Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:46

Vestjagirl, ik snap je echt niet. Wat een hardheid, ik kan het niet bevatten...

Vjestagirl

Re: Het Nieuws niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 18:51

Russel: en het is niet iets wat ik expres doe. Dat gevoel, dat is er gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:53

Vjestagirl schreef:
Waarom moet er daar geld voor komen? Waarom willen bedrijven in zo'n situatie nog betaald worden? Waarom kan dat allemaal niet op poten worden gezet en geld zien we later wel?

Sorry maar meen je dit nu serieus? Dan heb je toch wat gemist op school hoor, zulke acties kost geld. Die mensen die vanuit NL daarheen gaan, die moeten ook eten en drinken. De honden net zo, dat materiaal dat mee is zoals dekens en water dat is hier ooit ingekocht. Dat vliegtuig waarmee ze vliegen... dat doet die niet op magische deeltjes uit de lucht. En brandstof... juist kost geld. Denk dat we nogal zullen schrikken van de cijfers van wat zo'n reddingsteam sturen wel niet kost. En daarom moet er geld komen. En ze gaan heen ookal is er nog niks gestort hoor dat is echt geen kwestie van eerst genoeg geld zien en dan pas gaan. Maar als niemand wat geeft dan betekend dat dat de volgende ramp in de wereld maar pech heeft. Want het materiaal is op en er was geen geld.

Er is niks mis met het nieuws niet volgen, maar jou manier van in het leven staan vind ik uh wat apart overkomen in dit topic. Beetje alsof de hele wereld dood neer mag vallen, zolang je er zelf maar geen last van hebt. Je hoeft echt niet voor de tv zitten janken als er een ramp gebeurd is en het op de voet elke minuut volgen is ook nergens voor nodig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 18:59

idinn schreef:
Vjestagirl schreef:
Waarom moet er daar geld voor komen? Waarom willen bedrijven in zo'n situatie nog betaald worden? Waarom kan dat allemaal niet op poten worden gezet en geld zien we later wel?

Sorry maar meen je dit nu serieus? Dan heb je toch wat gemist op school hoor, zulke acties kost geld. Die mensen die vanuit NL daarheen gaan, die moeten ook eten en drinken. De honden net zo, dat materiaal dat mee is zoals dekens en water dat is hier ooit ingekocht. Dat vliegtuig waarmee ze vliegen... dat doet die niet op magische deeltjes uit de lucht. En brandstof... juist kost geld. Denk dat we nogal zullen schrikken van de cijfers van wat zo'n reddingsteam sturen wel niet kost. En daarom moet er geld komen. En ze gaan heen ookal is er nog niks gestort hoor dat is echt geen kwestie van eerst genoeg geld zien en dan pas gaan. Maar als niemand wat geeft dan betekend dat dat de volgende ramp in de wereld maar pech heeft. Want het materiaal is op en er was geen geld.

Andere vraag. Waarom wil het bedrijf dat hondenvoer maakt geld voor het voer dat ze leveren voor die 8 honden die daarheen zijn? Waarom sponsoren ze dat niet? Waarom wil het bedrijf dat eten verzorgd voor die mensen die daar hard werken voor anderen daar geld voor? Waarom sponsoren ze dat niet? Waarom wil het bedrijf dat de brandstof levert voor die dingen en mensen en honden om daar te komen daar geld voor? Waarom sponsoren ze dat niet?

idinn schreef:
Er is niks mis met het nieuws niet volgen, maar jou manier van in het leven staan vind ik uh wat apart overkomen in dit topic. Beetje alsof de hele wereld dood neer mag vallen, zolang je er zelf maar geen last van hebt. Je hoeft echt niet voor de tv zitten janken als er een ramp gebeurd is en het op de voet elke minuut volgen is ook nergens voor nodig.

Nee hoor, de hele wereld hoeft niet dood neer te vallen, liever niet. En ik vind het ook echt heel erg banketstaaf voor de mensen die daar iemand (of alles) verloren hebben. Maar die mensen worden niet beter van mijn medelijden.

