KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:31

Het blijkt in de internationale en nationela reiswereld een bekend verschijnsel te zijn dat dikke mensen een 2e stoel boeken.
Zie voorgaande mediaberichten.
Nu maakt de KLM hun voornemens bekend en half dik Nederland staat op de kop.
Men wordt weer eens even geconfroneerd met de extreme zwaarlijvigheid en ineens is het discriminatie.
Inderdaad gaat het niet om overgewicht en gewoon dik zijn.
Maar het gaat om de immens zwaargewichten, degenen die eigenlijk in geen enkele stoel met leuning passen.
Zonder leuning past alles en blubbert de rest er wel naast.
Maar zo werkt dat in een vliegtuig nu eenmaal niet.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:44

En wat de Obesitasvereniging dus eigenlijk roept in het AD is: de dikkerds kunnen er niets aan doen en dus moet KLM maar betalen voor de extra stoel die ze nodig hebben!
Maar dat is zaken omdraaien imo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:44

zap schreef:
Ik vind het schandalig dat de dikke mensen wel gecompenseerd zouden moet worden, maar de lange mensen niet. Echt schandalig :j

Het verschil zit hem in de verplichting.
Als lang persoon mag je er voor kiezen om met je benen in je nek te zitten op een normale stoel tegen normaal tarief.
Als dik persoon is de keuzemogelijkheid weg, die extra stoel is gewoon verplicht.
En dat vind ik niet kunnen :n

Brainless

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:47

Ik heb 1x naast iemand gezeten (heb maar 2x gevlogen hahaha en ik doe het nooit meer) die was zo lang, dat hij zijn benen half voor mij moest parkeren.
Hij paste met gemak (kwa breedte) in de stoel, maar die benen moest hij toch links of rechts kwijt....

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:49

Ook wordt er geroepen: stoelen verbreden.
Ok, ff een rekensommetje, Er gaan laten we zeggen 180 stoelen in een vliegtuig ( 30 rijen van 6 stoelen).
Dan wordt de stoel verbreedt en krijg je 30 rijen van 4 stoelen. Dat is 120 stoelen., dus 60 minder.
De vlucht die het vliegtuig maakt heeft dezelfde kostprijs. Dus wie denk je dat het verschil van 60 stoelen betaald? Juist.....de andere passagiers. De ticketprijs gaat dan omhoog. Maw wij betalen als passagier voor de stoelverbreding die onze dikke medemens nodig heeft. Beetje krom

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:50

Ja wat heet discriminatie..

Een extra stoel tegen gereduceerd tarief vind ik geheel acceptabel!

Als je langs iemand zit die niet in zijn stoel past, zit je ook de hele reis niet makkelijk.
Ze zullen daar te vaak klachten over hebben gehad.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:52

Nou het is ook niet best als je niet eens in zo'n stoel past, haha.
Ik ben het er wel mee eens. Het lijkt mij ook niet prettig om naast zo'n iemand te zitten die veel ruimte in beslag neemt.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:54

Urielle vind dat juist de verplichting niet mag kunnen.
Maar weet Urielle dan ook dikke mensen aan te wijzen die dit zonder verplichting wel extra betalen.
Die zijn echt in de minderheid en jij als naaste passagier krijgt een berg vethopen tegen je aan.
Lijkt me overigens voor de dikke mens ook niet prettig.
Dus iemand moet een maatstaaf gaan hanteren en dat hebben ze dus internationaal in de reisbranche gedaan.
Je kunt dit niet individueel aan de mens zelf overlaten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:58

Ik denk wel dat er mensen zijn die graag iets extra's betalen voor meer comfort :j
Dan moet je dus niet naar twee stoelen gaan maar naar een luxelijn bredere stoelen. Zou best eens kunnen dat ook slankere mensen die meer zitcomfort willen daarvoor opteren bij langere vluchten.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:03

Blijft het feit dat er dan meer betaald wordt.
En ter bescherming van de medepassagiers (verdrukking) en de veiligheid moeten er maatregelen worden genomen om extreem dikke mensen niet in een stoel te proppen.
Er zijn er altijd bij die zich wel dik vinden, maar niet extreem, dus die boeken niet meer of groter.
En blijkbaar is het regelmatig aan de orde, anders komt men hier niet mee, dergelijke dingen komen niet zomaar uit de lucht vallen om in vliegtuigtermen te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:05

Ik heb geen problemen met vliegtuigstoelen, ondanks m'n dikke kont. Maar een extra stoel tegen gereduceerd tarief erbij is wel verrekte comfi!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:11

