Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Kaja schreef:Als ik jou was, dan zou ik jou deel gaan claimen, je bent toch zelf wel in staat om je eigen geld te besteden!
Dat is niet waar trouwens. Wij leven in een maatschappij waarin je constant gebruik maakt van dingen die uit de gemeenschap komen. In andere landen heb je nog wel gebieden waarin mensen vooral zelfvoorzienend zijn, maar hier in Nederland KAN dat niet. Onze hele maatschappij is alleen maar gebaseerd op gezamelijke dingen. Je kunt niet leven zonder gebruik te maken van gezamelijke voorzieningen (denk aan wegen, gasleidingen, electriciteit, drinkwater, dijkbescherming, onderwijs, zorg...)
Mensen leven trouwens overal ter wereld in gemeenschappen - waarbij mensen de taken en lasten verdelen. (Die gemeenschappen zijn in veel gevallen kleiner, maar het zijn niettemin gemeenschappen.)
Dat je denkt dat je het allemaal zelf kunt geeft vooral aan dat je weinig inzicht hebt in hoe de maatschappij werkt. Samenwerken maakt dingen mogelijk die je alleen nooit voor elkaar kunt krijgen. En DAT is de kern van vrijwel alles in de Nederlandse economie - want van de productie moeten we het niet hebben. Belastingbetalen is een deel van die samenwerking. (En dat die samenwerking niet altijd vlekkeloos gaat, daar ben ik het beslist mee eens. Maar dat is met elke samenwerking zo. Hoe meer meningen over hoe het zou moeten, hoe meer gedoe. Dat is niet een probleem van 'zullie van de overheid tegen ons arme burgers' maar van de burgers onderling: WIJ zijn het niet eens over hoe we de samenwerking vormgeven.)
ThePast03 schreef:Ach ja dan begrijp je het toch niet, ik vind het verder wel best.
Zojuist het journaal gezien? Hoe treffend, de rijken in Haïti geven niets aan de getroffenen van deze aardbeving. Die zouden waarschijnlijk wel geld overmaken als er in Nederland een ramp zou gebeuren.