En ik kan er ook niets aan doen, dat gevoel, het janken etc, het is er gewoon niet.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:02

Vjestagirl, welkom in de wereld die kapitalisme heet.
Zo, nu eerst een journaaltje.:D

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:04

Vroeger (als kind) keek ik ook nooit naar het nieuws maar nu sinds een paar jaar (ben 21) kijk ik wel het nieuws (niet iedere dag) of ik lees het even op internet. Vind het toch wel interessant om te weten wat er in de wereld gebeurd.

Marjo

Re: Het Nieuws niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:08

Ik kijk niet bewust nieuws, lees niet bewust de krant, maar pik wel dingen op als mijn ouders journaal kijken of het ergens over hebben.

Overigens, vind ik ook het meeste nieuws niet interessant. Vooral "telegraafnieuws" niet.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:27

Ik wil nog even een paar meningen rondstrooien in dit topic, quoten kost me teveel tijd.

- Jij had ook in zo'n rampgebied geboren kunnen zijn. Ja, dat klopt. Ik had ook in de straat kunnen wonen waar de postcodeloterij is gevallen. Dus dat zoiets mij ook zou kunnen overkomen, betekent dat dat ik me maar extra veel zorgen moet maken?

- Over het hele onrespectvol (volgens mij heet dat nog altijd respectloos, maar goed) gemekker in dit topic. Iemand die je niet persoonlijk kent egoïstisch noemen, terwijl die zelf aangeeft wél zich voor dingen in te zetten... Is dat ook niet zéér respectloos? Ik heb altijd geleerd aardig te zijn voor mensen, en onbekenden of andersdenkenden niet uit te schelden...

Natuurlijk is het niet fantastisch wat er in Haïti is gebeurd, maar het is de kracht van de natuur. Gebeurt gewoon af en toe, en ja dan gaan er mensen en dieren dood. Er raken ook een boel mensen gewond. Maar dat nu de hele wereld in rep en roer is en er miljoenen (miljarden?) naar die mensen gestuurd worden, terwijl ze normaal een euro per week verdienen, is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Tuurlijk, die mensen moeten weer een huisje hebben, maar van het geld dat er bijvoorbeeld ook naar het gebied van de tsunami is gestuurd, dan maak je mij niet wijs dat dat niet genoeg is voor een hoop simpele huisjes (even heel simpel gezegd) . En als dan ook nog op Radar een uitzending is dat een heleboel van dat geld niet eens op de goede plek aan is gekomen, nou dan geef ik dat geld net als Vjestagirl liever uit aan een broodje voor de zwerver om de hoek dan naar een land weetikveel hoeveel duizend kilometers verderop. Dan weet ik tenminste dat het goed aangekomen is.

Edit: Niet het slimste moment om een topic te openen... misschien heropenen als de roddel dat Balkenende zijn snor laat staan het hoogtepunt van het acht-uurjournaal is? :+

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:33

Annemijn schreef:
Natuurlijk is het niet fantastisch wat er in Haïti is gebeurd, maar het is de kracht van de natuur. Gebeurt gewoon af en toe, en ja dan gaan er mensen en dieren dood. Er raken ook een boel mensen gewond. Maar dat nu de hele wereld in rep en roer is en er miljoenen (miljarden?) naar die mensen gestuurd worden, terwijl ze normaal een euro per week verdienen, is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?

|( |( |(

Afbeelding

Ik zit hier echt met tranen in mijn ogen. Hoe is het mogelijk... |( |(
Laatst bijgewerkt door Toekie op 17-01-10 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:39

Annemijn schreef:
Ik wil nog even een paar meningen rondstrooien in dit topic, quoten kost me teveel tijd.

- Jij had ook in zo'n rampgebied geboren kunnen zijn. Ja, dat klopt. Ik had ook in de straat kunnen wonen waar de postcodeloterij is gevallen. Dus dat zoiets mij ook zou kunnen overkomen, betekent dat dat ik me maar extra veel zorgen moet maken?

