilders er staan ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:17

_sparta_ schreef:
Van mij mag het milieu inderdaad wel een stapje terug doen op het programma.
Kilometerheffing als voorbeeld vind ik belachelijk. Er zullen maar erg weinig mensen minder door gaan rijden, simpelweg omdat hun dat nodig hebben om te gaan werken. En openbaar vervoer is niet overal een haalbare optie als je niet in de (rand) stad woont.
En aan de uitgelekte milieu rapporten is ook duidelijk te zien dat we flink aan het lijntje gehouden worden om maar veel te kunnen betalen.
Hiermee zeg ik niet dat er niet naar milieu gekeken hoeft te worden, maar het allemaal wel wat minder overdreven kan. Ik vind de prioriteit nu inderdaad ergens anders liggen in Nederland, dit omdat we hier al een hoop doen aan milieu.

Ook in dit opzicht denk ik er net zo over als Sparta.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:27

Ik denk dat het SP wordt. Heb gisteren hun standpunten doorgelezen en kan me in de meerderheid vinden. Dat ze uit de Navo willen spreekt mij niet zo aan maar de oorlog in Irak en Afghanistan en de JSF, allemaal onnodige zaken waaraan niet eens begonnen had mogen worden. Maar ik moet er wel bijzeggen, het kan ook D66 worden. Maar de site van D66 is nog erg gericht op de Gemeenteraad dus nog even wachten op hun volledige partijprogramma. Vind Pechtold en hele goeie politicus, in tegenstelling tot Kant. Echt jammer, ze heeft der emoties niet altijd goed in bedwang en lijkt af en toe wel een viswijf... Maarja, je moet niet altijd op de persoon stemmen (spreek mezelf lekker tegen door Pechtold een goeie leider te noemen en ik zelf niet zo heel goed weet waarvoor D66 staat, maar dat ga ik dus uitzoeken zodra partijprogramma online staat). Vind SP een goede partij die inderdaad door al dat geschreeuw van Wilders en Verdonk erg in de schaduw is verdwenen. Maar zij komen tenminste wel op voor de armeren en het milieu en het onderwijs.. allemaal punten die ik belangrijk vind.

En Wilders, tja wat moet je er van zeggen. Hij heeft goede punten, inderdaad. Maar het is zo makkelijk gezegd allemaal; meer blauw op straat, meer handen aan het bed. Ja dit willen we allemaal, maar hoe ga je dat bekostigen? En de redenering, zoals iemand anders al opmerkte, "bezuinigen op ambtenaren maar wel meer blauw op straat." Uh... politieagenten zijn ambtenaren... :+ Tja, nee Wilders wordt het hem zowieso niet. In de eerste plaats omdat de regering dan zowieso binnen de kortste keren weer op zijn gat ligt. Ten tweede door zijn taalgebruik, je kan het toch ook normaal brengen ipv "kopvoddentaks" en mensen voor leugenaar uit te schelden. En ten derde doordat die voor mij gewoon te extreem is in sommige punten. Met zijn idee van de nationale geschiedenis en de nationale identiteit ( daar is een enorme discussie over geweest en de conclusie is dat we niet eens weten wat het is en of het bestaan, wat wil je dan gaan onderwijzen }:0 )centraal te stellen op scholen.. dat doet mij toch erg denken aan Hitler. Zometeen moeten we iedere dag de vlag opheizen en het Wilhelmus zingen. En hij met zijn; alle moslims het land uit. Zoals dat filmpje dat net gequot werd. Hij beschuldigt bos en balkende van draaien en leugenaren.. maar zelf zij die 9 jaar geleden nog dat die niks tegen de islam had. En nu is het woord islam niet meer weg te denken uit al zijn redevoeringen. Vind het erg jammer dat mensen uit protest Wilders stemmen, doe dan de Partij voor de Dieren. Die zijn ten minste nog enigszins onschuldig. :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:37

Mijn stem gaat al jaren naar GL omdat zij qua programma nog altijd het meest overeenkomen met wat ik belangrijk vind. Daarnaast ben ik steeds meer fan van Femke Halsema, zij is altijd scherp in het debat en weet altijd precies de kern van de zaak te raken. In tegenstelling tot veel anderen in de Tweede Kamer wordt er door GL niet alleen een mening gegeven maar kunnen ze ook goed beargumenteren hoe het anders/beter kan.

Dat is juist wat ik vooral bij de PVV mis, er wordt van alles geroepen maar zodra het over de inhoud gaat wordt het opvallend stil, terwijl het daar juist om gaat als je wilt regeren. Ik ben er bang voor dat we straks na de verkiezingen eenzelfde situatie als destijds met de LPF krijgen (ook omdat Wilders nu al geen geschikte kandidaten heeft voor de gemeenteraadsverkiezingen, hoe moet hij de verwachte 24 zetels vol gaan krijgen??). Daar zitten we als Nederland niet op te wachten, nu graag een kabinet wat wel 4 jaar vol kan maken.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:38

@SusanH: Inderdaad! Aan dat punt had ik nog niet gedacht, wat nou als die wint.. waar haalt die al die kandidaten vandaan? ^^