Moet zeggen dat ik op het vliegveld ook wel eens heb staan mopperen omdat ik flink moest bijbetalen ivm mijn bagage, oke is mijn eigen schuld: prima, maar vind het dan niet kloppen dat de 'grote' mevrouw achter mij (die nog gauw even een zak chips naar binnen werkte voordat ze 'm zodadelijk weg moest gooien ;) ) dan zomaar door mag lopen met haar extra kilootjes. Ergens vind ik dat niet kloppen, maar dit zal vast wel weer op de één of andere manier onder discriminatie vallen blabla. :z

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:12

neuh, vind ik niet echt, Angelita. Maar ook de bagage moet aan een norm voldoen, net als de passagiers. Dus wil je extra, dan betaal je extra. Toch?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:15

Nadir schreef:
Marieke van Spanje van de Nederlandse Obesitas Vereniging noemt de maatregel belachelijk en geeft aan dat het overgewicht van obesitaspatiënten vaak door een medische aandoening wordt veroorzaakt.

Er zijn tal van medische problemen waarmee je niet eens op een vliegtuig mag, dus dat zal niet veel oplossen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:18

Urielle schreef:
zap schreef:
Ik vind het schandalig dat de dikke mensen wel gecompenseerd zouden moet worden, maar de lange mensen niet. Echt schandalig :j

Het verschil zit hem in de verplichting.
Als lang persoon mag je er voor kiezen om met je benen in je nek te zitten op een normale stoel tegen normaal tarief.
Als dik persoon is de keuzemogelijkheid weg, die extra stoel is gewoon verplicht.
En dat vind ik niet kunnen :n

Ik wel. Een lang persoon heeft er voornamelijk zelf last van dat hij met zijn benen in zijn nek zit. Vet is niet verplaatsbaar naar je nek, waardoor degene náást een dik iemand met het probleem zit. Die zit dus als het ware 'verplicht' opgescheept met het vet van een ander.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:19

ilse86 schreef:
neuh, vind ik niet echt, Angelita. Maar ook de bagage moet aan een norm voldoen, net als de passagiers. Dus wil je extra, dan betaal je extra. Toch?

Ja klopt, maar zoals ik al zei: ik vind het prima dat ik moet bijbetalen, dat is immers mijn eigen schuld. Maar zij draagt ook veel extra kilo's bij zich (zeker het driedubbele van mijn teveel aan koffer) en daar hoeft ze niet voor te betalen. Dan vraag ik me af waarom ik wél voor mijn koffer moet betalen, als dat extra gewicht blijkbaar meer brandstof kost: die mevrouw die kostte dan pas écht veel extra brandstof en die kan gewoon haar portemonnee in de zak houden.
Het vliegtuig zal eerder overhellen door mensen met overgewicht dan door de 5/10 extra kilo's in mijn koffer.

Niet dat ik andere mensen nou graag hun portemonnee zie trekken, natuurlijk niet, maar ik vraag me dan af waarom ik in hemelsnaam meer moet betalen.
Laatst bijgewerkt door JuliaMaria op 21-01-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:19

Plus dat je met lange benen niet vast zit in je stoel, en er dus uit kunt als het nodig is. Met vet zit je wel vast in je stoel, en schrijf je dus ook de mensen naast je ten dode op.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:26

Angelita schreef:
ilse86 schreef:

Ja klopt, maar zoals ik al zei: ik vind het prima dat ik moet bijbetalen, dat is immers mijn eigen schuld. Maar zij draagt ook veel extra kilo's bij zich (zeker het driedubbele van mijn teveel aan koffer) en daar hoeft ze niet voor te betalen. Dan vraag ik me af waarom ik wél voor mijn koffer moet betalen, als dat extra gewicht blijkbaar meer brandstof kost: die mevrouw die kostte dan pas écht veel extra brandstof en die kan gewoon haar portemonnee in de zak houden.
Het vliegtuig zal eerder overhellen door mensen met overgewicht dan door de 5/10 extra kilo's in mijn koffer.

Niet dat ik andere mensen nou graag hun portemonnee zie trekken, natuurlijk niet, maar ik vraag me dan af waarom ik in hemelsnaam meer moet betalen.

Ik zit ook met exact dezelfde vraag hoor. Maar daarom vind ik het prima dat er waarschijnlijk een norm komt waaraan je moet voldoen als passagier.Alles wat je extra nodig hebt, of graag wilt, betaal je gewoon. Geldt voor bagage, beenruimte en zitplaats (en weet ik veel wat allemaal nog meer ;))

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:26

Misschien een weegschaal voor de ingang?
Combi van handbagage en persoon max 100 kilo anders bijbetalen?