- Over het hele onrespectvol (volgens mij heet dat nog altijd respectloos, maar goed) gemekker in dit topic. Iemand die je niet persoonlijk kent egoïstisch noemen, terwijl die zelf aangeeft wél zich voor dingen in te zetten... Is dat ook niet zéér respectloos? Ik heb altijd geleerd aardig te zijn voor mensen, en onbekenden of andersdenkenden niet uit te schelden...

Natuurlijk is het niet fantastisch wat er in Haïti is gebeurd, maar het is de kracht van de natuur. Gebeurt gewoon af en toe, en ja dan gaan er mensen en dieren dood. Er raken ook een boel mensen gewond. Maar dat nu de hele wereld in rep en roer is en er miljoenen (miljarden?) naar die mensen gestuurd worden, terwijl ze normaal een euro per week verdienen, is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Tuurlijk, die mensen moeten weer een huisje hebben, maar van het geld dat er bijvoorbeeld ook naar het gebied van de tsunami is gestuurd, dan maak je mij niet wijs dat dat niet genoeg is voor een hoop simpele huisjes (even heel simpel gezegd) . En als dan ook nog op Radar een uitzending is dat een heleboel van dat geld niet eens op de goede plek aan is gekomen, nou dan geef ik dat geld net als Vjestagirl liever uit aan een broodje voor de zwerver om de hoek dan naar een land weetikveel hoeveel duizend kilometers verderop. Dan weet ik tenminste dat het goed aangekomen is.

Edit: Niet het slimste moment om een topic te openen... misschien heropenen als de roddel dat Balkenende zijn snor laat staan het hoogtepunt van het acht-uurjournaal is? :+

Deze post is geen inhoudelijke reactie waard hoor wat mij betreft. Pffffff, "Natuurlijk is het niet fantastisch wat er in Haïti gebeurd is" hoe krijg je de woorden in die combinatie achter elkaar getypt. En als het daarna nou nog beter werd......Maar het peil van je post gaat alleen maar verder omlaag. |(

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:42

"Die bevrijding in 1945 was ook helemaal niet nodig toch? En ach, zinloos geweld, wat zeurt iedereen toch. Dat gebeurt toch gewoon? En de watersnoodramp in Zeeland, tsja, jammer joh dat je alles kwijt bent. Gebeurt gewoon, niet zeuren, niks helpen, gewoon mond houden en je lot ondergaan! Holocaust? Ach joh, da`s gewoon evolutie, niet zeuren, dat gebeurt gewoon, daar hoeft geen sterveling zich over druk te maken." Sorry hoor maar hoe krijg je het bij elkaar verzonnen? Besef je wel wat je zegt "dat gebeurt gewoon"????????

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:46

Kracht van de natuur.... Kanker, aids, en alle andere ziektes... waarom geld in stoppen om genezingen te vinden. Maar ow wacht, mijn oma, jouwn opa?? dat komt natuurlijk wel heel dichtbij, dus daar moet wel geld in gaan, maar de mensen in haiti die door de kracht van de natuur worden geraakt, is toch te ver weg...

;(

Ik kan mij hleemaal vinden in de berichten van FlyAway en co...

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:58

Ruuuuuuustig maar :oo . Ik zeg niet dat we allemaal de rug moeten omdraaien, ik zeg niet dat we niet moeten helpen. Maar het is wel nou eenmaal zo, dat natuurrampen gebeuren, in kleine mate, in grote mate. En dan gaan er mensen dood. Dat gebeurt. Mee eens?
En natuurlijk word dat erg gevonden, ik zeg ook helemaal niet "laat ze maar lekker sterven joh, hoe pijnlijker hoe beter". Tuurlijk is dat erg. En ik heb mezelf niet goed uitgedrukt, geef ik toe nu ik mijn post teruglees. Maar ik bedoel dat die miljoenen euro's voor de wederopbouw van dat gebied, is dat niet een beetje overdone? En dan heb ik het niet over de geneesmiddelen, hulphonden en mensen die nu anderen onder het puin vandaan proberen te halen. Dat moet gebeuren.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:02

Ik heb geen inzicht in de financiele middelen die aangewend zullen worden voor heropbouw, dus kan ook geen inhoudelijke uitspraak doen of het al dan niet overdone is. Ik zie er echter ook geen probleem in om (als dat ter sprake is, maar dat weet ik niet zeker of dat zo is) de Haïtianen na de eerste noodhulp en de eerste fasen van de wederopbouw een klein duwtje in de rug te geven en ze wat meer welvaart te brengen dan voor de ramp. Een beetje compensatie voor het verschikkelijks dat ze hebben moeten doorstaan en wat ze nog zullen moeten doorstaan.

