Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Waarom moet er daar geld voor komen? Waarom willen bedrijven in zo'n situatie nog betaald worden? Waarom kan dat allemaal niet op poten worden gezet en geld zien we later wel?
idinn schreef:Vjestagirl schreef:Waarom moet er daar geld voor komen? Waarom willen bedrijven in zo'n situatie nog betaald worden? Waarom kan dat allemaal niet op poten worden gezet en geld zien we later wel?
Sorry maar meen je dit nu serieus? Dan heb je toch wat gemist op school hoor, zulke acties kost geld. Die mensen die vanuit NL daarheen gaan, die moeten ook eten en drinken. De honden net zo, dat materiaal dat mee is zoals dekens en water dat is hier ooit ingekocht. Dat vliegtuig waarmee ze vliegen... dat doet die niet op magische deeltjes uit de lucht. En brandstof... juist kost geld. Denk dat we nogal zullen schrikken van de cijfers van wat zo'n reddingsteam sturen wel niet kost. En daarom moet er geld komen. En ze gaan heen ookal is er nog niks gestort hoor dat is echt geen kwestie van eerst genoeg geld zien en dan pas gaan. Maar als niemand wat geeft dan betekend dat dat de volgende ramp in de wereld maar pech heeft. Want het materiaal is op en er was geen geld.
idinn schreef:Er is niks mis met het nieuws niet volgen, maar jou manier van in het leven staan vind ik uh wat apart overkomen in dit topic. Beetje alsof de hele wereld dood neer mag vallen, zolang je er zelf maar geen last van hebt. Je hoeft echt niet voor de tv zitten janken als er een ramp gebeurd is en het op de voet elke minuut volgen is ook nergens voor nodig.
Annemijn schreef:Natuurlijk is het niet fantastisch wat er in Haïti is gebeurd, maar het is de kracht van de natuur. Gebeurt gewoon af en toe, en ja dan gaan er mensen en dieren dood. Er raken ook een boel mensen gewond. Maar dat nu de hele wereld in rep en roer is en er miljoenen (miljarden?) naar die mensen gestuurd worden, terwijl ze normaal een euro per week verdienen, is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?
Annemijn schreef:Ik wil nog even een paar meningen rondstrooien in dit topic, quoten kost me teveel tijd.
- Jij had ook in zo'n rampgebied geboren kunnen zijn. Ja, dat klopt. Ik had ook in de straat kunnen wonen waar de postcodeloterij is gevallen. Dus dat zoiets mij ook zou kunnen overkomen, betekent dat dat ik me maar extra veel zorgen moet maken?
- Over het hele onrespectvol (volgens mij heet dat nog altijd respectloos, maar goed) gemekker in dit topic. Iemand die je niet persoonlijk kent egoïstisch noemen, terwijl die zelf aangeeft wél zich voor dingen in te zetten... Is dat ook niet zéér respectloos? Ik heb altijd geleerd aardig te zijn voor mensen, en onbekenden of andersdenkenden niet uit te schelden...
Natuurlijk is het niet fantastisch wat er in Haïti is gebeurd, maar het is de kracht van de natuur. Gebeurt gewoon af en toe, en ja dan gaan er mensen en dieren dood. Er raken ook een boel mensen gewond. Maar dat nu de hele wereld in rep en roer is en er miljoenen (miljarden?) naar die mensen gestuurd worden, terwijl ze normaal een euro per week verdienen, is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Tuurlijk, die mensen moeten weer een huisje hebben, maar van het geld dat er bijvoorbeeld ook naar het gebied van de tsunami is gestuurd, dan maak je mij niet wijs dat dat niet genoeg is voor een hoop simpele huisjes (even heel simpel gezegd) . En als dan ook nog op Radar een uitzending is dat een heleboel van dat geld niet eens op de goede plek aan is gekomen, nou dan geef ik dat geld net als Vjestagirl liever uit aan een broodje voor de zwerver om de hoek dan naar een land weetikveel hoeveel duizend kilometers verderop. Dan weet ik tenminste dat het goed aangekomen is.
Edit: Niet het slimste moment om een topic te openen... misschien heropenen als de roddel dat Balkenende zijn snor laat staan het hoogtepunt van het acht-uurjournaal is?
FlyAway schreef:Ik heb geen inzicht in de financiele middelen die aangewend zullen worden voor heropbouw, dus kan ook geen inhoudelijke uitspraak doen of het al dan niet overdone is. Ik zie er echter ook geen probleem in om (als dat ter sprake is, maar dat weet ik niet zeker of dat zo is) de Haïtianen na de eerste noodhulp en de eerste fasen van de wederopbouw een klein duwtje in de rug te geven en ze wat meer welvaart te brengen dan voor de ramp. Een beetje compensatie voor het verschikkelijks dat ze hebben moeten doorstaan en wat ze nog zullen moeten doorstaan.
Gelukkig nuanceer je je uitspraak, je liet mij echt schrikken.
FlyAway schreef:Lekker kort door de bocht Marjoow. Kunnen de Haïtianen er iets aan doen dat er bij sommige hulporganisaties forse salarissen betaald worden aan de directie? En als je nou "advies" geeft, geef dan advies dat zinnig is. Want naar het rampengebied gaan heeft geen enkele zin. Daar loop je alleen maar in de weg (ja, dat hoor je als je het nieuws kijkt en luistert)
En die fotograaf? Ik geef je op een briefje dat hij na het nemen van de foto z`n camera weer wegstopte en de handen uit z`n mouwen stak. Dat jij er zo over denkt, zegt meer over jou dan over die fotograaf denk ik.
Marjoow schreef:FlyAway schreef:Lekker kort door de bocht Marjoow. Kunnen de Haïtianen er iets aan doen dat er bij sommige hulporganisaties forse salarissen betaald worden aan de directie? En als je nou "advies" geeft, geef dan advies dat zinnig is. Want naar het rampengebied gaan heeft geen enkele zin. Daar loop je alleen maar in de weg (ja, dat hoor je als je het nieuws kijkt en luistert)
En die fotograaf? Ik geef je op een briefje dat hij na het nemen van de foto z`n camera weer wegstopte en de handen uit z`n mouwen stak. Dat jij er zo over denkt, zegt meer over jou dan over die fotograaf denk ik.
Ik vind het respectloos om mensen in zo'n situatie op de foto te zetten.
Misschien is het erg kort door de bocht, maar zolang die directie's erg dure en mooie auto's rijden, help ik daar niet aan mee.
Citaat:Dit is de natuur, niets aan te doen. En als mensen er wel iets aan willen doen, moeten ze niet in een risicovol gebied wonen.
Toekie schreef:Fotojournalistiek is ook journalistiek!
En heeft niets te maken met het letterlijk uitsteken van een helpende hand. Daarbij weet je niet wat de fotograaf vervolgens doet. Het de wereld in brengen is ook een helpende hand!! Alleen willen sommigen dat maar niet geloven. Geen nieuws geen betrokkenheid geen hulp. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om de website van deze man eens te bestuderen; http://www.jamesnachtwey.com/
Toekie schreef:Geen nieuws geen betrokkenheid geen hulp.