Nee, grapje, maar dit zijn zaken waar je altijd tegen aanloopt.
Daanaast kan een stevige vent die niet op jouw stoel zit even veel wegen als een dikke vent die wel op jou stoel zit :)

Toenmijn ouders naar egypte hingen voor hun 25e jarig huwelijk hebben wij BC voor hun genomen in het vliegtuig. Koste 100 euro pp (retour) dat vond ik nog wel meevallen. Mijn moeder is nou eenmaal nogal breed en mijn vader nog allang en wij hebben het puur gekocht voor hun reisplezier. Het kan toch niet prettig zijn als je ingeklemt zit? (of dat nu doorlengte of breedte gebeurd?)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:27

als er idd een noodsituatie optreed, en je kan niet weg omdat een dikkerd de uitgang verspert, of klem zit in de stoel naast je, heb je toch een groot probleem !!
mss een oplossing om een aantal speciale wijde stoelen ergens apart neer te zetten ?
zodat zij de ruimte hebben, en anderen niet kunnen hinderen ?
maar wat wel een feit is ; de luchtvaart wil idd steeds meer passagiers in een vliegtuig proppen. ten koste van de passagier. steeds meer bezuinigen op alles, tegen een steeds hoger tarief..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:31

Moggsy schreef:
Blijft het feit dat er dan meer betaald wordt.
En ter bescherming van de medepassagiers (verdrukking) en de veiligheid moeten er maatregelen worden genomen om extreem dikke mensen niet in een stoel te proppen.
Er zijn er altijd bij die zich wel dik vinden, maar niet extreem, dus die boeken niet meer of groter.
En blijkbaar is het regelmatig aan de orde, anders komt men hier niet mee, dergelijke dingen komen niet zomaar uit de lucht vallen om in vliegtuigtermen te spreken.

Er is ook niks tegen meer betalen voor een comfortabelere stoel (breder, meer beenruimte, ander materiaal, extra service...?). Maar de keuze voor dat extra comfort maak je zelf, die wordt je niet opgedrongen.

Ik heb niet zoveel met het comfort van medepassagiers: stinkende mensen, snurkende mensen, rondlopende mensen, mensen die veel alcohol drinken op de vlucht, onbeschofte mensen, mensen die breeduit een krant gaan zitten lezen, mensen die hun muziekje zo hard zetten dat je ondanks de oordopjes live mee kan genieten, mensen die de hele vlucht met snoep- op chipspapiertjes zitten kraken, neuspulkers en mensen waar de ziektebacillen vanaf springen zijn ook niet de mensen waar je graag naast wil zitten (ik in elk geval niet :o )
Dat heb je met groepsreizen, kies je zelf voor, jouw probleem. Dan ga je maar lekker in je eigen auto, met de boot waarbij je de hele dag in je eigen cabine blijft, of je huurt een privevliegtuigje af.

Qua veiligheid zie ik meer in het hanteren van een inschrijflijst op het vliegveld en een verplichte weging. Vliegtuig aan maximaal gewicht (binnen een ruime veiligheidsmarge uiteraard) is voor de onderste mensen van de lijst helaas de volgende vlucht. Maar eigenlijk vind ik dat gewoon een probleem van de vliegtuigmaatschappij. Zij bieden X stoelen aan, de ene persoon weegt 45 kilo en een ander persoon 90 kilo. Dan zullen ze dus eens wat riantere begrotingen moeten maken.

En verder denk ik: ach, weinig mensen maakten zich druk over roken tot er zo'n heisa vanuit de overheid over kwam. Dikke mensen is het volgende project. We krijgen een bepaald beeld opgedrongen waardoor we vanzelf iets niet meer normaal vinden (nu stoor ik me aan die man die in de hal een sigaret opsteekt, dat was me vroeger niet eens opgevallen of als ik me zou ergeren zou ik toch niks zeggen want dat was 'normaal'. ;) )

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:32

@ manishdra
is ook zo. maar dat is t punt ook. als je meer ruimte wil of nodig hebt, betaal je er maar voor. ik moet ook wel duurdere spijkerbroeken kopen omdat ik lange benen heb. daar zeur ik dan toch ook niet over?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:39

Tja, klopt... sommige mensen moeten schoenen op maat laten maken. Zullen ze ook wel niet leuk, maar ja, echt eenkeus hebben ze ook niet.

Wat wellicht goedkoper is (als de mogeljkheid er is) is dat men bij een bepaalde omvang een BC of 1e klas moet nemen in plaats van EC. Of te wel, een stoel die voor "jou" (ik spreek hier niemand persoonlijk aan) omvang geschikt is. En dat noem ik geen discriminatie, maar practisch :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:41

Ik vind dit een heel goed initiatief. Maar dan wel de mogelijkheid om uitzondering te krijgen wanneer je aan kan tonen dat je zwaarlijvigheid een medische oorzaak heeft.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:43

Ja dat vind ik ook wel. Maar dan zou je het geld van de tweede stoel met terugwerkende kracht terug moeten krijgen, zodat je geen lange wachttijden en gesodemieter bij de balies krijgt.