Gelukkig nuanceer je je uitspraak, je liet mij echt schrikken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:06

Wat zie ik als ik naar de foto van Haiti kijk?

Een fotograaf die te lui is om te helpen.

En, wees blij dat het hier niet gebeurd. Als je echt wilt helpen, dan ga je naar het rampengebied.

Ik doneer NIETS aan Haiti. Waarom niet? Omdat er helaas een heleboel grote bazen het geld in hun zak steken.

Tuurlijk doet het je iets, maar waarom zou je bij de pakken neer gaan zitten, tenzij je zelf ook gewoon verder kunt leven? Klinkt hard, maar zoiets als Haiti word pas erg voor mensen als het persoonlijk word.

Dit is de natuur, niets aan te doen. En als mensen er wel iets aan willen doen, moeten ze niet in een risicovol gebied wonen.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 17-01-10 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:06

FlyAway schreef:
Ik heb geen inzicht in de financiele middelen die aangewend zullen worden voor heropbouw, dus kan ook geen inhoudelijke uitspraak doen of het al dan niet overdone is. Ik zie er echter ook geen probleem in om (als dat ter sprake is, maar dat weet ik niet zeker of dat zo is) de Haïtianen na de eerste noodhulp en de eerste fasen van de wederopbouw een klein duwtje in de rug te geven en ze wat meer welvaart te brengen dan voor de ramp. Een beetje compensatie voor het verschikkelijks dat ze hebben moeten doorstaan en wat ze nog zullen moeten doorstaan.

Gelukkig nuanceer je je uitspraak, je liet mij echt schrikken.

Nogmaals, excuses. Het kwam er echt onwijs verkeerd uit. Een duwtje in de rug, natuurlijk. Maar wat ik nu wil gaan typen is nóg meer off-topic dan het al is, de discussie gaat volgensmij niet over Haïti maar over het wel of niet kijken van het nieuws ;).

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:10

Lekker kort door de bocht Marjoow. Kunnen de Haïtianen er iets aan doen dat er bij sommige hulporganisaties forse salarissen betaald worden aan de directie? En als je nou "advies" geeft, geef dan advies dat zinnig is. Want naar het rampengebied gaan heeft geen enkele zin. Daar loop je alleen maar in de weg (ja, dat hoor je als je het nieuws kijkt en luistert)
En die fotograaf? Ik geef je op een briefje dat hij na het nemen van de foto z`n camera weer wegstopte en de handen uit z`n mouwen stak. Dat jij er zo over denkt, zegt meer over jou dan over die fotograaf denk ik.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:12

FlyAway schreef:
Lekker kort door de bocht Marjoow. Kunnen de Haïtianen er iets aan doen dat er bij sommige hulporganisaties forse salarissen betaald worden aan de directie? En als je nou "advies" geeft, geef dan advies dat zinnig is. Want naar het rampengebied gaan heeft geen enkele zin. Daar loop je alleen maar in de weg (ja, dat hoor je als je het nieuws kijkt en luistert)
En die fotograaf? Ik geef je op een briefje dat hij na het nemen van de foto z`n camera weer wegstopte en de handen uit z`n mouwen stak. Dat jij er zo over denkt, zegt meer over jou dan over die fotograaf denk ik.

Ik vind het respectloos om mensen in zo'n situatie op de foto te zetten.

Misschien is het erg kort door de bocht, maar zolang die directie's erg dure en mooie auto's rijden, help ik daar niet aan mee.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:15

Marjoow schreef:
FlyAway schreef:

Ik vind het respectloos om mensen in zo'n situatie op de foto te zetten.

Misschien is het erg kort door de bocht, maar zolang die directie's erg dure en mooie auto's rijden, help ik daar niet aan mee.

Die baan is waarschijnlijk niet weggelegd voor elke simpele ziel op deze aardkloot, dus als zij hard hun best doen vind ik dat ze dat geld verdient hebben. Als zij 2 ton per jaar naar binnen slepen, zullen ze dat ook wel verdiend hebben. Ik denk echt dat dat geen simpele baan is...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:18

Marjoow, ik ben zelf semi-pro-fotograaf, en ook al zijn dit de foto`s die de prijzen winnen, ik zou ze zelf niet kunnen en niet willen maken. Het woord respectloos staat niet zo heel ver van mijn mening hierover af. Maar helaas is het soms nodig dat mensen zulke beelden zien, om zich er van bewust te worden wat voor tragedie zich afspeelt. Het is een moeilijke situatie vind ik zelf.

Maar voor wat betreft het niet geven voor Haïti; als jij naar de cardioloog moet, dan ga je ook, ookal help je hem aan z`n tweede mooie Porsche. Dus de vraag is, waar gaat het om, afgunst dat die mensen meer verdienen dan jij, of om het helpen van mensen in nood?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:22

Ik snap zulke fotos ook nooit zo goed, zullen ze alleen maar fotos maken of ook een helpende hand uisteken? Mogelijk niet helaas.... Maar ergens is het ook weer 'goed' dat zulke beelden er zijn, zodat mensen worden geraakt...

Maar bv lijken, bloedende mensen, die herkenbaar op de fotos in het nieuws komen kan ik idd ook niet met mijn hoofd bij. Ik zou het niet kunnen, fotos maken van zulke dingen... Maar dat is iets van 'nu' he... Filmpjes maken als iemand half dood wordt geschopt en het vervolgens aan iedereen laten zien....

Wat betreft geld dat 'verdwijnt' vind ik altijd heel kwalijk. Daar moet meer aan gewerkt worden, maar mensen moeten niet stoppen met doneren vind ik... Als iedereen een eurotje of 5 afstaat, wat veel mensen wel kunnen missen, heb je zo een heel mooi bedrag bij elkaar.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:28

Citaat:
Dit is de natuur, niets aan te doen. En als mensen er wel iets aan willen doen, moeten ze niet in een risicovol gebied wonen.

:? Tuurlijk die mensen zijn vrijwillig in Haiti gaan wonen, alle mensen die in Haiti wonen zijn afstammelingen van slaven.. Die hebben nooit de mogelijkheden gehad om daar NIET te wonen..

Jeetje hoe kortzichtig kun je denken |o

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:28

Fotojournalistiek is ook journalistiek!
En heeft niets te maken met het letterlijk uitsteken van een helpende hand. Daarbij weet je niet wat de fotograaf vervolgens doet. Het de wereld in brengen is ook een helpende hand!! Alleen willen sommigen dat maar niet geloven. Geen nieuws geen betrokkenheid geen hulp. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om de website van deze man eens te bestuderen; http://www.jamesnachtwey.com/

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:30

Toekie schreef:
Fotojournalistiek is ook journalistiek!
En heeft niets te maken met het letterlijk uitsteken van een helpende hand. Daarbij weet je niet wat de fotograaf vervolgens doet. Het de wereld in brengen is ook een helpende hand!! Alleen willen sommigen dat maar niet geloven. Geen nieuws geen betrokkenheid geen hulp. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om de website van deze man eens te bestuderen; http://www.jamesnachtwey.com/

_/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:34

Toekie schreef:
Geen nieuws geen betrokkenheid geen hulp.

Maar die ontwikkeling is op zich ook weer zorgelijk, toch? Dat betrokkenheid blijkbaar vooral afhangt van de media-aandacht? Ik weet niet of het beter is om je te laten leiden door waar de aandacht op gericht is. Ik weet niet of dat je meer betrokken maakt... of dat het gewoon je betrokkenheid ergens anders naartoe trekt (en daardoor dus weer andere dingen uitsluit.)